Diskussion: Den stora Honor 9 Tråden

Diskussion i 'Honor 9' startad av Swedroid, 20 maj 2017.

  1. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har aldrig varit med att man inte får med hörlurar förutom på Nexus typ.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fick det varken på OnePlus 3, Moto G5 eller Moto X Play. De är dem tre senaste svenska telefoner jag köpt
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Inget jag bryr mig om eller ens har reflekterat över det är alltid mer eller mindre skräp ändå har aldrig använt de hörlurar som medföljer någon telefon. Har ett par egna bra istället :)
     
    simonwela, BillyJoeBob och jnsson gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har två olika Honor 9 här hemma nu och det finns två uppenbara skillnader. Skärmen och fingeravtrycksläsaren.

    Den svarta har en skärm som i mina ögon är mycket bättre förutom betraktningsvinklarna som är betydligt sämre än på den blåa. Men annars har den en mycket bättre kontrast och därmed tydligare display som är mycket varmare än den blåa som har en relativt blåtonig och dassig bild i jämförelse. Mer livlig bild i skärmen på det svarta exemplaret.

    Fingeravtrycksläsaren är markant slöare på den svarta än den blåa. Otroligt snabb på den blåa till den grad att den knappt går få att faila medans det är en tydlig fördröjning på den svarta. Räcker inte bara med att dutta fingret på den alltid.

    Tycker mig få lite bättre batteritid på den svarta också faktiskt. Den känns uthålligare helt enkelt. Inte omöjligt att panelen är mer strömeffektiv då det uppenbarligen är två helt olika skärmar. Jag gillar skärmen i den svarta bra mycket mer den är mycket behagligare att titta på med mycket härligare färger även om betraktningsvinklarna är dålig på den medans de är väldigt bra på den blåa.

    Intressant bara med så tydliga skillnader tycker jag. Men detta är ju inget nytt, att tillverkare sourcar komponenter från olika håll till sin produktion.

    Skärmarna har samma ljusstyrka på bilderna nedan. Den tydligare kontrasten syns väl på det svarta exemplaret med mycket bättre och klarare vitt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. hvfreddy

    hvfreddy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    8
    Intressant, är det standard färgtemperatur du kör med på telefonerna?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja det var omöjligt att kalibrera dem själv så de blev lika. För stora skillnader i panelen.
     
  7. hvfreddy

    hvfreddy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite tråkigt faktiskt. Undrar vilken skärm jag har på min. Går det att ta reda på något vis?

    Jag tycker skärmen är bra och har starka färger så är nöjd iallafall
     
  8. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Anser ni som har H9 att det är ide att uppgradera från H8 som jag har nu? Sitter precis och tvekar på om jag ska trycka på köpknappen till en H9 och om i så fall den gråa är ok.
     
  9. JellyBosse

    JellyBosse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Hade själv H 8 tidigare är supernöjd med H 9 som dessutom kommer Oreo.
     
  10. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Tyckte alltid min Honor 8 hade en riktigt kall blå skärm men trodde inte det skulle variera mellan skärmarna på dem också.
    Fan tycker det lite jobbigt ändå om man köper en ny telefon. Om man inte är riktigt nöjd med skärmen vet man ju inte längre om det är specifikt för just den skärmen eller om det bara ska vara så och skärmarna är så på alla telefoner av den modellen.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Precis. Detta är en sak jag har märkt på Honor-telefoner framförallt. Har haft två exemplar av både Honor 9 och Honor 8 Pro. Båda telefonerna hade olika skärmar vilket syntes väl då de hade totalt olika karaktärer och vitbalans. Dessutom hade de båda modellerna också olika digitizers på båda exemplaren och på vardera av exemplaren var mönstret i digitizern så tydligt så att det störde bildkvalitén då bilden inte alls blev "ren".

    Just ja höll på att glömma en tredje grej. På grund av att digitizern var olika på båda modellerna så uppfattades också touchen annorlunda. Mycket mer input-lag på ena digitizern på varje telefonmodell så de kändes mycket trögare och segare i skrollen. På en av de Honor 9 jag hade var touchen så konstig så den kunde jag inte ens använda som jag är van vid att använda en telefon. Alldeles för mycket input-lag.
     
    Last edited: 13 dec 2017
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Intressant. Jag brukade tänka att de nog mest bara hur olika folk upplever telefonerna eller typ det varierade för de använda sig av olika appar. Tänkte aldrig de faktiskt kunde vara fysiska skillnader på telefonerna. Bra att folk får veta det om de uppfattar sina telefoner som lite sega att det kanske inte ska vara så, eller behöver vara så.
    Om man tänker efter så borde de som gör olika reviews på Youtube egentligen ha två olika exemplar och jämföra dem mot varandra också innan de gör en bedömning, men det kanske mest Honor telefoner som är så.
     
    dannejanne gillar detta.
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mmm kan bli svårt om inte omöjligt i dessa fall att veta vilken kombination av hårdvara en recensent hade när de testade telefonen. Skärmtester av kalibrering etc kan ju bli direkt vilseledande.
     
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tack! Har varit och är fortfarande helnöjd med H8, men tänker mest på att jag vet inte om den får Oreo 8. Kanske någon vet?
     
    Last edited: 13 dec 2017
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Det blev en H9 ändå, som jag fick hem nu. Frågan är nu hur jag lättast får över allt från H8an, kontakter osv.? Det mesta går väl över av sig självt med Googlekontot vad jag förstår. Sist jag gjorde det var från en Windows som blev krångligt, förmodligen för att jag inte gick rätt tillväga.
     
  16. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Annvänd Phone Clone.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hicloud.android.clone
     
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

  18. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Phone Clone blev överflödig, all överföring gick smidigt ändå. Efter ett par dagar är jag helnöjd med H9, som jag iofs. även var med H8, men nu upplevs allt som lite vassare, bättre foto, tydligare klarare skärm, större skärmyta, batteritid känns bättre än H8, inga eftersläpningar vid skrollande som någon tycks ha, har B150, bättre med fingeravtrycksläsaren på framsidan, osv. Hittills inget som irriterat mig, tvärtom, så sammantaget väl värt uppgraderingen till H9.
     
    JellyBosse och wenom666 gillar detta.
  19. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Funderar på när man kan vänta sig få skarpa Oreo till Honor 9. Någon som vet nåt om detta?
    Intressant eftersom det tycks vara väldigt mycket trevligt nytt med Oreo.
    Vad jag minns tog det inte så lång tid mellan beta till skarpa på H 8.
    En annan fråga är om Oreo kommer till H 8, eftersom jag även har en H 8 kvar.
     
  20. JellyBosse

    JellyBosse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Oreo lär komma i närtid, nyligen kunde man i Sverige vara med som Beta testare. Har det just nu själv o är nöjd.
     
    ffodil gillar detta.