För SSD och HDD (begagnade):
Jag kör SMART extended self-test som läser alla sektorer på disken och kollar att allt verkar ok med hårdvaran. Förhoppningsvis går testet igenom utan fel. Sen synar jag SMART-värden efter det. På SSD kan man nog inte göra så mycket mer. SMART-testen kan man starta och se aktuell procent den har kvar eller är klar med direkt i Unraids gui.
För HDD:
I Unraid kan man installera "Unassigned Devices"-pluginet och också lägga till pluginet "Unassigned Devices Preclear" (allt sköts via Unraids gui). Då kan man köra läsning, skrivning och verifiering i cykler. Den loggar smart-data mellan varje körning och visar i en tabell så att man kan se om farliga smart-värden ökar. Jag stoppar sällan begagnade diskar i min server men jag har en disk med 8 reallocated, den la jag nyss tillbaka i array för jag har misshandlat den med 2 SMART extended self-test och några cykler i UD preclear (flera läsningar, skrivningar och verifieringar) och allt är stabilt. Den skriver också preclear-signaturen som Unraid läser så när man lägger till den i array med parity så vet Unraid att disken redan är nollad så den inte gör det igen. Det tar ju lite tid.
För nya diskar:
Smart short på HDD (kan ta några timmar att köra extended och jag är otålig) och en cykel genom preclear för disken ska ju ändå nollas av Unraid annars när den ska in i array. Man kan ju dra ett smart short till efter preclear om man vill vara noga. Ett smart extended på SSD (går ganska snabbt) och sen i drift.
"Unassigned Devices Preclear is used to exercise and clear disks and prepare them for adding to the array."
Exempel från min disk med reallocated:
Kod:
####################################################################################################
# Unraid Server Preclear of disk ABCD1234 #
# Cycle 2 of 2, partition start on sector 64. #
# #
# Step 1 of 5 - Pre-read verification: [7:14:09 @ 153 MB/s] SUCCESS #
# Step 2 of 5 - Zeroing the disk: [7:16:24 @ 152 MB/s] SUCCESS #
# Step 3 of 5 - Writing Unraid's Preclear signature: SUCCESS #
# Step 4 of 5 - Verifying Unraid's Preclear signature: SUCCESS #
# Step 5 of 5 - Post-Read verification: [7:14:10 @ 153 MB/s] SUCCESS #
# #
# #
# #
####################################################################################################
# Cycle elapsed time: 21:44:47 | Total elapsed time: 43:29:31 #
# S.M.A.R.T. Status (device type: default) #
# #
# ATTRIBUTE INITIAL CYCLE 1 CYCLE 2 STATUS #
# Reallocated_Sector_Ct 8 8 8 - #
# Power_On_Hours 14846 14868 14890 Up 44 #
# End-to-End_Error 0 0 0 - #
# Reported_Uncorrect 1 1 1 - #
# Airflow_Temperature_Cel 30 33 33 Up 3 #
# Current_Pending_Sector 0 0 0 - #
# Offline_Uncorrectable 0 0 0 - #
# UDMA_CRC_Error_Count 0 0 0 - #
# #
# #
--> ATTENTION: Please take a look into the SMART report above for drive health issues.
--> RESULT: Preclear Finished Successfully!.
Eftersom reallocated och reported uncorrect inte ökar och med pending på 0 så vågar jag ta disken i drift igen och ha lite koll. Efter detta har jag kört ett smart extended self-test också. 43h preclear och totalt 2 smart extended får räcka. Extended tar typ 5-7h på 4TB HDD.
Click to expand...