Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Fast skillnaden är väl att M ändå har sagt att man kan tänka sig att föra dialog med SD, vilket är ett jävla måste för att driva Sverige.

Det ska vara så oerhört på agendan att man inte ska exkludera någon och alla ska behandlas lika och det är så hemskt när någon blir kränkt. Det läser man dag ut och dag in på Aftonbladet och andra nyhetssidor.
    Men att leka barnunge som politiker och göra exakt samma sak med SD är minsann en självklarhet tydligen.

Alla är så skitnödiga bara för att det är något otäckt ämne som SD har på sin agenda. Alla är livrädda för att ta diskussionen och debatten ordentligt för att man ska bli uthängd som rasist.

Så har Sverige blivit. Det har blivit otäckt att prata om frågor som är viktiga och aktuella, och vad jag vet är det bara Sverige som har det problemet och inga av våra grannländer.

2. Droid55

Droid55 Guest

Invandringsfrågan är inte heller i min topplisa, därför röstar jag på vänstern (MP eller V). Jag tror som du att alla alliansväljare (liksom vänsterväljare) inte har något emot samarbete med SD i invandringsfrågan. Dock undrar jag om något block faktiskt vill samarbeta med dem. Min uppfattning har varit att ingen vill.

3. Droid55

Droid55 Guest

Var framgår det att M vill samarbeta med SD? Något nya M vill? För jag har för mig att Reinfeldt sa något helt annat inför valet.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

De kanske, till skillnad ifrån vänstersvängen, kan ändra på sig?

De kanske har insett att det inte fungerar eller är särskilt smart att smutskasta och ignorera utan istället smartare att föra en dialog med partiet som representerar fler än var 10:e svensk?

Att vänster är bångstyrig och tror att problem försvinner om man bara håller för öronen och säger "lalalala" är inget nytt och inte något överraskande.

5. RockHolger

RockHolger Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vänstern är bångstyrig????
    Vad jag hört är det väl bara Löfven som öppnat för ett samarbete över blockgränsen för att inte ge SD inflytande.
    Ingen av de seriösa partierna vill samarbeta med SD gudskelov, och då krävs ett sådant samarbete.
    Sen är det ingen självklarhet att man får inflytande för att man fått 13% av rösterna i ett val.
    S har i åtta år suttit i opposition med betydligt fler % av rösterna utan något inflytande över budgeten.

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Då har du inte hört mycket.

Alliansen ville sammarbeta med Löfven för länge sedan då de satt i regering men han gav dem kalla handen. Nu, i hans desperation, vill han det. Så visst kan han ändra sig men bara när det passar honom. Och på korkade sätt.

När skall ni, ifall du tycker som Löfven, förstå att det inte hjälper att ignorera SD? När de når 20%? 30?

Så planlöst tänkande att man häpnar.

7. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  8. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur länge sen kan det va? Han har inte varit partiledare alltför länge.
    Garanterat inflytande har man inte förrän man nått 50%.
    Det är lite det som är baksidan med demokrati.
    Enkelt uttryckt: demokrati är verktyget som ger 51% av en befolkning möjligheten att förtrycka 49%. Det är inte direkt nytt och inte heller raketforskning.

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tack för lektionen men jag har koll på begreppet demokrati.

10. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då till en fråga. Har du sympatier med SD?

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag svarar med en motfråga; Varför frågar du det?

12. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Av en enkel anledning. Om du har det kliver jag ödmjukt ur denna diskussion.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

I mina ögon kommer din fråga som tagen ur luften. Åter igen varför kom det på tal?

14. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då ska jag förtydliga. Jag vill inte ha någon diskussion med en sverigedemokrat här.

15. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker att det där har med blocksystemet att göra, inte demokrati. Desto fler alternativ desto mindre del av befolkningen kan "förtrycka" den stora massan som du uttryckte det. Exempel, har vi tio partier som inte får bilda grupperingar så räcker det att något parti får över 10% för att kunna bestämma politiken för resterande.

Det är ganska värdelöst i praktiken, därför har vi en riksdag i Sverige som röstar. Det regeringsbildande partiet kan alltså inte styra och ställa som de vill utan måste ta hänsyn till andras önskemål.

Jag tror inte att något system är perfekt men i Sverige så får alla partier säga sitt vilket man inte kan säga om alla länder i världen.

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så det är någon slags standardfråga du har i debatter? Om den du pratar med sympatiserar med SD?

Din fråga är respektlös och har ingenting att göra med vad du och jag pratade om.

Det visar dessutom bara på att även du är lika disträ och tror att SD kommer försvinna ifall du helt enkelt ignorerar dem. Det är naivt och extremt kontraproduktivt. Men visst är det enkelt att hålla för öronen och skrika "lalalala" istället för att, som alla i en demokrati skall, respektera allas åsikter och bemöta dem med argument snarare än /ignore.

17. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja och nej. Ett parti med drygt 10% måste ju i vilket fall söka stöd för att få igenom sina förslag.
    Sen håller jag med om att vi har (eller haft) en mycket god parlamentarisk ordning i Sverige som fungerat utmärkt.
    Tills nu, då ett parti med en fråga på agendan kommer in och kräver gehör i denna fråga med 13% av väljarna i ryggen och 87% mot.

18. RockHolger

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte alls så.
    Jag skrev att jag inte vill ha den diskussionen här. Av den enkla anledningen att jag inte tycker att det är rätt forum.

19. Jonerik

Jonerik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Alliansen har aldrig frågat Löfven om ett samarbete som skulle göra att sossarna skulle rösta på deras budget vilket är det som det handlar om i det här fallet och inget annat. Blocköverskridande samarbeten finns redan i många frågor och har gjort så under väldigt lång tid men det är en helt annan fråga. Du kan inte jämföra äpplen med päron.

Löfven skall såklart fortsätta att ignorera SD även om de får 70% av rösterna. Om han inte tycker att partiet har samma grundvärderingar som han själv så skall han såklart aldrig samarbeta med dem. Moderaterna hadde ju såklart inga samarbeten angående miljön med miljöpartiet under deras 8 år långa mandatperiod trots att miljöpartiet då var tredje största parti. De har heller inga förhandlingar med V. Bara för att ett parti har många röster betyder det inte att man måste samarbeta med dem. Däremot är det ju väldigt tydligt att många svenskar vill ha en mer konservativ flyktingpolitik så om man vill ta röster från SD lär de stora partierna se över den. Men det skall de såklart inte göra i samarbete med SD, de kan de göra helt på egen hand.

Sen skulle det vara kul att höra er som tycker att Löfven har gjort fel, vad skulle han gjort istället. Jag skriver ner hur jag har uppfattat situationen nedan.
    - Ungefär 1 år innan valet börjar Löfven öppna upp för fler blocköverskridande samarbeten.
    - Dagarna efter valet pratar Löfven med alla partier utan SD och frågar hur de kan samarbeta. Alla Allianspartier säger att de aldrig, under inga omständigheter kommer rösta på socialdemokraternas budget eftersom de kommer lägga en egen.
    - S och MP bildar regering och för att få så brett stöd som möjligt så kontaktar han även V för att få deras röster i budgeten.
    - SD går emot praxis och säger att de skall lägga sina röster på Alliansens budget. De säger även att de kommer att rösta ner alla budgetar så länge de inte får inflytande över invandringspolitiken.
    - Löfven kallar Alliansens partier och frågar återigen om det finns något han kan göra för att få igenom sin budget. Svaret är att de, under inga omständigheter, kommer att förhandla kring budgeten.
    - Dagen efter finns det egentligen bara två saker som skulle kunna rädda situationen och det är om Alliansen eller SD lägger ner sina röster. Inget av det händer och kaoset är ett faktum.

Så min fråga blir igen, vilket av ovanstående steg skulle Löfven gjort annorlunda? Eller har jag fel i några av stegen jag har beskrivit?

20. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Precis i Sverige kan inte en liten del av väljarna diktera politiken för resten.

Saken är också den att många väljare sympatiserar med fler partier men kan såklart bara rösta på ett. Jag tror definitivt att frågorna som SD vill behandla engagerar många fler än deras egna väljarantal. Att bara gå på antalet röster och säga att 87% av sverige inte tycker som SD tror inte jag stämmer alls. Jag sympatiserar själv med flera partier i enskilda frågor och det tror jag att många gör.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.