Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns jobb, en nära till mig kom ifrån afrika och fick jobb inom två månader, ingen engelska väldigt lite svenska. Det finns jobb i Stockholm, utan tvekan.

2. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Absolut. :cool:

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Källa på att det är akut att få in "yngre" människor?

Det går att lösa på andra sätt än att "importera" yngre människor, kommer det räcka med ett visst antal yngre människor och sen är problemet botat för alltid? Eller kommer du alltid behöva få in fler och fler, dvs det ökar exponentiellt? Jag tror då mer på exempelvis att höja barnbidragen rejält, för att stimulera dom som redan finns här att skaffa fler barn. Om det nu skulle vara ett så stort problem.

Hur som helst så kommer vi nog inte längre än så här, jag tackar för diskussionen [emoji4]

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

https://www.folkhalsomyndigheten.se/seniorguiden/halsosamt-aldrande/aldrande-befolkning/

5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Tyvärr så ser man detta i alla I-länder, dock kommer det inte att ske att folk börja skaffa mer än 1,5 barn. Och det är akut för att det är nu skiftet sker, i framtiden när dessa 1,5 generationen växer upp så kommer läget stabiliseras av naturliga skäl.

Här är en intressant video om ämnet, för övrigt en jävligt bra kanal att följa

View: https://youtu.be/QsBT5EQt348

7. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är det verkligen bara 1.5 barn? Har hört 2.1 per kvinna tidigare... Om det är 1.5 så har jag gjort mitt [emoji4]

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Haha tror vi rör oss dit och tyvärr räcker det inte för supporta våra äldre eller samhället. Det är därför det pratas om att höja pensionsåldern, samhället behöver mer arbetare som genererar mer pengar till samhället.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

1,5 (eller var det 1,2?) barn gäller i Japan där problemet är mycket större. I Sverige så ligger det på 1,9 barn vilket gör problemet något mindre.

Last edited: 13 jan 2017
  10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det vi skulle behöva göra är att lägga om ekonomin. En otrolig mängd arbete uförs idag av datorer och robotar, men har vi fått mer fritid? Nej, det är fortfarande 8 timmars arbetsdag och 5 veckors semester, det är något allvarligt fel på systemet.

Med tanke på hur mycket jobb som utförs av datorer och robotar så skulle vi egentligen inte behöva jobba så mycket som vi faktiskt gör, men vinsterna går inte till arbetarna. Vinsterna går till de som äger företagen, vill du bli rik och ha råd att vara ledig, köp aktier (jag gör det, jag tänker inte bli fattigpensionär).

11. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag hörde nyligen att för första gången sedan man började mäta finns det nu lika många män som kvinnor i Sverige. Det borde ju leda till att antal barn per kvinna ökar över tid, eller?

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Men de är inte jämnt fördelade över landet. I norrland är det mest män och vill du som kille ha störst teoretisk chans att hitta en tjej så är Sundbyberg ett bra ställe.

13. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kanon tack för tipset [emoji12]

14. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Problemet är att det inte längre är värt att skaffa fler barn än dom där 1,5. Förr så dog många barn unga så för att maximera att någon överlevde så skaffade man många. Dessutom behövdes barn för att jobba ute i fälten. Kolla videon jag länkade några inlägg bak den förklara det hela jävligt bra.

15. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Unga idag vill ju inte ha barn förrän senare i livet, det kommer inte, och det kan jag garantera, att förändras med ökade barnbidrag. Att förverkliga sig själv idag är inte att föda barn och definitivt inte att föda fler barn

Och nej, det blir ingen källa på det

16. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hur garanterar du detta? Du bara vet att det är omöjligt att förändra de siffrorna? Ok.

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är trots allt bra att dessa siffror går ned (barnafödandet) eftersom vi annars skulle få problem med överbefolkning (nu menar jag inte just Sverige, vi har inga som helst problem med överbefolkning). Men givetvis blir det problem om det föds färre än det dör, så vi måste hitta en balans där om vi inte importerar människor (nu pratar jag om Sverige).

Som det ser ut idag så kan vi ju enkelt lösa problemet med att det föds för lite människor, det är så många som vill komma hit och det ska vi vara glada för.

18. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är lika övertygad som du inte är att ökat barnbidrag kommer att öka barnafödandet. Att jag skriver "kan jag garantera" är ett sätt att tala. Jag kan inte ens garantera att jag tar nästa andetag. Sånt vet du men tycker det är roligare att gå ifrån sakfrågan och spela dum, det kan jag inte garantera men vara helt övertygad över.

Och det är trist, för den här tråden som skyfflades över till avdelningen för trådar som inte leder någon vart har under en lång tid egentligen visat motsatsen. Det har varit en bra debatt och jag hoppas majoriteten här också är nöjd över samtalsklimatet!

19. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Precis som jag skrev så var barnbidraget bara ett exempel, jag är ingen politiker och det var bara en grov tanke. Jag tror som sagt mer på att lösa problemet internt innan vi sätter oss i en situation där vi måste ösa in ännu mer folk för lång tid framöver. Dessutom som sagt är det ju nästan bara män som kommer.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns inget problem, det finns bara möjligheter. Så det kommer in för många män? Kvotera in fler kvinnor då! Det finna alltid en lösning.

Sverige borde bestämma att förutom de av EU bestämda antalet flyktingar så ska vi som land/nation ta emot så många invandrare(flyktingar..) som det är rimligt (exakta antalet går alltid att diskutera, men långt fler än vad EU kräver fungerar absolut) och flertalet ska vara kvinnor och barn. Det kan vi hantera, det tjänar vi på dessutom.

Låt oss växa som nation och som folk, låt oss inte bli mindre och sämre(SD).

Sverige vill och kan vara en förebild i världen, men inte om SD får bestämma.

Nej, det är inte möjligt med helt fri invandring, det är allt för många som vill komma hit, tyvärr. Men vi kan ta emot många.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.