Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om du läser länken jag postar så pekar mycket på att du aldrig får något tillbaka på din "investering" då en stor del av dessa människor inte kommer i arbete inom rimlig tid. Men men, jag tror inte vi kommer längre än så här. Vi tror olika.

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Men det är ju helt feltänkt, för dessa människor kommer att skaffa (och har redan) barn som kommer att ge en rejäl vinst i förlängningen.

3. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Hej, Ursäkta att jag bryter mig in i den här tråden, men jag har den sista tiden funderat mycket över hur jag skall lägga min röst vid nästa val och känner verkligen att jag behöver lite råd.

Hoppas att det finns deltagare här som är beredda att lyssna på det jag har att säga och därefter hjälpa mig. Troll undanbedes dock, var god och läs igenom och försök förstå problemet innan svar tack.

Jag är i grunden liberal. Hittills har jag röstat på Moderaterna i alla val utom ett. Den gången jag röstade annorlunda var i senaste EU-valet, mest beroende på att moderaterna tillhör en socialkonservativ kristdemokratisk partigrupp i EU-parlamentet. Jag kan inte stödja socialkonservativ politik och det är faktiskt det som är pudelns kärna.

Jag började intressera mig för MUF under nyliberalismens stora decennium (80-talet). Under 90-talet när det fanns starka liberala strömningar inom M satt jag med i styrelsen för vår lokala partiförening. Det var på denna tid som till och med Anna Kinberg Batra argumenterade för öppna gränser och fri invandring. De senaste åren har M tyvärr drivit mer och mer bort från de liberal idéerna och blivit allt mer socialkonservativa. Jag känner därför att jag inte längre kan stödja dem.

Inte heller Liberalerna har känts särskilt liberala under Björklund. Centern kan vara ett alternativ, men vad händer när Lööf slutar? Skall man lägga en röst på något av småpartierna?

Bland mina huvudfrågor finns:
    *Att behålla det fria och öppna samhället - Låt människor fritt röra sig både inom och mellan länder. Staten skall inte syssla med övervakning av medborgarna så länge det inte finns en rimlig brottsmisstanke. Brottsbekämpning är polisens uppgift, inte privata organisationers (som Anti-piratbyrån). Yttrandefriheten, mötesfriheten och tryckfriheten måste värnas.

*Att behålla ett fritt och öppet internet - Allt mer av våra liv är beroende av internet. Jag vänder mig emot all form av statlig censur. Precis som i samhället i övrigt skall staten enbart syssla med övervakning i de fall där man kan påvisa en rimlig brottsmisstanke. Precis som vi alla har rätten att dölja våra brev genom att lägga dem i kuvert, skall vi alla ha rätt att kryptera vår kommunikation över internet.

*Forskning och vetenskap - Naturvetenskapen är vår enda pålitliga källa till kunskap om omvärlden. Staten skall inte bidra till spridningen av pseudovetenskapliga eller antivetenskapliga idéer. När jag gick i skolan fick vi lära oss fakta. Idag när vi alla bär internet med oss bör skolan i stället undervisa i ett vetenskapligt synsätt, kritiskt tänkande, hur man analyserar information för att veta vad som är sant och inte sant. jag vänder mig emot all form av kunskapsrelativism. Din tro är inte värd lika mycket som min kunskap.

*Total separation mellan staten och kyrkan - Jag värnar om religionsfriheten. Alla har rätt att tro på vad de vill. Dit hör också att värna om rätten till icke-tro. Vi är numera ett sekulärt land och inte ett kristet land. Detta är bra men låt oss gå ett steg längre och säga att ingenting som finansieras av skattemedel får ha några religösa inslag.

*Skyddande av individen - I grupp är vi starka, som enskillda är vi betydligt svagare. Ingen människa skall behöva utstå mobbing och trakasserier. Ändå är vi snabbare att komma till försvar när det är grupper som utsätts. Att stå upp för den enskillde och ensamme är bland det svåraste som finns.

Jag oroar mig mycket för dagens strömmingar med framgång för Nazister i val efter val i land efter land, stängda gränser, ökad främlingsfientlighet och krav på ökade militära anslag.

Tack till er som tog er tid att läsa ända hit. //Spaderess

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Jag kan säga att jag anser mig vara mer vänster än höger, även om jag kan köpa visa argument som högern har.

Min uppfattning om hur det samhälle ska vara uppbyggt grund dig mycket i de ideal som jag fått med mig hemifrån, jag kommer ursprungligen från Sydamerika. Det ideal som ligger mig närmast i hjärtat är att man som folk/samhälle hjäper varandra. Om jag kan hjälpa en annan människa så handlar det alltså inte om jag bör eller inte utan det är min skyldighet att göra så, nu kan man undra lever jag som jag lär? Nä tyvärr inte.

Jag oroas väldigt mycket, precis som du, över den framgång som främlingsfientliga partier har haft på sistone. Jag förstår dock att människor rösta på dessa partier då integration av invandrare misslyckats kapitalt, det vanliga människor dock inte förstår är hur farligt det är att låta partier med den bakgrunden få makt.

Men jag tycker ändå att vi som samhälle genom skatter ska hjälpa de mer utsatta i samhället så att alla har samma villkor och möjlighet inom vård och utbildning.

Jag önskar att något parti var mer för forskning inom kärnkraft, det är otroligt att den position som Sverige hade för 10-15 år sedan inom området har gått förlorat. Mycket om vad folk tycker i ämnet beror på okunskap. Man kan inte jämföra kärnkraftverk byggda för 30-40 år sedan med de senare generationerna kärnkraftverk. En förebild i denna fråga är Frankrike, de är tex inte lika beroende av gas/kol från Ryssland.

Jag har tyvärr inget svar till vilket parti du ska rösta på men när jag läste vad du skrivit så hade jag skrivit under på allt. Hade du starta ett parti hade du haft min röst.

5. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag tycker du ska kolla in det nystartade partiet Medborgerlig Samling Ett Liberalkonservativt parti, kanske precis det du eftersöker!

Består till stor del av avhoppade Moderater, Centerpartister, Folkpartister och Miljöpartister. Jag ska inte förpesta hela tråden med vad partiet står för och varför jag tycker det är bra. Värderingar och partipolitiken står väl beskriven på hemsidan jag länkat till :)

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

För all del förpesta på [emoji5] det är därför vi har denna tråden för att kunna diskutera och dela med oss om politika tankar och idéer.

7. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Tack så mycket.

8. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Tack, skall läsa på. Motfrågar dock, varför rösta på ett småparti som inte kommer över spärren?

//Spaderess

9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Demokrati... Vi får inte bli ett två partis land, där ingen vågar rösta på små partierna i tron att de inte kan konkurrera

10. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det är ju ett sätt att se på saken. Väljarunderlaget finns där ute, gäller bara för partiet att göra reklam för sig och värva fler medlemmar. Kanske inte kommer över spärren 2018, men 2022? Se på Sverigedemokraterna, deras tillväxt har ju varit enorm. Alla partier börjar som små partier under 4%-spärren, och varje röst räknas :)

Om inte annat kan man fortsätta rösta på samma gamla parti som alltid, och klaga över att inget förändras. The Swedish way såattsäga :)

11. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Ok, tack

12. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Ok, tack.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ett mycket märkligt påstående när vi har hur många invandrare som helst som jobbar, trivs, frodas och bidrar i samhället. De skaffa familj, de utbildar sig, de startar företag och de jobbar för andra.

Jag kan omöjligt hålla med om att "integration av invandrare misslyckats kapitalt" Tvärtom så påstår jag att den till mycket stora delar lyckats långt över förväntningarna. De allra flesta invandrare anpassar sig alldeles utmärkt.

Last edited: 2 feb 2017
  14. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Kan ju vara fallet att rötäggen syns och märks mest. Och det är den gruppen som oxå får mest uppmärksamhet i medierna. Men jag skulle ändå inte säga att påståendet är helt galet.

De "getton" som finns med hög arbetslöshet och där människor till stor utsträckning inte interagera med övriga samhället ser jag som ett misslyckande. Sen kanske du och jag har olycka uppfattningar om vad som räknas som ett misslyckande. Och jag skulle även säga att även om den stora andelen av invandrarna är skötsamma och kommer in i samhället så är det ändå ett misslyckande att "alla" inte gör det.

Men vi kan nog ens att vägen framåt inte är den vägen som SD föreslår.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

"integration av invandrare misslyckats kapitalt" är en världsbild som SD målat upp och som tyvärr många andra partier har köpt med hull och hår. SD visar på de problem som finns och så drar man slutsatsen att hela integrationen är helt misslyckad. Istället borde man titta på alla de lyckade exemplen vilken är mångdubbelt fler.

Självklart finns det problem och saker som kunde gjorts bättre, men var i samhället är det inte så? Vilket område fungerar felfritt?

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Många som talar om dessa s.k. getton har aldrig varit i någon av dessa även kallade problemområden. Jag har varit i många i Stockholm och för mig framstår det som väldigt bra områden där folk trivs och jag har aldrig blivit hotad eller kallad "svenskjävel" eller något annat otrevligt. Mycket är en myt som inte minst SD byggt upp.

17. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Jag lite uppväxt i ett sådant område så har jag tillhör inte den skaran. Och jag håller med att jag aldrig känt mig osäker eller otrygg, det är jag pratar om är dock integration in i övriga samhället blir försvårat när man buntar ihop folk på det sättet.

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Det kan jag väl hålla med om, som sagt jag tror att i vårat fall så lägger vi olika vikt på ordet misslyckande och vad som räknas som den samma.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Buntar ihop och buntar ihop, jag förstår vad du menar men folk som kommer till ett nytt land vill nästan undantagslöst bo med landsmän eftersom det känns tryggt och hemvant (det gäller i lika hög grad svenskar som bor utomlands). Det är inte bara så att de har "buntats ihop" det är också så att de flesta invandrare vill bo med sina landsmän. Ska vi hindra folk ifrån att bo där de vill?

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Om det hindrar dom från att integreras i samhället så ja. Det är inte så att vi ska förbjuda dom från att träffa sina landsmän. Det handlar mest om att inte skapa områden som består av en grupp människor, det är skapar väldigt lätt en vi mot dom situation.

Tex så hade jag vissa vänner jag som kom från helt svenska områden och som inte hade några utländska vänner som kunde komma med den ena kommentaren efter den och avsluta den med att titta på mig och säga "... Men inte du, Leo, du är inte som. Du är ju som oss, du är okej."

Nu varför så dom så, jo för att mig hade dom lärt känna. Det är svårt att lära känna andra folk om man bor i ett homogent område.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.