Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Bör funka, bara 2 satauttag men OS funkar ju bra att köra på USBsticka.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 292
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tänkte jag skulle sticka i ett kontrollerkort med iallafall 4 sata till. Har en 120 gb SSD som jag tänkte köra OS på, kör den direkt till moderkortet då.

bernard och Matte_N gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Jag fick en QNAP TS-231K av min svåger, jag kör ingen RAID (behövs inte för min del, lagrar bara filmer på den), hade 2 st 2TB-diskar (från en gammal Buffalo NAS som har dött) men den ena disken dog efter ca en månad i QNAPen och jag har bytt den till en 6 TB-disk (har bara en) och nu försöker jag få igång Plex igen (rätt struligt men det ska nog gå)...

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 308
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har precis fått mitt moderkort (ASUS Z890m WiFi plus) och har nu hunnit köra lite benchmarks på Intel 245K. Det ser ut som PL1/PL2 55-60W är optimalt om man vill ha en låg förbrukning utan att tumma så mycket på prestandan.

Om man däremot vill maxa prestanda/watt gäller 40-35W.

Här är min totala förbrukning (ASUS Z890M Plus WIFi, Intel 245K, Cooler Master GX III 750W ATX 3.0, 980 Pro 4TB, 2x48GB Crucial 5600 1.1V) :
    • Idle PL1/PL2 55W: 45W
    • Full load on all cores with 55W PL1/PL2: ~82W
    • Full load on all cores with 159W PL1/PL2: ~160W
    Detta är på Windows 11 och jag har inte ändrat några andra inställningar i BIOS än just PL1/PL2. Återstår att se om man kan reducera idle. Märk väl att några mekaniska diskar inte anslutits ännu.

Geekbench 6:
    Grått=Hygglig balans mellan prestanda/watt
    Grönt=Maximal prestanda/watt

Intel XTU Benchmark:
    Grått=Hygglig balans mellan prestanda/watt
    Grönt=Maximal prestanda/watt

Last edited: 14 dec 2024
    muaysub gillar detta.
  5. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    688

MINA ENHETER

Jag befinner mig lite grann i samma sits som dig och jag gjorde iaf så att jag köpte allt beggat. Vart en Node 304 med 6x3,5" på 4TB och 2x2,5" på 250GB. Utöver körde jag 2st M2 på 2TB vardera.

Jag tog del för del och det som passade köpte jag in. Jag installerade Truenas och tycker att det har fungerar väldigt bra än så länge. Fanns en del info på forums och discord kanal.

Tror du kommer långt med både Unraid och Truenas, tyvärr har jag ingen erfarenhet av Unraid så hoppas någon annan kan fylla i.

Vad gäller att du vill kunna skriva och läsa filer från dator till mobil så kommer du att kunna göra det men sen har du mycket fler möjligheter i vilket jag tror starkt på att du kommer att vilja göra :D

muaysub gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 308
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    NAS.jpg

Är klart med bygget nu, väntar bara på att disken skall komma i nästa vecka. Efter att ha plöjt igenom TrueNAS vs Unraid, så landade jag på Unraid. Det var betydligt smidigare att komma igång med för egen del och hade fantastiska guider för allt jag vill åstadkomma.

Specar:
    Chassi: SilverStone SST-CS382
    CPU: Intel 245K (PL1/PL2 55W)
    Mobo: Asus PRIME Z890M-PLUS WIFI (6x S-ATA, 3x NVMe)
    RAM: Crucial Pro 96GB Kit (2x48GB) DDR5 5600MHz CP2K48G56C46U5
    PSU: Cooler Master GX III Gold 750W
    NVMe: Samsung 990 Pro 4TB (körs i PCIe 3x-läge för att hålla nere temp/förbrukning)
    HDD: 2x28TB Seagate Exos X28 (recertified via Datablocks.dev)
    USB-minne för Unraid: Transcend TS16GJF270M Industrial 16GB MLC NAND
    Kylare: Thermalright Assassin Spirit 120 + ThermalGrizzly Kryosheet med Noctua NF-P12 120mm (CPU.n ligger sällan på mer än 42C)
    Fläkt front: 2x92mm Noctua NF-A9
    Fläkt bak: 1x120mm Noctua NF-S12

Total förbrukning:
    45W idle

USB-minnet vill jag inte ha utstickandes från chassit, så jag har köpt en sådan här adapter, så att jag kan förvara det inuti lådan: Amazon.se

Om någon undrar var den smidiga 4x + 4x SATA-kabeln kommer ifrån: Amazon.se

Just nu testkör jag Emby genom Tailscale över en "funnel", så Tailscale fungerar som en inverse proxy. Dvs serverns IP blir inte exponerat trots att tjänsten är exponerad över WAN. Kräver bara att man i dockern för tjänsten man vill köra klickar "Tailscale" och sedan anger en subdomän, så gjort i två klick i princip. Enda nackdelen mot att köra en mer avancerad lösning är att man inte har fail2ban eller kan geofenca osv (i alla fall inte utan att routa om tailscale-trafiken). OBS! Tailscale är bara integrerat på det här smidiga viset i Unraid 7.x.

Jag kör även Tailscale som en endpoint på servern och har gett åtkomst till mitt lokala subnät (192.168.1.0/24), så jag kan prata med alla enheter på mitt lokala nätverk när jag tex ansluter telefonen till servern via Tailscale-klienten. Iom att jag kör servern som en endpoint går all extern trafik via servern till klienter som ansluts, så de hamnar bakom samma WAN/IP som servern.

Kände inte till Tailscale sedan tidigare, men det är mycket smidigt och bekvämt när man kommit igång. Gör det också väldigt enkelt att sandboxa specifika tjänster och sedan dela ut åtkomst till enbart dessa bakom Tailscale, allt gjort i några enstaka klick. En nackdel är att gratisversionen bara har stöd för 3 användare/100 enheter, och sedan gör man sig beroende av en tredjepartstjänst, men jag föredrar Tailscale framför Cloudflare som många andra använder för funnels, då Cloudflare stänger av användare om de tycker att man förbrukar för mycket bandbredd.

Kan göra en mer specifik guide för Tailscale+Emby sedan om någon är nyfiken. Fick ta kontakt med den som underhåller binhex-emby för att se till att Tailscale skulle lira, men från och med nu skall det fungera/en uppdaterad dockeravbild är ute.

upload_2024-12-31_13-58-5.png

Last edited: 31 dec 2024
    Dashio, muaysub, milky81 och 6 andra gillar detta.
  7. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 810
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    @bernard@bernard
    Snyggt! Ja Tailscale är kanon och speciellt nu med samarbetet de kör med Unraid (från v7) så det blir bra integrerat. Kör ungefär så jag med men kör begränsat med prylar via deras funnel pga begräsningar i hastighet osv. Emby kör jag via en vanlig reverse proxy (egna domännamn) sen många år (officiella beta-containern). Tailscale är ju bara en switch och lite pill i templaten för containern?

Edit: Jag körde det inbyggda stödet för VPN/WireGuard på Unraid tidigare men när stödet för Tailscale utökades så lärde jag mig mer och jag har tagit bort den tunneln. Mycket smidigt. Unraid kan jag använda som exit node och den fixar även subnet-routingen. Precis som du verkar köra.

Last edited: 31 dec 2024
    bernard gillar detta.
  8. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 810
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Förresten. Idag gjorde jag den årliga fysiska rengöringen av servern. Har det inlagt sista dagen varje år då jag tar ner allt, går utomhus och blåser igenom grejerna med tryckluft (håll fläktarna stilla eller koppla ur så att du inte bakmatar någon ström). Torkade ur alla fläktar också. Körde även test av jordfelsbrytaren (var 6e månad) och alla brandvarnare så det är ett tips. Kom dock på att jordfelsbrytaren bör man testa tidigt på en vanlig vardag i början på veckan för det blir onödigt dyrt om den inte funkar som den ska annars. ;)

Å gott nytt år!

bernard, svenix och maww gillar detta.
  9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 810
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nu har de släppt Unraid 7.0.0!
    Jag har kört betorna och RC under en längre tid. Inga problem med senaste RCn.

bernard gillar detta.
  10. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    688

MINA ENHETER

Finns det någon gratis variant av Unraid? Hittade bara på deras hemsida detta som var det billigaste.
    Innebär detta att man kan ha 6st diskar eller 6 enheter med diskar?
    upload_2025-1-10_9-18-0.png

Bifogade filer:

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 810
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, ingen gratis förutom trial i 30 dagar (som kan förlängas 15 dagar till).

"What is an attached storage device?
    Attached storage devices refer to the total number of storage devices you are allowed to have connected to the server before starting the array, not counting the USB Flash boot device.

There are no other limitations in the software based on the license type. Non-storage devices such as GPUs do not count against the license tier limits."

Dashio gillar detta.
  12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 308
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppdaterade här med, fungerar fint. Jag var lite rädd för att något skulle krångla då de skrev i changeloggen att det kan strula om man kör något av drivrutinspaketen för Realteks nätverkskort (dvs de som finns i community apps), men det lirade utan konstigheter. Kanske avsåg detta de som låg på 6.x. Jag började på RC2.

NiklasO gillar detta.
  13. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 810
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det har varit lite strul med det.
    Jag körde drivarna från Apps innan även om jag inte hade några problem med kerneldrivarna.
    När det började skrivas om att det kunde strula så avinstallerade jag paketet.
    Har inte märkt någon skillnad i hastighet.
    Kör 2,5 Gbit till servern men alla mina övriga enheter är på 1 och där får jag full och stabil hastighet.

bernard gillar detta.
  14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 167

MINA ENHETER

@bernard@bernard har du kikat på netdata eller headscale? Tycker det känns udda att folk bara kastar sin trafik via tailscale (och ja, det är lite udda att folk kastar sin trafik via cloudflare utan att tänka sig om).

15. bernard

Mottagna gillanden:
    46 308
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, bra fråga. Det är mest för att det är så bekväm hantering/enkelt lägga till/ta bort användare och begränsa åtkomst på enhetsbasis etc.

Min tidigare NAS körde jag på Windows/Hyper-V, men det var ju en plåga så klart. För att komma igång fort började jag med Tailscale. Var en del att sätta sig in in för att få snurr på alla tjänster.

Cloudflare har jag läst har börjat surna till om man skyfflar mycket trafik över deras tunnlar, i alla fall på "free tier".

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 167

MINA ENHETER

En annan lösning är ju att bara köra wireguard in mot nätverket ditt.
    Jag har ett par tjänster som går att nå utifrån och några som enbart är lokalt på nätverket.

Traefik+crowdsec+authentik, kör skiten lokalt med, overkill och lite irriterande att logga in med authentik. Men nice med giltigt ssl-cert lokalt med.

bernard gillar detta.
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    46 308
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag slog till på den här UPS:en - kan rekommenderas för de som vill ha något basic: APC Back-UPS 850 BE850G2-GR UPS. Utöver gott om uttag så har den ett par USB-uttag också, vilket kan vara praktiskt. Klarar en last på max 500W, så borde räcka för de flesta NAS:ar+nätverksutrustning, beroende på hur hardcore man nu är.

Kan verifiera att den fungerar prima med Unraid, all information visades på en gång (ingår deras ethernet->USB-kabel med UPS:en).

upload_2025-1-11_14-53-27.png

Är det någon som förresten vet hur pålitlig effektmätaren är i de här billigare UPS:erna? Den visar nämligen lägre förbrukning än min elmätare, som förvisso också var rätt billig...

Last edited: 11 jan 2025 kl 15:11
    Zooklubba och maww gillar detta.
  18. Jürgen47

Jürgen47 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Samsung Tablett A
    Har fösökt att installera men gick inte, zyxel får hela tiden samm ip nr som WDmyCloud hur kan man ändra det, eller kan man inte installera 2 NAS i samma router?

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12 292
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Låter märkligt - vad har du för router?

20. Jürgen47

Jürgen47 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Samsung Tablett A
    Har hållit på hela dagen, hdd var sönder, nu funkar det, men användervänligt design är det inte

bernard gillar detta.