Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske inte de mest nödvändigaste sakerna, men har dessa utöver immich och sådant de flesta redan kör:
    • SpeedTest By OpenSpeedTest (Bara för att snabbt testa hastigheten lokalt mellan olika enheter)
    • CubeBackup GoogleWorkspace (Backup av Google Drive+GMail)
    • Changedetection.io + Browserless-v2 (Bevakning/Prisbevakning av ändringar på hemsidor, stöd för Discordnotiser)
    • ConvertX (Konvertera från olika format till andra, har stöd för nästan allt)
    • StirlingPDF (Låter en göra det mesta med PDF:er)

Spode och uddevallare gillar detta.
  2. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag orkar inte skriva alla tjänster så du får en bild på min dashboard som körs i Homepage istället :)

upload_2026-1-2_17-9-24.png

mortuus och Hajken gillar detta.
  3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det blev inget Unraid 7.3 beta i slutet av 2025. Det är nog en del som ska klaffa. Misstänker ny LTS-kernel och nyare OpenZFS.

Interna booten innebär antagligen att den läser in systemet till RAM från annan enhet bara, precis som idag. Det är nog en för stor breaking change om det inte skulle funka så. För mig duger USB-fint.

Här är vad de nämner i nyhetsbrevet som kommande

• Internal Boot
      The ability to boot Unraid from non-USB flash storage, providing more flexibility, reliability, and modern deployment options.

• Multiple Arrays
      Expanded storage configuration capabilities to support more advanced and diverse use cases.

• Open-Source Unraid API Improvements
      Ongoing enhancements to the Unraid API, enabling deeper integrations, better tooling, and more community-driven innovation.

• WebGUI Enhancements
      Modernization and continued refinements to the Unraid web interface to improve performance, clarity, and usability.

• Public Bug/Feature Tracker
      Greater transparency into known issues, fixes, and development progress.

And that’s just the beginning — there’s much more in the works as we continue to modernize Unraid while staying true to the flexibility and control that our community values. Thank you for helping shape what comes next. 2026 is going to be a big year for Unraid, and we’re excited to build it together.

4. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    NPMplus kör jag. Har tidigare kört vanliga Nginx Proxy Manager, testat Swag, Traefik och Caddy men ramlar alltid tillbaka på NPMplus men nu tänker jag stanna där. Jag föredrar att ha webgui vilket NPM har.
    https://github.com/ZoeyVid/NPMplus
    Senaste betan som följer upstream. Kommer i stable snart. Den ligger i framkant när det gäller säkerhet och följer de senaste nyheterna. Jag gillar att hänga med och testa allt det nya. Med NPMplus kör jag Crowdsec och geoblock. Plus fixar också QUIC (som går över 443 UDP. Jag har 1 port öppen, det är 443 BOTH). Stöd för Lets encrypts nya shortlived certs som gäller i 6 dagar (shortlived har också stöd för IP-cert) men shortlived funkar inte med Emby-apparna än (web funkar) så man får köra classic (90 dagar). Quantum-"säker" kryptering också. Dvs spara nu och avkryptera i framtiden blir mycket svårare. *foliehatt på*

Nu är vi extremt få som använder oss av det jag självhostar men det känns fett att ha det fetaste och nyaste som finns när det gäller TLS/SSL/cert och protokoll som QUIC (HTTP/3). Zoey är väldigt bra på att följa nya standarder. Mina tjänster får full pott på SSL-tester osv. Det är ovanligt. ;)

Tillägg: Ska man testa NPMplus från scratch idag så kör :beta-taggen eller vänta på stable (kommer snart, på riktigt). Vanliga stable är från typ början av maj och gammalt skräp om man vill ligga i framkant, haha. NPM (ej plus) fick en större uppdatering och det tog lite längre tid än vanligt för Zoey att komma ikapp den. Annars går NPM-utvecklingen (upstream) långsamt om man inte kör forken men det är stabilt och beprövat. Plus är lite mer experimentellt, får ofta uppdateringar och fixar och ibland för nytt för att alla appar ska kunna snacka de senaste standarderna. Samtidigt kan man ge NPMplus variabler som gör att det funkar med äldre appar osv men då tummar man lite på säkerheten (försumbart än så länge dock).

Som ni vet så är jag extrem och älskar det senaste. Testa och greja. De andra alternativen duger utmärkt. Ska man köra NPM kan man lika gärna köra NPMplus-betan och ge den variabeln ACME_PROFILE=classic så funkar till exempel Emby-apparna (innan de uppdateras och klarar shortlived certs, rapporterat) osv. NPMplus använder annars ACME_PROFILE=shortlived som standard. Alla andra kör classic än så länge om man inte confar något annat. Se mer här: Profiles
    shortlived blir standard i framtiden men det tar nog några år till. Först kommer man fasa in sänkning för validity från 90 dagar till 45 dagar fram till 2028 för klassiska cert (hos LE åtminstone).

Nu ska jag hålla käft ett litet tag. Redigerat trettioåtta gånger. Sorry. ;)

ok nä jag lägger till att jag även kör Tailscale, kör INTE Unraids GUI eller andra interna tjänster via den öppna proxyn. Sånt tar jag via TS.

Edit: Det här forumet når vi via QUIC, X25519MLKEM768 (hybrid post-quantum) och AES_128_GCM vilket är bra. Kanske någon CDN som hänger med, typ Cloudflare? CF är duktiga på att hänga med. Skillnaden om man kör NPMplus är att det är AES_256_GCM och shortlived om man inte sätter till classic. Annars samma. ;) Via CF så har man dock en mellanhand. De kan se trafiken och har ju certifikatet också så CF har allt för man in the middle. Så då får man funta på om man litar på cf. För folk som kör tunnlar eller proxy via cf.

Last edited: 4 jan 2026
    SeHansson, maww och bernard gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter utmärkt! Hittade denna template i Unraid, skall testa!

Inte provat Crowdsec tidigare heller, men verkar ju klart bättre än fail2ban, som är rätt basic. Hittade denna parser för Emby-loggarna, antar att det behövs? Collections, AppSec Rules & Configurations | CrowdSec Hub.

upload_2026-1-7_14-14-41.png

Last edited: 7 jan 2026
    Hajken gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har bestämt mig för att låta NAS:en få fungera som HTPC/spelkonsol också (står i garderoben bredvid min Samsung OneConnect-box), så beställde en AMD-GPU. Tänkte installera CachyOS som en VM i Unraid. Har köpt ett PCIe-expansionskort för USB för dongeln till Xbox-kontrollen, då det tydligen skall fungera bäst via passthrough med väckning via kontrollen etc. sedan.

Återkommer när min GPU har anlänt med hur det hela fungerar. Planen är lite att sedan också kunna streama spel från NAS:en till andra enheter via främst Steamlink (har numera stöd för både h.265 och VP1). Steamlink verkar fungerar helt OK numera av det jag testat, och har klienter för nästan alla plattformar, tex Apple TV/Google TV. Det var inga problem att använda PS5-kontrollen med Apple TV och Steamlink när jag testade mot min workstation.

Last edited: 8 jan 2026
    Hajken, NiklasO, SeHansson och 3 andra gillar detta.
  7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det där är den äldre stable, inte beta så byt till :beta vid installation och glöm inte lägga till variabel för classic cert.

Man måste inte ha en specifikt för Emby men ja, man kan och det kan ju vara bra. Jag har aldrig haft okända inloggningsförsök dock. Crowdsec blockerar fula IP-adresser ändå, utöver det där. Ska fundera på om jag ska lägga till det ändå.

Edit: fixat, bra å ha. Instruktionerna på npmplus sida för crowdsec är ganska lätta att följa.

La till för Emby:
    Tog collection: Collections, AppSec Rules & Configurations | CrowdSec Hub
    La till i Crowdsec-containern:
    Capture_ServerUpdateContainer_–_Brave_2026-01-08_00-15-12_54032693.png

Montera Emby-loggarna, skapa en acquis.d/emby.yaml med innehållet:
    filenames:
    - /opt/emby/logs/embyserver.txt
    labels:
    type: emby

Ändra till den loggsökväg du monterade. Starta om crowdsec och profit.

Passa dig så att du inte bannar dig själv dock. Kan bli lite struligt men eftersom att NPMplus är den enda bouncern och att vi inte installerar en firewall-bouncer (går att lägga till om man vill greja så den bannar direkt i firewall men..) så är det värsta som händer att man blir bannad från sin egen proxy.

(la till Immich också, måste ge crowdsec tillgång till docker.sock, någon loggfil skrivs inte)

bernard gillar detta.
  8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man kan regga sin instans på Crowdsecs hemsida (under Engines) så kan man se lite lättare vad den sysslar med istället för att försöka tolka $ cscli metrics men Crowdsec gillar att mata med reklam om betalt medlemskap där. Jag finner det rätt irriterande mycket. Man kan prenumerera på upp till 3 gratis blocklistor också, utöver den som är standard.

bernard gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har skapat en CachyOS-VM i Unraid att använda för gaming/SteamLink nu. Tog lite skärmdumpar för skojs skull. Allt är så "bare metal" som möjligt för bästa prestanda. Har en Intel 245K och har konfigurerat "core isolation" på kärna 0-5 (de sex P-kärnorna), medan Unraid/Dockers får hålla tillgodo med E-kärnorna.

Innan man börjar behöver man dock gå igenom BIOS-inställningarna och se till så att det är optimerat för en "Gaming-VM", men det är bara att fråga ChatGPT, Gemini etc. om vad som är optimalt där.

Core isolation:
    upload_2026-1-8_13-43-53.jpeg

VM-konfigurationen för CachyOS:
    unraid_VM_conf.jpg

VFIO-PCI (tools->system devices) / passthrough av hårdvara: Har exponerat en NVMe-disk den här vägen än så länge, så Unraid ser inte disken, men iom att jag valt att den skall tillhöra min VM i bilden ovan ("Other PCI Devices"), så syns den för CachyOS. Väntar på GPU och USB PCIe expansionskort som jag kommer göra samma sak med.
    upload_2026-1-8_13-39-26.png
    *Missade att trycka på "Acknowledge all pci changes" efter mina ändringar, så när jag skulle skapa min VM gick den inte att starta. Dubbelkolla så att den knappen är grå efter att passthrough är konfigureat av ny hårdvara!

I CachyOS behöver man bara installera de här två paketen, sedan är allt färdigt:
    upload_2026-1-8_13-58-14.png

Testade köra Geekbench 6 så länge och fick i princip ett identiskt resultat i min VM som om jag kört utan VM, verkar vara minimal overhead med denna setup, vilket var vad jag hade hoppats på: upload_2026-1-8_13-55-25.png

Vill man vara lite nördig kan man byta scheduler till en som är optimerad för spel via Cachy OS Kernel Manager->sched-ext scheduler config, men då minskar resulatet i Geekbench lite (priorierar respons/latens framför "throughput", vilket särskilt märks för 1% lows/minskar risken för stutter något).
    upload_2026-1-8_14-0-28.png
    OBS! Byter man scheduler får man dock se till att "Ananicy Cpp" inte är enabled (kan enklast ställas in från "Tweaks" under "CachyOS Hello": upload_2026-1-8_14-3-1.png

Med Steam aktivt och alla gaming-paket etc. installerat ser RAM-förbrukningen ut så här på en ren installation:
    upload_2026-1-8_14-18-51.png

Tanken är att bara boota systemet in till Steam Big Picture Mode sedan (finns tonvis med andra launchers om man vill ha något mer avancerat, men för mig räcker Steam), och därefter konfigurera Steam under "Settings->Display" att stänga av HDMI-signalen efter X minuter inaktivitet, vilket förhoppnignsvis borde få GPU:n att gå ned i viloläge även om ett spel lämnas aktivt. Eftersom jag kör passthrough på en fristående USB-controller som min Xbox-dongel är kopplad till via expansionskortet -> CachyOS/VM, så borde det gå att väcka GPU:n igen genom att bara starta handkontrollen (?).

Väntar på GPU:n nu för att köra lite benchmarks :) Kommer testa strömma spel över SteamLink till iPad/Apple TV och telefon för att se hur det lirar och vilka codecs som funkar bäst.

NiklasO, Rocco420 och maww gillar detta.
  10. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    451
    Jag kör förvisso inte Unraid, utan lite blandade VM:s på Proxmox, men har kört med NPM ett tag (vilken som redan nämnts) är smidig att komma igång med. Blev dock lite nyfiken på att testa NPMplus, bl.a. på grund av det inbyggda stödet för OIDC, även om det går att få till i "vanilla" NPM också med lite custom config...

NiklasO och bernard gillar detta.
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har nu kommit igång, men landade i Bazzite istället, då det fungerade bättre "out of the box" för en "HTPC VM".

upload_2026-1-12_15-0-15.png

Det var ett riktigt djävulskap att få Unraid att släppa GPU:n. Det fungerade inte alls med VFIO passthrough från boot, utan hur jag än gjorde visade den bara Unraids bootloader-skärm (kör ett RX 9070 + Intels iGPU). Allt var korrekt i BIOS med iGPU:n vald som primary, provade tom med en HDMI dummy utan framgång.

Slutade med att jag fick använda detta script jag hittade på reddit/moddade lite för att släppa GPU:n efter att Unraid startat istället för att försöka göra det direkt vid boot, och sedan starta Bazzite-maskinen efteråt, så att den får lägga beslag på grafikkortet. Vet inte om Proxmox kanske varit bättre för ändamålet, eller om samma problem uppenbarat sig där (?). Misstänker att det mer är ett BIOS-problem.

Lämna över GPU:n till VM (GFX_ID och AUD_ID är naturligtvis unikt för varje konfiguration etc):
    Kod:
    #!/bin/bash
    # IDs for RX 9070
    GFX_ID="1002:7550"
    AUD_ID="1002:ab40"

# 1. Unbind from AMDGPU driver (Steal the card)
    echo "Unbinding GPU from amdgpu..."
    echo "0000:04:00.0" > /sys/bus/pci/drivers/amdgpu/unbind
    echo "0000:04:00.1" > /sys/bus/pci/drivers/snd_hda_intel/unbind

# 2. Wait for kernel release
    sleep 2

# 3. Bind to VFIO (Lock the card)
    echo "Binding GPU to VFIO..."
    echo $GFX_ID > /sys/bus/pci/drivers/vfio-pci/new_id
    echo $AUD_ID > /sys/bus/pci/drivers/vfio-pci/new_id

# 4. CRITICAL PAUSE: Wait for VM Manager (Libvirt) to be ready
    echo "Waiting for VM Manager to initialize..."
    sleep 30

# 5. Launch the VM
    echo "Starting CachyOS..."
    virsh start "Bazzite"
    VM-konfiguration optimerad för spel/bare metal:
    Kod:
    <?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
    <domain type='kvm' id='1' xmlns:qemu='http://libvirt.org/schemas/domain/qemu/1.0'>
      <name>Bazzite</name>
      <uuid>0acb901a-77dd-68a2-7462-f613fa451754</uuid>
      <metadata>
        <vmtemplate xmlns="http://unraid" name="Linux" iconold="linux.png" icon="steamos.png" os="linux" webui="" storage="default"/>
      </metadata>
      <memory unit='KiB'>33554432</memory>
      <currentMemory unit='KiB'>33554432</currentMemory>
      <memoryBacking>
        <nosharepages/>
        <locked/>
      </memoryBacking>
      <vcpu placement='static'>6</vcpu>
      <cputune>
        <vcpupin vcpu='0' cpuset='0'/>
        <vcpupin vcpu='1' cpuset='1'/>
        <vcpupin vcpu='2' cpuset='2'/>
        <vcpupin vcpu='3' cpuset='3'/>
        <vcpupin vcpu='4' cpuset='4'/>
        <vcpupin vcpu='5' cpuset='5'/>
        <emulatorpin cpuset='12-13'/>
      </cputune>
      <resource>
        <partition>/machine</partition>
      </resource>
      <os>
        <type arch='x86_64' machine='pc-q35-9.2'>hvm</type>
        <loader readonly='yes' type='pflash' format='raw'>/usr/share/qemu/ovmf-x64/OVMF_CODE-pure-efi.fd</loader>
        <nvram format='raw'>/etc/libvirt/qemu/nvram/0acb901a-77dd-68a2-7462-f613fa451754_VARS-pure-efi.fd</nvram>
      </os>
      <features>
        <acpi/>
        <apic/>
        <hyperv mode='custom'>
          <relaxed state='on'/>
          <vapic state='on'/>
          <spinlocks state='on' retries='8191'/>
          <vpindex state='on'/>
          <synic state='on'/>
          <stimer state='on'/>
          <reset state='on'/>
        </hyperv>
        <kvm>
          <hidden state='on'/>
        </kvm>
        <vmport state='off'/>
        <ioapic driver='qemu'/>
      </features>
      <cpu mode='host-passthrough' check='none' migratable='on'>
        <topology sockets='1' dies='1' clusters='1' cores='6' threads='1'/>
        <cache mode='passthrough'/>
        <maxphysaddr mode='passthrough' limit='39'/>
        <feature policy='require' name='invtsc'/>
        <feature policy='require' name='topoext'/>
      </cpu>
      <clock offset='utc'>
        <timer name='hpet' present='no'/>
        <timer name='hypervclock' present='yes'/>
        <timer name='pit' tickpolicy='delay'/>
        <timer name='rtc' tickpolicy='catchup'/>
        <timer name='kvmclock' present='yes'/>
      </clock>
      <on_poweroff>destroy</on_poweroff>
      <on_reboot>restart</on_reboot>
      <on_crash>restart</on_crash>
      <devices>
        <emulator>/usr/local/sbin/qemu</emulator>
        <disk type='file' device='cdrom'>
          <driver name='qemu' type='raw'/>
          <source file='/mnt/user/isos/bazzite-deck-stable-amd64.iso' index='1'/>
          <backingStore/>
          <target dev='hda' bus='sata'/>
          <readonly/>
          <boot order='2'/>
          <alias name='sata0-0-0'/>
          <address type='drive' controller='0' bus='0' target='0' unit='0'/>
        </disk>
        <controller type='usb' index='0' model='qemu-xhci' ports='15'>
          <alias name='usb'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x07' function='0x0'/>
        </controller>
        <controller type='sata' index='0'>
          <alias name='ide'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x1f' function='0x2'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='0' model='pcie-root'>
          <alias name='pcie.0'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='1' model='pcie-root-port'>
          <model name='pcie-root-port'/>
          <target chassis='1' port='0x8'/>
          <alias name='pci.1'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x0' multifunction='on'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='2' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='2' port='0x9'/>
          <alias name='pci.2'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x1'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='3' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='3' port='0xa'/>
          <alias name='pci.3'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x2'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='4' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='4' port='0xb'/>
          <alias name='pci.4'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x3'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='5' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='5' port='0xc'/>
          <alias name='pci.5'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x4'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='6' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='6' port='0xd'/>
          <alias name='pci.6'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x5'/>
        </controller>
        <controller type='pci' index='7' model='pcie-root-port'>
          <target chassis='7' port='0xe'/>
          <alias name='pci.7'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x6'/>
        </controller>
        <controller type='virtio-serial' index='0'>
          <alias name='virtio-serial0'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x02' slot='0x00' function='0x0'/>
        </controller>
        <interface type='bridge'>
          <mac address='52:54:00:a2:c2:9c'/>
          <source bridge='br0'/>
          <target dev='vnet0'/>
          <model type='virtio-net'/>
          <alias name='net0'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x01' slot='0x00' function='0x0'/>
        </interface>
        <serial type='pty'>
          <source path='/dev/pts/0'/>
          <target type='isa-serial' port='0'>
            <model name='isa-serial'/>
          </target>
          <alias name='serial0'/>
        </serial>
        <console type='pty' tty='/dev/pts/0'>
          <source path='/dev/pts/0'/>
          <target type='serial' port='0'/>
          <alias name='serial0'/>
        </console>
        <channel type='unix'>
          <source mode='bind' path='/run/libvirt/qemu/channel/1-Bazzite/org.qemu.guest_agent.0'/>
          <target type='virtio' name='org.qemu.guest_agent.0' state='connected'/>
          <alias name='channel0'/>
          <address type='virtio-serial' controller='0' bus='0' port='1'/>
        </channel>
        <input type='mouse' bus='ps2'>
          <alias name='input0'/>
        </input>
        <input type='keyboard' bus='ps2'>
          <alias name='input1'/>
        </input>
        <audio id='1' type='none'/>
        <hostdev mode='subsystem' type='pci' managed='yes'>
          <driver name='vfio'/>
          <source>
            <address domain='0x0000' bus='0x04' slot='0x00' function='0x0'/>
          </source>
          <alias name='hostdev0'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x07' slot='0x00' function='0x0' multifunction='on'/>
        </hostdev>
          <driver name='vfio'/>
          <source>
            <address domain='0x0000' bus='0x04' slot='0x00' function='0x1'/>
          </source>
          <alias name='hostdev1'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x07' slot='0x00' function='0x1'/>
        </hostdev>
          <driver name='vfio'/>
          <source>
            <address domain='0x0000' bus='0x83' slot='0x00' function='0x0'/>
          </source>
          <alias name='hostdev2'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x03' slot='0x00' function='0x0'/>
        </hostdev>
          <driver name='vfio'/>
          <source>
            <address domain='0x0000' bus='0x87' slot='0x00' function='0x0'/>
          </source>
          <boot order='1'/>
          <alias name='hostdev3'/>
          <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x04' slot='0x00' function='0x0'/>
        </hostdev>
        <watchdog model='itco' action='reset'>
          <alias name='watchdog0'/>
        </watchdog>
        <memballoon model='none'/>
      </devices>
      <seclabel type='dynamic' model='dac' relabel='yes'>
        <label>+0:+100</label>
        <imagelabel>+0:+100</imagelabel>
      </seclabel>
      <qemu:commandline>
        <qemu:arg value='-fw_cfg'/>
        <qemu:arg value='name=opt/ovmf/X-PciMmio64Mb,string=65536'/>
      </qemu:commandline>
    </domain>

Här är flaggorna jag kör med i etc/enviroment på Bazzite för att optimera för bästa prestanda (flaggor för kommande Mesa 26 som påstås förbättra RT_prestandan ordentligt är redan på plats). Jag bytte också scheduler till LAVD.

Jag flashade om mitt RX9070 med en 9070XT-ROM, så det körs i 300W, och undervoltade -50mv. Får med den Intel 245K som sitter i NAS:en följande resultat med "Proton Experimental" vald i Steam i Wukongs benchmark:
    upload_2026-1-12_15-6-0.jpeg

Här är resultatet från min workstation med en X3DCPU i samma upplösning (WQHD) och med samma settings:
    upload_2026-1-12_15-8-22.jpeg

Jag testade förresten också snabbt att jämföra mot det 9070XT som sitter in min workstation. Diffen mellan 9070 flashat med 9070XT firmware och 9070XT var enbart 4-5% på Windows o_O

Det verkar som prestandan är helt OK/diffar mycket lite från Windows trots att den körs i en VM med alla settings ovan. Tyvärr är RT-prestandan riktigt dålig på Linux (väntar på Mesa 26 som påstås förbättra prestandan rejält). I Cyberpunk får jag 30-40% sämre resultat mot vad kortet presterar i Windows så fort jag aktiverar RT, utan RT är det däremot jämbördigt. Alla äldre titlar utan RT flyter riktigt fint och har inget stutter alls.

I övrigt fungerar nu allt som tänkt. Det är helt klart enklast om man håller sig till titlar som finns på Steam, annars får man sitta och greja med Wine-inställningar i Lutris för varje sak man skall köra, vilket var rätt drygt. I Steam är det bara plug 'n play. Återstår bara att testa Steamlink till andra enheter och se hur spelströmningen fungerar.

Edit: Vad gäller strömförbrukningen i idle ser det ut så här, ligger runt 60W utan några HDD.s aktiva. Har ett spel aktivt på maskinen just nu, men använder Decky i Steam med en plugin som heter "Pause Games", som man kan ställa in att frysa spel när man aktiverar Steam Overlay, så GPU:n och CPU:n varvar ned. Visade sig fungera utmärkt:
    upload_2026-1-12_15-32-57.png upload_2026-1-12_16-4-49.png

Last edited: 12 jan 2026
    NiklasO och Rocco420 gillar detta.
  12. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Last edited: 17 jan 2026
    Hajken gillar detta.
  13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 700

MINA ENHETER

Kör zfs pool med 2 diskar i varje pool, Samsung 990 EVO Plus NVMe M.2 SSD 4 TB.
    Men tycker att skrivprestanda är rätt bedrövlig. Flytta in tex 1 TB bilder tar lååång tid, timmar.
    Unraid 7.2.3

14. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har du nån array? Flyttar in filer från? Dina shares på poolen har exclusive access? Det bör de kanske alltid ha om man inte har nån array, men jag vet inte.

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 700

MINA ENHETER

Nej, bara pooler, källa via 2,5GB lan från annan dator med ssd. Kommer inte i närheten av att mätta lanet

16. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Rocco420 gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    48 350
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, tusan, missade att det redan var postat :)

Tänker du använda det? Jag tror nog jag kommer gå över när jag väl speglar min cachedisk, i dagsläget har jag ingen spegling av den.

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    2 177
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det tror jag inte. Den lilla fördelen jag kan se är att maskinen laddar in systemet till ram snabbare vid start men det är ju sällan servern startas om. Kanske i framtiden om usb-stickan dör men eventuellt hinner jag byta hårdvara innan det händer. Jag kör den där Samsung-stickan Ed pratar om i början av videon.

bernard gillar detta.
  20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 233
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Pixel 9a
    Telefon 2:
    iPhone 11
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant sätt! Trodde man skulle förlora en hel disk bara för bootdelen, men det var ju ett trevligt sätt de löst det på