Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

Varför kan inte världen civilisera sig nån gång och bygga ett gemensamt försvar mot ev. framtida aliens. Nu lever vi som barbarer och har ihjäl varandra istället för inse att vi alla är människor. Vi borde inte kämpa emot varandra, vi borde kämpa med varandra. När och jag undrar verkligen när ska mänskligheten nå dit? Utopi? Möjligen.

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

När alla länder/nationer är demokratier fullt ut (inte nästan-demokratier som USA) så kan vi nå dit.

3. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om alla ska enas på det sättet måste ju alla först och främst ha det lika gott ställt. Och det skulle inte planeten klara av som vi använder resurser idag. Som vi lever i Sverige idag är inte hållbart, vi skulle behöva avsäga oss en hel del.

Jag tror faktiskt att något väldigt allvarligt måste hända först, fler och värre naturkatastrofer till en början.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag är inte alls säker på att vi skulle behöva avsäga oss något alls, däremot så behöver saker och ting ske på ett helt annat sätt. Den tekniska utvecklingen kommer att ge oss enormt mycket med mindre resurser, vi kommer att återvinna och skapa saker med mycket mindre resurser. Jag tror faktiskt inte att vi behöver oroa oss alls för att tvingas sänka vår standard, det kommer att lösa sig.

Det finns två saker som oroar mig rejält och det är fördelningen i världen som är helt grotesk (det är inget överdrivet ord) och där måste en rejäl förändring ske. 0,1% av befolkningen kan inte sitta inne med 40% av kapitalet, det fungerar helt enkelt inte.

Sen har vi klimatproblemet och vi har redan sett mycket av detta. Det kommer bara att bli värre, där har vi ett problem att ta tag i.

Last edited: 16 jan 2017
  5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hmm ja du har nog rätt. Vad gäller fördelningen av förmögenhet så är ju det grundbulten i dagens samhälle. Du kan ju inte vara rik om inte någon är fattig då det är relativa begrepp.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 468
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 18 jan 2017
  7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag är helt med dig, det är häftigt som tusan men folk måste ju ha ett arbete att gå till.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Då gäller det att ta ut rejält med skatt på robotarna så man kan fördela pengarna i samhället så att efterfrågan och jobb skapas. Man kan även använda pengar till att minska arbetstiden. Det är en utmaning.

9. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Fast en fabrik i Tyskland kommer väl inte att generera arbete i exempelvis Indien?

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, det får man lösa med de fabriker som finns i Indien :cool:

Det ligger faktiskt i robotfabrikernas intresse också att det kommer in pengar i samhället, har folk inga pengar så köper de betydligt mindre märkesskor och annat icke livsnödvändigt.

11. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det jag var ute efter är att en stor produktionsvolym flyttas från ett land till ett annat. Det första landet behöver sysselsättning som ersätter vad dem har förlorat.

Tyskarna tjänar ju såklart på att få en ny fabrik inom sina gränser men det var ju inte uttalandet från mig du citerade handlade om.

Som jag sade tidigare så tycker jag det här är riktigt häftigt men samtidigt är det oroande att produktionen flyttas från ett land som i stor grad behöver sysselsättning för outbildade.

12. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Om vi inför medborgarlön så att alla klarar sig rent ekonomiskt, måste vi då fortfarande se till att alla har jobb? Eller räcker det med att några har jobb och utför viktiga saker och belönas extra för det, medan resten ändå klarar sig hyfsat?

13. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Någon måste ju sköta handeln så att pengar rullar in. Det går ju inte att dela ut pengar utan inkomster. Lön är ett bra sätt att få folk att göra något de kanske inte hade gjort annars, så ja. Jag tror att någon form av kompensation måste finnas för vissa yrkesgrupper.

14. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det som är bra med medborgarlön, om man struntar i det halvtaffliga försöket som ska göras i Finland nu där folk bara ska få 4500 i månaden (ingen kan leva på det), är att man slipper administrera vem som ska få vad, hur mycket, och varför (eller varför inte), så alla kommer att få en vettig grundplåt som gör att de klarar sig, men de flesta kommer att vilja ha mer (eftersom grundplåten inte ger utrymme för någon direkt nöjeskonsumtion) så de kommer att vilja jobba. Man undanröjer den praktiska arbetslösheten och de kostsamma, byråkratiska systemen för vem som ska få vad och hur mycket (där sparar man pengar på administration), samtidigt som man möjliggör för fler att må bättre (vilket sparar resurser åt vård och psykvård) och dessutom kan fler konsumera mer så att pengar rinner tillbaka in i stadskassan igen i form av moms.

De som argumenterar emot medborgarlön säger "men då kommer ingen att vilja jobba". Jo, de flesta kommer att vilja ha mer pengar och kommer därför att vilja jobba. Det blir ungefär som idag, men istället för att man aktivt ska jaga folk med piska, och ägna tid, energi och resurser på att kolla vem som har rätt att få vad, så sparar man mycket pengar och kan satsa resurserna på andra saker.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Indien utvecklas rasande snabbt och det kommer ständigt nya tillverkare och indien själva har många egna tillverkare av allt möjligt. Det är inget som oroar mig. Försvinner en tillverkare så ersätts den med en annan.

Last edited: 25 jan 2017
  16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Givetvis ska de som jobbar ha högre ersättning (kalla det lön om du vill), det kommer fortsatt att innebära hög status att ha ett jobb och då särskilt "fina" jobb förstås. De flesta kommer att vilja jobba åtminstone några timmar i veckan, det ger mening och rutin i vardagen.
    Jobb innebär inte bara bättre ekonomi, det innebär status, mening och rutiner i vardagen. Det kommer att fortsätta vara attraktivt att ha ett jobb.

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vilken värld vi lever i:

Hustrumisshandel ska bli lagligt i Ryssland

"I dag röstade den ryska duman rösta igenom ett förslag som ska avkriminalisera våld i hemmet.
    358 ledamöter röstade ja och två röstade nej.
    Misshandeln ska istället registeras som ett administrativt brott.

– Vi kvinnor blir inte förödmjukade av att en man slår oss, säger den ryska ledamoten som står bakom förslaget rapporterar Sveriges Radio i dag."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b1O3e

19. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ursäkta språket men det där är helt jä**a sjukt

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det finns inte ord i det svenska språket som kan beskriva hur sjukt det är och det är ett grannland vi pratar om.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.