Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Nej, självfallet söker de inte jobb direkt när de kommer hit. De allra flesta behöver ju åtminstone en chans att aklimatisera sig, skaffa boende och lära sig iallafall några grunder i det svenska språket innan de börjar tänka på jobb. Dessutom är säkerligen många traumatiserade, de kanske inte tyckte det var lika kul att vara mitt i ett krig som du verkar tycka, med tanke på att du inte skulle vara rädd för att åka till fronten.

Kom igen, släpp hörnflaggan och alla nedärvda fördomar så kommer du må mycket bättre :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tycker bara vi först och främst ska ge jobb och husrum åt svenskar, innan vi tar emot så fasligt många flyktingar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

3. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Men de jobbar inte sa du ju? Härligt. När de får jobb tar de våra jobb och får de inte jobb går de och latar sig.

4. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Problemet är bara att det är vansinnigt dumt. Du kan inte definiera vad svenskt är på ett enda sätt. Oavsett hur du gör det så är jag förmodligen tämligen annorlunda, och flera andra också. Du kan inte trycka på mig eller flera andra din egna påhittade definition av vad "svenskt" är. Det är något som ligger i din fantasi, ett abstrakt begrepp som du använder för att skriva rätt uppenbara främlingsfientliga åsikter.

Jag kan välja att tycka att du inte är svensk för att du är främlingsfientlig och skriver korkade kommentarer i denna tråd. Det kan vara min definition av vad "svenskt" är. Därför tycker jag att du inte ska få gå i skola, få studiebidrag, sjukvård och så vidare för att du inte uppträder "svenskt". Men jag och flera andra gör ingen skillnad, eftersom vi tycker att alla människor är värda lika mycket.

Last edited: 15 nov 2012
  5. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Medborgarskap skulle kunna vara en alldeles utmärkt definition för vem som är svensk. Sedan finns det diverse andra attribut man kan titta, såsom etnicitet, men det är underordnat medborgarskap.

6. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    dock så menar ascii att invandrare, även dom med medborgarskap, inte är svenska enligt sin definition av svensk. tror det är vad vilander argumenterar emot.

7. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Måste ha missat den delen, fattade det som att han menade: svenskar först, invandrare sen.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du måste väl ändå skämta. Det finns alltid folk som är "dåliga" oavsett bakgrund, och nu vill jag få till det att etnicitet, namn, ålder, hudfärg eller något inte spelar någon roll. Att vara krigsoffer är nog inget som är fruktansvärt roligt, se bara på ex militärer som kommer hem med diverse psykiska problem. Lägg sedan till att många vill jobba men inte får möjligheten pga rasism och särbehandling. Jag har då träffat på mängder med folk med utländsk härkomst i arbetslivet. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen var en extremt bra "poäng".

Bäst lämpad bör alltid få jobb och folk bör man alltid hjälpa om man kan. Vad är det för hjärtlös begränsad stat du egentligen vill bo i? Och vad hände med en mention som systemet säger jag gick från dig i ett inlägg.

Vad/vem som är svensk etc är bara så larvigt. Samhället utvecklas och kulturer beblandas och man lånar från varandra etc. Du är välkommen att gå tillbaka till tidiga 1900-talets bondesamhälle och tala gammaldags svenska.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej jag försöker få dig att inse hur illa du ser ner på människor som av en ren slump blev födda i ett annat land. På grund av det, och absolut INGET annat, tycker du dig vara mer värd. Människan är en ras, vi har en planet och ett öde tillsammans. Vi borde dela på resurser och inte sitta på våra kammare i någon liten insnöad skitrasisthåla och utgå ifrån att alla invandrare är as och att vi skall stänga gränserna för att "svenskarna" skall få företräde.

Så fruktansvärt dumt. Jag kan inte diskutera det här med dig. Du är på tok för långt ifrån verkligheten.

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu blir jag lite töntig men d-d-d-d-double like.
    Eller ditto
    Eller double true

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Då vill jag inte se dig klaga om några år när jobben är slut och Sverige fyllt till bredden med folk.

12. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Så när man ska hjälpa människor, så ska man ta fram ett papper som avgör om denne ska få hjälp eller inte?

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Redan där kan vi se andra potentiella problem som att jobben flyttas pga politik och dyr arbetskraft. Och att enbart skylla på invandring är så jävla instängt så det är sjukt. Arbetskraftsinvandring är något som har gjort mycket gott för Sverige och även andra länder för övrigt, vad säger du om sådant? De som behöver hjälp är inte välkomna enbart de som helst innan de flyttar hit har jobb?
    Även krigsoffer som behöver tid hjälp och resurser för att bearbeta det de har varit med om och därmed inte kan jobba?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det är precis sånt där tänk som kommer köra Sveriges ekonomi i botten.

15. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du någon statistik på vad invandringen faktiskt kostar?
    Det har konstaterats att invandring ökar exporten, och andelen företagare bland invandrare är högre än hos svenskar. Här: http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/vad-kostar-invandringen/ står att "Som det ser ut idag arbetar de flesta invandrare och därför är kostnaden för de offentliga finanserna troligen liten".

16. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tack för sidan @J0AR м√§;
    "Antalet asylsökande 2011 var 29 648 personer, vilket är en minskning med 2171 personer jämfört med 2010. Totalt beviljades 9088 asylsökande uppehållstillstånd i första instans, vilket inkluderar personer som sökt asyl föregående år men inte kvotflyktingar."
    http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/asylsokande/

beskriver att dem flesta som kommer till Sverige är skydd sökande. det är en minoritet som kommer för jobba i Sverige.
    (ps för att inte någon ska misstolka: skyddsökande vill ju ochså ha jobb som vilken annan person)

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är precis sådana här felaktiga och naiva kommentarer som föder smygrasism. Du har inte en aning om vad du talar om. Du bygger hela din argumentation på fördomar.

http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/vad-kostar-invandringen/

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Det är inte så att vi tar in de som uppenbart vill hit för att löka. Det är inte direkt så det fungerar. Jag vet inte hur man skall kunna få andra folk att fatta det bara. Siffrorna finns ju där svart på vitt men ändå så fortsätter folk att föra en hårdare invandringspolitik. Om inte invandringen kostar något, stärker Sverige i ett export/import-perspektiv (vilket styrs mycket av befolkningsmängd) så finns det inte nackdelar.

Förutom rädsla för det okända vilket leder till utbrett främlingsfientlighet (speciellt på småordet där invandring är ovanligare) vilket i vissa fall leder till ren rasism.

Jag hörde någon vilsen människa uppe i norr. Det var ifrån någon liten skithåla långt ifrån verkligheten. Där röstade man SD för att Sverige skulle bevaras för svenskarna.

Riksradio. "Svenskarna". Hjälp mig.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det föds drygt 115.000 personer i Sverige varje år. Det ökar självklart. Tänkte att det är en rätt bra bild att visa fram INNAN folk börjar gaffla om att vi tar emot fler invandrare än vad det föds Svenskar. Argumentet har jag hört ofta och det kommer alltid ifrån smygrasister.

Våran invandringspolitik verkar väl fungera ganska bra?

Vi tar in de som behöver komma ifrån länder, det kostar oss i slutändan knappt något alls och det föds betydligt fler svenskar. Sverige "bevaras" alltså "svenskt" redan idag. Politiken kan alltid bli bättre gällande hur vi tar hand om flyktingarna och integreras dessa i samhällets funktioner men själva invandringen är helt och hållet fungerande och inte alls någon belastning på varken befolkning eller ekonomi. Det är ett rätt bra facit i mina ögon.

Last edited: 16 nov 2012
  20. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag är för sån invandring vi har nu.

folk som flyr vill inte fly hit dem vill ju bo i sitt hemland och dem flesta vill flytta till backa när/om det går. jag känner folk som har invandrat och dem vill ju inte fly hit men dem ansåg att det behövdes pga flera orsaker bland annat krig. jag tycker det är omänskligt att inte kunna ta i mot personer som flyr från krig, efterföljelse, hot m.m

vill du att om det blir krig här och flyr till ex usa, vill du att usa vägrar ta i mot dig... för att det redan finns folk som inte vill ha nytt folk här.

jag bor i invaderar tätt område och hatar alla fördomar alla har om såna här områden att alla invandrare bara går och inte gör nått... och tar alla pengar. jag ser och sett hur invandrare (av olika slag) vill engagera sig få jobb engagera sig i sport m.m och att brottsligheten är högre i invaderar tätt områden kan bero på att dem inte får jobb och att det ofta bor fler personer på mindre yta än det gör i "svene" områden (villor m.m) där ofta folk har det mer pengar och saker att göra.

Problemet med brottsligheten ligger i att det inte finns platster för barn och ungdomar att "hänga" som ungdomsgårdar m.m

nu har jag sagt vad jag tänkt och tycker punkt slut
    (ps när jag säger du menar jag inte någon person speciellt inte Dirk Diggler som kan tro pga jag citerade han)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.