Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det beror givetvis på humanitära skäl. Sverige är en extremt rik välfärdsstat, vi kan inte etiskt låta människor gå under för att de saknar papper, särskilt inte då det handlar om barn.

Har du en annan uppfattning?

2. Droid55

Droid55 Guest

[emoji106]

jnsson gillar detta.
  3. inact_0033

inact_0033 Guest

OK, men då finns det ju bevisligen en okontrollerad invandring eftersom de saknar papper. Och jag tycker det är konstigt att medborgare ska betala massa pengar (antingen via skatten eller direkt vid t.ex. tandvård). Varför prioriterar inte staten sin egen befolkning liksom?

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, man kan inte räkna papperslösa som invandrare eftersom de inte har tillstånd. Sverige ger mångmiljardbelopp i utlandsbistånd varje år, det är ingen skillnad mot att ge vård till papperslösa i Sverige. Papperslösa kan dock aldrig räknas som invandrare, de uppehåller sig illegalt i Sverige och då är man inte invandrare.

5. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Jag är en 69 årig svenskfödd man vid namn Göran, inte polack som Petr missuppfatta mig som. Däremot har jag vistats och levt mycket i Polen sen -70 talet av olika anledningar. Så klart var det helt förståeligt inte så bra i Polen för en del år sen, men nu åker vi, min sambo som är född polska men bott i Sverige i 30 år, mina barn och barnbarn mer än gärna dit så ofta vi kan och vi alla stormtrivs där. Vi har även haft planer på att flytta dit de sista åren nu vilket även mina barn och barnbarn gärna vill eftersom de känner sig fria där och kan springa fritt, vilket de inte kan ensamma utan övervakning där de bor nu. Tyvärr är det inte helt lätt att lösa.

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Då vet du att polacker är som alla andra människor, de flesta är hyggliga människor som man gärna umgås med. Och på samma sätt är det i alla länder. De flesta människor är trevliga och sympatiska.

Sen finns det rötägg.. det finns överallt.

7. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Vad du skriver här är inget annat än ren vänsterpropaganda och ren lögn som du slukat i dig.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej och var har du fakta, sakliga argument och saker som stödjer det du säger? Nå?

9. inact_0033

inact_0033 Guest

OK, aja, stanna i Sverige du. Och om du någonsin lämnar landet p.g.a. tidigare nämnda orsaker, tänk på att du i så fall är en riktig hycklare. Jag anser att skadan redan är skedd oavsett, även om vi påbörjar en process för repatriering nu så tror jag inte Sverige kommer återhämta sig på decenier.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nope, jag ser inga fakta, inga sakliga argument och heller inget som stödjer din åsikt. Det går inte att ta på allvar. Försök igen.

11. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Tyckte jag förklarade noggrant innan att vi kan vara väldigt olika också. Ideologier i kulturer som är helt i motsats till vår och ligger tusentals år efter vår i utvecklingen som folk är födda uppfostrade och uppväxta i. Många av dessa ( långt ifrån alla) men för många kan omöjligt integreras, vilja acceptera vår kultur regler och lagar på många år, vilket vårt land inte har kapacitet att klara av heller. Det är en verklighet som inte hjälper att blunda för, tvärtom.
    Ska vi ha nån möjlighet att göra nåt till det bättre för invandrarna, våra efterlevande och oss själva måste vi se verkligheten som den är, även om det kunde vara skönt att gömma sig i nån konstgjord förskönad bubbla och tro att allt löser sig av sig självt. Eller kanske vara så naiv att tro politikerna fixar det. Nej, politikerna är bara duktiga på att fixa för sig själva och sin makt, folkets väl är inte inräknat där.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Människor som vill invandra till Sverige måste lära sig svenska, följa våra lagar och acceptera och leva enligt vår kultur samtidigt som de måste kunna leva enligt sin egna kultur och religion så länge det inte helt krockar med vår. Jag är helt enligt med dig i detta.

Det går att hitta en både- och nivå om man vill. Det handlar om vilja. Det kräver acceptans ifrån båda hållen och det är genomförbart.

13. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Rik välfärdsstat, än så länge. Vi har inte blivit det genom att strössla bidrag till allt och alla och samtidigt straffa den som arbetar eller driver företag.

14. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Som jag sagt tidigare är det lätt att säga vad du säger och som Löfven med andra PK säger, men blir ingen verklighet för det, även om jag också önskar det skulle vara så.
    Måste lära sig svenska, följa lagarna, acceptans från båda håll osv. är lätt att säga men stannar vid det. Om där ska hända nån verklig förbättring på den eskalerande destruktiva trenden landet är i, är enda lösningen att först våga se, erkänna och acceptera verkligheten hur motigt det än kan kännas. Låtsashumanitet och godhetsknarkande som inte är ovanlig bland en del, inte minst bland politikerna som förespråkar stor invandring är inget annat en ren destruktiv egoism där man har nåt att vinna på det rent för egen del, på ena el. andra viset. Ska det vara äkta humant bör man tänka om lite annorlunda så som jag ser det. Lögner föder lögner, för att lägga in lite extra fakta i det hela.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har blivit rika i stor utsträckning därför att vi tagit emot invandrare och inkluderat dem i samhället.

En annan stor anledning till att Sverige är en välfärdsstat är (S) som drivit en utjämningspolitik tillsammans med LO.

Ett samhälle med små klyftor tjänar alla på, även de allra bäst beställda.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du pratar om att visa fakta. Så vilka fakta har du att visa?

Det är ingen som helst tvekan om att det finns problem och saker som kan och ska skötas bättre. Det finns mycket som kan göras bättre och det ska vi göra.

Men Sverige behöver invandrare och invandrare behöver Sverige. Det är upp till oss alla att få det att fungera ännu bättre. För faktum är att det fungerar väldigt bra i de allra flesta fall.

17. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det fetmarkerade, där misslyckas vi kapitalt idag.

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Vad menar du? Trodde alla fantastiska ställen i Malmö eller rinkeby Husby Tensta fungerar så bra som det gör tack vare den bra integreringen [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Skämt åsido den som inte ser den nedåtgående spiral som vi lever i nu lever fan med ögonen i röven. Sen att det inte är så enkelt som att skylla på en sak eller personer är en annan femma men politiker i Sverige är för flata för att våga göra nånting åt det.

Det behövs en rejält åtstramad flyktingpolitik tills att man har en ordentlig plan och fungerande plan för integrering i samhället det finns inte idag. Den som påstår något annat lever bara genom artiklar i tidningar och internet men vi andra som står öga mot öga med skiten på daglig basis är jävligt trötta på det.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Inte alls, de allra flesta invandrare är väl integrerade i samhället med jobb, barn, språk och vänner.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vi har idag en starkt begränsad flyktingpolitik, så det är knappast något att klaga på om man gillar sånt.

Vad gäller integrering av invandrare så är den absoluta majoriteten väl integrerad. Givetvis finns det även många som lever vid sidan av och detta måste vi jobba på att förbättra.

Last edited: 11 feb 2018
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.