Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    En politisk tråd och efter 1 inlägg bryter det samman till invandring/rasism/antirasism. Som om det vore de stora frågorna i världen. Eller de kanske är det?

2. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Den här tråden bildades efter att det diskuterades mycket svensk invandrarpolitik i andra trådar (ex. Sandlådan). Invandring och rasism är ett aktivt ämne i Sverige, som jag tycker borde diskuteras (precis som de andra medlemmar som varit aktiva i diskussionen).

Vad vill du diskutera?

3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Tja.... Vi kan jo diskutera varför man inte har hemlig röstning i Sverige?

Last edited: 14 maj 2011
  4. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    fast det har man ju. Eller vad menar du? Den är grundlagsskyddad rent av tror jag.
    Man ska absolut diskutera invandrarfrågan oxå. Men det är så lätt att det spårar ur.

Många som är emot invandring förutsätter att alla som inte håller med fullständigt är "politiskt korrekta" som om det vore ett skällsord. Därmed är de mindervärdiga och deras argument tas inte på allvar.

Omvänt är många som argumenterar mot de som är emot invandring övertygade om att de är nynazister allihop som egentligen förnekar förintelsen.

I verkligheten är de flesta i det här landet ganska överens om det mesta, det är ofta bara ganska små detaljer som skiljer. De flesta vill samhället och dess medborgare väl. Wee shaaal overcoooooomeee!!!!

Om ni är roade av politik och politisk filosofi så passar jag på att puffa lite försiktigt för www.asiktssenaten.se där ämnet inte faller under OT-flaggan.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hur är den publik menar du? Hur kan du kolla upp vad jag röstade på?

Din röst spåras till valdistrikt men inte längre.

Åsiktsregistrering har vart förbjudet ett bra tag och om man räknar bort grodorna sossarna gjorde för ett par årtionden sedan har det i vilket fall inte flutit till ytan upp några sådana fall. Tänker på IB- och Sjukhusaffären.

Och det heter "hemlig".

6. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jag kollar vilket partis valsedel du tar.
    Tackar.

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ta en av varje.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Personligen skäms jag inte för att jag röstade blått i alla de val bakåt i tiden som jag fått rösta.

Men okey. Det finns garanterat folk som vill vara hemliga. Men om du vill vara hemlig så kan du alltid ta en av varje, gå till ditt bås, rösta och sedan ta med dig de som du inte använde i en liten påse så att ingen ser.

Jag tycker ju att det roligaste på valdagen är att gå fram till alla som står och delar ut valkort, gärna snyggt klädd då jag vet att det provocerar så bra, och till vänster & Co säga "Nja, de där behöver jag inte." och istället gå vidare till M och hälsa dem god morgon och säga "Den där kommer jag få mycket användning för, tack!". De röda blir oftast ännu rödare :)

9. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Varför skulle dom bli det? Det där verkar barnsligt ursäkta angreppet. Menar du att man skulle klä på sig ett blåställ då och gå till höger och säger "de där behöver jag inte" och sen gå till V och hälsa dem god morgon... osv. Då blir de blåa ännu blåare.

Verkligen en tung provokation :)

10. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Dom utvandrade för att det fanns billig land/jobb där och samhället höll på att byggas upp, sverige är färdigbyggt sedan långt tillbaka.
    Varför kallar vi inte resterande av europas länder för en bunt med rasister då? våra grannar är skitstränga!

11. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Så enligt din tes ska invandrare helst inte komma till redan färdigbyggda samhällen? Samtidigt säger du emot dig själv - ett samhälle utvecklas ständigt och om det paradoxalt nog skulle vara färdigbyggt så skulle ett land mer än gärna vara kapabel att ta emot människor från andra länder.

Det där beror på att vi koncentrerar oss främst på den stat där vi själv lever. Vi som är medborgare i det svenska samhället kollar inte direkt på Finlands statsbudget eller på Storbritanniens utsatthet, lika lite som på Dansk Folkepartis förslag och partiprogram. Det må så vara att svensk media inte heller lyfter dessa frågor vilket dels beror på att relevansen för den svenske medborgaren inte hör hemma där.

12. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ja plind. Det har blåst ganska kraftiga högervindar i europa ett par år nu. Inte för att rasism och höger är likställt, men vissa tendenser till samband finns det tyvärr. (förvisso beroende på hur man definierar högern, faschism, liberalism, konservatism med mera)

Sverige färdigbyggt? Ja vem vet.. jag tror inte något land blir färdigbyggt någon gång, men det är onekligen mera färdigbyggt idag än vad usa var på den tiden. Orsaken till att folk flyttade då var nog inte att usa inte var färdigbyggt, utan att Sverige var så fattigt och eländigt då. Om Sverige var färdigbyggt då, så bortser man nog från en hel del av den utvecking vårt land genomgått.

Sedan är det väl så att människan tyvärr av naturen är xenofobisk. Huruvida det har med det fiktiva begreppet ras inom människosläktet att göra känns mindre relevant. Man behöver aktivt tänka filosofiskt för att inte bli misstänksam och hatisk mot alla främlingar, oavsett land man kommer ifrån.

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Nu utvecklade jag inte min tidigare mening helt och hållet så den uppfattades fel, som robnil sa så är sverige mer färdigutvecklat nu än vad USA var då, dessutom var det någorlunda liknande kultur man kom till, samma religion te.x. Visst finns det alltid utrymme för tillväxt men att forsla hit x tusen somalier hjälper inte oss ett dugg. Då dessa första och främst består främst är analfabeter och sedan har sina sharialagar som förbjuder dom från att göra vissa saker som te.x ta ett lån för att starta eget.

Har vart invandrare själv i en hel del länder, och då lärde jag mig språken till en viss del och försökte smälta in i samhället.
    Botswana, Pakistan, Italien, Luxemburg ger en en hel del erfarenheter..(med undantag för pakistan som stod i krig med usa då..)

Så nog kan jag mycket om kulturer, jag plockar inte det jag säger från tomma intet.
    Gör man rätt för sig i samhället och försöker smälta in så ser jag inget problem med invandring alls.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är fruktansvärt roligt! Testat tre gånger i rad nu och det är alltid någon som blir upprörd. Det är som ett litet internt krig mellan valsedelsutdelarna. Och det med att de röda blir rödare förstod du nog inte riktigt ifall du jämför det med att de blåa blir mer blåa.

15. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Herregud. Om folk inte ens kan stå för sina politiska åsikter så är det rent av sorgligt att ens ha en demokrati.

16. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Inte ens de som jobbar med politik står ju för sina åsikter, så det kan man nog inte ta för givet..

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

17. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    rina: jo förvisso har du en poäng där, men inse samtidigt att det är betydligt enklare att vara stor i orden när man håller med det som är på tapeten för stunden. Därmed kommer underdogs i skymundan.

Idag är det inne att vara moderat. Eller iallafall blå. Är du inte det så är du i stort sett inte politiskt korrekt. Ta sen då alla som sympatiserar med SD. Man ska inte behöva stå officiellt för sina åsikter i alla sammanhang. Alla är helt enkelt inte lika slipade i talets gåva, men har ändå rätt till en åsikt. Håller du inte med?

18. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Sen har vi diverse terrororginisationer som med våld jagar politiska antagonister

19. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    "Och det med att de röda blir rödare förstod du nog inte riktigt"
    Jodå skämtet gick fram.

20. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Haha låt oss göra den här tråden lite mer on-topic :)

Fråga: Hur kommer det sig att så många moderater har iphone trots att de förespråkar oreglerad fri konkurrens och valfrihet? Jag vill påstå att närmare DDR än iphone kommer man inte i telefonvärlden!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.