Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag har en Ubiquiti Cloud Gateway Max. Jag gillar att ha full kontroll över hela kedjan, men det kan mycket väl funka bra att köra det som container också. Det finns som app i TrueNas men jag kör inte TrueNAS i botten på min host så ja väljer VM spåret istället för Plex.

Nackdelar med Immich är att du behöver sätta dig in i autentisering och reverse proxy om du vill ha den åtkomlig utifrån. Jag har löst det genom Google Auth via Cloudflare för autentisering, och min egen Nginx proxy för HTTPS och access utifrån.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Immich har stöd för video, och har stöd för recode av dem till smidigare format för webb, men jag har i ärlighetens namn inte labbat med det allt för mycket.

Med takeout får man ut bilderna så som de är lagrade hos Google, så beror nog lite på hur man valt att lagra dem. Om man valt att köra backup utan förlust eller med komprimering. Jag har fotat med bisarrt många olika telefoner och hade långt ifrån allt sparat lokalt, så det var mitt sätt att få ut allt.
    1. Man kan välja i appen - välj folder/folders på telefonen du vill göra backup på, sen om den ska köra backupen i bakgrunden/förgrunden/endast på wifi etc.

2. Externt biliotek är ett lokalt bibliotek på servern eller nätverket som man importerar direkt i Immich.
    I mitt fall var det hela min takeout från Google samt en massa gammalt som fotats med systemkameran förr i tiden, som ligger på min NAS. Detta externa albumet kopplas till den användaren som kopplar på det, så att säga. Så min sambo som har eget login ser ej dessa importerade bilderna, då det var jag som la till dem.

3. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Litet tillägg till det där med import av bilder. Man kan skapa en API-nyckel för respektive användare och logga in mot Immich via en dator (CND/TERMINAL) beroende på avd du använder. Sen kan du importera mappar och skapa album av dem den vägen.

Om inte den möjligheten fanns hade jag skrotat Immich innan jag ens kom igång med det då alla våra resor är uppdelade i fotomappar osv.

4. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Ah, förståeligt och jag misstänkte nästan det när jag läste vilka subnät som du hade :)

Juste! Det måste man ju mecka med också men tänker nog att jag lär nog inte vara den enda som har det problemet. Så förhoppningsvis finns det någon smart lösning som redan är framtagen.

Grymt ju! Tror att jag får kolla lite till i detta.

Okej, så om jag förstår det korrekt så synkas allting i den externa mappen till en intern mapp som ligger på nasen? Men det går inte att ha en intern mapp som både du och din sambo kan se?

I mitt fall skulle jag vilja synka frugans icloud mot min nas och min google drive mot min nas. Där vi skulle kunna se varandras bilder.

5. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ja, det finns gott om guider. Tänk bara på att inte gå vägen med proxy för ssl genom Cloudflare, då får du en limit på hur stora filer du kan ladda upp, 100 mb om jag inte minns fel.
    Jag kör min Nginx i Docker och sköter mina SSL-certifikat den vägen.

6. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Precis, det finns gott om guider och nackdelen har alltid varit att alla visar olika haha! För mig har det varit att installera -arr apparna.

7. keyser

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Ett TrueNAS + Immich-tips:
    Det tog mig ett bra tag att fatta varför jag inte kunde koppla tillbaka Immich Machine Learning till att köra lokalt på nyinstallerad GPU. Men det visar sig att den interna machine-learning på TrueNAS ligger på port 32002, inte 3003 som anges precis överallt i dokumentationen och är det som gäller om man kör remote.

Så ett litet tips om ni kör TrueNAS och har slarvat bort den ursprungliga URL:en, är det följande som gäller.
    Kod:
    http://machine-learning:32002

Last edited: 7 apr 2025
    chraist, Zooklubba, muaysub och 3 andra gillar detta.
  8. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Dum fråga, varför skulle man vilja göra det? Vad är fördelen med att koppla machine learning till Immich? :)

9. keyser

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    För att kunna söka efter bilder med fritext, t.ex. "solnedgång på stranden" och i viss mån hitta bilder baserat på plats, även om den inte är geotaggade.

Det trevliga är att det körs lokalt, eller på annan maskin i nätverket om man har någon kraftfullare maskin.

Edit: Ett exempel - "Kinesiska muren, utan människor" (fast på engelska då jag inte installerat någon multilingual modell för inlärningen). Ingen av dessa bilderna är geotaggade, togs med en systemkamera.
    Skärmbild 2025-04-07 153635.png

Last edited: 7 apr 2025
    Spode, DanielÖ och bernard gillar detta.
  10. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Jaha? Är det att immich inte har någon ML idag. Vilken komponenet är det som behövs för att det ska fungera? :)

Fungerar inte Geotagging annars om man inte kör den ML som du kör? :)

11. keyser

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Immich har en ML, men den är valfri och kräver rätt hårdvaran, någon lite färskare GPU.
    Mer info här: Hardware-Accelerated Machine Learning | Immich

Min lille server är gammal och har för klen grafikdel, så jag började med att köras ML-delen på en annan dator i nätverket. Sen pluggade jag en GPU i servern så den kan köra allt direkt där istället.

Klassisk Geotagging fungerar utmärkt utan ML vad jag vet, det är i de fallen där den saknas som det är användbart att kunna söka upp bilderna istället.

Dashio och bernard gillar detta.
  12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Använder du Immich ML eller har truenas något som Immich bara anropar?

13. keyser

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Immich ML. När man hämtar Immich från "butiken" i TrueNAS så väljer man vid installationen om man vill ha med ML, samt väljer vilken variant man vill ha (ARM, intel, Nvidia, AMD).

Zooklubba och bernard gillar detta.
  14. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Kan man välja utan ML nu och sen ändra? :)

15. keyser

Mottagna gillanden:
    13 163
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det går utmärkt att uppdatera i efterhand och välja till ML.

Dashio gillar detta.
  16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppgraderade Unraid till 7.1 RC1 nyss, fungerar prima, och äntligen fungerar min iGPU på Arrow Lake/Core Ultra 2:
    upload_2025-4-12_10-31-34.png

Inte hunnit testa tex HW transcoding ännu, men skall prova mer i eftermiddag.

Jag har följande pluggar installerade:

muaysub, NiklasO och DanielÖ gillar detta.
  17. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag smällde in rc1 nyss också. Inget har exploderat än så länge.

Har precis slängt i ett Intel Arc A380, stort uppsving i hastighet för Immich machine learning och diverse transkodning med min gamla hårdvara men A310/380 funkade med 7.0.1 också. Körde bara med CPU och iGPUn tidigare. Fick pilla in en modifierad bios till moderkortet för att få igång ReBAR också då senaste bios är från 2014. Funkade dock fint utan. Märks inte av så värst mycket om man inte ska spela. ;)

Plugins
    • CA Auto Turbo Write Mode
    • Community Applications
    • Disk Location
    • Dynamix Schedules
    • Dynamix Stop Shell
    • Dynamix System Buttons
    • Dynamix System Information
    • Dynamix System Statistics
    • Dynamix System Temperature
    • File Activity
    • Fix Common Problems
    • GPU Statistics
    • Intel GPU TOP
    • Open Files
    • Python 3 for UNRAID
    • RAM-Disk for Docker logs
    • Tailscale
    • unbalanced
    • User Scripts
    • ZFS Master for Unraid
    Såg dessa i din lista @bernard@bernard
    • CA Auto Update Applications
    Personligen kör jag aldrig på autouppgradering, jag vill alltid vara tillgänglig vid varje uppdatering. Har koll satt till var 4 timme. ;)
    • CA Appdata Backup (och Appdata Backup?)
    Kör backup med annan programvara. Kör backup till olika moln via Backrest (restic) och Duplicati. Båda är containers. Tar backup på appdata och flash/boot samt vissa containers data förstås.
    • CA Mover Tuning
    Den här brukar paja lite då och då. Kan orsaka diverse diffusa problem.
    Den byter ju ut eller patchar standard-movern vilket ibland kan ställa till det när Limetech uppdaterar något.

Vad är och gör Reboot Helper?

Mitt system har varit med ett tag. Drog igång Unraid 2018 och har uppgraderat moderkort, ram och cpu en gång än så länge.

Last edited: 14 apr 2025
    bernard och muaysub gillar detta.
  18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint att det fungerade! Alltid lite nervöst när man byter till en ny version.

Jag lät chatGPT göra listan av en screenshot, vet inte varifrån den fick 'reboot helper' haha. Samma sak med appdata backup, kör enbart CA Appdata Backup.

Ja, movern kan innebära lite problem, men jag brukar läsa i tråden i forumet innan jag uppgraderar. Har ntyta av den då jag försöker undvika att väcka diskarna så mycket som möjligt, så när min cachedisk når 80% flyttar den automatiskt det som är äldst av innehållet till min array. Pluggen har dock blivit bättre då det är en ny person som underhåller den tror jag.

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Haha snyggt jobbat av ChatGPT ändå. :teeth:

Jag kör mover, alla backuper och annat underhåll varje dag samma timme. Runt 4 på morgonen. Då startar alla diskar och med CA Auto Turbo Write Mode ändras reconstruct-write när alla diskar är igång samtidigt (skrivning till array går mycket snabbare men kräver att alla diskar är igång). Med det läget på så startar den alltid alla diskar vid minsta skrivning så turbo ser till att det bara är på så länge alla diskar redan snurrar och slår av om en stannar. Fix common problems körs först för den vill gärna testa att läsning och skrivning från alla diskar funkar (och att samma filer inte finns på array och pool samtidigt) så den snurrar ändå upp allt (går att stänga av). Så när fix körs och snurrar upp alla diskar så märker turbo att alla diskar är på, slår på turbo write och efter det körs allt annat (mover, backups etc). När diskarna sedan somnar efter ca 1h så slås turbo write av, av pluginet. Så det är najs.

Eftersom att jag stoppat i en GPU nu så är iGPUn inaktiverad och tidigare hade jag den ansluten till en skärm på en vägg via VGA. Skärmen var gammal och fyrkantig (ej wide-screen) så den hade bara VGA. Grävde fram en ny skärm med DVI så nu har jag en HDMI till DVI-kabel från nya GPUn.

PXL_20250414_111333034.jpg

På fråga om jag är singel så är svaret ja.
    Sladdarna är inte fixade efter bytet men eh, jag bryr mig inte så mycket. Ungdomarna bryr sig inte alls. Jag fixar sladdarna.... sen. ;)

Ser inte fix common problems i din lista B. Mycket bra att ha.

bernard gillar detta.
  20. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nu har jag bytt från Domoticz till Home Assistant. Flyttat över alla enheter och det automatiserade jag hade i Domoticz. Allt är inte klart än men Domoticz är nu avstängt från att ha rullat dygnet runt i minst 10 år. Home Assistant är så kraftfullt och uppdateras ofta jämfört med Domoticz som har stagnerat, men jäklar vad komplicerat småsaker är jämfört med Domoticz. Fortfarande behöver man knacka lite YAML för att få saker att funka som man vill när det i Domoticz bara var några klick men det blir nog bra när det blir klart. Just nu är det ganska övermäktigt men jag landar nog. Integrationerna är så bra.

Körde först Home Assistant som docker och tillägg som separata containers eftersom addons inte är tillgängliga direkt i gui när HA körs på docker. Nu har jag dock dragit igång Home Assistant OS i en VM på Unraid och flyttat allt till den (mycket lätt att bara återställa backup). Tidigare har jag inte kört någon VM alls och haft VM avstängt. Det är mycket smidigt att köra addons och allt direkt i HA istället för att dra upp separata containrar för allt. Sakerna bara funkar ihop också. Inget extra pill.

Det är dock lite bakvänt att köra HA som VM som i sin tur kör Docker för addons. ;)

Last edited: 2 maj 2025
    bernard gillar detta.