Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Irak starta krig mot Kuwait, helt riktigt. Men det är ingen som helst anledning för USA att gå in i Irak. De borde ha nöjt sig med att kasta ut Irak ifrån Kuwait.

Och även det är tveksamt, varför försvarar USA en diktatur mot en annan?

2. Herrputte

Herrputte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    270
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Eh, kuwaitkriget var 1990 och irakkriget 2003. Visst , var ju säkert amerikanska specialforces inne i irak 1990 men officiellt var de inte på irakisk mark. (Luften var det ju en helt annan sak)

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Man var ju "tvungen" att statuera exempel. Tror du verkligen Mellanöstern hade varit bättre utan USA:s närvaro? Det är ju en region fast i medeltiden.

Angående detta med Trump så fattar jag inte varför han inkluderar iranier med dubbla pass. Min uppfattning är att det oftast rör sig om människor som inte tror på sagor (religion). Min egen sambo är en av dessa. Men men...

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det gör ju inte saken bättre direkt. USA hade och har ingenting att göra i Irak.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om Mellanöstern varit bättre utan USA? Irrelevant fråga egentligen, USA har ingenting där att göra. Det är inte deras sak.

Men för att svara på din fråga, jag tror att Irak hade haft det bättre och jag tror att Syrien haft det bättre. Ja.

6. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Önskar jag haft samma blåögda syn.
    Ja, jag menar att världen befinner sig i krig.
    Självklart tråkigt att många oskyldiga drabbas av inreseförbudet till USA men som sagt nödvändiga åtgärder enl. min syn.
    Detta är saker som det finns väldigt olika syn på beroende på hur insatt/påläst man är och därför svårt el. omöjligt att diskutera.
    Vem som har skulden och vem som startar krigen är heller inte så enkelt att avgöra, även om en del tycker det är just enkelt.

Hämtat från SVD:
    " Hanif Bali påpekar att svårigheterna började redan före Trump.

– Jag ser det som en fortsättning på den policy som USA skapade under Obamas tid, säger han och syftar på ett beslut som började gälla den 21 januari 2016.

Då fick svenskar som också har medborgarskap i – eller har besökt – länder som Iran, Irak, Sudan och Syrien inte längre får använda det förenklade inresetillståndet Esta. I stället blev de tvungna att ta den längre och dyrare vägen genom visum.

– Det var väldigt få som höjde rösten då, säger Hanif Bali. "

Last edited: 30 jan 2017
  7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

USA kallar sig för en demokrati och för "frihetens land". Då kan man inte samtidigt använda sig av diktaturmetoder, ockupera andra länder och säga åt dem vad som är rätt och vad som är fel.

Det måste du förstå.

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror inte du fattar vad vi kämpar mot. Religiösa fundamentalister som hatar allt vi står för bekämpas inte med att bygga fler fritidsgårdar, de förstår bara ett språk.

Denna region har ju haft tusen år på sig att skapa fred, men lyckas aldrig vad beror det på?

De kan inte bara skylla på USA, var finns det egna ansvaret?

9. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jo, jag förstår på mitt sätt.

Då tycker du kanske att Sverige är en demokrati, för då är vi oense även där.
    Väldigt mycket diktaturmetoder även här, samt att ca. 20% av folkets röster utesluts.
    Nu är jag dock inte SD anhängare även om det kan låta så.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du missar ju helt det jag talar om. Det finns en enorm massa problem i mellanöstern, absolut. Men är det USA:s sak att bestämma hur det ska skötas? Svar: Nej.

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du påstår att det finns diktaturmetoder i Sverige, okej. Vissa det då. Det ursäkter inte USA överhuvudtaget.

Givetvis är Sverige en demokrati, vår regering är folkvald. Våra politiker är folkvalda, minoriteter har rättigheter, vi har pressfrihet, vi har religionsfrihet och vi har yttrandefrihet.

12. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej men USA får bestämma vilka som ska tillåtas passera deras gräns.

Som jag sa, många amerikaner håller med Trump om detta: http://m.rasmussenreports.com/publi...porary_ban_on_newcomers_from_terrorist_havens

Förmodligen helt obegripligt för dig. På samma sätt som Brexit var en sanslös chock för dig. Och Trumps valseger. Se lite utanför skygglapparna.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Trump är USA mest ogillade och mest oönskade president genom alla tider.

Brexit var ingen som helst shock för mig. Skriver du ofta saker du har noll grund för?

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

USA:s folk håller med Trump säger du?

http://www.di.se/nyheter/trump-rekordsnabbt-impopular/

15. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Demokrati... nja, fortfarande en liten del iaf. men går väldigt fort utför om man ser på det under lång tid. Det är just en av sakerna USA kämpar för.
    Finns säkert en hel del USA har att ursäkta sig för, men kanske inte just det du trycker på.

Nån liknande Trump skulle vi behöva här också som vågar ta tag i saker innan det är för sent.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du har fortfarande inte påvisat något alls som styrker det du påstår. Börja där.

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det Trump gör är att särbehandla folk urskillningslöst med enda utgångspunkt ifrån var personen är född. Det är så långt ifrån demokrati och frihet man kan komma.

18. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jag kämpar för just demokrati och frihet, men min syn på allt detta ligger tydligen väldigt långt ifrån din hur det ska uppnås.
    Tex. var får du det ifrån, att Trump särbehandlar folk urskillningslöst med enda utgångspunkt ifrån var personen är född. Ett minst sagt konstigt antagande.
    Jag har heller inga vackra drömmar om att alla människor är lika även om vi föds så, men sen är det stopp på den jämförelsen.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

"So there you have it. The leader of the United States of America is more than likely a malignant narcissist who has the fate of the free world in his two tiny hands. Not to mention, he now has access to the United States government’s nuclear codes. If that’s not terrifying, we don’t know what is."

"Så där har ni det. Ledaren för USA är mer än sannolikt en elakartad narcissist som har den fria världens öde i sina två små händer. För att inte tala om, har han nu tillgång till USA: s regering kärnkrafts koder. Om det inte är skrämmande, vet vi inte vad som är. "

http://bipartisanreport.com/2017/01...ases-terrifying-diagnosis-of-president-trump/

Last edited: 30 jan 2017
  20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har du helt missat att alla utan urskiljning som kommer ifrån 7 utvalda länder (du behöver inte ens bo i landet ifråga, det räcker att du är född där/har medborgarskap där) är helt stoppade ifrån att resa in i USA? Det är otroligt, det har ju inte skrivits om mycket annat de senaste dagarna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017...-stopp-flyktingar-och-inresor-fran-sju-lander

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.