Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Suck ja verkligen.....

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, det är väl ingen som förnekar att det finns problem. Men problem är till för att lösa och det går att lösa till största delen.

Allt kommer aldrig att kunna lösas, samhället kommer aldrig att bli problemfritt. Men vi kan komma ganska nära.

Last edited: 11 feb 2018
  3. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jaså? Jag bor i ett "särskilt utsatt" område i landets näst största stad, och här lyser integrationen med sin frånvaro. Det är åtminstone vad polis, rektorer, lokalpolitiker med många fler hävdar. Jag ser ofta ungdomar i skolålder drifta runt dagtid, säljandes droger (doften är påtaglig) dessa ungar borde vid den tiden på dagen befinna sig i skolan. Inte ute på gator och torg säljandes hasch.

Viljan att lösa den saknade integrationen verkar inte finnas mer än på pappret. Fritidsgårdar finns det gott om i området, ändå eldas det bilar titt som tätt. Engagerade rektorer och lärare på skolorna finns, ändå är andelen ungdomar som går ut grundskolan med gymnasiebehörighet är betydligt lägre än i det mer välmående området som ligger knappt 10 minuter bort. Det är inte ett tecken på lyckad integration.

Stor invandring med generösa bidrag utan krav på motprestation bygger inget välfärdssamhälle. Reinfeldt och Moderaterna hade som mål att montera ner välfärdssamhället med hjälp av invandring, och dom är på god väg.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ingen tvekan om att det finns problem och att mycket måste förbättras, vilket jag redan skrivit flertalet gånger. Men fakta visar att de flesta invandrare faktiskt lever helt vanliga "Svensson liv" med jobb, familj, vänner och så vidare. De flesta invandrare blir en viktig del av samhället och bidrar till det gemensamma.

Nej, det var inte Reinfeldt och Moderaternas mål. Men man kan nog dra slutsatsen att Reinfeldt underskattade hur många som skulle söka sig till Sverige. Det blev till slut fler än vad vi kunde hantera på ett vettigt sätt. Vi kan inte ta emot 160 000/år. Vi måste inom EU ta emot människor gemensamt, ett par länder kan inte ensamma ta emot majoriteten.

5. Jockmokk

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    Varför görs inget då? Jag tar gärna emot fakta som visar på att "de flesta" som kom med stora flyktingvågen 2015 idag lever helt vanligt svenssonliv.

Problemen kanske är små idag, men vidtas inga åtgärder nu så kommer det vara betydligt värre om 10-20 år.

Reinfeldt är erkänt en kraftig motståndare till välfärdssamhället. Exakt vad agendan var när migrationsuppgörelsen med MP slöts vet nog bara Reinfeldt själv.

Själv förespråkar jag en så liten statsapparat som möjligt, typ nattväktarstat. Istället för den röra till nattvandrarstat vi har nu.

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

De som kom 2015 har många gånger inte fått sina fall avslutade. Det är rätt svårt att få ett "Svensson liv" då. Det kommer att ta sin tid, men de allra flesta kommer att anpassa sig och trivas och jobba.

Reinfeldt är inte alls någon motståndare till välfärdssamhället. Han var det i sin ungdom långt innan han blev statsminister. Men det är en helt annan sak

Jag tycker - och historien ger mig rätt - att en bra balans mellan stat och det privata ger bäst samhälle. Varken stat eller det privata (marknadskrafterna) får dominera.

USA är ett u-land i många sammanhang, samtidigt som det är extremt rikt. Det är den typen av samhälle man får när staten inte tar sitt ansvar att fördela resurserna.

7. Jockmokk

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    Tiden kommer utvisa huruvida alla integreras och Sverige blomstrar som nation. Jag tvivlar, men jag är pessimistisk. Bra balans mellan staten och kapitalet vore bra, men vår stat är för stor. Skattetrycket är för högt och många med mig anser att vi inte får valuta för pengarna.

Gällande USA håller jag med dig, aldrig förstått varför det ska målas upp som någon förebild. Mycket som är unket där.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Alla kommer inte att integreras, en del kommer att hamna utanför. Det vet vi av erfarenhet. Det vi måste göra är att få den andelen att bli så liten som möjligt. Det är vår, staten och kommunernas skyldighet.

Fullt möjligt att skatten kan sänkas något, men Reinfeldt och alliansen sänkte skatterna ganska rejält. Vi har haft högre skatter tidigare än vad vi har nu.

För egen del tycker jag att vinstskatt på bostäder är helt galen om man använder pengarna till ny bostad. Det hindrar folk ifrån att flytta och det hämnar tillväxt och samhället.

Sverige blomstrar som nation idag. Vi har aldrig varit rikare och aldrig levt så länge.

9. inact_0033

inact_0033 Guest

Mm och det har aldrig varit säkrare ute i samhället, för det har Magnus Betner sagt.

Testa att läs någon annan media än SVT, Aftonbladet och DN. Förslagsvis Fria Tider, Nyheter Idag och Samnytt. Och kontrollera gärna deras källor, jag gör det och de har i princip alltid rätt i vad de skriver.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Ja eller gå utanför dörren

11. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Verklighetsförnekarna aktar sig noga för att läsa vad du föreslår, för tänk om de skriver sanning, huh ? Dessutom vet de ju säkert på förhand att det är bara fake news, det har ju SVT, Aftonbladet och likn. PK media slagit fast i långa tider som fakta.

När sanningen inte överensstämmer med vänsterns illusionerade världsbild så då vill man helt sonika tysta sanningen från att få uttryckas för då finns den ju inte längre eller hur?
    The truth is a bitch isn't it ?

Den sanna Sverigebilden hur mörk den än är så bryr den sig uppenbart inte om vad verklighetsförnekarna tycker och tänker. Något man lätt kan konstateras genom att bara gå utanför dörren som nån skrev.

De som lever i verkligheten och vill Sverige och medborgarna väl, motas bort med alla tänkbara medel för möjligheterna att göra nåt bättre för landet invånarna, invandrare som svenskar, med att bli kallade rasister, nazister och allt möjligt. Samtidigt som man förnekar att landet är fullt av jihadister och medföljande våld i alla former, inte minst mot kvinnorna. Sverige är Europas förmodligen störst mest skyddade tillhåll för IS terrorister att döma efter undersökningar från säpo och likn. Svaret på varför ger sig självt.

Numera när vänstern kastar rasist stämpeln på mig blir betydelsen omvänd så jag tar det som en fin komplimang som jag känner mig stolt över.

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag bor i invandrartätt område, våra närmsta grannar är invandrare, jag har många vänner som är invandrare, jag är gift med en invandrare och jag jobbar tillsammans med mängder av invandrare ifrån hela världen. Det fungerar hur bra som helst.

Så vad är det jag missat menar du?

13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Nu har jag följt er diskussion sedan igår och det ironiska är att @Ara@Ara sagt flera gånger att det svenska samhället och integrationen visst är det problem men ni fortsätter mata på som om han inte förstått det.

Ni överens om att problemen finns, liksom både vänstern och högern är. Frågan är hur man löser problemet.

@ffodil@ffodil man blir inte kallad rasist, nazist eller dylik för att man vill Sverige och dess medborgare väl. Man blir kallad det om man bara vill vissa av dess medborgare väl. Vilket är sättet som (SD) politik är uppbyggt på, deras historia talar för sig och deras skandaler trots att de försökt göra sig rumsrena bara bekräftar det.

Sen är det ingen som vill ha hit terrorister, det måste alla förstå. Klart är att polisväsendet behöver mer resurser för att stävja att sådana krafter tar sig in i landet. Det behöver även mer och bättre samarbete med andra länder, initialt primärt inom EU.

Sedan när det kommer till invandring så finns det två sidor, den ena är dom som kommer pga flykt från krig, naturkatastrofer och misär... Och sedan finns de som kommer frivilligt för att skapa sig ett bättre liv. Bägge dessa grupper tycker jag är välkomna i Sverige, den första för att jag anser att man bör hjälpa sina medmänniskor och den andra för att det bidrar till Sveriges utveckling i det långa loppet.

Att integrationen är ett problem är ett faktum, att klumpa ihop invandrargrupper i ett område och tro att det ska börja prata svenska är löjligt. Självklart måste vi ställa krav på de som invandrar till Sverige. Att lära sig språket är ett sådant krav. Men sådana program finns redan, i alla fall fanns SFI för 30 år sedan när jag och mina föräldrar själva invandrade till Sverige.

Problemet är att integrationen inte går djupt nog och här får svenska samhället själv se sig i spegeln. Om man inte pratar perfekt svenska utan brytning så är det väldigt svårt att bli accepterad i Sverige, vi lever tyvärr i ett väldigt fördomsfullt samhälle. Jag själv som pratar perfekt svenska och är fullt integrerad i samhället får fortfarande efter över 30 år i Sverige uppleva fördomar pga att jag har svart hår. Vilken chans har då nyanlända med som pratar svenska halvdant?

Så för all del ställ krav på nyanlända, ha bättre bakgrundskontroller men hjälp invandrare att bli en del av de svenska samhället. Och kom ihåg att integration är inte samma sak som assimilation dvs vi behöver inte alla bo i röda stugor med vita knutar och bära träskor för att vara del och bidra till det svenska samhället.

Tror att mycket av problemen i samhället beror på fel satsningar. Många är frustrerade på att sjukvården och skolsystemet är som de är för att ta två exempel. Jag tror definitivt inte på privatisering och lägre skatter i stort, vilket kommer leda till mer utanförskap där bara de som har råd kommer kunna få tillgång. Som någon som rest väldigt mycket så kan jag se att våra högre skatter faktiskt syns och gör skillnad när man jämför med andra länder med lägre skatt. Sedan kan man diskutera vad skatterna ska läggas på och hur effektiva vi är på att hantera dessa.

jnsson gillar detta.
  14. inact_0033

inact_0033 Guest

Sist jag kollade var det S som förespråkade rashygien och dessutom genomförde sterilisering av människor (t.ex. zigenare) så sent som inpå senare delen av 70-talet[1]. Det har SD aldrig gjort. Men ändå är det SD som är rasister, fascister och djävulen själv på grund av deras historia... Logiken är total.

Vad vi behöver är vanligt sunt förnuft hos politiker. Riksdagen har blivit en lekstuga för politiker som växt upp och blivit extremt curlade och inte har någon verklighetsförankring. Tyvärr är svenskar allt för icke-radikala och knyter näven i fickan och fortsätter rösta in sjuklövern trots att de val efter val gnäller på att det blir sämre och sämre.

Med det sagt röstar jag inte på SD, de är tyvärr för toppstyrda av Karlsson och Åkesson. Var med i SD fram tills dess att de sparkade ut Gustav Kasselstrand helt utan någon giltig anledning, annat än att han höll på att bilda en egen (demokratiskt av medlemmarna vald) styrelse. De hänvisade till att Gustav varit med i "extrema rörelser" men publicerade inga som helst bevis.

Egentligen spelar det ingen större roll hur valresultatet i år blir. SD kommer oavsett vilket bli vågmästare igen och Alliansen eller de Rödgröna kommer bilda regering och samma historia kommer återupprepas under 4 år till.

[1] Tydén, Mattias (2002). Från politik till praktik: de svenska steriliseringslagarna 1935-1975. Stockholm studies in history, 0491-0842 ; 63 (2., utvidgade uppl.). Stockholm: Almqvist & Wiksell International. Libris 8407930. ISBN 91-22-01958-8

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det jag ser när jag läser ditt inlägg är rädsla, inte faktisk fara.

Jag går utanför dörren varje dag och jag finner vänner ifrån hela världen. Pakistan, Afghanistan, Filippinerna, Iran, Irak, Etiopien, Eritrea, Honduras och otaliga andra länder och vi kommer alldeles utmärkt överens. Nästan alla människor oavsett var de kommer ifrån är sympatiska. Fåtalet är rötägg och visst har jag stött på rötägg, absolut, både invandrare och infödda svenskar, det är en del av livet.

Det jag ser hos SD-anhängare och likasinnade är rädsla, inte hot. 97% rädsla och 3% faktisk fara.

Honda gillar detta.
  16. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Ja (S) har sina spöken det är inget att sticka under stolen med... Skillnaden är dock att deras politik och politiker idag inte har en sådan uttalad agenda detsamma kan inte sägas om (SD) därför anser jag att de är farligare för samhället.

Håller helt med om att det behövs mer sunt förnuft i dagens politik. Mycket handlar tyvärr om att vinna väljare för dagen istället för att satsa på långvariga lösningar/idéer som kanske inte ger utdelning förrän imorgon när gud vet vem som styr och kan ta åt sig äran.

Ingen vågar satsa på framtiden. Tyvärr.

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

SD har ingen politisk agenda frånsett att dissa invandrare och att stoppa invandringen. Det är helt tomt i övrigt. (S) har redan begränsat invandringen till väldigt beskedliga nivåer så det finns inte längre något skäl för (SD) att existera. (M) ser tydligen (SD) som förebilder och tävlar om att bli lika rasistiska och 30-tals influerade, det är beklämmande.

Ingen vettig människa vill återuppleva 30-talets Italien, Japan och Tyskland, eller hur?

18. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

bra skrivet.[​IMG]

19. Droid82

Droid82 Guest

Jag kan inte hålla mig från att kommentera då samtalet i denna tråd är lika polariserad som samtalet i det övriga samhället vad gäller migration, integration, hur det "går för Sverige" osv.

Sverige har Europas bästa lagar och regler vad gäller integrationspolitik, ändå blir Sverige mer och mer segregerat både vad gäller ekonomiska och etniska/kulturella faktorer, så visst har vi problem Ara, och det är just denna verklighetsflykt som vissa (även om dessa nu blir färre och färre) ägnar sig åt som gör att det politiska landskapet förändrat sig på det sätt som det gjort. Och personligen så är jag generellt sett vänster-orienterad i mina åsikter, men man bör naturligtvis inte för detta blunda för den objektiva verkligheten och den materialistiska "sanningen".

Sedan så är det självklart så att om man läser Samnytt och Flashback och liknande sidor så finns det en stor mängd förvirrade och faktabefriade personer som kallar miljöpartiet för "miljötalibanerna" och socialdemokraterna för "kommunister" och liknande inte fullt så logiska slutsatser, och ett stort antal människor som tillskriver hela folkgrupper vissa åsikter, normer och värderingar. Allt detta existerar samtidigt som det också existerar liknande grupp-tänk inom vänstern, liberalerna, konservativa med mera, människan är uppenbarligen inte så långt kommen från sitt ursprung som stam-samhälle så att vi generellt sett klarar av att hålla ett politiskt samtal utan att bilda lag där de flesta ungefär står och skriker åt varandra och tillskriver varandra åsikter den andra ej har uttryckt. Demoniseringen av "den andra politiska sidan" på tex Twitter är generellt sett extrem i Sverige idag.

"Den svenska integrationspolitiken får kritik på hemmaplan – men en ny studie visar att den ligger i topp i Europa.
    – Ambitionsnivån i Sverige är mycket hög, säger Thomas Huddleston, forskaren bakom rapporten."

Rapport: Sverige bäst på integrationspolitik

Och vad gäller hur svenskar som ej röstar på Sverigedemokraterna i praktiken förhåller sig till den så kallade "mångkulturen" så visar dessa studier väl att det generellt sett finns ett visst avstånd mellan vad man säger och hur man agerar, för att uttrycka det milt.

"Segregeringen ökar i Sverige. Sverige håller på att delas upp efter etnicitet, men även mellan rika och fattiga. Två nya studier behandlar fenomenet."

"– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö. Högutbildade och höginkomsttagare flyttar först, vilket leder till att den etniska segregeringen sker parallellt med en ekonomisk."

Segregeringen ökar i Sverige

Och att läget vad gäller tex kriminaliteten är allvarlig anser bland annat Dan Eliasson, Jerzy Sarnecki, Jimmie Åkesson, Jonas Sjöstedt, Stefan Löfvén, Ulf Kristersson, Ebba Busch Thor, Annie Lööf, Jan Björklund och Kommunistiska partiets ledning och samtliga högerpartier utanför riksdagen som jag känner till, men du kanske har en annan uppfattning? Samtliga av dessa anser även att de nu under lång tid ökande klyftorna i vårt samhälle är ett problem. Detta är liksom inte småproblem som bara magiskt ordnats upp en dag.

""Läget är jävligt allvarligt.” Orden är Jerzy Sarneckis, och han syftar på det ökande dödliga våldet och skjutandet i Sverige. Jerzy Sarnecki, professor i allmän kriminologi vid Stockholms universitet, är inte känd för att vara alarmistisk när det gäller brottslighet – tvärtom. Men nu är han bekymrad. – Detta har tagit oss och polisen med total överraskning, fortsätter han. Det tar tid att lära sig att bekämpa detta. Det kräver gigantiska resurser. Och det ser faktiskt väldigt illa ut just nu."

”Läget är jävligt allvarligt”

Last edited by a moderator: 12 feb 2018
  20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, att integrationen i Sverige skulle vara dålig är en myt som (SD) inte minst sprider, det är den bild (SD) vill sprida för att kunna få makt och nu även Moderaterna(!). Faktum är att som jag skrivit många gånger nu att de allra flesta invandrare integreras alldeles utmärkt. Det är så det ligger till och som det står i artikeln så är Sverige i motsatts till vad som sägs i media många gånger oerhört bra på att integrera invandrare. Mycket kan fortfarande bli bättre, men vi är bra (riktigt bra!) redan idag.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.