Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I USA finns religiösa evolutionsförnekande skolor som undervisar intelligent design. Det är mer eller mindre religiös propaganda. Här vill en moské spela upp ett meddelande när det är dags för medlemmarna att be. Det är knappt ens "reklam".

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Menar du det du skriver här ovanför så har du växt rätt bra mycket i mina ögon och det menar jag inte som något annat än en komplimang.

3. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Jag har inget emot att man bygger en minaret, jag har problem med böneutropet och böneutrop är fortfarande inte samma sak som kyrkklockor vilket jag måste förklarat 4-5 gånger vid det här laget.

Fast om du har läst din kristna bibel så vet du lika väl som jag att Nya testatemtets förbund lämnar GT:s straff bakom sig i.o.m. att Jesus istället förespråkar kärlek och förlåtelse. Det är fortfarande syndfullt, men man ska inte stenas eller stympas för att man syndat.

Det _är_ skillnad mellan de två vilket är tämligen uppenbart om du vet vad ett böneutrop är. Böneutropet påminner inte bara om att det är dags att tillbe utan även att Allah är störst och att man ska underkasta sig Allah. Jag tycker inte att det hör hemma i ett sekulärt samhälle att behöva få veta att Allah är störst och att jag ska underkasta mig Allah.

IGEN: De är välkomna att använda sig av klockor, SMS-påminnelser eller vad fan som helst så länge det inte är ett religiöst och/eller politiskt budskap som ska basuneras ut i det offentliga. Hade prästen ställt sig i klocktornet och skrikit för full hals att vi ska tillbe och underkasta oss Gud kan du ge dig fan på att jag hade ställt mig oerhört kritisk till det också.

Last edited: 21 nov 2012
  4. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kommer antagligen ångra frågan, men vad tycker ni egentligen är fel med invandringspolitiken? Är det antalet invandrare?

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag menar det till fullo. Jag har börjat tänka om sen det jag skrev igår.

6. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Men snälla människa, USA =! Sverige. Vad man gör eller tycker är USA saknar ALL form av relevans om man ser till situationen i Sverige.

7. J0AR м√§

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det sätter saker i perspektiv?

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du har förklarat det ja. Jag kan helt enkelt inte förstå vad problemet är. Kyrkklockor kan man hitta så långt tillbaka i tiden som 535 i Italien.

Minareter till år 673 utanför Amrmoskén i Egypten.

Men du gillar inte böneutropet. Det får stå för dig. Jag ser inte skillnaden som du gör.

Bibeln och Koraren går att tolka på lika många sätt som det finns trycka kopior i världen. Religion är dåligt och borde försvinna.

Det fina med vårt samhälle är att vi får tycka som vi vill. Vad stör det dig att andra tror på Jesus, Allah eller trädgårdstomtar? Du behöver ju inte tro på det som sägs. Det är ditt val. Jag tror inte att Islamisterna förändrar sin underkastelse på grund av att vi förbjuder minareter.

Om du inte gillar att budskap som handlar om religion eller politik måste du gå igång ordentligt första maj varje år och sommaren innan det är dags för val. Man kan ju inte gå en meter utanför dörren utan att se 72 småhus med representanter ifrån alla de olika partier som finns. Plus alla andra gånger ett politiskt tal hålls i en offentlig miljö förstås.

Det kan inte vara lätt att bry sig så mycket om en sak som egentligen inte inverkar på ditt liv över huvud taget. Vem är det du försvarar? Religionsfriheten? Svenskheten? Svenskarna? Något annat?

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag är glad för både din och världens skull :)

Tänk så coolt det hade varit om alla i världen hade kunnat hjälpas åt så att alla fick i alla fall ett drägligt liv.

Runt 30.000 barn dör varje dag i Afrika. Det föds runt 120.000 personer i Sverige - varje år.

På fyra dagar dör det lika många barn som det föds i Sverige på ett år. Det är 2,8 i minuten. Barn. 43 miljoner svälter dagligen. Det är ungefär 43 miljoner mer än i Sverige.

Det är sådant jag hellre ser att det politiska utrymmet ges till istället för huruvida man skall ta ställning till om minareter är dumma eller inte. Rent ut sagt; vem fan bryr sig :P

10. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    hört ochså just därför invandare ofta bor där andra bor ex i norland bor inte så många, menads i sthlm malmö m.m har många fler... just därför det bor folk från samma områden m.m :)
    håller med det är sorligt....

11. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Du ser inte skillnaden mellan klockklang och ett uttalat budskap om en viss guds storhet och vår underkastelse framför denna gud?

Det vanligaste felet som kritiker till kristendomen gör är dock att man vägrar att sätta GT i relation till NT och då blir det väldigt snabbt väldigt fel. Koranen är dock en bok och en "sanning" om man lyssnar till troende muslimer.

Som jag sagt så tycker jag att det är en sak att kalla till gudstjänst och en annan att utropa ett faktiskt budskap som rör underkastelse. Inte för att jag på ett personligt plan mår dåligt av det utan för att jag tycker att den sekulära principen är viktig. Gällande första maj så är det bokstavligt talat en gång om året och en tillställning som man varje år söker tillstånd för att få anordna. Detsamma gäller valstugor och där finns det bestämmelser för hur man får bete sig.

Jag försvarar människors rätt att slippa politiska och religiösa budskap i det offentliga rummet annat än i speciella fall såsom exempelvis första maj (som inte är något som jag som socialliberal tågar i) eller vissa politiska demonstrationer. Muslimer får uppföra moskéer och då tycker jag att man ska, med respekt för det sekulära samhället, nöja sig med det och inte kräva att man även ska få inkräkta ännu mer på det offentliga i form av proklamering av ett religiöst budskap. Det är inte essentiellt för Islam och religionsfrihet måste även innebära en frihet från religion.

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej jag tycker inte som dig. I sammanhanget är det rejält oväsentligt. Men kämpa på du. Ingen hindrar dig! Jag hoppas inte att du hindrar andra ifrån att kämpa för sina grundläggande rättigheter.

Personligen inkräktar inte böneutrop på mig. Jag vet vad jag tycker. Ifall någon står och gafflar om en påhittade gud EN gång per vecka kan jag inte bry min mindre.

13. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Åter igen: glöm inte att stoppa tanterna från frälsis där de står och pratar om att gud är räddningen i samma veva som ni släcker böneutropen..

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

14. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det är inte en grundläggande rättighet att få proklamera vilket budskap man vill i det offentliga och eftersom du inte vill förstå det så hamnar vi där vi hamnar. Du ser det som religionsfrihet att få göra precis vad fan man vill så länge det går att förknippa med en bok eller kulturell praxis och jag ser religionsfrihet som rätten att utöva sin religion i ömsesidig respekt med icke-troende och/eller de som tillhör en annan tro. Jag tycker inte att det offentliga ska falla offer för en skev syn på religionsfrihet.

Last edited: 21 nov 2012
  15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det jag inte förstår mig på med dig är att du tycker böneutrop en gång per vecka på två platser i en stad som Göteborg stör dig såpass mycket att du vill förbjuda en tradition som håller sig 1500 år tillbaka i tiden. Personligen tycker jag det är sjujävla själviskt.

Du lägger helt enkelt något så otroligt mycket mer energi på att motverka budskap. Jag tar hellre ett budskap jag inte håller med om för mycket än inga budskap alls. I mina ögon blir världen en rejält tråkig sådan ifall vi inte öppet får yttra det vi tror på. I alla fall när det gäller en såpass enkel sak som att en gång i vecka ropa ut något som gjorts innan vikingatiden och deras kolonisering i Ryssland. Det var ett tag sedan.

Vi lägger helt enkelt olika (och något så fruktansvärt olika) vikt vid ett böneutrop.

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och de hemska människorna som står och plingar i sina små fingerklockor. Och Jeohovas som aktivt vill upplysa folk om deras syn på världen.

Hemska tankar.

Alla lägger väl olika vikt vid olika saker här i livet. Detta är för mig en sådan sjukt liten sak att jag inte förstår hur man orkar vara engagerad emot det. Det är rätt bra mycket fler snorpackade svenskar som skriker både det ena och det andra varenda kväll i en större stad. Speciellt på helger. Hade jag fått byta det mot att höra ett böneutrop per vecka hade jag inte backat!

17. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Den ursprungliga överrenskommelsen var att det inte skulle vara några böneutrop ö.h.t. Jag misstänker att steget från ingen gång i veckan till sju gånger om dagen är rätt kort om man inte finner det problematiskt med religiösa och/eller politiska budskap i det offentliga rummet. Det är inte en tradition som funnits i Sverige i 1500 år och är det en tradition man absolut inte klarar sig utan så finns det fortfarande kvar i andra delar av världen. Det är ingen som hindrar någon att lämna Sverige om det sekulära klimatet inte passar.

Jag lägger ingen energi på det ö.h.t. för tillfället eftersom ingenting är skrivet i sten än. Som sagt, du förstår inte problematiken i att det offentliga kravlöst blir en kanal för religiösa och politiska budskap skyddat av en skev syn på religionsfrihet. Vi har en ordningslag och den tycker jag att man ska respektera. Det är inte respektfullt av en muslimsk organisation att ställa krav på anpassning från majoritetssamhällets sida, men samtidigt konsekvent avsvära sig allt eget ansvar på anpassning.

Som sagt, vi är polariserade därför att du inte kan förstå problematiken i religiösa och politiska budskap i det offentliga rum vi alla delar.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är inte heller någon som hindrar dig att flytta till Schweiz ;)

19. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ska man behöva flytta från Sverige för att slippa religiös och politisk propaganda i det offentliga rummet?

20. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Böneutrop känns väldigt mycket mer anspråkstagande än kyrkklockor. Muslimer i Sverige är en minoritet, och det skulle bara kännas onödigt när de kan hålla koll på tiderna själva. Jag skulle i alla fall inte vilja bli störd av det, och jag är född muslim.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.