Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är inga svåra frågor att svara på. Toleransen mot våldsbrott är noll, en invandrare som gör sig skyldig till grovt våld ska utvisas efter fängelsestraffet. Det är inte svårare än så.

Jag tror inte att det finns många som har en annan åsikt oavsett partisympatier.

Ökande ekonomiska klyftor är jag en kraftig motståndare till. Jag vill se det omvända. Har inte det framgått?

2. Droid82

Droid82 Guest

Jag tror att du missförstod mitt inlägg. Poängen var alltså att även om lagar och regler relativt sett är bra, och att man i förhållande till andra länder i Europa är bättre på integration även vad gäller resultat, så är ändå resultatet väldigt, väldigt dåligt, inte "väldigt bra!". Du kan väl inte mena att tex dessa faktorer visar att vi är "väldigt bra!":

"– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Högutbildade och höginkomsttagare flyttar först, vilket leder till att den etniska segregeringen sker parallellt med en ekonomisk."

Och tex detta:

""Läget är jävligt allvarligt.” Orden är Jerzy Sarneckis, och han syftar på det ökande dödliga våldet och skjutandet i Sverige. Jerzy Sarnecki, professor i allmän kriminologi vid Stockholms universitet, är inte känd för att vara alarmistisk när det gäller brottslighet – tvärtom. Men nu är han bekymrad. – Detta har tagit oss och polisen med total överraskning, fortsätter han. Det tar tid att lära sig att bekämpa detta. Det kräver gigantiska resurser. Och det ser faktiskt väldigt illa ut just nu."

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jo, jag menar utan minsta tvekan att vi i Sverige som nation är oerhört bra på att integrera invandrare. Faktum är att en mycket stor och betydande del av arbetskraften i Sverige består av invandrare. Människor som kommer hit och vill skapa sig en framtid och bidra till samhället. Det är den typiska invandraren i Sverige 2018.

Sen har vi som vi alla vet en hel del problem som måste lösas, det är ingen som förnekar detta vad jag vet.

Nej, resultatet är förbannat bra, vi är en av världens - absolut - rikaste länder och det är till mycket stor del på grund av invandringen. Det är ett faktum.

4. Droid82

Droid82 Guest

Agree to disagree huruvida en tipping point på 3-4% utomeuropeiska invandrare innan infödda svenskar börjar flytta från bostadsområdet och en jävligt allvarlig situation vad gäller kriminaliteten i så kallade "utanförskapsområden" (och nu mer och mer i övriga områden i samhället enligt Jerzy som borde ha koll), för att inte tala om de dåliga resultaten vad gäller SFI-utbildningen, är "väldigt bra": ;)

En av tio utan tidigare utbildning blir klara med SFI

Få flyktingar läste klart på SFI

För att inte tala om att det i snitt tar 9 år att överhuvudtaget få ett arbete för hälften av de nyanlända, och med det är det inte alls sagt att denna individ nu har ett heltidsarbete utan lönestöd som individen får behålla över tid. Jag menar bestämt att om man menar att man med dessa faktorer är "väldigt bra!" på integration så är man verklighetsfrånvänd.

Dyster trend: Nio år för att få ett arbete

Last edited by a moderator: 12 feb 2018
  5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har jag sagt att det är positivt att svenskar inte vill bo med utomeuropeiska invandrare? Har jag sagt de är bra med kriminella? Har jag sagt att det är positivt att flyktingar lär sig svenska långsamt? Nej.

Det förändrar inte det faktum att de allra flesta invandrare integreras på ett alldeles utmärkt sätt och bidrar till samhället. Flyktingar kommer att ta längre tid på sig att integreras än andra typer av invandring, det vet vi, det är inte mycket att diskutera, det är ett faktum.

Last edited: 12 feb 2018
  6. Droid82

Droid82 Guest

Du har sagt att Sverige är "väldigt bra!" på integration, och jag tycker att du är verklighetsfrånvänd av de skälen jag nämnde. Och om hälften av de nyanlända i snitt har 9 år innan de får sitt första arbete, och då är det som sagt inte alls sagt att de då har ett heltidsarbete utan lönestöd som de får behålla över tid, så är knappast "att de allra flesta invandrare integreras på ett utmärkt sätt" ett faktum. Jag har heller inte påstått att du sagt de sakerna du frågade om, men jag noterar att det är en argumentationsteknik du upprepar att fråga om du sagt det ena och det andra då det ej påståtts, istället för att hålla dig till sak då det sannolikt är för jobbigt för dig.

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Din fokus ligger på när invandrare inte har jobb. Varför tittar du inte på alla de invandrare som jobbar? Det är dom som är i majoritet.

Behandlingstiderna är definitivt ett problem, det kan ta flera år innan ens en invandrare kan söka ett jobb. Det är som jag redan skrivit flertalet gånger mycket som kan förbättras.

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Känner att det var detta jag har inne på tidigare i tråden.

Intressant att svenskar börjar flytta vid 3-4%. Här måste Sverige se sig själva spegeln. Detta leder bara till att invandrare blir ihop klumpade och hamnar ännu mer utanför samhället. Varför lära sig svenska när det inte finns ett behov för det?

Hade inte tänkt på att många invandrare eller flyktingar som jag misstänker artikeln handlar om har inte har gått i skola tidigare.

Education, education, education...

9. Droid82

Droid82 Guest

Jag citerar mitt tidigare inlägg då det även gäller som ett svar till detta inlägg:

"Agree to disagree huruvida en tipping point på 3-4% utomeuropeiska invandrare innan infödda svenskar börjar flytta från bostadsområdet och en jävligt allvarlig situation vad gäller kriminaliteten i så kallade "utanförskapsområden" (och nu mer och mer i övriga områden i samhället enligt Jerzy som borde ha koll), för att inte tala om de dåliga resultaten vad gäller SFI-utbildningen, är "väldigt bra"

En av tio utan tidigare utbildning blir klara med SFI

Få flyktingar läste klart på SFI

För att inte tala om att det i snitt tar 9 år att överhuvudtaget få ett arbete för hälften av de nyanlända, och med det är det inte alls sagt att denna individ nu har ett heltidsarbete utan lönestöd som individen får behålla över tid. Jag menar bestämt att om man menar att man med dessa faktorer är "väldigt bra!" på integration så är man verklighetsfrånvänd.

Dyster trend: Nio år för att få ett arbete"

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

För egen del så flyttade jag till ett invandrartätt område ifrån ett område med mycket få invandrare. Jag trivs alldeles utmärkt.

Utbildning och språk är A och O. Instämmer.

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så du upprepar dig. Vad är meningen med detta? Förväntar du dig ett annat svar?

12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Tyvärr så tänker inte alla som dig.

Jag bodde själv i ett område med väldigt få invandrare men som genom åren gick igenom den förändringen som beskrevs ovan. Området förblev den samma även om svenskarna blev färre, det intressant var att jag förblev vän med många av svenskarna som sedan flyttade ifrån området och det var alltid "roligt" att höra kommentarer som

"x grupp better sig si och så, jävla invandrare"
    Awkward paus
    "Men inte du, Leo, du är inte som dom"

Face-palm!

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Enligt forskningen så tar det tre generationer innan invandrare anses vara infödda. Det är lättare att leva med människor som haft liknande uppväxt som en själv, det är så enkelt.

Men vem har sagt att saker och ting måste vara enkla? Det finns ju helt klart poänger med att leva nära människor med helt annan uppväxt, det är definitivt mycket mer spännande och mer intressant.

Människor rent allmänt borde våga att gå utanför "boxen" lite mer, det gör själen och sinnet gott. Hjärnan mår bra av nya intryck och ny syn på tillvaron. Det finns inget facit, det finns bara människor.

14. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Inte bara det, en homogen grupp är inte lika kreativ, utvecklingsbar, uppfinningsrik som en ohomogen grupp.

Om jag tex på mitt företag hade haft en homogen grupp med anställda. Där alla hade haft liknande uppväxter, liknande förutsättningar och liknande erfarenheter så hade idéerna från den gruppen varit begränsade.

Om man istället har en ohomogen grupp så hade man fått olika sätt att hitta lösningar på problem, olika erfarenheter att ta del av osv.

Sådant gör enorm skillnad i alla avseenden.

När det kommer till invandring (ej flyktingar) varför begränsa sig till en viss pool med människor, när jag som arbetsgivare har hela världen att söka medarbetare i.

Det är som när man förr inte lät kvinnor jobba, begränsa sig till halva population = begränsa dina tillgångar och resultat.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja! Det blir jobbigare och mer krävande att jobba och umgås med människor som har en helt annan bakgrund än den man har själv, men belöningen blir också så mycket större. Jag instämmer.

16. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Tycker att vissa (@Ara@Ara till exempel) i tråden använder lite fula knep när det gäller grupper. Självklart är det stor skillnad om en invandrare kommer från ett land som har liknande värderingar och kultur som finns i Nordeuropa. Att man klumpar ihop en invandrare som har gått i en sekulär skola (exempelvis i Kina, där medel-IQ på befolkningen är högre än i Nordeuropa) eller en norsk invandrare för den delen, där invandraren kanske har en universitetsexamen från ett ”riktigt” universitet med något som eftertraktas här. Att klumpa ihop dessa invandrare med en invandrare som kommer från områden där kulturen är helt annorlunda (exempelvis Somalia, där medel-IQ är lägre än i Nordeuropa) som är analfabet och har en annan kultur och andra värderingar osv är ju direkt missvisande för hur debatten förs.

Att många invandrare är i arbete är ju förhoppningsvis en självklarhet men om det är en större andel från vissa regioner av världen som inte arbetar, som begår högre andel våldsbrott, sexuella brott, drogrelaterade brott än den inhemska befolkningen (eller för den delen jämfört med andra invandrargrupper), som behöver mer bidrag, mer sjukvård, mer resurser i skolan osv så är det ett oärligt sätt att klumpa ihop dessa två grupper tycker jag.

Dela upp det per geografiskt område i stället vartifrån invandrargrupper kommer ifrån så kan man diskutera vad som är positivt och negativt för ett land. Att åldern på befolkningen ökar ser jag inte som ett så stort problem, dels för att automatiseringen kommer frigöra mycket folk inom vissa yrken vilket gör dem möjliga att anställa i vårdrelaterade yrken. Dels är det ju bara bra då jordens befolkning redan är för stor så att minska barnafödandet är ju bara bra, att man i vissa kulturer föder väldigt mycket barn väldigt tidigt är inte positivt för planetens framtid.

17. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Kul för dig att du trivs i din värld som du då självklart försvarar med alla medel, men det är sannerligen inte vad största delen av folket upplever som lever i verkligheten.
    Analysera mina inlägg som att det du ser är rädsla bevisar tydligt att förhållandet är det omvända för då argumenterar man med att ställa vad jag säger emot mig.

För mig som lever i absoluta verkligheten med sanningen finns överhuvudtaget inget som skrämmer mig eftersom jag vet vad allt är, just verkligt, finns därför heller inget okänt outrett som kan skrämma mig.
    Vad jag känner som tråkigt är inte rädsla utan en maktlöshet, som att kunna försvara mitt land, folk, mina barn och efterlevande.
    Ett land som jag själv, mina föräldrar förfäder byggt upp så fint med blod svett och tårar håller i raskt takt på att förfalla om vi inte snabbt vidtar kraftfulla åtgärder för att vända allt på rätt väg, vilket blir omöjligt om vi inte får belysa och ta upp även el. inte minst det dåliga i dagen.

Även om man själv ännu inte blivit våldtagen, knivskuren, blivit träffad av nån kula, misshandlad, fått bilen el. huset uppeldad eller blivit drabbad av att inte kunna få nån akut vård osv. så kan det vara klädsamt att bry sig något om alla de som är drabbade av allt detta.
    Våga och vilja se verkligheten för en möjlighet att göra nåt åt den destruktiva trenden landet och folket hamnat i på grund av alla som vurmar om alla dessa våldsmän.
    Allt som inte fungerar längre på grund av en ohållbar invandring från kulturer som inte är förenlig med vår går att räkna upp i det oändliga och kom då inte och säg att det inte beror på detta.
    De få saker som fortfarande fungerar som det ska, som det gjorde för bara några få år sen är lättare att räkna upp. Menar att även om man dragit åt invandringen nu måste ändå de destruktiva följderna belysas som de är om man ska kunna rätta till nåt.
    Att referera till invandringen som vi hade före -10 eller rättare sagt ännu tidigare då mycket var från liknande kulturer som vår som berika, tillförde vårt land mycket bra har väldigt lite el. inget med senaste tidens invandring att göra.

Man vill heller inte diskutera våldtäktskulturen som Sverige blivit, framförallt från vänstersidan.
    Finns den inte, el. beror det kanske på svenska vita män, kanske bagateller och inget att bry sig om, har alltid funnits, redan på vikingatiden, eller vad? Om man blundar för den kanske den inte finns och då kanske inga åtgärder behöver vidtas heller, eller?

2017 -7230 anmälda våldtäkter enl. BRÅ. 20 våldtäkter/dag.
    Swedish Government Predicts 12.5% Of Women Will Be Raped By Migrant

Eftersom jag varit inne på att prata lite om Polen tidigare är våldtäktsstatistiken intressant att jämföra. Som exempel Polen har endast en tjugondel av våldtäkter i förhållande till folkmängd jämfört med Sverige och det är liknande i de andra nordiska grannländerna, varför? Kan det möjligen ha med kulturen att göra, ja, självklart säger jag, även om vissa på vänsterkanten inte alls håller med.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

80% av svenskarna är positiva till invandrare så du har helt fel.

Nej, jag tar inte dina uppgifter på allvar. Länka till en seriös sida istället.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Invandringen som helhet är det vi diskuterar och den är positiv för Sverige.

Barnafödande minskar med stigande levnadsstandard. Det är inget bekymmer.

20. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Att du skulle ta mina uppgifter på allvar förväntade jag mig inte, trots att det är i högsta grad allvarligt och verkligt samt fakta.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.