Köpte en ugreen 2800 nas å kör docker på med Jellyfin, owncloud, proxy server, podcast server etc. Kör 2st 4tb Toshiba i RAID1 och två 512gb nvme i raid1 på nvme diskarna kör jag docker och appar. Kör dock inget i read/write cache.
Streamar min gamla ripade flac musik till telefonen när jag är ute å grejar å frugan kan titta på någon av de få filmer jag orkst rippa i 4k via jellyfin på chromecasten samtidigt utan några problem. Tar någon sekund att starts filmen men annars inga problem..
Skulle använda immich eller ngn annan bild tjänst. Men jag klarar mig bra med ugreens inbyggda lagring å backup för bilder.
Jag ville mest slippa betala för one drive varje månad. Så jag använder min ugreen som nätverks lagring, dokument server etc.
Lite som en mini DeMicrosoft

(passade på att byta till Proton mail också)
Som extra skydd köpte jag en eaton UPS å kopplade emot nasen...
Var länge sen jag körde nas lagring, säkert 15-18år sen väldigt roligt å se hur mkt man kan göra med dem nuförtiden

Borde köpt en större å kört mer avancerad raid. Men detta får duga. Var svårt nog å få godkännande för denna hemma... Skall köpa en extern 4tb å köra en backup på nasen då å då också.
Click to expand...