Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ser du till landets storlek och antalet invånare så är vi inte så oskyldiga. Samma tankesätt som han använde (echoes vars nya nick jag ej minns just nu) är ju exakt samma tankesätt Indien kan använda, med 9% av utsläppen och 1/7 av världens befolkning.

Känns ju helt groteskt att inte göra något bara för någon annan är värre. "Han dödade 1000 personer så då är det helt ok om jag bara dödar 10". Jag är också nyfiken ifrån var siffrorna kommer ifrån.

U länderna som blivit i länder skyller ju på att de inte ska straffas och de borde ha samma rättigheter att släppa ut massor eftersom de redan etablerade i länderna gjorde detta under deras utveckling och att de därmed har många år av högt utsläpp att "ta igen".

Varför ska man inte göra något när man kan göra något bara för det finns någon annan som är sämre? Som sagt skrämmande dagis-tänk. Och en enkel biljett till en snabbare show av världens undergång.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ytterligare en punkt, Sverige är ganska långt fram och regler om utsläpp i våra hav är väldigt hårda. Och det lobbas för hårdare regler, men om vi ska lobba mot länder som släpper ut mer. Hur tror ni det ser ut om vi inte lever som vi lär?
    "Hörredudu USA ni släpper ut för mycket, ändra på det"
    "Jo men ni gör ju inget heller. "

Nej, vi ska stå i framkant av detta och måste då leda med exempel. Allt annat är ju helkorkat.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Google -> Global emissions by country:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

Intressant då de har med per capita.

Sverige står för 0,16%.
    Per capita ligger t.ex. Norge, Finland, Kanada och Grönland på ungefär det dubbla. Danmark på 50% mer väldigt runt räknat.

Vi är nog ganska duktiga ändå! Jag tycker inte det är fel i att vi säger till USA att skärpa sig med tanke på vår per capita jämfört med deras.

4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja exakt, jag fick fram en liknande slutsats i min snabba kalkylering. Vi är sjukt mycket bättre per invånare än USA.

// mobilt

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu har væl USA ganska mycket mer industrier æn lilla lilleputt-Sverige. Och Norges utslæpp kommer væl av deras stora oljeproduktion. Vad har Sverige, lite jærngruvor?

6. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja precis vi har varit duktiga på att eliminera smutsiga industrier och kraftverk. Tågen går inte heller på diesel förutom de som går på sträckor där ingen spänning finns.

Rent spontant tänker jag att det är synd att vi kapar ned vår tillverkningsindustri. Arbetslösheten är alldeles för hög. Att dessutom flytta industri utomlands där reglerna för utsläpp är mycket mildare gör ju inte heller så mycket för miljön om man ska ha det tänket.

// mobilt

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har alltså inte så mycket industrier och ändå släpper vi ut relativt mycket. Det är det som var min poäng jag försökte få fram genom att folk tänker själva. Vad är Sverige skyldiga av för utsläpp i andra länder som då räknas in i de ländernas utsläpp?

Tar den listan i åtanke att Statoil i Norge pumpar ner koldioxid i tomma bergrum och skapar koldioxid sjöar långt ner i havet?

8. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jo eftersom vi importerar varor så bidrar vi till utsläpp på andra platser. Företagsklimatet i Sverige har ju också ändrats sen vi var små och det mesta var tillverkat i Sverige. Nu är det viktigare att tjäna någon enstaka procent mer på att förlägga sin tillverkning utomlands.

Det är intressant hur man aldrig diskuterar klimatskulden som en del av ekonomin. Jag köpte tex en pryl från Kina via ebay för ett tag sedan. Jag betalade 150 spänn men hur mycket billigare blir det egentligen, om man räknar in miljöpåverkan?

Tycker Sverige och våra partier ska stimulera svensk industri mer och se till att vår import sjunker.

// mobilt

9. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vi mot dom? Snarare vi är alla i detta tillsammans. Hur ser det ut om bara några länder försöker och andra skiter i det? Det är ju inte så att klimatförändringarna bara kommer ske över USA och skona Sverige för att vi är snällare mot miljön?

Dessutom som Dirken länkade om så är Sverige ett av dom länderna i världen per capita som slipper ut minst. Vi är ju redan ett av dom främsta länderna när det kommer till miljön, inte bara utsläpp utan allt från sopsortering och allt annat.

Min fråga är, hur långt ska vi Svenskar gå och offra för att samtidigt se andra fortsätta skita i det? När ska man ta upp det egentliga problemet om att alla måste jobba tillsammans för att förändra synen på miljön, inte bara Sverige?

Kommer USA och andra länder förändra sin syn på miljön och tänka om bara för att vi tokhöjer bensinskatten i Sverige? Absolut inte. Det enda det kommer straffa är Svenskar och väldigt många som redan nu betalar ett högt pris för att ta sig till sina jobb osv ute på landsbygden.

Jag säger inte emot att man inte ska värna om miljön osv. Absolut inte. Tvärtom. Men det är lite som att pissa i motvind om bara vi Svenskar ska betala priset och offra oss samtidigt som andra länder är 30-40 år tillbaka i tiden miljömässigt och fortfarande viftar bort det.

Ska man lead by example som du säger så tycker jag att då bör man hellre visa upp hur man gör i Sverige. Bjuda in till ett stort möte med alla världens länder och ha en klimatkampanj. Ta i med hårdhandskarna och skaka om dom länder som jag nämna ovan att dom inte kan fortsätta hur dom vill medans andra länder ska offra sig.

För det kommer aldrig bli någon skillnad som sagt om inte dom 4-5 länder som står för hälften av världens utsläpp förändrar sig. Spelar ingen roll om så bensinen kostar 100kr litern i Sverige.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Resultatet blir dock det samma. Vad gör det om vi höjer bensinpriset till 100:-/litern?

11. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
  12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Piratpartiet 60%
    Kristdemokraterna 60%
    Sverigedemokraterna 60%
    Folkpartiet 55%
    Centerpartiet 54%
    Moderaterna 54%
    Socialdemokraterna 44%
    Vänsterpartiet 43%
    Miljöpartiet 42%
    Feministiskt initiativ 41%

wtf

13. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Se där ja, har dock ännu inte bestämt mig hur det blir...

Sverigedemokraterna 69%
    Socialdemokraterna 50%
    Kristdemokraterna 50%
    Folkpartiet 49%
    Moderaterna48%
    Vänsterpartiet 45%
    Piratpartiet 45%
    Feministiskt initiativ40%
    Centerpartiet 40%
    Miljöpartiet 36%

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

SD kom i topp för mig med men jag kommer inte rösta på det jävla rasistpartiet för det.

Sent from my HTC One using Tapatalk

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    I alla tester får jag en blandning av alla mittenpartier +SD

16. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    SD 71%
    KD 68%
    M 61%
    C 59%
    FP 53%
    PP 45%
    S 33%
    MP 26%
    FI 18%
    V 15%

Jag är så socialkonservativ :(

17. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag spinner vidare på ämnet. Vad är det egentligen som gör att Centern har så få röster?

Jag hittar knappt inget "konstigt", jämfört med de flesta andra partier
    Det är ju som bekant rätt enkelt att hitta vänstervåld, SD-rasism osv osv (oavsett vad som är sant, så finns beskyllningar överallt)

18. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag skulle tro att det har att göra med att centern traditionellt sett är ett bondeparti. Som Sverige ser ut idag, och har gjort sedan jag var en liten parvel, så avfolkas stora delar av landet till förmån för städerna. Färre sysselsätts inom jordbruket. Politiken de har fört har helt enkelt tappat sitt väljarunderlag.

Personligen tycker jag det är viktigt med en levande landsbygd för jag vill ha lokalt producerad mat på min tallrik men Annie Lööf gillar jag inte.

// mobilt

19. wmb

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Känns ganska rätt för mig.

Bor på landet, köper/äter mycket närproducerat , vill ha skärpa miljökrav osv

Dessutom är ju Annie världens milf!

Så får det nog bli

20. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Är inte Annie ~30? Men det kanske är jag som börjar bli gammal.

Centern har väl blivit lite identitetslösa. Det känns som att man kan förknippa alla partier med minst en hjärtefråga men centerpartiet har mer och mer glidit åt att försöka flörta mer och mer med innerstadshipsterlattianerna trots att man knappast kommer hitta många röster där.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.