Jag kan inte hålla mig från att kommentera då samtalet i denna tråd är lika polariserad som samtalet i det övriga samhället vad gäller migration, integration, hur det "går för Sverige" osv.
Sverige har Europas bästa lagar och regler vad gäller integrationspolitik, ändå blir Sverige mer och mer segregerat både vad gäller ekonomiska och etniska/kulturella faktorer, så visst har vi problem Ara, och det är just denna verklighetsflykt som vissa (även om dessa nu blir färre och färre) ägnar sig åt som gör att det politiska landskapet förändrat sig på det sätt som det gjort. Och personligen så är jag generellt sett vänster-orienterad i mina åsikter, men man bör naturligtvis inte för detta blunda för den objektiva verkligheten och den materialistiska "sanningen".
Sedan så är det självklart så att om man läser Samnytt och Flashback och liknande sidor så finns det en stor mängd förvirrade och faktabefriade personer som kallar miljöpartiet för "miljötalibanerna" och socialdemokraterna för "kommunister" och liknande inte fullt så logiska slutsatser, och ett stort antal människor som tillskriver hela folkgrupper vissa åsikter, normer och värderingar. Allt detta existerar samtidigt som det också existerar liknande grupp-tänk inom vänstern, liberalerna, konservativa med mera, människan är uppenbarligen inte så långt kommen från sitt ursprung som stam-samhälle så att vi generellt sett klarar av att hålla ett politiskt samtal utan att bilda lag där de flesta ungefär står och skriker åt varandra och tillskriver varandra åsikter den andra ej har uttryckt. Demoniseringen av "den andra politiska sidan" på tex Twitter är generellt sett extrem i Sverige idag.
"Den svenska integrationspolitiken får kritik på hemmaplan – men en ny studie visar att den ligger i topp i Europa.
– Ambitionsnivån i Sverige är mycket hög, säger Thomas Huddleston, forskaren bakom rapporten."
Rapport: Sverige bäst på integrationspolitik
Och vad gäller hur svenskar som ej röstar på Sverigedemokraterna i praktiken förhåller sig till den så kallade "mångkulturen" så visar dessa studier väl att det generellt sett finns ett visst avstånd mellan vad man säger och hur man agerar, för att uttrycka det milt.
"Segregeringen ökar i Sverige. Sverige håller på att delas upp efter etnicitet, men även mellan rika och fattiga. Två nya studier behandlar fenomenet."
"– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö. Högutbildade och höginkomsttagare flyttar först, vilket leder till att den etniska segregeringen sker parallellt med en ekonomisk."
Segregeringen ökar i Sverige
Och att läget vad gäller tex kriminaliteten är allvarlig anser bland annat Dan Eliasson, Jerzy Sarnecki, Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt, Stefan Löfvén, Ulf Kristersson, Ebba Busch Thor, Annie Lööf, Jan Björklund och Kommunistiska partiets ledning och samtliga högerpartier utanför riksdagen som jag känner till, men du kanske har en annan uppfattning? Samtliga av dessa anser även att de nu under lång tid ökande klyftorna i vårt samhälle är ett problem. Detta är liksom inte småproblem som bara magiskt ordnats upp en dag.
""Läget är jävligt allvarligt.” Orden är Jerzy Sarneckis, och han syftar på det ökande dödliga våldet och skjutandet i Sverige. Jerzy Sarnecki, professor i allmän kriminologi vid Stockholms universitet, är inte känd för att vara alarmistisk när det gäller brottslighet – tvärtom. Men nu är han bekymrad. – Detta har tagit oss och polisen med total överraskning, fortsätter han. Det tar tid att lära sig att bekämpa detta. Det kräver gigantiska resurser. Och det ser faktiskt väldigt illa ut just nu."
”Läget är jävligt allvarligt”
Last edited by a moderator: 12 feb 2018