Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag är inne på samma spår men har inte fått Google att funka ännu. Har du nån bra guide för hur du fått igång det?
    Jag kör min proxy via Cloudflare just nu men där är en begränsning på 100MB per fil så den är rätt kass att förlita sig på :P

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, Cloudflare funkar inte förrän Immich har fått till chunked uploads. Just begränsningen hos Cloudflare och 2FA brukar tas upp ganska ofta på Discord. De slår dock ner på alla diskussioner om 2FA, att det redan har diskuterats och att den diskussionen är avslutad och att man får kolla på github. Vet inte vad grejen är.

Auth via Google fick jag till genom den guide som finns på immich sida men den är inte helt up to date så lite gissningar blev det. Känns inte bra att behöva förlita sig på Google när det är en ersättare för just Google Foto många letar efter. Att ha bara namn och lösenord duger förstås inte idag och vill man köra något lokalt så måste man dra upp fler containrar och lära sig lokala lösningar som typ Authelia eller Authentik och nej, då blir det Google tills någon sväljer stoltheten och fixar 2FA.

Kan kolla närmare på hur jag gjort med Google sen när jag har vaknat. Nu blir det några timmar sömn förhoppningsvis.

Edit
    Finns ju Tailscale också. En liten omväg men jäklar vad bra det funkar.

DanielÖ gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 287
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill ha en färdig lösning som bara är plug 'n play hade jag valt Synology alla dagar före Segate eller Toshiba och dylikt.

Kör på en DS224+ och använd Synology-appen för att ansluta till din NAS.

Ola-23 gillar detta.
  4. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Lugnt, jag har fått till inloggning med Google så det lirar, men med ett dilemma som kvarstår. Mina användare som loggar in blir inte admins, utan bara vanliga användare. Hyfsat spännande att disable password login när man bara har en admin med user och pw :) Har du stött på det också?

5. Ola-23

Ola-23 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

Vad hade valt för hårddiskar till detta?

6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 287
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  7. Ola-23

Ola-23 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    47 287
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har Nextcloud lanserat version 10 - skulle vara intressant att testa, men kommer nog dröja några månader innan jag ger mig på det (lär vara buggigt i början): Nextcloud - Open source content collaboration platform

PS. För de som kör Unraid och Qbittorrent kan det finnas anledning att vara försiktig - kommit in flera rapporter om folk som plötsligt ser att de fått malware installerat enligt Reddit. De har inte heller haft WebUIT:t publikt exponerat eller dylikt, som ju annars är det vanliga.

DanielÖ gillar detta.
  9. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ser mycket trevligt ut och jag gillar verkligen idén. Det stora problemet för mig är frågan om backup av tjänsten, och det är samma tankar kring denna men även Immich som diskuterats flitigt. Självhostat är smidigt osv. men backup och restore måste vara lika smidigt när något väl skiter sig.

Hur tänker ni andra som kör självhostat kring backup & restore av dessa lösningar? Jag har verkligen lagt mycket tid på både Immich och Nextcloud via Truenas men har dragit i handbromsen hela tiden just pga. denna osäkerhet. Nu har jag många fördelar när jag pysslar med dessa grejer av att jobba med IT sedan en lång tid, men jag tycker det är ordentligt krångligt ändå tyvärr. Kan ju inte gärna sälja in tjänsten hos övriga hushållet (frun) när jag inte ens kan svara på om det finns backup eller om det kommer funka att återställa data när något rasar.

bernard gillar detta.
  10. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Immich är ju tacksamt för att den aldrig rör originalfilerna förutom när du raderar något och tömmer papperskorgen. Det värsta som kan hända mig är att jag förlorar allt jag ställt in i Immich men det är inte hela världen. Alla original finns kvar. Originalen kör jag backup på via Backrest (web-gui, wrapper för restic kan man säga) till en molntjänst. Sen har jag fortfarande kvar synk av media via OneDrive (eftersom att jag har Microsoft 365 så har jag ju ändå 1TB där och kör upp allt i original) och kör också till Google Foto med reducerad kvalité. Så allt finns på 4 ställen. Lokalt på Unraid, Google Foto, OneDrive och storage box hos Hetzner (tyskt, jag har valt box i Finland, 4 EUR per månad för 1TB, riktigt bra hastighet). Det är lite mycket kanske men jag känner mig lagom säker. Ganska nytt är också att Immich dumpar databasen automatiskt varje natt till en fil som följer med i min nattliga restic-backup. Innan körde jag den dumpen via en annan container. Jag håller koll på att backuperna körs och slutförs som de ska via webhooks till healthchecks.io (gratis).

Jag upprepar mig säkert nu. Skrivit om det här på fler ställen men kommer inte ihåg var alltid.

PS.
    Hetzner har också "storage share" vilket är en hel (egen) Nextcloud-instans för några få eur till om man inte vill hosta själv men ändå köra nextcloud. De gör dock inga egna backuper direkt förutom redundant lagring så då får man i så fall köra nån typ av backup åt andra hållet istället.

Edit 2
    Är man orolig för att backuperna inte ska fungera så är restic tillförlitligt. Det finns en check-funktion som testar backuperna automatiskt. Du kan välja hur mycket den ska ladda ner och kontrollera i det intervall du vill. Backrest gör det enkelt att sätta upp och schemalägga checks och prunes. Backuperna är som standard krypterade och lösenordsskyddade. Restic är öppet och beskriver hur deras format används så andra kan hantera backuperna (repos). Det finns till exempel rustic som är restic men i rust och den har lite andra funktioner men både rustic och restic läser och skriver samma format så de kan användas mot samma repo när som helst. Sen finns det verktyg för att läsa en restic-backup till Windows till exempel Restic-Browser. Funkat smidigt när jag har återställt filer.

Last edited: 27 feb 2025
    muaysub och DanielÖ gillar detta.
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    47 287
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    DanielÖ gillar detta.
  12. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag brukar köra först när det är RC om det inte är nya spännande grejer och 7.1 hade inget skoj för min del så att det känns värt att gå på beta.

bernard gillar detta.
  13. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Snyggt! Det här såg ju riktigt bra ut, bygga ny pool och göra över all data suger ju stenhårt men skönt om man kan importera den istället.

"Import Foreign ZFS Pools
    Unraid now supports importing foreign ZFS pools, making migrations from other platforms easier than ever. This includes pools from:

TrueNAS
    Proxmox
    Ubuntu
    QNAP
    And more!"

Dashio och bernard gillar detta.
  14. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Jag är på jakt att köpa VPN för att bygga in det i mitt homelab och undrar nu vilken ni har? Hittade ProtonVPN men hur fungerar den här i Sverige? :)

15. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Funkar fint. De har ett gäng servrar i Sverige också.

Dashio gillar detta.
  16. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag kör med Mullvad via Gluetun i Docker. Funkar supersmidigt.

17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du kan testa billigt. Via Android-butiken vill den i alla fall ge mig en månad för 10 kr.
    De har ju sina gratisservrar också men där kan det förstås variera efter belastning.

Last edited: 18 mar 2025
  18. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Jag tänkte också köra från början med mullvad, men däremot så läste jag någonting om att de saknar port forwarding och att de kunde ställa till det. Någonting du har märkt av?

Med Android butiken menar du då Google play? Ja jag är ju lite skeptisk med gratis server och har inga problem att betala lite grann så länge det är bra. Men är det någonting som du har testat? :)

19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, precis. Google play. Jag har testat betalversionen med bra resultat. Jag har dock inte så stort behov så att jag känner att jag behöver betala löpande eller någon längre tid. Både Mullvad och Proton har bra rykte men valen blir förstås begränsade om du specifikt "behöver" port forwarding. Eftersom att jag har en Pixel 8 så går Googles VPN in automatiskt i okända nätverk och det är ju trevligt.

Last edited: 18 mar 2025
    Dashio gillar detta.
  20. Dashio

Mottagna gillanden:
    714

MINA ENHETER

Tror att det lutar åt den just nu iaf.