Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det räcker utmärkt med att integreras, assimileras är dock något som sker automatiskt om man integreras i ett samhälle efter några generationer. Det är så det fungerar.

2. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Verkligen . Är för djävligt trött. God natt!

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Min fakta? Det är fakta, spendera gärna lite tid och titta på Hans Roslings diverse presentationer. Det finns fakta och sedan saker som inte är fakta, det är inte "min fakta".

4. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Förstår du inte vad jag menar när jag skriver"din fakta"? Den fakta som du hänvisar till då. Förstår du då? Jag har sett och läst en hel del och är medveten området Hans Rosling. Är du medveten om att det finns undantag?

Kan du applicera faktan du kom med till trådens debatt nu är du snäll.

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tre generationer som längst, inte som kortast. Mycket beror givetvis på hur motiverad individen är.

Ja, utan minsta tvekan kan olika folk börja slås mot varandra. Det sker hela tiden. Det är inte minst därför det är viktigt med integration och att alla får känna sig välkomna.

Att folk lätt söker enkla svar på svåra frågor och gärna letar syndabockar för att förklara sin olycka är mycket vanligt.

Vill vi ha ett bra samhälle så måste vi vara bättre än så.

6. Droid82

Droid82 Guest

Intressant, jag känner till gdp per capita och det statistiska sambandet det har med total fertility rate, men jag har ännu inte läst forskningen vad gäller sekularisering och fertilitet (som begreppet används i demografiska sammanhang), kan du snälla länka till forskning vad gäller sekularisering och fertilitet då jag finner ämnet intressant? :)

Last edited by a moderator: 13 feb 2018
  7. Droid82

Droid82 Guest

Det är fantastiskt att i samma inlägg skriva att det som längst tar tre generationer att assimileras (som en allmän sanning, även fantastiskt att skriva att det först sker en integration och sedan en assimilation:D) och sedan skriva att "utan tvekan kan olika folk börja slåss mot varandra. Det sker hela tiden). Jag hoppas att du vet att det finns ett stort antal exempel på folkgrupper som levt tillsammans i samma samhälle under betydligt längre tid än tre generationer men som sedan "börjat slåss"? Dina logiska kortslutningar och motsägelser, dessutom i samma inlägg om och om igen, är fantastiska oavsett om du är ett troll eller inte, är du ett troll så håller jag med tidigare postare som skrev att det är rätt underhållande (och som vi vet så svarade du ju faktiskt att det är ditt mål så där erkände du ju i princip att du är ett troll). :D

8. Droid82

Droid82 Guest

Jag tror inte att du förstår vad "integrera" och "assimilera" betyder, för om du hade gjort detta så hade du (förhoppningsvis) förstått den logiska kortslutningen i det du just skrev. Läs gärna om begreppen innan du använder dem igen.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är fantastiskt hur mycket du skriver utan att egentligen säga något. Jag pratar om Sverige och hur det ser ut här.

Det du påstår är helt enkelt fel.

Så i din märkliga värld så är man ett forumtroll om man vill skriva på ett sätt att det är kul för läsaren att läsa det man skriver. Det är ju en fullständigt befängd slutsats.

Jag tycker utan minsta tvekan att man bör anstränga sig när man skriver så det är roligt att läsa det.

10. Droid82

Droid82 Guest

Förvänta dig inte någon logik i det Ara skriver, han förstår inte ens begreppen han använder. Och att säga att assimilation tar "max 3 generationer" är bevisligen totalt grundlöst som en allmän sanning, det förstår alla som läst mer än en sida historia. Ara är ett troll alternativt totalt obildbar, båda faktorer som gör att vi nog slösar vår dyrbara energi när vi diskuterar med hen.

11. Droid82

Droid82 Guest

Som vanligt så svarar du inte på dina logiska kortslutningar. Läs gärna en bok eller två innan du skriver något om ämnen och begrepp du inte förstår igen och gör bort dig ännu mer. ;)

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, visa mig då bevis på att det inte stämmer. Och vi pratar alltså om Sverige och invandrare som integrerats i samhället.

Kom igen. För övrigt är det väldigt låg nivå på många inlägg här, mycket fokus på person och inte sakfrågorna och det är inte ett vettigt sätt att diskutera på.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Visst svarade jag. Jag skrev att du har helt fel.

Att som du idiotförklara den man diskuterar med är ett tydligt tecken på att man inte har några verkliga argument att komma med.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vill verkligen ha en förklaring på vad du menar är så fantastiskt med detta. En assimilation kan inte ske innan de skett en integration. Det är fullständigt omöjligt.

Du förstår väl skillnaden på integration och assimilation?

15. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Intressanta diskussioner som bara ytterligare bekräftar vad jag upplevt det mesta av mitt liv.

Det jag ser hör upplever som helt logiskt rätt uppfattar vänstern som tvärtom och vise versa, allt uppochnervänt.
    Jag brukar tänka så att när vänstern kommer med förslag är det bara att vända det i 180 grader så blir det helt rätt i min värld.
    Inte så konstigt som det låter för så som jag ser det tvingar vänstern på sig en konstgjord önskevärld. Som ett exempel bland otaliga är att alla människor oavsett ideologi religion kultur ska kunna leva i fred och samförstånd med varandra, vilket såklart är en fin önskan, men samtidigt bara just en dröm och en ren omöjlighet åtminstone närmaste 100, 300 åren el. mer.
    Ideologier kulturer som är nästan raka motsatsen till vår (motpoler) känner då vänstern mer som likasinnade och vurmar för, vilket då leder till just motsatsen vad man vill, alltså bara en massa lidande elände för samtliga, något tiden med naturens utvecklingens gång måste få sköta i sin egen takt.
    Med andra ord det minst humana vill jag säga i just detta, att försöka tvinga naturens naturliga gång till vad man själv önskar blir mer åt det egoistiska hållet som jag ser det.

En helt annan sak är att självklart hjälpa folk som flyr krig och är direkt utsatta för en misär att mista livet och liknande som inte kan blandas ihop på något sätt med ovanstående resonemang.

Med vänsterns önskan kan man nog tycka att t.ex. andra ideologier kulturer först ska integreras sen assimileras, vilket då blir logiskt rätt för det tankesättet, även om det är helt uppochnervänt i min värld.

Liknande ovanstående fungerar det inom alla område, men samtidigt måste sägas att dessa motpoler (t.ex. höger vänster) måste finnas som helt naturligt om något överhuvudtaget ska kunna existera och utvecklas. Önskvärt från mina sida är dock en betydligt bättre balans mellan motpolerna och mindre polarisering.
    I allt detta blir då missuppfattning mellan motpolerna självklart lätt väldigt stor.

Det är upp till oss med vår fria vilja att välja för eller emot livets fortsatta existens och utveckling.

Det ena är rätt för en, det andra för en annan, men samtidigt finns bara en sanning vilket då så klart kan låta lite motsägelsefullt.

Last edited: 13 feb 2018
  16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är genom integration som man får lära sig hur samhället man kommer till fungerar. Genom språk, jobb, utbildning och genom att prata och umgås med infödda.

Först därför när man lärt känna samhället och kulturen då kan man assimileras. Det finns ingen som helst möjlighet att göra detta innan man lärt känna den kultur som man ska assimileras till.

Det bör vara uppenbart för alla.

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du beskriver det som en vänster vs högerfråga. Jag tycker det passar mycket bättre att beskriva det som en konservativ (bevara allt som det varit, allt nytt är skrämmande) vs liberal syn (individens frihet, demokrati, mänskliga rättigheter och så vidare).

Man kan vara konservativ och vänster, man kan vara liberal och till höger. Vänster handlar ju om att staten ska ta ansvaret över medborgarna och rättvis fördelning, det kan vara hur konservativt och invandrarfientligt som helst. Ett land som styrs av högerpolitik där marknadskrafterna ska styra till största delen och staten ska hålla sig på sidan som USA exempelvis kan vara väldigt generösa med att ta emot invandrare. Nu har vi ju en ultrakonservativ (vi ska elda med kol! skit i den nya tekniken!) högerpolitiker i USA.

18. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Som jag försökte förklara så tror jag mig förstå hur du tänker. Att samhället ska gå halva vägen till mötes med integration, alltså att vi ska anpassa oss till invandraren lika mycket först.
    Om du åker till nåt annat land är du tvungen att assimilera dig först med att acceptera anpassa dig och rätta dig efter lagar regler vilket blir ett krav, så är det dock inte i Sverige. Vad som är rätt får du själv tycka som du vill.

Vänster högerfråga vs konservativ liberal, ja det har du rätt i på ett sett, men skulle bli minst lika fel. Det skulle krävas långt mycket fler uppdelningar för att belysa nån rättvisa och då svårt i dessa diskussioner om man inte ska skriva flera sidor.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jodå, det är så i Sverige. Man måste följa svensk lag även om man inte är assimilerad och följer man inte regler så kommer man definitivt få bekymmer. Däremot så kan man behålla mycket av sin kultur och jag anser det är helt rimligt att man ska få göra detta, äta den mat man vill exempelvis, gå till den kyrka som är ens egna, klä sig som man vill (jag gillar dock inte om man täcker för hela ansiktet, det är inte trevligt på något sätt) och så vidare.

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.