Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur vill du att vi löser problemet med antal invandrare som kommer till Sverige då? Ha kvar saker och ting som det är? Då kommer ju våra pengar ta slut... Som sagt, inför vi lägre skatt osv så blir det inget problem att folk kommer hit i otroliga volymer - de får nämligen försörja sig själva. [emoji4]

Obama är precis lika bra/dålig som alla andra amerikanska politiker (är själv amerikansk medborgare) - han sitter i knät på sponsorer precis som alla andra. Det är bara svensk/europeisk media som älskar honom orimligt mycket. Varför vet jag inte riktigt. Han fick ju till och med fredspriset! [emoji2] Otroligt.

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kan bara prata för mig själv när det kommer till Obama. Men jag hade stora förhoppningar på honom och tänkte att äntligen kanske det leder till en positiv utveckling i USA. Men icke.

Lobby verksamheten har alldeles för stort inflytande på politiken i det landet. Bernie Sanders känns som enda räddningen, men tveksamt om han blir president. Hillary har för mycket stora företag som betalar enorma summor till hennes kampanj.

Sen det med skatterna. Ja, sänka skatterna och inte minst arbetsgivaravgifterna hade fått en rejäl skjuts garanterat till mer jobb osv. Att ha höga skatter för att ge ut det i bidrag är en konstig logik som Sossarna älskar. Mindre skatter och avgifter gynnar alla, speciellt småföretagarna som har råd att anställa.

Idag har man inte det och många anställd jobbar så mycket att dom går in i väggen vilket kostar samhället ännu mer skatt och arbetsgivaren ännu mer, inte minst så mår många väldigt dåligt.

3. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Många länder i världen har liknande upplägg. Australien m fl. Ingen som anklagar dom för att vara rasister?

Ibland undrar jag vad dessa som kallar allt och alla för rasister själva gör för att förbättra situationen för flyktingar mm. Lätt och slänga runt med åsikter utan att stå för dom i praktiken. Dessutom om dom nu gör något mot all förmodan, hoppas jag dom gör lika mycket för hemlösa, cancersjuka och andra utsatta i Sverige. Dom som faktiskt jobbat och betalat skatt i detta land och lever i lika mycket misär, men där samhället svikit dom. Dom som trodde att göra rätt för sig skulle leda till hjälp när den behövs vid sjukdom och andra sociala problem.

Det är inga insamlingar till dom eller åsikter på nätet för deras skull. Men det är klart, det är inte lika populärt och ego-boostande att bry sig om dom.

4. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har aldrig varit i Australien, men deras immigration laws är ett föredöme i mina ögon. Verkar vara ett härligt land. Förutom alla äckliga spindlar och skit då [emoji2]

Vore kul att höra Schyffert och Ernman kommentera deras lagar. Eller USA:s för den delen.

5. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Allvarligt talat. Åsa Romson sitter och gråter på presskonferansen?

Försöker hon vinna billiga poäng för det eller vad är syftet? För hon kan väl inte allvarligt talat sitta och gråta över att Sverige tagit in mest flyktingar i Europa som till följd får att många i detta landet för det sämre som också behöver hjälp? Sitter hon och gråter för att hon inte får som hon vill och ser det humana med att vi nöjer oss nu och försöker så gott vi kan att ge dom vi tagit in tak över huvudet och mat på bordet?

Eller ska vi ta in ännu fler som får bo på gatan för det inte finns pengar kvar i statskassan att ta ifrån och ge dom ett värdigt liv och vardag?

Åsa Romson borde inte gråta en tår för detta, det hon bör gråta över är hur fullkomligt usel hon är som politiker och dom beslut hon tagit. Vi har nog aldrig sett en sämre vice statsminister i Sveriges historia.

Det ironiska i allt detta är att den flykting och immigrationspolitik som nu framförs av Sossar och Moderater är PRECIS vad Sverigedemokraterna sa för flera år sedan.

Vilka var rasister nu igen?

6. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Romson är nog sämst någonsin ja. Otroligt dålig. Dessutom verkar hon sakna principer då hon hela tiden går med på fler och fler restriktioner av invandringen trots att partiet säger sig stå för motsatsen. Allt för att få behålla makten.

7. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Hade varit mycket intressant med ett omval till våren. Som det ser ut till dags dato så tror jag S, Mp och V fått botten noteringar. M hade nog fått flest röster följt av SD. Tror SD hade nog legat runt 20% tamejfan. Riktigt riktigt många som kommer rösta på dom och stödjer dom som aldrig gör sig hörda.

Hade varit intressant med en sån procent på SD ändå för och se om något parti (M är väl närmast) räckt ut handen till dom och bildat regering. Eller om dom inte gjort om M vilket parti/er räckt ut handen till nu när alliansen känns väldigt splittrad. C och FP (L) känns långt bort. Är väl Kd som känns närmast men frågan är om dom klarar spärren.

Tror inte S nått 20% ens, Mp 6-7% och V 6-7 dom med för det finns alltid som som fortfarande tror att kommunismen är den enda sanna diktaturen! ;)

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Sanningen om Sverige ser ut så här.

Sjukförsäkring

Det är speciellt kostnaderna för sjukersättningen (tidigare förtidspension) som minskat. De strängare reglerna gör det svårare att få ersättning och att få ersättningen förlängd. – Vi har västvärldens hårdaste regelverk, säger Kjell Rautio.

Källa: http://da.se/2012/03/vi-har-vastvarldens-hardaste-regelverk/

Sverige har idag västvärldens hårdaste regler för sjukersättning (förtidspension). Bara Mexiko har idag ett lägre inflöde i ”förtidspension” bland OECD-länderna.

Källa: http://www.utredarna.nu/kjellrautio...n-om-den-socialdemokratiska-valfardsmodellen/

A-kassan

Sverige har en av västvärldens sämsta a-kassor, enligt en studie av ersättningen i 26 OECD-länder.

Källa: http://www.dn.se/ekonomi/sveriges-a-kassa-pa-jumboplacering/

Pensioner

De svenska pensionerna är på väg att bli näst sämst i EU. Det visar en rapport som EU:s finansministrar ska diskutera i veckan och som tidningen Riksdag & Departement tagit del av.

Källa: http://www.privataaffarer.se/pension/svenska-pensioner-pa-jumboplats-142352

Sjukvård

Sverige sämst på vård. Anders Morin och Stefan Fölster: Mest köer, sämst för de fattiga – och dyrast. I en färsk OECD-studie bland 21 länder påstås att Sverige tillhör de länder med den minst jämlika fördelningen av sjukvården. Slutsatsen måste vara mycket överraskande för de flesta svenskar. Vår analys bekräftar dock OECD:s slutsats.

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article10699566.ab

Någon artikel är rätt gammal, men det är väl ytterst tveksamt att det har blivit bättre sedan dess när man prioriterar på att lägga skattepengar på invandring.

9. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Högst skattetryck i världen, men infrastruktur, vård och skola är ändå inte bäst? Härligt. [emoji52]

10. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Långt ifrån det. På vissa saker är vi bland dom sämsta i Europa. Tyvärr är det sanningen när man inte prioriterar tryggheten för dom som betalar skatten i vårt land utan lägger den på helt andra saker...

11. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Vad tror ni om Finlands kommande försök med att införa medborgarlön?
    http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/31/fpa-utreder-hur-basinkomst-skulle-fungera

Nederländska Utrecht har redan på prov medborgarlön till vissa personer
    http://time.com/3938210/dutch-basic-income/

Själv ser jag flera fördelar och nackdelar när man inför medborgarlöner.
    Pros
    1. Man slipper all byråkrati som bidragen kräver
    2. Precis som med barnbidraget, alla skulle få det om man är över 18 år
    3. Det plockar bort en del dåliga känslor(exempelvis att man känner sig som en looser) för de som går på försörjningsstöd(socialbidrag)
    4. Sveriges bnp skulle öka genom ökad konsumtion vilket leder till fler anställda
    5. Fler skulle kunna studera vid sidan av sina jobb utan att behöva ta lån

Cons
    1. Många statligt/kommunalt anställda skulle bli arbetslösa alternativt att man löser det genom andra arbetsuppgifter(läkarsekreterare, fler arbetsförmedlare)
    2. Att risken är att vissa individer som behöver mer pengar(många med kroniska sjukdomar) för sitt leverne inte kommer att kunna försörja sig
    3. Företag kanske kommer bli snålare i löneförhandlingar

12. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ökar verkligen BNP? Det är ju bara pengar som redan finns i systemet?

13. Droid55

Droid55 Guest

Spännande! Finland av alla också. :) Jag är positivt inställd till medborgarlön/basinkomst, man kan läsa mer om det på http://basinkomst.nu och http://www.basicincome.org

Last edited by a moderator: 10 jan 2016
  14. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Sant, men det skulle även innebära mer konsumtion som betyder fler anställda i svenska industrier, butiker and so on. Och skatt+moms skulle öka markant också.

15. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jo fast frågan är om nettokonsumtionen verkligen går upp? Skatterna höjs nu när dårens budget ska gälla, det sänker troligen konsumtionen mer än vad detta eventuellt höjer den... [emoji4]

16. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Är det någon som är med i något fackförbund. Själv är jag inte det och anledningen stavas "FACKPAMPAR"
    Varför skall arbetarna stötta sin ledning med lyxsemestrar etc? Själv ser jag ingen skillnad mellan fackpamp och en styrelseordförande för ett stort företag. Bortsett från att jag anser att styrelseordföranden möjligtvis eventuellt förtjänar tillvaron denne för.

Fackpampen skall representera pöbeln(arbetarna) och då bör man inte lyxa till det överhuvudtaget.
    Och nej, jag är inte lagd åt vänster, är mer realist/halvt liberal än annan ideologi.

17. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det var ganska tydligt ändå

18. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Japp, och det är jag mer än gärna.

19. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nej jag ser inte poängen med det. Arbetsgivaren kan inte bryta lagen.
    Facket kan gnälla hur mycket de vill men följs alla lagar har de inget att komma med.

20. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag är med i facket trots att dom troligen inte gör ett skit om något skulle hända. Dessutom är jag inte "arbetare" utan konsult i storstad. Däremot ingår inkomstförsäkring i fackavgiften till (vad jag kunde se) samma pris som privata alternativ. Och sedan jag blev pappa vågar jag inte gambla med min inkomst om något mot förmodan skulle hända med min anställning. [emoji4]

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.