Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Proxykränkta white knights typ. Ja otroligt löjligt. Men det är väl roligt med ryggdunkningar från andra liktänkande. Jag bor själv i ett ganska hipster-/vegan-/vänstertätt område i Gbg och många här är ju helt verklighetsfrånvända.

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    I ett försök att göra tråden lite mer personligare och intressantare med kanske. Den som orkar och känner för det här har ni några förhoppningsvis intressanta frågor (givetvis kan ni lägga till egna reflektioner än endast svara på dom frågor jag ställt.

Brottsbekämpning

Fler poliser? Längre fängelsestraff för alla brott eller bara vissa? Kameraövervakning på utsatte platser t ex större torg osv?

Droger

Systembolagets monopol, ja eller nej? Bruk av narkotikaklassade droger är det ens egen rätt som människa? Legalisera/avkriminalisera vissa droger eller alla?

Invandring

Fri invandring? Stoppa invandringen över en period för att fokusera på att ge dom som redan invandrat får en skälig framtid? Stoppa invandringen helt? Nya regler såsom språktest? Krav på att personen som vill till Sverige är ostraffad? Krav på egen försörjning före sociala bidrag och liknande?

Jämställdhet

Är det egentligen rimligt och sträva efter en slags 50/50 jämställdhet mellan könen? Kvotering, ja eller nej? Mer fokus på individen och dess meriter och lämplighet än kön?

Monarkin

Avskaffa eller inte? Eller kanske ändra upplägg?

Prostitution

(egentligen borde väl detta gå under jämställdhet, men det är ändå en stark egen fråga) Legalisera, Ja eller nej? Är det inte kvinnan och mannens rätt att själva avgöra om dom vill sälja sex och isåfall bättre att legalisera det för att undvika torskar och trafficking?

3. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kul punkter! Svara gärna själv också!

Brottsbekämpning:

Hårdare straff för våldsbrott. Fler poliser ute på gatan (inte vid skrivbordet). Betydligt sämre komfort på fängelserna.

Droger:

Bort med monopolet (samma med svenska spel för övrigt). Tillåt bruk av narkotikaklassade droger. Legalisera cannabis helt till att börja med, fler droger framöver. Kan tillägga att jag själv knappt dricker alkohol ens, men är ändå för individens fria val.

Invandring:

Fri invandring OM du kan försörja dig och fixa din egen bostad. Anhöriginvandring är helt ok, men då ska givetvis försörjningskravet gälla även där. Straffade får inte komma hit. Begår du brott i Sverige åker du ut med huvudet före. Det skulle eliminera alla problem vi har idag.

Jämställdhet:

Lika lön för lika arbete, självklart. Kvotering/"positiv särbehandling" skall förbjudas. Genus-"forskning" ska inte ha statlig finansiering.

Monarkin:

När man ser folk som Madeleine vill man ju att huvuden ska rulla, men egentligen skiter jag nog faktiskt i vilket. För min del kan den vara kvar.

Prostitution:

Legalisera. Väljer du att sälja sexuella tjänster är det helt OK. Samma sak med att köpa. Trafficking och människohandel skall dock straffas oerhört hårt. Och sluta upp med att kalla det för "att sälja sin kropp".

4. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Att folk som "inte sköter sig" och är "otacksamma" mot Sverige, vilket jag för övrigt tycker är så jävla flummigt uttryckt, ska skickas hem, tycker jag är ett uselt resonemang. Jag är själv arbetslös och har varit ganska lat ett tag nu - har inte jobbat eller sökt jobb, bidrar inte med något till samhället egentligen. Var ska jag skickas?

Sent from my iPad Air using Tapatalk

5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är du utländsk medborgare? Varför skulle man kasta ut en svensk medborgare?

6. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

"Det påstås ofta att dagens unga inte vill ha en fast heltidsanställning. Att det är därför timjobben och uthyrningen har exploderat. Men hur är det egentligen?

*LO lät opinionsföretaget Novus intervjua över 3000 unga mellan 19 och 26 år, och resultatet presenteras i rapporten*Unga vuxnas arbetsvillkor och syn på arbetsmarknaden (2011).*
    Siffrorna visar att de ungas trygghetsrädsla till stora delar är en myt. 65 procent av de intervjuade vill helst ha en fast heltidsanställning och 18 procent en fast deltidsanställning. Och sorterar an bort alla som studerar blir viljan att jobba under tryggare former nästan hundraprocentig."

7. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Givetvis är jag det. Men det finns många svenska medborgare som är invandrare i SD-anhängares ögon.

Något helt annat: vet inte om ni hängt med i vad som hände i Malmö (Limhamn) igår. Svenskarnas Parti hade torgmöte och maskerade motdemonstranter hittade dit. Polisen fick göra ingripande och som vanligt riktades kritiken mot dem. Avgör själva: http://omni.se/topic/b0403406-1dcd-472b-856b-c44cb0301ae4/e2655dca-d800-4824-8bba-74f1fe2c319d

Det här skrevs på Facebook efter demonstrationerna:

Sent from my iPad Air using Tapatalk

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag är nog inte riktigt med på vad du menade då faktiskt. Vill "SD-anhängare" (menar du alla som röstar SD?) kasta ut svenska medborgare?

Hemskt det däred kullagren för övrigt, hade det något med det jag skrev att göra eller var det en helt annan punkt?

9. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 685
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Bara byta plats på dom två översta så prickade den in mig ganska bra.

Skickat från min Nexus 5

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men vad är det för jävla pack?

Skall de se till att hästarna bryter benen?

Vidriga människor helt utan eftertanke. Sådana borde verkligen låsas in på psyk.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Eftersom SD förespråkar att man ska "ta hand om folket där de bor" har jag två frågor mot mestadels SD-anhängare.

Hur bra är Sverige idag att ta hand om folk?

Hur är det tänkt att Sverige ska ta hand om folk "där de bor" om SD får makten?

Jag tänker flyktingarna på Sinja-berget, Dawit Isaak, andra regimkritiska fångar, folk som vill fly från Nord-Korea. Direkt monetärt stöd har visat att det ofta faller i fickorna på korrupta politiker, traktorer blir isärplockade och sålda istället för att användas vid plantage osv. Hur ska vi kunna hjälpa folk som är på flykt undan krig? Hur är det inte vår medmänskliga plikt att tillåta folk som inte har det bra att söka asyl i Sverige?

12. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Fick mitt röstkort igår. Nu är ju den bättre frågan vem man skall rösta på. Moderaterna vill jag ha ut, den saken är klar.

Jag vill inte rösta på SD även om jag håller med dem i invandringsfrågan.

13. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Varför ska just vi göra det, vem fick den lysande iden ?
    Andra länder börjar se till sig själva och stänger gränserna helt, att samhället kollapsar verkar inte betyda något här.

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

SvP måste vara bra körda uppe i hjärnkontoret. De vill alltså stoppa invandringen helt och starta en återvandringspolitik, men enligt vilka normer? Tänk t.ex. om en man och en kvinna från Afrika flyttar till Sverige och föder ett barn här. Ska barnet stanna då medan föräldrarna skickas tillbaka? Eller är deras "idé" att även barnet skall "skickas tillbaka"? Eftersom ungen är född i Sverige är ju denne svensk?

15. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Om personerna blir svenska medborgare är de också svenskar, då blir det jobbigt. Ska de skicka ut svenska medborgare?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

16. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jo precis. Hur tänkte de där?

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Och du skyller vad du kallar samhällets kollaps på invandrare?

Människor som bara haft oturen att födas på en annan plats genom livets lotteri, du har bara haft flax och blivit född i Sverige och du tycker inte de förtjänar ett drägligt liv? Du kan omöjligen vara på riktigt.

18. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Absolut inte, däremot behöver pengar omfördelas så att man kan bygga bostäder, styra upp sjukvård, styra upp skola och ordna jobb.

Tror du inte även dom som invandrar vill ha det jag skrev ovan, det måste finnas en balans på grejerna, att endast skära ner för att öka befolkningssiffran är helt fel.

Och regeringens arbete hittills med FAS3, korkade praktikregler och "jobb" där man får mindre än akassan är bara pinsam, samt det faktumet att man bara ska anta att folk ska bo "hemma" längre för att det billigare för regerings budget.

Nu dras ju även snaran åt för högskolor så man kan inte ens plugga om man inte har högsta betyg i allt sedan innan (eller har mycket pengar).

Last edited: 26 aug 2014
  19. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Och samtdigt bryter mot x antal lagar och ger fringret allt vad eu och fn heter... :cry:
    låt inte de där rasisterna också komma in :(
    men svp är igentligen ett förbjudet parti
    http://www.unt.se/asikt/debatt/organiserad-rasism-ska-forbjudas-2535801.aspx

20. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.