Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

EU viktigast för Sverige? Enligt dig kanske.

På vilket sätt är det gynnsamt för miljö eller svenska bönder att importera kött och mejerier?

På vilket sätt är det bra för svenskars hälsa att tillåta ett färgämne som vi tidigare för bjudit pga. dåligt?

På vilket sätt är det bra för Sverige att sänka kraven på djurhållning genom att importera utländskt kött och mejerier?

På vilket sätt gynnar det Sverige att tillåta korasen belgian blue?

Jag bryr mig inte alls om fri handel på samma sätt som du gör. Vet du vad min dröm är? Det är att Sverige är självständigt. Vi är inte beroende av andra länder. Vi är självförsörjande.

Jag inser också att det inte räcker med att Sverige värnar om miljön (eller djuren). Hela världen måste värna om miljön för att det ska ge resultat för planeten. Det finns dock ingen vits med att inkräkta på landets övriga lagar och regler som inte har med miljön eller mänskliga rättigheter att göra.

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Håller med dig om reglerna, det är bakvänt. EU regler borde vara en standard att förhålla sig till och ett minimikrav men har man bättre så borde det vara okej.

Sen håller jag med @Ara@Ara om att det är svårt att bestämma om man inte är med. Och det här med att självbestämmande är viktigt kan diskuteras, vill man ha en gemenskap där alla dra åt samma håll och jobbar mot ett gemensamt gott ja då kan man inte sätta sig på tvären och helt plötsligt "nä jag vägrar" för jag har självbestämmande rätt, säger man så går man emot hela grejen att vara med ett gemenskap.

Tror fan att det under historiens gång varit likadant när ett land, tex Sverige flyttade bestämmande rätt från lokala ledare till Stockholm. Man ser ju den fortfarande, dom i Stockholm ska inte komma hit och säga till hur vi ska sköta vargjakten osv.

Och nej Sverige är inte självförsörjande.

3. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

@Rebecka@Rebecka @Leo83@Leo83 @Ara@Ara
    sverige skulle kunna lämna eu, det skulle dock betyda en del omställningar.
    vad många euförespråkare tycks glömma är att det faktiskt finns andra aktörer på marknaden med stort köp och säljbehov. jag tror att de flesta utom de mest rabiata euförespråkarna kan se vilka de nu skulle kunna vara.

idag finns handelshinder mot dessa aktörer (handelshinder eu satt upp). om sverige skulle lämna eu har sverige stor möjlighet att om sverige vill lyfta dessa tullar mot dessa andra aktörer och åtnjuta en mycket större marknad än lilla eu.

inom eu bor ungefär 508 miljoner människor, sverige inräknat. på jorden bor ungefär 7,3 miljarder. det ger oss 6,7 miljarder potentiella kunder UTANFÖR eu jämfört med 0,5 miljard innanför handelshindren.

sen @Leo83@Leo83, du gämför med när man flyttade beslutanderätt från landsorten till sthlm med eu och bryssel. då tycker du (och vill) att eu inte är en union utan ett nytt USA? alltså, du vill att sverige skall vara en liten delstat i det nya landet eu? som t.ex alaska?

Last edited: 21 aug 2016
  4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Nja det vet jag inte... Det jag syftar på är att om man ska samarbete mellan regioner och går med på att ha gemensamma mål så får man lära sig att kompromissa. Det kanske var fel att säga att man ger upp sin självbestämmande rätt, för det man gör att man istället ingår i något forum där man gemensamt tar beslut.

5. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag förstår inte vad du menar. Det är samarbete och frihandel som är det värdefulla. Det har ingenting med resurser i sig att göra.

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har fått mycket lägre matpriser och det är upp till dig som konsument att välja vilket kött du vill ha.

Du säger att du inte bryr dig om frihandel. Då kan jag tala om för dig att hela Sveriges ekonomi och ekonomiska framgång grundar sig på frihandel och export.

Ja, hela världen påverkas av miljön och just därför är samarbete helt nödvändigt. EU är oerhört viktig just för miljön skull, det är där man kan påverka miljön på allvar och besluta om miljölagar och miljöavtal som inte bara gäller lilla Sverige.

Din dröm är alltså att isolera Sverige och det kan bara leda till en enda sak, att allt går bakåt. Det har testats förut och med skrämmande resultat.

Sverige är en av världens absolut mest framgångsrika nationer och detta är helt beroende av att vi inte har isolerat oss. Det är för att vi handlat med andra länder och välkomnat arbetsinvandring. Isolering skulle leda till att vi gick kraftigt bakåt i utvecklingen och det skulle gå snabbt.

Isolering och protektionism är ren galenskap, det kan omöjligt leda till något positivt. Kina kan vi ta som exempel, de var isolerade och tyckte inte att de behövde andra länder, de var ett extremt fattigt land och led inte sällan av svält. De har nu gått åt rakt motsatt håll och det ser helt annorlunda ut, nu är de på väg att bli världens största ekonomi.

Och det finns många andra exempel. Du kanske vill att vi ska bli ett nytt Nordkorea?

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt vad du föreslår, att vi inte ska ha frihandel med EU? Du tror på fullt allvar att vi kan ersätta handel med våra största handelspartner? Det är oerhört naivt.

Du pratar om att man ska ersätta EU med andra länder, men dessa länder har ju redan handelspartners idag. Hur ska vi kunna sälja oerhört mycket mer till dessa helt plötsligt? Och det är dessutom så att många produkter efterfrågas av just Europeiska länder därför att det är Europa. Vi har gemensam kultur, väldigt ofta samma standardiseringar på produkter och teknik. Vi har också en tydlig gemensam smak i Europa vad gäller mat, musik, konst och design och så vidare, som inte bara går att ersätta bara för att det finns människor på andra sidan jorden.

Sen pratar du om befolkning och att EU består av 500 miljoner, ja, men ekonomiskt är det mycket betydelsefullare än så. Tyskland, Frankrike, Storbritannien (ja de ska lämna EU, men de kommer att behålla frihandelsavtalet), Italien är några av världens största ekonomier.

Sen pratar du om tullar, men det är ju inte så att tullarna är något påhittat av EU, det beror ju på hur länderna ifråga agerar, de har också tullar av olika slag. EU vill ha så mycket frihandel som möjligt. Det är flertalet länder utanför EU som har frihandelsavtal med EU.

Det är fel att skylla på EU när frihandeln är begränsad.

8. Droid55

Droid55 Guest

Jag menar att det var min dröm, inte att vi är det i dagsläget. Det är dock ingen omöjlighet.

Jag är negativt inställd till att slå ihop fler län som regeringen nu föreslår. Att t.ex. Hallands län ska ingå i Västra Götalands län. Ju större län desto mindre inflytande får man.

Jag anser inte att matpriser är allt. Samtidigt som matpriserna blivit lägre så har situationen för våra svenska bönder blivit sämre. Varför ska vi missgynna vår egen befolkning? Är lägre matpriser viktigare än miljön också? Varför importera sånt vi själv kan producera, speciellt när det ökar kvalitén på både varan och djurens välfärd?

Visst vore det bra om konsumenter tog ställning men långt ifrån alla gör det. Menar du då att Sverige inte ska ta sitt ansvar över djurens välfärd och överlåta det till konsumenterna? Då kan vi ju skita i förbjuda saker överhuvudtaget såsom farliga ämnen eller ha någon djurvälfärd överhuvudtaget - låt konsumenterna bestämma.

Faktiskt hört konsumenter säga att de önskar att de inte skulle behöva veta och bedöma allt själv i mataffären utan att allt som säljs faktiskt är producerat på ett bra sätt. Ingen konsument vill nog egentligen bidra till något dåligt men alla kan inte vara lika insatta. Det är därför upp till Sverige att reglera marknaden.

Ja, jag sa att miljö och mänskliga rättigheter är det enda EU ska bry sig om. De ska inte lägga sig i övriga beslut som länder ta. De kan givetvis få komma med synpunkter och rekommendationer, men inte ta över bestämmanderollen.

När har Sverige isolerat sig från omvärlden och vad hände då?

Sen vad är det som säger att jag är emot allt samarbete länder emellan bara för att jag är emot att ett organ som EU ska bestämma över andra länders inrikespolitik? Jag är inte alls emot att samarbeta med EU eller helst av allt, hela världen. Jag förstår bara inte varför det ska kosta oss vår rätt att bestämma över vårt eget land.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi lever i en demokrati som fria medborgare. Det är vi som är konsumenterna.

Självklart tycker jag att vi ska ha rätt att välja. Alla har heller inte ekonomiska möjligheter att välja kravmärkt finkött.

Det är lätt att säga att matpriser inte är viktiga om man har god ekonomi, alla har inte det.

Samarbetar man så är det ofrånkomligt att det är att ge och ta, att kompromissa är själva grunden för alla samarbeten.

Du försöker äta kakan och ha den kvar. Det går inte.

10. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

det är du som är naiv här. du har missat grunden för alla föreningar, unioner, partier, sammanslagningar och dylikt. grunden är att utestänga andra, ej att hjälpa medlemmar. att man hjälper medlemmar är en sekundär funktion av att man utestänger vissa. detta är ett historiskt faktum och inbyggt i alla unioner. eu är alltså en union vars främsta uppgift är att värna den interna handeln, detta görs igenom handelshinder, tullar och straffskatter.

så du menar på allvar att italien är större än ryssland? kina? USA? japan? du måste skämta.
    jag kan ge dig ett par exempel på vilka vi kan teckna frihandelsavtal med, istället för eu kan vi ju skaffa frihandelsavtal med. USA, EurAsEC, ASEAN. det finns pengar och handelsavtal utanför eu.

jag måste dock fråga, vad gör dig så överkåt på att lämna ifrån dig mycket av ditt självbestämmande och makt till en icke folkvald församling i bryssel? är det månne en hemlig önskan att skapa ett europeiskt USA?

11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

vad säger du då om sammanslagningen av norrlandslänen? när en del kommer att få 100mil+ till vissa sammhällstjänster. halva sveriges yta i ett län, 60mil till kvalificerad sjukvård. vi kan vara glada om vägunderhållspengar delas lika mellan regionerna. då skulle halva sverige få 1/6 av pengarna för rep av vägar.

men om man tittar krasst på det, det som händer med norrlandslänen nu och framför allt efter en sammanslagning är detsamma som händer med sverige i eu. stholm bryr sig lika lite om folk i norrland överlever där eller måste flytta som eu bryr sig om sitt norrland, alltså sverige.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, det är inte alls syftet med EU. EU vill expandera så mycket som möjligt, ju fler som vill vara med desto bättre. EU har frihandelsavtal med länder utanför Europa.

Norge som exempel gynnas av den inre marknaden och de är inte medlemmar. Tanken med EU är att få så mycket frihandel som möjligt.

Man behöver inte vara medlem i EU för att få förmåner, men vill man vara med och bestämma så måste man vara medlem.

EU har handelsavtal med USA, Japan och Kina som gynnar handel för Sverige. Ingenting talar för att Sverige skulle kunna få bättre avtal på egen hand.

Större än Japan och USA? Jag har inte sagt ett ljud åt det hållet. Men likväl är Europa mycket större ekonomiskt område än vad folkmängden skvallrar om.

Vi är en del av EU vare sig vi är medlemmar eller ej, vi kommer att vara tvungna att förhålla oss till allt EU tycker och vill.

Är vi medlemmar så kan vi påverka. Är vi inte medlemmar så får vi bara titta på.

13. Droid55

Droid55 Guest

Jag tycker det är dåligt också (sammanslagningen av Norrlandslänen). Nu bor jag inte i Norrland men jag tycker det verkar jättefint (naturen). Om det inte vore för att, precis som du skriver, att Sverige verkar "överge" Norrland så kanske det fanns mer möjligheter till att leva och bo där.

Last edited by a moderator: 21 aug 2016
  14. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

naturen är fin, panik och ångestdämpande som riktigt fin psykofarmaka att vandra ut i naturen speciellt på vintern. att vara ute en kall vinterdag när allt är kritvitt och du endast hör dina egna knarrande steg, dina egna andetag och allt känns sådär friskt och orört är det mest avslappnande du kan vara med om.

sen finns det andra fördelar också. folk bryr sig om varann på de flesta ställen och hjälpen är bara ett samtal bort oavsett om det är 20mil enkel för din vän att köra. på en del ställen behöver du inte låsa dörren när du går hemifrån, ingen kommer och stjäl. du blir sällan bemött med misstänksamhet, speciellt ute på landet. i staden är det lite sämre men inte alls så dåligt som i storstäderna i söder

sämst är att jobben är få, betalar dåligt, allt är dyrare (förutom hus), långt till affärer, sjukvård osv.

15. drzap

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

@Ara@Ara
    du påstod
    jag citerar dig
    du kommer alltså inte ihåg vad du själv skrev.
    du är extremt eukåt, det har vi alla förstått. det är ok, du får slicka euröv så mycket du vill men alla är inte lika kåta på eu som du. det vore dock bra för dig om du kunde fundera lite på riskerna med ett icke folkvalt överstatligt styre.
    att en av eu:s grundpelare är att hålla vissa utanför kan och har bevisats om och om igen. om så inte är fallet varför får alla länder inte ansluta sig direkt? länder måste upprätthålla "en viss standard". de som inte håleer denna standard är inte välkommna att bli medlemmar. på samma sätt säger VAM att den "standard" man måste hålla är att vara av arisk ras. exakt samma.

vad gäller att eu inte vill ha handelshinder, det är inte riktigt sant.
    ett exempel på detta är eu:s handelshinder mot afrika som innebär att vi inte har handelshinder på jordbruksprodukter men på industriella jordbruksprodukter. därför importerar vi tex kaffebönor men rostar dem i sverige och slipper på så sätt betala för den förädlade produkten. samtidigt gör våran subventionering på jordbruksprodukter här i eu att priserna faller på världsmarknaden vilket håller nere priserna på tex kaffe och socker.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag kom visst ihåg vad jag skrev. "Några av världens största ekonomier" och det stämmer. Alla fyra nämnda länder är på tio-i-topp listan.

Varför inte alla får vara med utan krav? Ja, exempelvis så krävs det att man följer mänskliga rättigheter och är demokratiskt. Har du problem med det?

Last edited: 22 aug 2016
  17. Droid55

Droid55 Guest

På vilket sätt uppfyller Bulgarien/Rumänien mänskliga rättigheter när de diskriminerar romer?

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ingen tvekan om att det finns brister, det finns det även i Sverige. Det är något som det behövs jobbas med. Det förändrar inte att kraven är inte bara rimliga men också nödvändiga.

Lösningen är inte att minska kraven, utan att öka kraven.

19. Droid55

Droid55 Guest

Lösningen är att lämna EU. Göra om och göra rätt.

Tycker de som bestämmer i Bryssel inte alls verkar spegla svenska folkets åsikter.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så hur blir det bättre för romerna om vi lämnar EU?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.