Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Ok, då är vi helt överens om att vi inte är överens i så mycket.
    Man ska inte blanda ihop skötsamma invandrare med dem som inte har här att göra på grund av den okontrollerade invandringen, tycker jag. Just på grund av den okontrollerade invandringen fungerar inte försäkringskassan och vården, därav följer också orättvisorna och det inhumana samhället idag. Så ja, den delen av invandrare som jag nämnt är farliga för hela samhället och gör det inhumant för alla, även dem själva.
    Vad beträffar Aschberg behöver du nog öppna ögonen även där, vara lite kritisk och inte svälja allt.
    Som jag sagt kan man omöjligt gör nåt för att förbättra samhället om man inte vågar/vill se verkligheten som den är, oavsett hur illa el. bra det är.

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Fantastiskt! Så vilket fantastiskt land ska du flytta till? Enligt min ytterst subjektiva uppfattning så finns det inget bättre land än vårt, Sverige.

Det finns dock många, många saker jag skulle vilja fixa till, saker som jag tycker skulle kunna skötas bättre.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tycker att sakfrågan är väldigt enkel. Invandrare som sköter sig ska stanna, de ska få stöd och de ska få ta hit sin familj! De ska bli svenskar med tiden, bli svenska medborgare och bli en del av Sverige. De som inte sköter sig ska utvisas. Enkelt.

Jag har följt Robert Aschberg i 30 år, jag vet vem han är och jag vet att han är en bra människa.

edit: Det existerar ingen okontrollerad invandring. Det är SD-nonsens-propaganda.

Last edited: 10 feb 2018
  4. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Kom igen och upprepa vad du sagt om ett par år när du förhoppningsvis öppnat ögonen, el. blivit tvungen till och vågar se verkligheten.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu skriver du ju bara rent nonsens, du har inga argument, inga fakta, ingenting som styrker din uppfattning. Jag är 47 år och jag har skrivit om politik och samhälle i 30 år (genom otaliga olika kanaler). Jag har koll och jag står för det jag skriver.

Om du inte håller med om det jag skriver så motivera dig och för fram argument och fakta. Det du skriver nu är ju bara "Bla.. bla.. bla.."

6. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jag är 69 år så jag har barn i din ålder, så visst har jag hunnit uppleva en hel del. Bland annat har jag vistats och levt mycket i Polen sen -70 talet och upplevt förtrycket under diktaturkommunistregimen Sovjet fram till befrielsen - 87. Ungefär som det börjar påtagligt kännas här nu. Efter befrielsen har Polen rest sig enormt och friheten och livsglädjen där nu är att jämföra med Sverige för 20 år sen eller bättre. Förmodar dock att det inte räcker som argument och fakta för dig.
    Det där med nonsens och "bla..bla..bla" får du själv stå för.

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Full respekt för detta, men ditt inlägg hade inga fakta, inga sakliga argument och heller ingenting som styrkte din uppfattning. Du är 69 år och borde veta bättre när du argumenterar, du borde veta att man har fakta, sakliga argument och saker som faktiskt stödjer det man säger. I annat fall så blir inlägget patetiskt och irrelevant.

8. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Håller helt med Polen har verkligen rest sig enormt och på ett väldigt bra sett. Har bott och blivit delvis uppväxt där. :)

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, du är ifrån Polen och Sovjet var skit. Jag köper det alla dagar i veckan. Men varför hatar du invandring, där polacker är en betydande del? Jag förstår inte hur du tänker.

Sverige gynnas enormt mycket av invandringen, det är ingen tvekan där. Invandringen medför också en massa bekymmer, ingen tvekan där heller. Allt har positiva och negativa sidor. Slutsumman är utan minsta tvekan att Sverige som helhet gynnas enormt av invandringen, trots en hel del bekymmer och besvär.

Inte en chans att Sverige hade klarat arbetskraftefterfrågan och en åldrande befolkning utan invandring. Sverige är ett extremt rikt land och mycket, mycket av denna rikedom är beroende(!) av invandring.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Enligt min ytterst subjektiva uppfattning så är invandring till Sverige 80%+ och 20%-... Det är alltså enligt min uppfattning ett enormt + och något som vi svenskar tjänar på, inte förlorar på.

Det är dessutom så att jag uppfattar invandring som helt nödvändigt, det är enda möjligheten för att vi inte ska få en befolkning som är alldeles för gammal. Vi kan inte ha ett samhälle där genomsnittsåldern är 50+. Det säger sig självt, det kommer inte att fungera.

11. inact_0033

inact_0033 Guest

Schweiz blir det för min del. De är väldigt konservativa, driftiga, har direktdemokrati och utvisar folk som inte integreras i samhället utan att tveka. Med en master inom datalogi och svenskt medborgarskap är det dessutom väldigt enkelt att flytta dit.

Kan tillägga att jag precis som @ffodil@ffodil är polack. Dessutom älskar jag Polen, jag ser polackerna som mitt folk och jag står helt bakom deras politik och nolltollerans gällande muslimsk invandring. Mina föräldrar flydde kommunismen till Sverige på 80-talet, idag har de flyttat tillbaka till Polen eftersom de anser att Sverige är den nya kommunismen.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, lycka till. I övrigt vill jag säga att jag tycker synd om dig, det är inte roligt att vara rädd för andra människor. Vi är alla jordinvånare och vi delar alla denna planet, du är inte bättre än någon annan.

Jag ser mig själv som Svensk, men framförallt så ser jag mig själv som en människa bland alla andra på denna jord. Ingen är bättre, ingen är sämre.

Angående religion.. nej, det gillar jag inte. Jag tror inte på kyrkor och motsvarande. Kristna, muslimer, judar och så vidare, nej, jag tror inte att religion och att klumpa ihop människor är något positivt.

13. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Vem sjutton har påstått att jag hatar invandring, när jag skrivit ungefär tvärtom om du läser mina inlägg om igen.
    Det är dock skillnad på invandring, såsom skötsamma invandrare från kulturer som är förenlig med vår, eller de som är riktiga flyktingar med asylskäl, vilket där endast kommit ett fåtal av de sista åren..
    Vad jag skrivet är att det är totalt ohållbart med den okontrollerade invandring vi haft med lycksökare från ideologier, kulturer som är oförenlig med vår, om jag nu måste upprepa. Den delen av invandring jag pratar om är på väg att rasera hela vårt samhälle på alla område, vilket omöjligt den positiva sidan kan uppväga.
    Det måste alltså till riktiga krafttag nu, på en gång, för att vända den destruktiva trenden. Det har nuvarande regeringen inte visat några som helst ansatser på att vilja, enbart ett väldigt mesande med allt, såsom med Eliasson och allt övrigt. Helt ärligt är det inte mycket som fungerat något de sista åren och då överdriver jag inte.

14. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Skulle kunna tänka mig bo i Schweiz av de anledningar du beskriver. :)

Känner mig också som en Polack (även om jag absolut inte ser ut som en haha) och älskar Polen väldigt mycket. Min moster och några kusiner bor kvar i Polen och jag försöker besöka så ofta jag kan. Har lägenhet i Warszawa ungefär 5 minuter från Zlote Tarasy så himla mäktigt och fint! :D

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Men vi har ingen okontrollerad invandring, det är helt enkelt inte korrekt. Det är självklart att ingen vill ha hit galna extremister, grova brottslingar och så vidare. De som inte sköter sig ska utvisas, det är inte svårare än så.

16. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jo, det är helt korrekt att vi haft en okontrollerad invandring men har skärpts nu, vilket du omöjligt kan säga emot.
    Jag upprepar angående grova brottslingar, galna extremister, IS krigare, terrorister osv. så har man hittills inte lagt nån krut på att utvisa dessa, så visst verkar det otroligt svårt i motsats till vad du säger.
    Du säger ju ungefär vad Löfven brukar säga - det är inte acceptabelt osv. men mer händer inte.

17. inact_0033

inact_0033 Guest

Coolt :) Har också en lägenhet i Warszawa, i korsningen mellan Chmielna och Marszalkowska. Är där typ 4 gånger om året. Brukar ta Ryanair ner en vecka åt gången. Sparar dessutom in pengarna det kostar att flyga ner dit genom lägre priser, så det brukar gå ungefär gå jämt upp mot vad det kostar att stanna hemma i Stockholm.

Mår riktigt bra av att vara där och gå runt i en stad som faktiskt ser ut som Europa och inte Lilla Tehran... Om lönerna hade varit högre hade jag flyttat dit permanent, tror dock Polen kommer bli ett riktigt välfärdsland i framtiden med tanke på hur bra de sköter sin politik.

Nä nä, kalla det vad du vill. Men vi har fel typ av invandring oavsett, vi borde ta in folk och ställa krav på dem att integrera sig precis som förr i tiden. Mina föräldrar hade jobb en vecka efter att de kom hit och arbetade samtidigt som de lärde sig språket och kulturen.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det stämmer inte, varje fall har kontrollerats av Migrationsverket. Det existerar ingen okontrollerad invandring. Det är inte (motsatt till vad SD-folk hävdar) enkelt att få fast uppehållstillstånd i Sverige. Det krävs en massa tid och en massa energi för att få detta, om man ens får det.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tycker att det är självklart att man ska ställa krav på de som vill bli svenskar. Jag har inga invändningar emot det. De ska lära sig språk och kultur, givetvis.

20. inact_0033

inact_0033 Guest

Så varför finns det massa regler kring t.ex. att "papperslösa" får bidrag, tandvård för 50 spänn, osv osv? Om målgruppen tillhör den kontrollerade invandringen borde de väl kunna ta del av samma system som oss andra, eller?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.