Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 903
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är om en omvänd ålderspyramid under några decennium är ett så stort problem - om något problem alls - i framtiden.

2020-2030 kommer utan tvekan att bli AI:ns decennium. Vi går mot en värld där ytterst få saker inte kommer vara möjliga att låta datorer eller robotar sköta: http://bgr.com/2015/11/16/robots-replacing-human-jobs/

Maskinlärning, artificiella neuronnät etc. leder till att datorer blir kapabla att "tänka" på ett vis som påminner om hur vi människor resonerar och når slutsatser.

Medicinskt gör vi stora framsteg också, som låter oss vara betydligt friskare längre. Perioden mellan att vi läggs in på ålderdomshemmet till dess att vi kolar vippen blir förmodligen väldigt liten i framtiden.

Ekonomiskt blir det förstås bekymmersamt när en majoritet av människorna i arbetsför ålder kommer stå utanför arbetsmarknaden. Precis som Elon Musk tror jag att medborgarlön därför blir en oundviklighet, men detta lär naturligtvis inte ske i första taget: http://www.cnbc.com/2016/11/04/elon...bs-government-will-have-to-pay-your-wage.html

Det är så klart alltid svårt att sia om vad framtiden har att erbjuda, men jag ser det som allt mer avlägset i takt som tekniken gör nya landvinngar, att en omvänd ålderspyramid på något vis skulle bli ett problem, när vi väl når den punkten. Länder som Japan kommer nog bara fördel till följd av detta i och med att färre kommer stå utanför arbetsmarknaden än i länder där det råder ett stort överskott på arbetskraft.

Last edited: 13 jan 2017
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Japp, men frågan är varför vi fortfarande har 8 timmars arbetsdag och 5 veckors semester när datorer och robotar utför en mycket stor del av arbetet!

Om saker och ting vore i balans och skapligt rättvis fördelat så borde vi ha 5 timmars arbetsdag och 12 veckors semester med bättre lön. Nu sitter 2% av världens invånare med 80% av kapitalet... galet och helt jävla sjukt.

Och nej, jag klagar inte personligen, jag har rätt fett på kontot.

3. bernard

Mottagna gillanden:
    47 903
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det sker just nu i en ofattbar skala, men främst vad gäller produktion och inom olika typer av industrier.

Tag Foxconn som exempel: http://www.bbc.com/news/technology-36376966

I Sverige sysslar inte så många med detta, så den förklaringen är mycket enkel. Vi är fortfarande rätt många år från då jåbbotarna, våra blivande övermän, kan ersätta tjänstemän.

Jag skall dock inte säga för mycket heller. Just nu pågår en revolution inom exempelvis bokföring (något som sysselsätter många, speciellt små egenföretagare) där AI och maskininlärning banar väg för att helt ersätta redovisningsbyråerna. Dooer och Wint är två exempel, som bara börjat sin resa. Här kan ett förhållandevis litet team ersätta tusentals, om inte tiotusentals, arbetstillfällen.

Sverige har sedan lång tid tillbaka varit en tjänstebaserad ekonomi.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vet inte men ASEA var ju bland de första och bästa i världen med robotar, och är så fortfarande:

http://www.nyteknik.se/teknikhistoria/sa-blev-roboten-fran-asea-en-varldssucce-6394572

5. bernard

Mottagna gillanden:
    47 903
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och de som arbetar med att utveckla dessa kan ju inte ersättas av robotar eller datorer i dagsläget. Sverige är som sagt en tjänstebaserad ekonomi. En stor del av tillverkningen sker förmodligen utomlands eller i varje fall i fabriker som är till stora delar automatiserade.

Du hittar inga hangar fyllda av människor som skruvar ihop saker i Sverige sedan 80-talet och framåt, det vill jag lova dig :)

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag håller med, men det förändrar inte att vi borde ha nått längre än 1979 vad gäller arbetstid, förmåner som semester för arbetare. Vi lever i en värld där 80% av kapitalet och därmed makten ligger hos 2% av världens befolkning. Vill man hårddra det så ligger makten på 0,1% av världens befolkning och 40% av kapitalet. Det är inte sunt.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 532

MINA ENHETER

bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    47 903
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  9. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hah, "möjligheter" ja... Eller varför inte "utmaningar"?

Vet inte jag missförstår dig nu pga två skrikiga småbarn här hemma, men menar du att man ska ha det gigantiska inflöde vi har nu och lägga till motsvarande mängd kvinnor också?

Att vi kan ta hit många stämmer helt enkelt inte, jag har en sambo som jobbar som enhetschef inom kommunal verksamhet i Göteborg och folk jobbar halvt ihjäl sig pga flyktingkrisen. När det var som värst fanns knappt vikarier till förskoleverksamheten då alla resurser gick till att vara "lotsar" åt ensamkommande unga män. Arbetsbelastningen måste snarare ner rejält om inte folk ska knäckas fullständigt.

Eller vad menar du med många? Samma mängder som under 2015?

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 532

MINA ENHETER

Jag tror att han menar att Sverige som land fortfarande har stor möjligheter att hjälpa folk som kommer hit. Sedan att samhället rent byråkratiskt, om man ska säga så, kanske inte klara av det. Och det är det som man tyvärr misslyckats med de senaste 10 åren, integration av människor som kommer hit. Vägen framåt är självklart ett bättre sätt att integrera och göra dessa människor en del av samhället, och inte att klumpa ihop dom i förorter (senaste 10 åren oavsett block) eller att stänga Sveriges gränser och gör skillnad på människor och de värden de har (SD)

11. Kalven

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Problemet är bara att alla politiker säger "det här klarar vi, vi måste bara bättre integrationen"! De svarar aldrig på HUR... För uppenbarligen fungerar det inte. Därför menar jag att det vore smartare att se till att man har en lösning på HUR man integrerar människor från tredje världen INNAN man har dom här i Sverige.

Det är som att säga "att resa till ett annat solsystem är inga problem, vi måste bara färdas i ljusets hastighet". Ja visst, men HUR kommer du upp i den hastigheten då?

12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 532

MINA ENHETER

Självklart men det enda sättet att veta vad som fungerar och inte fungerar är att testa sig fram. Det jag tror vi ska kan enas om är att ghetton/isolering inte fungerar.

Men ja det är integration som misslyckats kapitalt. Och det är inte en fråga om assimilering dvs att göra flyktingar till svenskar som SD vill. Det handlar istället om att göra nyanlända till produktiva medborgare i samhället.

13. Kalven

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vänstern måste inse att för att fixa det här så måste vi ha enkla jobb med lägre lön, alla kan inte ha 25000 kr och uppåt i månadslön. Du måste ha jobb med "minimum wage" så att säga. Samtidigt som detta införs måste bidragen minskas som ett incitament att jobba.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag håller inte alls med om att integrationen misslyckats kapitalt. De allra flesta invandrare kommer väl in i samhället.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har inget gigantiskt inflöde nu, det stämmer inte. Vi kan ta emot betydligt fler än vi gör nu.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så det är alltså din sambo som det är synd om och inte flyktingarna som bor i tältläger och halvt fryser ihjäl?

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/flyktingbarn-blir-sjuka-i-undermaliga-lager

Last edited: 14 jan 2017
  17. Kalven

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror vi helt enkelt har olika kriterier för vad som är lyckat/misslyckat i det här fallet.
    Menar du verkligen detta? Isf tycker vi nog så olika att det är bäst att sätta punkt nu. Det var samma sak med Brexit, våra åsikter går inte ihop [emoji4]
    För det första så bryr jag mig mer om min sambo som blir utbränd än om i princip någon annan människa. För det andra har ju de människorna kommit ifrån kriget som väl var målet? De är nu i säkerhet.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag känner hur många invandrare som helst som har jobb, familj och trivs och frodas hur bra som helst i Sverige. Det kan inte ses som ett misslyckade hur de har integrerats.

Sen regeringen bestämde att vi bara skulle ta emot kvotflyktingar så är inflödet väldigt lite. Har du inte läst om alla flyktingförläggningar och flyktingboenden som fått stänga på grund av detta?
    I säkerhet? Lägren är så bedrövligt dåliga att man omöjligt kan tala om en säker plats. Att du bekymrar dig om din sambo är självklart, men hon har helt andra valmöjligheter än vad flyktingarna har.

19. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Den här tråden flyttas ursprungligen hit med anledning av att några personer hade problem att argumentera och diskutera utan att låta det spåra ur. Nu funkar det mycket bättre så jag tar och flyttar tillbaka den till off-topic idag :)

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 532

MINA ENHETER

Woho tycker detta är en win för alla oss som skriver här. Vi ska vara stolta oavsett politisk preferens [emoji106]

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.