Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man kan blanda filsystem i array, varför man skulle vilja det vet jag inte.
    Jag kör xfs på array och zfs på pooler.
    Det är stabilt.

bernard och jnsson gillar detta.
  2. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Ah! Men då kanske standarden är tillräckligt. Trodde att man var tvungen att välja.

Kör du zfs på poolen för att den har någon snapshot funktion? Varför kör du det om jag får fråga? :)

3. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag skrev ju varför. ;)
    Det är stabilt. Beprövat. Btrfs är standard för pools i Unraid (om man inte ändrar eller väljer själv) och det är tillräckligt bra. Man kan göra snapshots i btrfs också. ZFS har varit med längre, väl beprövat och stabilt samtidigt som Unraid haft stöd för btrfs innan de la till stödet för zfs som ändå är relativt nytt i Unraid fortfarande. Kör allt krypterat också och huvudanledningen till det är vid eventuell stöld och när jag pensionerar gamla diskar.

I array är varje disk fristående så om man använder zfs där blir varje disk ett enskilt filsystem så man tappar en del fördelar med zfs som att laga trasig data etc.

Dashio gillar detta.
  4. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Fråga, om jag skulle ha följande diskar
    10x 4TB av 3,5"
    2x 2TB av 2,5"
    2x 1TB av nvme/m2

Hur skulle ni lägga upp det i Unraid?

I truenas hade jag raidz2 med mirrored bootpool av ssds och för nvme var ena cache och andra VM/Apps.
    Men vart lite kluven här i Unraid.

5. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Så här kör jag.
    HDD-array med 1 parity. XFS.

2 st SSD på 960TB i enterpriseutförande. ZFS mirror. Viktig data typ appdata, backuper, docker-katalogen, VM-data m.m. (utrymme som går att nyttja 1x960GB).

2 st äldre SSD 240GB med mycket kvar att ge. ZFS stripe. Temporär data och data som är ok att förlora (stripe ger ingen redundans men högre hastigheter (utrymme som går att nyttja 2x240GB, ingen redundans).

Mina SSDer är antingen till för NAS eller enterprise så de har hög TBW. Jag skulle köra de snabbaste diskarna till app/docker/vm-data. Mina har ungefär samma hastighet allihop.

Backup (inkl flash) kör jag varje tidig morgon (typ kl 3-4) till molntjänster. Backup med restic via Backrest (som är ett gui kan man säga).

Last edited: 8 nov 2025
  6. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  7. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Vet inte om detta är OT men vilket program använder ni för att testa diskarna som ni köper beggade innan ni stoppar in de i NASen?

8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För SSD och HDD (begagnade):
    Jag kör SMART extended self-test som läser alla sektorer på disken och kollar att allt verkar ok med hårdvaran. Förhoppningsvis går testet igenom utan fel. Sen synar jag SMART-värden efter det. På SSD kan man nog inte göra så mycket mer. SMART-testen kan man starta och se aktuell procent den har kvar eller är klar med direkt i Unraids gui.

För HDD:
    I Unraid kan man installera "Unassigned Devices"-pluginet och också lägga till pluginet "Unassigned Devices Preclear" (allt sköts via Unraids gui). Då kan man köra läsning, skrivning och verifiering i cykler. Den loggar smart-data mellan varje körning och visar i en tabell så att man kan se om farliga smart-värden ökar. Jag stoppar sällan begagnade diskar i min server men jag har en disk med 8 reallocated, den la jag nyss tillbaka i array för jag har misshandlat den med 2 SMART extended self-test och några cykler i UD preclear (flera läsningar, skrivningar och verifieringar) och allt är stabilt. Den skriver också preclear-signaturen som Unraid läser så när man lägger till den i array med parity så vet Unraid att disken redan är nollad så den inte gör det igen. Det tar ju lite tid.

För nya diskar:
    Smart short på HDD (kan ta några timmar att köra extended och jag är otålig) och en cykel genom preclear för disken ska ju ändå nollas av Unraid annars när den ska in i array. Man kan ju dra ett smart short till efter preclear om man vill vara noga. Ett smart extended på SSD (går ganska snabbt) och sen i drift.

"Unassigned Devices Preclear is used to exercise and clear disks and prepare them for adding to the array."

Exempel från min disk med reallocated:
    Kod:
    ####################################################################################################
    #                              Unraid Server Preclear of disk ABCD1234                             #
    #                             Cycle 2 of 2, partition start on sector 64.                          #
    #                                                                                                  #
    #   Step 1 of 5 - Pre-read verification:                   [7:14:09 @ 153 MB/s] SUCCESS            #
    #   Step 2 of 5 - Zeroing the disk:                        [7:16:24 @ 152 MB/s] SUCCESS            #
    #   Step 3 of 5 - Writing Unraid's Preclear signature:                          SUCCESS            #
    #   Step 4 of 5 - Verifying Unraid's Preclear signature:                        SUCCESS            #
    #   Step 5 of 5 - Post-Read verification:                  [7:14:10 @ 153 MB/s] SUCCESS            #
    #                                                                                                  #
    ####################################################################################################
    #       Cycle elapsed time: 21:44:47 | Total elapsed time: 43:29:31                                #

#   S.M.A.R.T. Status (device type: default)                                                       #
    #   ATTRIBUTE                   INITIAL CYCLE 1 CYCLE 2 STATUS                                     #
    #   Reallocated_Sector_Ct       8       8       8       -                                          #
    #   Power_On_Hours              14846   14868   14890   Up 44                                      #
    #   End-to-End_Error            0       0       0       -                                          #
    #   Reported_Uncorrect          1       1       1       -                                          #
    #   Airflow_Temperature_Cel     30      33      33      Up 3                                       #
    #   Current_Pending_Sector      0       0       0       -                                          #
    #   Offline_Uncorrectable       0       0       0       -                                          #
    #   UDMA_CRC_Error_Count        0       0       0       -                                          #
    --> ATTENTION: Please take a look into the SMART report above for drive health issues.

--> RESULT: Preclear Finished Successfully!.
    Eftersom reallocated och reported uncorrect inte ökar och med pending på 0 så vågar jag ta disken i drift igen och ha lite koll. Efter detta har jag kört ett smart extended self-test också. 43h preclear och totalt 2 smart extended får räcka. Extended tar typ 5-7h på 4TB HDD.

Last edited: 10 nov 2025
    svenix och bernard gillar detta.
  9. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

åh vad fiffigt!

Tack för svar! :D

10. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Brukar Unraid ha discount under BF? :)

11. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Kö Proxmox som är gratis ;)

12. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Jag förstår det som att Proxmox inte är ett nas os utan snarare ett verktyg för att köra vms? Kan man blanda diskar i Proxmox då? :)

13. Tusuki

Tusuki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Telefon 2:
    IPhone 13 Pro, OnePlus 7
    Du kan installera TrueNAS på Proxmox, gratis :)

14. Dashio

Mottagna gillanden:
    725

MINA ENHETER

Ah, jag har Truenas nu bare metal. Problemet jag har är att jag vill gärna ha det lite flexibelt med diskarna. Just nu har jag så många och olika hårddiskar. Tänkte att jag ska ha en unraid server och en truenas. Unraid för media och truenas för enbart storage :)

15. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    339
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Ni som kör Unraid, ni är inte oroliga for Bit-rot?

Fick det på min Windows Homeserver runt 2010, byte till Freenas och ZFS för att undvika bit-rot.

16. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 165
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Man kan skapa antingen virtuella diskar som för vilken VM som helst, eller så kan du göra en passthrough på hela den fysiska disken till din Truenas-VM.

Så gjorde jag förut men numer kör jag VMar på en separat lite maskin, och Truenas på separat hårdvara. Jag ville precis som du hålla isär det, och i mitt fall ville jag inte ha Truenas virtualiserat då jag gjorde backup av VM till den :)superdålig lösning för om disken dör som Truenas-VM ligger på dör min backup).

17. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 893
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bit-root?

18. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    339
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Bit Rot (Bitförfall) är ett problem där data som lagras på en hårddisk (HDD) eller solid-state drive (SSD) tyst ändras utan att operativsystemet eller applikationer märker det.
    Vad det är: Det är en form av data korruption som kan uppstå på grund av fel i hårdvaran, elektromagnetiska störningar eller att lagringsmedia försämras över tid. En enda bit (1 eller 0) kan vändas (från 0 till 1 eller vice versa), vilket gör att en fil blir skadad, även om filsystemet tror att allt är bra.
    Problemet: Om data läses från disken och den innehåller bit rot, används de korrupta uppgifterna utan varning.

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 114
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, jag är inte orolig för bitrot.
    Kör ZFS på ssd-diskarna i mirror men jag var inte speciellt orolig innan det heller.
    Man kan köra file integrity plugin om man är nojig över array. Då kan man iaf upptäcka det.
    Kör inkrementell backup på allt viktigt till annan plats varje dag. Det viktigaste ligger på SSD som alltså är ZFS mirror. Skrubbar en gång i veckan.

Är ungefär lika orolig för bitrot som jag är för bitflips, dvs typ inte alls. Jag har varit med om brända skivor som blivit oläsliga efter 15-20 år kanske men det är väl det.

Cyber weekend blir det i år i alla fall.
    "Lastly, keep your eyes peeled to your inbox for our annual Unraid Cyber Weekend Sale where everyone can save on Starter and Unleashed licenses, upgrades, merch and some special-edition holiday gear starting on November 28th!"

Edit:
    Är man väldigt nojig så kan man helt skippa att ha en array och skapa en ZFS (eller btrfs) pool av passande typ med sina HDDs istället. Med nackdelen att diskarna typ aldrig kommer sova. Man kan även köra ZFS på varje enskild disk i array men de blir fristående, ZFS med 1 disk (ingen pool, inget samarbete) så man tappar möjligheten till reparation till exempel. Man måste inte ha en array. Allt kan vara pools. Förr var man tvungen att ha en array med minst 1 datadisk. Innan det kravet togs bort så satte vissa ett gammalt usb-minne som disk och använde bara pools. När jag började med Unraid hade jag 1 datadisk (ingen parity) och 1 SSD som cache. Nu har jag 4 SSD och 6 HDD inkl parity.

Last edited: 19 nov 2025
  20. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13
    Dem har pratat om cyber eller BF! :) Så håll koll.