Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Men för att få medborgarskap i en del kantoner krävs ett ja i en folkomröstning. Gäller att inte göra sig ovän med grannarna där nere. :-)

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja kanske? Det är ingenting som säger att du har rätt eftersom allt är ganska spekulativt än så länge. Vi får väl helt enkelt vänta och se!

3. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Du kan omöjligen mena allvar. Tycker du att det ska vara fritt fram för nazister att ovillkorat skräna på våra gator och torg också? De som inte tycker att det är så trevligt med nazistpropaganda får helt enkelt flytta från Sverige.

4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Ahh, förlåt Ascii, det var inte dig. Det var fåglen som till trotts för att den inte tyngs ner av en stor forstand inte kan flyga.

Jag är indvandrere. Jag är dansk medborgare. Jag har betalat skatt (flera 100.000 värja år). Jag har aldrig haft kontakt med polisen. Jag har aldrig haft kontakt med försäkringskassan. Jag har aldrig haft kontakt med sjukvården. Men enligt PingviN har jag ingen absolut rätt till att vistas i Sverige. Det är tråkigt.

5. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Nej, enligt lagen har du ingen absolut rätt att vistas här. Begår du som saknar svenskt medborgarskap ett brott kan du utvisas, är du svensk medborgare kan du inte utvisas. Enbart den med svenskt medborgarskap har en absolut rätt att vistas i Sverige. Det är inte min åsikt, det är fakta.

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Dags att läsa på kanske.....

http://europa.eu/legislation_summar...working_in_the_internal_market/l23013a_sv.htm

Bakgrunden till EUs alla överenskommelser är då att Europa rent historiskt varit den mest barbariska världsdelen, ett evigt krigande, Sverige insåg på Karl den XII tid att det inte fungerade så bra med det eviga krigandet och inskränkta stater som oavbrutet råkade i bråk.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag jämställer visserligen inte nazistpropaganda med religion.

Edit, men du tycker din sak, jag tycker min, jag kommer inte övertyga dig om annat och du kommer inte övertyga mig om annat. Det brukar oftast betyda att man slutar diskutera.

8. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

De får väl skräna precis vad de vill, så länge det inte är hets mot folkgrupp och inga andra lagar bryts. Går inte riktigt att jämföra religiösa begrepp/yttranden med politiska/ideologiska slagord dock, tycker jag.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

9. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Du menar att en spanjor, dansk eller finne inte kan utvisas från Sverige? Dags att lära dig vad ordet "absolut" betyder, för det är uppenbart att du inte vet.

Jag likställer inte heller nazipropaganda med religion, men vi har en grundlagsskyddad rättighet till yttrandefrihet, precis som vi har en grundlagsskyddad rätt till religionsfrihet. Om man ska ha fullständig rätt att utöva sin religion i det offentliga rummet borde man - med samma logik - ha rätt att utöva sin yttrandefrihet utan hänsyn.

10. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Skillnaden är ju att yttrandefriheten underställer sig hets mot folkgrupp.

"Ut med babbarna" känns tex avsevärt mycket värre att skandera än "Gud är god"

11. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Och religionsfrihet/yttrandefrihet underställer sig ordningslagen när den ska utövas i det offentliga rummet. Vad som känns värst spelar egentligen ingen roll - Dirk tycker ju att man kan flytta till ett annat land.

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Stor credit för det här inlägget.

Jag är en stor vän av Turkiet och skulle aldrig ifrågasätta att man hela tiden hör böneutrop från minareter när jag besöker landet. Skulle aldrig komma på tanken att kyrklockor skulle ljuda i Turkiet.

Däremot skulle jag inte acceptera att dagligen behöva lyssna på böneutrop i Sverige.

Det bara är så, ingen rasism utan enbart en kulturell åsikt.

13. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Jag säger inget annat, däremot ifrågasätter jag vissas åsikt här när man tycker att en sak är ok men den andra inte. Så länge lagen hålls så ska det inte göras skillnad på olika former av yttranden.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte utan hänsyn. Så länge de inte bryter mot några lagar som hets mot folkgrupp. Eller någon lag alls förresten. Skillnaden på ett böneutrop och en nazist som står och promotar massutrotning är för mig ganska skilda saker och går inte under samma princip.

Så länge man inte bryter mot någon lag får man, i mina ögon, skrika hur fasen mycket man vill. Varför är det min, eller din, ensak att hindra folk ifrån att säga vad de tycker i ett offentligt rum?

Edit, och jag tycker inte att "man" kan flytta till ett annat land. Det var ett förslag till dig. Där är minareter förbjudna så det kanske lockar.

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej då, man får inte föra "oljud" på allmän plats !

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förargelseväckande_beteende

Jag definierar böneutrop som "oljud" med våra kulturella värderingar.

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo en "kompromiss" för Sverige är att jag kan tänka mig är att man släcker ner både kyrkklockor och böneutrop. Klart !!

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Antingen det eller tillåta båda eftersom de stör lika mycket och bryter inte mot lagen.

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo vad som stör är ju subjektivt men vissa ljud som kyrklockor tillhör ju vår kultur sedan hundratals år, däremot tillhör inte böneutrop våra värderingar.

Hursomhelst så klarar jag mig utan bådadera och skulle det vara att en gudstjänstbesökare i en kyrka vill höra in inringning med en kyrklocka så får väl kyrkan förses med en inomhusklocka.

Sen vet jag inte om det är mullorna i Saudi-Arabien (de som styr) eller svenska mullor/muslimer som prompt ska ha böneutrop ??

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Att stödja saker på kultur när man tvingats in i kyrkan då man blev född innan år 1996 känns lite tamt. Engagemanget minskar för svenska kyrkan och har minskat sedan man fick möjligheten att gå ur samtidigt som man inte blev medlem per automatik när man föds.

Ifall man stödjer sina argument "Så har vi alltid gjort" eller "Så har vi alltid haft det" utvecklas man inte direkt jättemycket.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.