Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Unraid har fullt stöd för vms. Funkar sjukt bra, har kört unraid över 10 år nu. Riktigt bra att kunna blanda storlek och typ av diskar.

svenix gillar detta.
  2. Pettapan

Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Min rigg e inte den nyaste, men funkar kanon att köra windows 11 eller srv 2022 vms på
    upload_2024-10-11_20-8-26.png
    Här är bara några av de vms man kan skapa
    upload_2024-10-11_20-9-14.png

Finns även hur mkt appar som helst att installera och köra och det kommer nya hela tiden.
    upload_2024-10-11_20-11-18.png

svenix gillar detta.
  3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 161

MINA ENHETER

Inte helt såld på unraids Docker-lösning och tex att compose inte fungerar så fint utan ett plugin. Men jag har ingenting emot det egentligen. Har en gammal lifetime license med max antal diskar.

Men proxmox känns lite mer stabilt, särskilt när jag enbart använder den för VMs. Har haft flera problem med ram och Docker på unraid där allt försvunnit (givetvis har backups funnits men det tar fortfarande tid att restore).

Istället för 1 silver bullet där unraid varit Docker, NAS och VMs har jag bytt till att ha separata maskiner (VMs) för allt.
    En vm för truenas, en vm med Debian för docker, en vm för Home assistant.

Edit: har sedan ett tjugotal containers för diverse och hade det på unraid med.

Tyckte unraid fungerade ypperligt att lära sig saker eller t.o.m köra saker för alltid. Finns sjukt många bra community applications/Docker images. Men för att fortsätta lära mig gillar jag att köra Docker via clin. Kör själv podman för vi använder podman på jobbet.

bernard gillar detta.
  4. Pettapan

Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Testade Proxmox på jobbet när Broadcom förvärvade VMware, jämförde då med VMware och blev inte jätteimpad, detta är ju dock enterprise saker och Proxmox är på god väg. Nu blev vi kvar med VMware vilket är skönt då jag jobbat med det sen 2007. Tror unraid är lite lättare att komma igång med om man inte kört så mkt virtualisering tidigare. Sen gillar jag tänket med 1 eller 2 paritetsdiskar i unraid och övriga kan vara av olika storlekar. Prestandan får man genom cache poolen som kan sättas upp och utnyttjas på olika sätt om någon funderar på att testa :)

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 28 okt 2024
  6. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    955
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Såg den också men insåg rätt snart att jag inte är särskilt intresserad;
    • Som jag förstod det vara bara lagring (duh!, det är ju en NAS) men inga andra funktioner som t.ex. synk till olika tjänster, Docker osv.
    • Rackmonterat, skrymmande och väsnas säkerligen en hel del som du nämner
    • Energiförbrukning, jag jobbar mot att få ner min förbrukning istället för att höja den
    • Förhållandevis dyr (jämfört med ett hemmabygga på TrueNas som jag kör)

bernard gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

Verkar faktiskt vara relativt tyst, förvånande nog:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=rbq2so5S-zI&t=360s

Ja, nej, det beror på vad man jämför mot. Jämför man mot en Synology med 7-8 platser blir priset rätt hyggligt, om man nu främst vill ha den för lagring vill säga. Särskilt om man jämför med NAS:ar som har 2,5Gbps-port eller snappare.

Jag tror den bör dra rätt lite med en ARM-CPU, även om maxförbrukningen är specad till ~.100W. Enligt testet ovan drar den 75-79W vid 50% load med samtliga diskar aktiva, vilket ändå är rätt OK. Ligger på 31W i idle.

Den som stör lite är att man inte kan smälla in en 2,5"-SSD att köra som cache, så man sparar på diskarna och får lite bättre prestanda för det man nu läser ofta, om jag inte missat något (?). Kommer kanske i framtiden...

Fördelen är ju sedan att man kan välja lite friare kring vad man vill köra sina dockers-containers på eftersom man tex inte begränsas av utbudet på moderkort som har tillräckligt många S-ATA-portar och stöd för den CPU man vill ha etc. Vill man tex ha en AI300-CPU för att få tillgång till en fetare iGPU och samtidigt ha riktigt låg förbrukning i förhållande till prestanda, som den är optimerad för, så blir det ju rätt smidigt i kombo med Unify-NAS:en. Typ: EliteMini AI370

Last edited: 28 okt 2024
    DanielÖ gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beställde första komponenten. PSU:n blev: Cooler Master GX III Gold 750W, Från 1097 kr via Amazon.

Vid en last på 20-80W (räknar med att aldrig överstiga 100W med NAS:en jag har i åtanke) är det den PSU:n som enligt Cybenetics Labs – PSU Efficiency & Noise Level Certifications - PSU Performance Database - PSU Performance Database presterar bäst i förhållande till pris.
    upload_2024-11-3_0-21-2.png

Chassit kommer att bli ett Jansbo N5, när nu det blir tillgängligt att beställa (...förmodligen januari): 乔思伯JONSBO

Mobo & CPU får det beslutas om när chassit anlänt.

Last edited: 3 nov 2024
    muaysub, maww, DanielÖ och 1 annan gillar detta.
  9. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    955
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Det där chassit såg ju riktigt trevligt ut. Gott om plats för diskar men också ett större mobo om man har sånt liggande :)

bernard gillar detta.
  10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Ok. Alla vet allt redan. Så kommer jag här med dumma frågor

Jag har lite bilder från min kamera som jag behöver en NAS till. Vi kör mestadels med iPhone, Android och Windowsdatorer hemma.
    Kameran levererar filer på 60Mb per styck. Så det behövs ett par platser för hårddiskarna.

NASen ska inte vara rackmonterad. Men det kan vara en ”liten” dator. Kan bygga själv. Men spelar hårdvaran så stor roll? Köper jag delar som ex chassi, moderkort, processor, nät agg och sätter in ett gäng hårddiskar där?

Vilket operativsystem är bra (eller bäst)? Vill kunna skriva och läsa filer från dator och mobil, enkelt.

Någon hjälpsam i landet som kan hjälpa mig på vägen?

12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du främst skall använda den för det ändamålet skulle jag inte säga att det är lönt besväret och tiden att bygga ihop något eget.

Den här har hyggligt pris för hårdvaran om du vill bygga ut med mer funktionalitet i framtiden, annars har Ugreen egna tjänster för ändamålet, om du vill komma igång på en gång: UGREEN NASync DXP4800 Plus 4-Bay Desktop NAS, Intel Pentium Gold 8505 5-Core CPU, 8GB DDR5 RAM, 128G SSD, 1 x 10GbE, 1 x 2.5GbE, 2 x M.2 NVMe Slots, 4K HDMI, Network Attached Storage (Diskless)

Du kan sedan installera tex TrueNAS Scale om du vill köra ett fullvärdigt OS med fler funktioner:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=xmFb_kO5V3Q

För att synka bilder osv. kan du köra tex Nextcloud tillsammans med TrueNAS, liknar Google Photos/Google Drive:
    Nextcloud - Open source content collaboration platform
    Nextcloud

Last edited: 24 nov 2024
    muaysub gillar detta.
  13. NiklasO

NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 782
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kört Unraid sen 2018 och det är KANON. Innan körde jag Ubuntu server rent så att säga.
    Det finns templates till det man behöver och finns det inte så är det inte svårt att knappa in ett eget via GUIt. Om man har lite koll på Docker och compose så är det inga större konstigheter att översätta compose-filen till det Unraid vill ha. Jag har inte behövt dra in docker compose-pluginet på alla år. Det går fint ändå.

Kör Immich (demo) för att hantera bilder. Det är under kraftig utveckling och beta just nu men bör bli stable under första delen av 2025. Deras ai-lösning som baseras på CLIP funkar riktigt bra och kommer bli bättre. Identifiering av ansikten funkar fint (funkar dock inte med husdjur än men det lär komma). Gillar verkligen att man kan söka på fritext. Typ om man minns ungefär hur en bild ser ut så är det ganska lätt att hitta bilden genom att beskriva vad man letar efter. Funkar offline. Ai körs lokalt och jag kör den största och bästa modellen de har tillgänglig för tillfället. Immich är öppet och gratis. Man kan "köpa" Immich men man får bara en badge (i Immich gui, om man vill) och stöttar utvecklarna. Immich är tänkt som en selfhostad ersättare (som inte samlar data) till den tjänsten vars namn man inte får nämna (Google Photos). ;)
    De jobbar också på att identifiera personer som förekommer i videor. Då menar jag alla som förekommer i hela videon, inte bara de som kan ses i början (så funkar det dock nu, om någon råkar komma med på keyframen den använder som thumbnail).

Servern kör gammal hårdvara (i7-3770, 32GB ram). Kör inga VMs men 20+ docker containers.
    Nackdelen med gammal hårdvara är att Immich tar lite tid på sig att köra alla jobb som körs när man lägger till media men det är hanterbart. Det körs ju bara första gången. Lägger man in mycket media på en gång så kan det ta ett tag att tugga igenom allt men det beror på vilken CLIP-modell man valt. Jag vill ha det bästa resultatet så jag kör en stor och långsam modell.

Ska man köra Unraid och inte har gjort det tidigare så går det utmärkt att starta på den senaste betan, Unraid 7.0.0-beta.4 eller vänta på stable. Jag kör normalt inte beta men 7an har tagit lång tid och för mig är beta 4 stabil. Om man ändå ska börja lära sig nu så är det lika bra att börja på Unraid 7 tänker jag.

Last edited: 24 nov 2024
    muaysub och bernard gillar detta.
  14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efter väldigt mycket om och men så landade det på detta chassit: https://www.silverstonetek.com/en/product/info/computer-chassis/cs382/

Fläktarna är tydligen inget vidare/högljudda, så ersätter dem med 2xNoctua NF-A9 till fronten och 1x Noctua NF-S12A till baksidan. Finns utrymme för 120-140mm i toppen med, men avvaktar med det.

Funderade på antingen detta eller ett Jonsbo N5, men efter att ha mätt lite tyckte jag det blev svårplacerat där jag skall ha den. Kikade även på Meshify 2, men det är rätt stort och egentligen främst intressant om man vill ha mer än 8 diskar. Annars är det ju Fractal Design Node 804 som gäller, men det kändes lite väl kompakt.

Hittade även ett returex av Intels 245K på Proshop så pass billigt att det var svårt att motstå (skall testa olika TDP:s för att hitta en sweespot för prestanda/watt). Ett bekymmer är dock att Unraid inte riktigt har stöd för 15th gen/arrow lake fullt ut. Behöver Linux-kärnan 6.12, så det blir ju spännande. Den kom ut som stable nyligen, men "LTS-versionen" är ännu inte släppt (vilket är vad Unraid använder). Förhoppningsvis väntar de in 6.12-kärnan, så man slipper behöva bygga den i Unraid själv.

Last edited: 25 nov 2024
    muaysub, NiklasO och Rocco420 gillar detta.
  15. muaysub

muaysub Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Platta:
    Tab S8 Ultra
    Platta 2:
    iPad Pro 10.5
    Ducceman och bernard gillar detta.
  16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de går utmärkt att köra på:
    https://www.reddit.com/r/unRAID/comments/1by15jc/unraid_on_terramaster_f4424_pro/
    Optimizing Ugreen DXP 4800 Plus on Unraid

Skall du köra Unraid och behöver USB-sticka är dessa att rekommendera: Transcend TS16GJF270M USB-minne Industrial 16 GB Svart TS16GJF270M USB 3.2 Gen 1 | Conrad Electronic

muaysub gillar detta.
  17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 782
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ang. Unraid.
    Ta backup på stickan regelbundet. Med Unraid Connect får ni backup till deras lagring online gratis.
    Jag kör backup (till mooooolnet) en gång om dagen med egen lösning.
    Det skrivs inte mycket alls till stickan i Unraid. Den sparar config vid förändringar. Annars är den bara till för att koppla licensen och starta från. Unraid körs sen från ram.

Jag har bara råkat ut för en strulig sticka sen 2018 men då var det något jag råkade ha hemma i någon skräplåda. Många år gammal. ;) Bytte till ett liknande tillfälligt innan jag fick hem nytt, därför 2 byten totalt. Det går snabbt och smidigt med ett klick att föra över licensen till ny usb-sticka (max 1 gång om året, annars fixas det snabbt via mail). Nu kör jag Samsung BAR Plus utan problem (med oöppnad extra hemma). Se till att inte köra någon no-name-sticka. Den måste ha ett unikt GUID som alla seriösa har. Det är till GUID licensen kopplas. Kör inte med minneskort och läsare, den kan ha tveksamt GUID och har man otur är det inte unikt och gäller bara för själva läsaren, inte minneskortet. Om licensen flyttas så spärras det gamla GUIDt permanent (usb-stickan kan aldrig köra licens för Unraid igen) och är det då inte unikt så åker alla med i spärren. Fördelen kan vara att om GUID kommer från kortläsaren och är unikt så kan man enkelt byta minneskort utan att pilla med licensen.. men, undvik. Normalt är det ovanligt att man behöver strula med byten av usb-stickor om man satsar på något ok direkt.

PS. Unraid kör BF-rabatter just nu.

Last edited: 28 nov 2024
    muaysub, maww och bernard gillar detta.
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    46 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Idag landade Silverstone CS382-chassit jag beställt till mitt NAS-bygge. Det ser ut att vara bra genomtänkt och rymmer väldigt mycket i förhållande till yttermåtten, men de hade mycket riktigt snålat in på fläktarna (som nämnts i recensionerna).

Fläktarna som sitter i hårddiskvaggan är inte alls så stora på djupet, så de har lite svårt att flytta luft (se jämförelse här). Bytte därför ut dessa mot 2xNoctua NF-A9 PWM 92mm, och fläkten på bakstycket byttes ut mot en Noctua NF-S12A PWM 120mm.

Fläktarna är som standard installerade så att de drar in luft från framsidan och sedan sugs det ut med 120mm-fläkten på baksidan. Såg ingen anledning att ändra på detta, så behöll samma konfiguration när jag installerade Noctua-fläktarna. Jag kommer också ansluta fläktarna direkt till moderkortet, och inte använda fläktportarna som sitter på PCB:n till hot swap-platserna, då dessa också kräver att man ansluter en Molex-kontakt till respektive PCB. Blir bara rörigt och dessutom kan man inte styra hastigheten på fläktarna då, så betydligt bättre att bara ansluta dem till moderkortet direkt och skapa en egen fläktkurva.

Det är inte så svårt att ta ut hårddiskvaggan, men det är ju mycket skruvande. Det är också enklare att montera moderkort/dra kablar när man skjuter ut vaggan, så lika bra slå två flugor i en smäll.

Till kylaren satsade jag på Thermalright Assassin Spirit120 EVO DARK. Verkade vara bäst prestanda/krona, och ser ut att passa utmärkt i chassit.

Nu återstår bara väntan på moderkortet innan det blir dags att smälla ihop allt.

Bifogade filer:

muaysub, svenix, SeHansson och 2 andra gillar detta.
  19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 782
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kul att följa!

Min maskin ser ut så här. Bilder från 2019 och maskinen står inte på golvet nu. Det var bara tillfälligt.
    Fläktbelysningen är förstås avstängd. ;)

IMG_20190131_170132.jpg

IMG_20190131_170219.jpg

Chassit är ett Antec nine hundred med 200mm-fläkt i toppen så kylningen är inga problem.

Screenshot_2023-07-24-03-25-26-64_394d9353452bc13449a1a9c159696188.jpg

Gamla grejer men funkar helt stabilt och drar i snitt ca 50-60 watt. Den snurrande rosten sover mest.
    Räcker och blir över i kapacitet för mig.
    Jag har dessutom lånat lite ram tillfälligt till en annan maskin men det råder ingen brist.

Capture_ServerTools_–_Brave_2024-11-28_18-30-36_30567216.png

HDD-burarna är två MB074SP-1B_4 Bay 3.5" SATA Hard Drive Backplane Cooler Cage with 120mm Front LED Fan in 3x External 5.25" Bay. OK kvalité men inte mer än så. Mycket tveksamma brytare för fläkthastighet, styrka på LEDs och knapparna för att slå av och på strömmen till varje disk men rör man inga brytare så är det ok...
    Knapparna/brytarna för ledstyrka och hastighet glappar om man rör. De för att slå på strömmen till varje enskild disk kan sluta funka plötsligt. Dvs slår man av så går de inte att trycka på igen. Det är någon komplicerad grej med plastgrejer som går hela vägen till bakplanet där själva brytarna sitter. Brytarnas kvalité är alltså "set and forget", ställ in och rör aldrig igen men samtidigt var priset ganska lågt när burarna fortfarande såldes. På länken till burarna kan man också se flatkabeln som går längst med på sidan. Det är den "nya" modellen. Mina är braidade och fastnade gärna i sidorna när man skulle montera in burarna på sina platser. Lätt för skador och himla pilligt när det hakade fast i något. Ena handtaget på burarna är bortmonterat för att man ska kunna öppna dörrarna till diskarna helt. Vet inte hur man tänkte där heller för handtaget tar ju i de glappande knapparna när man öppnar. ;) Men låssystemet, hållarna och sättet diskarna skjuts in och sitter fast på känns bra och stabilt. Även anslutningarna för SATA (x4) och SATA-ström (x2) på baksidan känns bra. Fläktarna är tysta nog på low och har snurrat 24/7 sen början av 2019. Ser också ut som att de är ganska lätta att byta vid behov.

De två övre diskarna är SSD 2,5" i en adapter så de sitter fint i 3,5".
    Samtliga diskar är Seagate IronWolf även SSD (förutom 1 för tempdata som är Seagate Compute). Hade varit najs med allt som SSD men det kräver en större investering. HBA-kortet är för gammalt och klarar inte trim m.m. som SSD gärna vill ha. Däremot är det SAS/SATA 6Gb/s. 8 portar om man kör SATA. Därför sitter de 2 SSD-diskarna direkt till moderkortet som fixar trim. Resten sitter i HBA som är ett brandat kort (IBM M1015) men flashat till IT-mode, alltså inget RAID, så i princip ett LSI 9211-8i i IT-mode. Allt skyddat med UPS förstås som tillsammans med Unraid sköter eventuell "clean shutdown". Inget lagringsmonster. Har 2x240GB SSD. 4x4TB där 1 är parity. Har även en disk på 1TB som används som temporär lagring. Jag kan ju lätt banta antalet diskar eller byta allt till ssd men det kostar och än så länge är det lugnt.

Tillägg: Den drar gärna i sig 100w+ om den jobbar hårt men det är väldigt sällan. ;)

muaysub och bernard gillar detta.
  20. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 133
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Blev lite sugen på att bygga mig en NAS då min färdiga lilla box inte direkt får några uppdateringar sedan ett tag tillbaka. Tänkte köra Openmediavault för enkelhetens skull.

Första steget var att damma av mitt gamla Asus AT5IONT-I som en gång i tiden fick agera mediadator, hade det och ett gammalt flex-ATX nätagg liggande i gömmorna. Borde duga som grund. :)
    PXL_20241127_125156630.MP.jpg

NiklasO och muaysub gillar detta.