Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det hade du faktiskt inte. Du säger att tyskar, norrmän och så vidare är germanska och då delar visst blod med oss. Men jag antar att tyskar då kan bli svenska.

Just det. Bara så du vet. Germaner är en ursprungligen romersk beteckning på människor i Nordeuropa.

EDIT, Om du missat inlägget, och frågan, tar jag det igen:

Nej det är jag inte. Jag är inte nöjd eftersom jag vet att du har målat in dig själv i ett hörn och inte har en enda aning om hur du skall ta dig där ifrån.

Du kan ju inte ens definiera dina arguments vitala ord. Det är ju bara pinsamt.

För att du skall få en SISTA CHANS att bevisa mig fel förklarar jag det så enkelt som möjligt:

* Du säger att en asiat inte kan bli svensk. Detta på grund av genetiska skillnader.
    * Utséende har inget med det att göra i detta fall.
    * Kultur spelar en mindre roll i sammanhanget.

Vad skiljer en asiat och en svensk åt?

2. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ursäkta att jag börjar tröttna på att svara på samma fråga gång på gång utan att folk bemödar sig att läsa tråden.

Och den frågan är besvarad några inlägg upp men jag kan skriva det igen

3. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag läser och läser och antar att jag är trög... jag är nog en mindre intelligent svensk.. opps... sorry, svensk med finskt blod i ådrorna... för jag förstår inte och lär nog inte komma att kunna förstå resonemanget från Zargoth.

EDIT: herregud, nu kom jag även på att min morfar är tysk...snacka om blandras.

EDIT2: Men... nu blev jag ju osäker... så nu är jag inte svensk då? tyskt och finskt blod...*blir orolig*

Last edited: 26 apr 2011
  4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Måla måla måla!

Jag antar att du inte kan redogöra för frågan utan hänvisar istället till samma svar gång på gång. Du vet lika väl som jag att ditt svar inte alls besvarar min fråga utan är undanflykter då du inte har en aning om hur du skall kunna komma ur ditt hörn. Det är klart att det är smidigare att hänvisa till något som andra skrivit. Problemet är ju som sagt att det inte besvarar min fråga!

Det blir lite patetiskt när du målar målar målar!

Men kan du inte svara så får jag väl utgå ifrån att du inte har en aning om vad du pratar om och inte har en aning om hur du skall specificera etnicitet.

EDIT, det är ju inte mycket som verkar sjunka in så jag får förklara för dig varför svaret du ger mig inte är OK på frågan jag ställer.

* Du säger att en asiat inte kan bli svensk. Detta på grund av genetiska skillnader.
    * Utséende har inget med det att göra i detta fall.
    * Kultur spelar en mindre roll i sammanhanget.

De ovan är sådana saker som du säger. Då kan du ju inte bara fortsätta att hänvisa till något taffligt citat som säger att "skillnaden är genetisk!". Du måste ju kunna redogöra vad skillnaden är eller med andra ord VARFÖR EN ASIAT INTE KAN BLI SVENSK.

Det har alltså inte att göra med utseende. Kultur spelar en mindre roll. Vad är det då kvar av dess etnicitet som gör att de inte kan bli svenskar?

Last edited: 26 apr 2011
  5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo men det är chill! Tyskarna är ju germaner (ordet härstammar som sagt ifrån vad Romarna kallade folk i norr) så då kan man vara svensk!

Tänk om inte romarriket skulle brett ut sig som det gjorde. Då skulle vi inte haft något att kalla oss och således inte heller något enkelt sätt att klassificera olika etniciteter i världen.

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Tur att man är svensk :O, Fast jag ska flytta till sydkorea (i mina drömmar :/)...

Ska vi prata lite Pirat istället? Ingen som tycker det är fel att staten ska få veta om vad du gör på internet, vilka sms du skickar och tar emot, och sedan lagra detta på ett antal servers, ett par år framöver? :)

7. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Aha.. ok :P

Nä, jag var ju lite smått ironisk med... jag är och kommer fortsätta vara helsvensk oavsett vad zargoth tycker och tänker. Jag är inte alls insatt i genetik eller etnisk härkomst. För mig är man svensk om man bor och lever i sverige. Så enkelspårig är jag ;)

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo det är väl generellt sett fel. Men å andra sidan. Kan det hjälpa polisen att sätta dit någon pedofiljävel står jag absolut bakom det. Så länge det inte kan slötittas på/i spelar det mig inte lika stor roll.

Är lite kluven.

9. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Inte jag personligen faktiskt. Jag har inget att dölja ;) Men jag förstår att det kan vara känsligt och att det kan vara kränkande för vissa. Samtidigt så kan det vara till hjälp, bara det inte missbrukas eller misstolkas.

10. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men varför? Det spelar ingen roll om man har rent mjöl eller inte, definiera rent mjöl? :P Rent mjöl i påsen kanske är rent för en, och inte rent för en annan. Hur gör man då?

Anyways, DLD skulle väl tydligen lagra alla sorters uppgifter om alla människor, som staten, polisen, tull och myndigheter, + europeiska myndigheter skulle få tillgång till... Varför? "Kan va bra att ha"... Javisst, de blir att gå med aluminiumhölje runt kroppen för att få behålla sin integritet och sitt privatliv.

Du kan ju inte säga något per sms till någon i förtroende mer, staten + andra myndigheter vet ju det också.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast det ligger ju där passivt. Det är ju inte en stor automatisk sökmotor som sitter och söker av rader av text oavbrutet.

Däri finns en liten skillnad :)

Är det inte värt det om detta hjälper polisen att sätta fast diverse mördare och annat patrask?

12. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag tänker mest att vad skulle jag åka dit för? Att jag tjatar på mina barn om att komma hem i tid? att jag skickar ett puss sms till min älskling? Att jag hänger på swedroid? Jag kan helt enkelt inte se att jag skulle bli drabbad.

Sen finns det ju känsligare ämnen som andra kanske diskuterar som kan ifrågasättas. Det måste ju naturligtvis finnas regler och starka bevis för att kunna binda någon... det ingår väl även tystnadsplikt för den som ev nu skulle läsa sms. Jag har inte behovet av ett av att ha något hemligt för någon... jag är som en öppen bok :P Men som sagt, jag förstår att alla inte är som jag.

Men jag håller med Diggler... det är knepigt. En del är väldigt måna om sin integritet.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Din lille hala ål.
    Så du menar alltså att rent biologiskt skiljer sig två olika, vad du vill kalla det, folkgrupper. Då får du gärna upplysa oss om vad som är skillnaden mellan dig och mig och sedan dig och dina grannar av utländskt härkomst.
    Vi har allihopa lika många kromosompar, bortsett från de med vissa sjukdomar givetvis. Alla är människor och sannolikheten att någon är genetiskt identisk är väldigt liten om man tänker på två skilda individer och inte ex enäggstvillingar eller liknande.
    Diskussionen låg kring VARFÖR de skulle vara mer lämpade. Jag ser din anledning till att det är upp till folket, läs FOLKET att bestämma vem som ska leda landet. Ingenting om härkomst eller etnicitet.
    Att tro att ens lämplighet ligger i ens etnicitet är ju bara urlöjligt.

Kom sedan inte med random plottar som enbart visar att alla människor är unika oavsett vilken grupp du tycker de tillhör. Jag kan också plotta riktigt fina saker som inte säger ett dugg.

Du är väldigt duktig på att inte svara på frågan.

14. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Läste en intressant artikel ett tag sedan, och kom över detta citat från en hemsida, kanske värt att ta upp det när vi ändå är inne i det här med ursprungligheter.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordens-bonder-kom---fran-turkiet

Ett annat citat från en annan sida :
    "Nja, det är inte riktigt så att svenskarna är turkar, då turkar är en befolkningsgrupp som i sen tid kommit till nuvarande Turkiet, även kallat Anatolien. Men svenskarna härstammar från en jordbruksbefolkning som fanns i Anatolien för 8000 år sen enligt dna-undersökningar som gjorts. Den jägarbefolkning som fanns i Sverige innan jordbruksbefolkningens ankomst är alltså inte svenskarnas förfäder i nån större utsträckning. De är inte heller samernas förfäder visa dna-kartläggningen. Samerna har säkerligen också kommit till Sverige senare, eller i alla fall från nåt annat håll och är i så fall kanske inte någon egentlig ursprungsbefolkning."

15. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ja och går man ner på mikrogenetisk nivå så skiljer sig tex, araber från afrikaner som skiljer sig från européer som skiljer sig från asiater som skiljer sig från indianer

Ja läs folket som i folket som är landets etniska befolkning
    förstår inte riktigt motståndet till att du verkar anse att svenskar skulle vara mindre lämpliga att styra sitt land

Duger en bild på 3st albinos dvs personer helt utan hudpigment varav en är från afrika en från europa samt en från asien?

Så kan vi sätta ett slut på diskussionen om hudfärg vilket iofs ligger i generna

16. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Är ingen expert heller men det låter lite otroligt. Jesus förkastade vad jag vet aldrig de läror och lagar som stod i gamla testamentet. Det faktum att kristendomen skiljer sig från judendomen skulle jag tillskriva Paulus, som var i princip kristendomens ledare under dess första århundrade och bland annat bestämde att konvertiter inte behövde omskära sig, var tillåtna att äta griskött och inte behövde följa vissa andra judiska lagar. Paulus ses av många som den som skapade klyftan mellan en judisk sekt eller inriktning (det som kom att bli kristendomen), och övriga judendomen. Han påstod bland annat att ingen som inte tror på jesus kan uppnå frälsning.

17. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag tänker så här... senario:

2 araber flyttar till sverige, skaffar barn... barnet växer upp och träffar en annan arab och de i sin tur skaffar barn.. och samma visa igen. Alltså kommer 3-4 generationen i den familjen se ut som araber. Men DÅ är man svensk? Eller?

18. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vadå sätta dit?
    Det finns ju ingen anledning i att Tulltjänstemän ska ha tillgång till information där du tjatar på att dina barn ska komma hem, eller?

19. Madeli

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Anledning? nej, men det gör mig inget om det kan leda till att brott löses.

20. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Som jag skrivit ett antal gånger så förutsätter det uppblandning och assimilering i varje generationsled så i ditt exempel så är det en arab född av araber, jämnför med finlandssvenskarna, svenskar som i många hundra år bott i Finland, de har fortfarande sin svenska identitet, sitt svenska språk som i vissa fall är väldigt gammal svensk dialekt. De har inte blivit finnar bara för att de bor i Finland i X generationer juridiskt möjligt att de är finnar vet inte om det finns nån juridisk "märkning" av finlandssvenskar förutom att svenska än så länge är nåt alla finnar måste läsa tack vare våra länders mycket sammanflätade förflutna.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.