Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Är det någon som vet hur man kan följa brexitvalet på bästa sätt? Vallokalerna stänger 23 ikväll..

2. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

SVT sänder live för de som är intresserade.. Stannasidan leder.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det gick ju inte alla bra. Börserna rasar enormt. Värdet på pundet rasar och så vidare. Engelsmännen kommer att ångra sitt val.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Behövs ingen raketforskare direkt för att se att det här var det sämsta beslut de någonsin gjort.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, det anser jag också.

Och nu vill skottarna rösta om att lämna Storbritannien igen, eftersom de röstade för att stanna inom EU. Detta kommer att få många, många konsekvenser. Även konsekvenser som ingen vet om idag.

Last edited: 24 jun 2016
  6. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Samtidigt förstår jag engelsmännen... EU blir värre för varje år, med massa byråkrati osv. Enbart det här skämtet är ju skäl nog att gå ur: http://www.express.co.uk/news/polit...nt-Strasbourg-Brussels-cost-British-taxpayers

Tror inte så mycket kommer förändras. Det pratades ju om att Europas finansiella centrum kommer flyttas från London till någon stad inom EU. Jag tvivlar, London var ju Europas ekonomiska nav även innan EU så varför skulle det inte funka även efter? Tror inte det är så enkelt att flytta... Tror ni de svenska bankerna som har kontor i London kommer flytta till exempelvis Frankfurt? Nja.

Men visst, det kommer påverka landet också givetvis.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns en mycket intressant artikel här om hur Norge ser på sitt utanförskap, de är inte alls så positiva:

http://www.di.se/artiklar/2016/6/15/norge-till-britterna-bli-inte-som-vi/

Att inte vara medlem gör inte att man är oberoende ifrån EU. Det gör bara att man inte får något att säga till om. Det är nästan som att vara medlem men utan rösträtt och utan insyn.

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Norge har ju inte så riktigt samma tyngd som England men visst, jag förstår poängen. Vi får se vad som händer. [emoji2]

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det kan bli så att skottarna gör en ny omröstning för självständighet och lämnar Storbritannien och sen ansöker om medlemskap i EU. Då kommer England bli än mer utanför.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Som sagt:

"Skottland och London vill stanna, men stora delar av England och halva Nordirland vill lämna EU. Storbritannien är splittrat efter torsdagens EU-omröstning och nu kan en ny folkomröstning om självständighet bli verklighet i Skottland.

– När vi hade folkomröstningen 2014 sa man att Skottland hade bäst chans att förbli en del av EU om det förblev en del av Storbritannien. Det är uppenbarligen inte fallet nu. Det löftet har brutits, säger Stephen Gethins, medlem i Skotska nationalistpartiet som har kampanjat för att stanna kvar.

Inför EU-omröstningen uttalade sig SNP att man tycker att Skottland ska hålla en ny omröstning om det tas ut ur EU mot sin vilja. I går vann stanna-sidan en jordskredsseger i Skottland och besvikelsen är stor, berättar Stephen som själv ”inte mår särskilt bra” över resultatet.

– Jag är nöjd med resultatet här, men väldigt, väldigt besviken på resultatet överlag."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/storbritannien-splittrat-efter-omrostning

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Agreed. Det tillsammans med att EU ägnar sig åt så viktiga frågor såsom om gurkor får vara böjda eller måste vara raka. Jag tycker det är bra de gick ur EU. De behöver en känga. Sätter sig över länder och dess folk. Räcker med demokraturen vi har.

Sent from my Mi Max

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är inte så längre, gurkorna får se ut hur de vill. Men oavsett detta så kommer inte England undan EU-regler. Inte så länge de vill handla med EU och det kommer de att vilja göra, de har inget alternativ.

England kommer att få rätta sig efter EU utan att ha något att säga till om. Det är konsekvensen.

"Jag vill ha krokiga gurkor så vi lämnar EU" Det känns inte som ett genomtänkt beslut.

13. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    988
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Folk som röstade för att lämna trodde inte att det skulle hända, nu när så skedde så ångrar de sina röster. Varför rösta på något som man inte vill att skall hända?

"“My vote – I didn’t think was going to matter too much because I thought we were just going to remain."

"Another voter, Mandy, said: “I was very disappointed about the result, even though I voted to leave, this morning I woke up and the reality did actually hit me.

“But if I had the opportunity to vote again, it would be to stay.”

http://www.standard.co.uk/news/poli...-who-wish-theyd-voted-to-remain-a3280361.html

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

15. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
  16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Omfattningen förvånar mig, ja. Finns det någon annan fråga som fått så många underskrifter på så kort tid i historien? Jag tror inte det.

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Svårt att se att det kommer att bli någon omröstning det skulle förvåna mig oerhört.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, det skulle förvåna mig också, väldigt mycket till och med men det vore bra om det hände.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är tydligt att det är många missnöjda!

"2,3 miljoner människor har skrivit på ett krav för en andra folkomröstning om EU-medlemskapet – och det tickar på riktigt snabbt. Det stora antalet undertecknare fick underhusets webbplats att krascha under midsommaraftons kväll, skriver The Independent."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hunda-tusentals-kraver-ny-folkomrostning

"Efter fyndiga nyord som brexit och bremain började ordet bregret sprida sig i medier och sociala medier under lördagen. Bregret som alltså symboliserar britternas ånger efter omröstningen."

20. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Klart att många är missnöjda, det kommer väl alltid vara så när en folkomröstning eller ett val ägt rum så länge inte resultatet varit enhälligt? Jag kan avslöja att jag som alliansväljare var mycket missnöjd med förra valet och ville ha en till chans. Men vad hjälper det?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.