Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ja, jag vill till exempel kunna promenera runt på staden utan att bli störd av religiösa och politiska organisationer. Jag vill känna att det offentliga är allas rätt och inte bara den som skriker högst. Man får dessutom inte skrika hur mycket man vill därför att det stör. Ställer du dig och bara skriker för full hals kommer polisen avhysa dig från platsen. Allmän plats är just en plats för allmänheten. Där ska alla, oavsett politisk, religiös eller etnisk tillhörighet kunna vistas. Ingen ska kunna stå och spy ur sig politiska eller religiösa budskap utan tillstånd.

Med andra ord föreslår du att den som inte vill ha böneutrop ska flytta från Sverige?

Jag tycker att Sverige (och många andra länder) har utvecklats alldeles utomordentligt utan att man övergett sin historia och sin kultur.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vi kommer inte länge än såhär. Jag har dessutom väldigt svårt med folk som inte ser skillnad på ironi och argument. Hela debatten är för mig så löjlig. Just nu handlar det om hur illa, eller inte, man tycker om religiösa budskap på offentlig plats.

För mig får se gärna stå och gasta för kung och fosterland lika gärna som våra kyrkklockor får ringa, jehovas får knacka dörr eller munkar stå och sprida sitt budskap med små fingercymbaler. Du tycker inte det. Eller?

3. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3

Det är inte olagligt att knacka dörr. Kyrkklockor undersöks lite då och då för att de ska ligga inom tillåtna värden. Du måste skilja mellan oljud och budskap för lagen skiljer på oljud och budskap. Det är möjligt att du inte anser att det är någon skillnad på en kyrkklocka och ett böneutrop, men det är det.

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

"men det tycker jag att det är"

Kom ihåg att jag med många andra inte tycker det.

Edit, för att förtydliga. Du har inte rätt. Jag har inte rätt. Vi har åsikter. En minaret kan också kontrolleras så att de inte för för mycket oljud. Det kan regleras på precis samma sätt som klockorna. Decibelnivån bör ju vara densamma vilket budskap man än sprider.

Knacka dörr kan gå under hemfridsbrott. Du får forsla bort vem som helst ifrån din tomt. Men det är lite vagt. Precis som att en minaret eller kyrkklocka skulle vara förargelseväckande beteende. Men visst, vill man dra in lagar och allt till sin spets så får du gärna det så länge du behandlar dina åsikter med samma resonemang.

Men som sagt; Du tycker att ett böneutrop är kränkande men att kyrkklockorna är helt ok. Det är DIN åsikt. MIN åsikt är att det inte är någon skillnad. Så snart jag hör en minaret tänker jag på religion. Så snart kyrkklockorna ringer tänker jag på religion. Så enkelt är det för mig. Om du vill särskilja på ord och ljud av en klocka är det helt okey för mig men det betyder absolut inte under några omständigheter att du har rätt.

Därför kommer vi inte längre. Du har din åsikt, jag har min, och när man inte kan övertyga den andra parten är det ganska korkat att försöka.

Last edited: 23 nov 2012
  5. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det är inte en tyckesfråga, det är en lagfråga. Det är en skillnad mellan oljud och politiska och religiösa budskap. Fråga polisen.

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Stödjer du allt på det? Och vilken lagtext specificerar det?

Jag vet att SD lagt in en motion som säger precis det du sagt i flera sidor nu. Jag har läst skiten ifrån deras hemsida.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nejdå.... behovet av en religion minskar för välutbildade samt ekonomiskt välbeställda människor, det är bara det att Islam ligger cirkus 100 år efter kristendomen. (och det vet mullorna i Saudi-Arabien)

Däremot så finns det religiösa ritualer som många föredrar i olika stunder av livet och då finns det fortfarande behov av religioner.

I sak så vidhåller jag då att böneutrop är ett oljud och jag kan då även gå med på att ta bort kyrklockor så borde det vara slutdiskuterat !

8. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ordningslagen andra kapitlet första paragrafen:

1 § Med allmän sammankomst enligt denna lag avses
    1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
    2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
    3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
    4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
    5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm

Kyrkklockor är inte en opinionsyttring och faller således under lokal lagstiftning för buller eller störande ljud (ankrat i miljöbalken). I Stockholm är gränsvärdena för buller i anslutning till bostad:

Riktvärdet varierar under dygnet och är:
    dagtid 50 dBA mellan kl. 07–18
    45 dBA kvällstid mellan kl. 18–22, söndagar och helgdagar mellan 07-18
    40 dBA nattetid mellan kl. 22–07.

http://www.stockholm.se/ByggBo/dinbostad/Inomhusmiljo/Buller/

9. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det här är iofs inte nödvändigtvis sant, utan beror på om böneutropen i fråga sker via en bandinspelning eller "live". En kyrkklocka kan kalibreras/justeras mekaniskt så att svängningar och därmed ljudvolymer kan hållas under ett maximalt värde.
    Ställer du en människa i minareten går det inte att med säkerhet säga att du håller dig på en viss ljudnivå. Detta problem försvinner om du kör högtalarvarianten, men som jag förstått diskussioner runtom i landet vill man även ha live-utropning.

Absolut får du forsla bort dem från din tomt, men de har fortfarande rätt att ringa på i första läget. Säger du åt dem att gå så måste de gå, såvida du inte har Joakim von Anka-skyltar på din tomt. (Och har du skyltar där det står "Jehovas Vittnen är ej välkomna här", då vågar jag lova att de aldrig ringer på). Dessutom - bara för att du avvisar person 1 med ett "...och kom aldrig tillbaka!" så har person 2 fortfarande rätt att ringa på hos dig en vecka senare. Skillnaden mot minareter och kyrkklockor är stor, du kan inte be dem dra åt helvete eftersom de är fysiska installationer vars existens också regleras av annan än "du som bor i närheten av dem".

10. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Går inte kyrkklockor under detta stycke?

Jag skulle vilja kalla kyrkklockornas ringning flr just upplysning i allmän angelägenhet. De kallar ju trots allt till gudstjänst eller vad de nu gör.

En sak jag märkt är att vissa här är stenhårda konservatister.

Last edited: 23 nov 2012
  11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Att de får utöva sin religion på det sättet som de tycker är lämpligt, inom lagens gränser, ser jag inte som några problem. Jag ser inte heller några problem i att göra ett likadant undantag för minareter som för kyrkklockor. Håller man sig till miljöbalken och lite sunt förnuft kommer man oftast hela vägen.

Att en minaret skall hålla sig till samma förhållningsregler som en kyrkklocka är för mig givet. Men det är en skillnad mot att förbjuda allt. Mosken på Hisingen i Göteborg ligger inte i närheten av bostäder. Det är ganska enkelt att hålla nivån på ett sådant sätt att det inte läcker över till de som bor i omgivningarna. Det är samma sak med den i Högsbo. I Stockholm har jag inte en aning om hur det ser ut men av det jag kan utläsa finns bostäder 200 meter ifrån den i Fittja.

Problemet är väl helt enkelt att du vill ha det som det alltid har varit samtidigt som jag vill ändra på saker och ting för att passa fler människor med fler åsikter snarare än att stänga ute åsikter och traditioner. Jag välkomnar då du vill förbjuda.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hintar jag en bit socialliberalism? ;)

Men du har rätt. Orka vara konservativ. Jag är nog mera åt det socialliberala hållet.

13. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Klockorna är inte ett undantag, de faller inte under ramarna för ordningslagen.

Återigen så faller böneutropen under ordningslagen och miljöbalken, inte bara miljöbalken. Så långe moskeerna ligger i det offentliga rummet så måste de förhålla sig till ordningslagen.

Problemet är att jag tycker att den lagstiftning vi har gällande religiösa och politiska budskap är alldeles utmärkt och rättvis. När man börjar luckra upp lagar så öppnar man Pandoras ask och jag vill inte ha nynazister som demonstrerar dagarna i ända på Sergels torg. Jag vill inte ha kyrkgrupper som predikar i varje gathörn. Jag vill inte ha vänster- och folkpartister som tjatar dogma vid våra övergångsställen. Det är möjligt att du välkomnar det.

Du välkomnar inte heller saker som jag vill förbjuda, du välkomnar saker som är förbjudna. Jag vill att lagen som finns ska följas.

Jag kan bara rekommendera att du går till polisen och frågar. Vad du vill kalla för något är inte samma sak som att det faktiskt kallas för något. Kyrkklockor faller under miljöbalken, böneutrop för minareter faller under både miljöbalken och ordningslagen.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Lite som konserter, restauranger, uteställen och allt annat. Det går inte att kontrollera förutom genom kontroller.

Högtalare än det som jag antar kommer användas i Sverige när allt kommer kring och då är det helt enkelt så att man får hålla sin inom en viss volym. Överstiger man den blir det åtgärder som kan leda till det ena och det andra. En människa som ropar ut har jag svårt att se problemen i. Skall han skrika så förbannat högt att man hör det flera hundra meter bort får han ta i ifrån tårna. Gör han det, och överstiger gränsvärden, blir det konsekvenser. Det måste få regleras som allt annat.

Precis. Skillnaden är stor. Men skillnaden mellan kyrkklockor och minareten är i realiteten inte stor. Det är oönskat oljud. Skillnaden på mig och dig (?) är att jag inte särskiljer de två vilket du antagligen gör.

Lagar måste omprövas. Idag är svenska kyrkan inget annat än ett kulturarv. Vi blir inte medlemmar vid födsel, kan gå ur och helt hålla oss borta ifrån det. För mig är det ofattbart hur man få kan försvara kyrkans oljud men samtidigt vilja förbjuda ett annat.

Min ställning är, och kommer fortsätta vara, att minareter och kyrkklockor är samma slags oljud och skall behandlas likadant. Vårt kulturarv försvinner inte på grund av att vi slutar ringa i våra klockor.

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Kan någon upplysa mig om vad böneutropen egentligen har för syfte mer än att påminna en troende muslim att nu är det dags för en bönestund ?

Vad ropas ut ?

En kyrklocka har man ju använt till olika budskap under århundraden och budskapet nu är väl att det är dags för gudstjänst.

Men i dagens moderna klockfixerade samhälle borde väl både muslimer samt kristna klara sig med de moderniteter som finns för att påminnas om att det är dags för religiösa ritualer ??

16. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    En lösning på problemet skulle kunna vara att, när det är dags att be, så har man en automatisk uppringning till de som väljer att registrera sig och få böneutropet uppspelat i mobiltelefonen. På så vis behöver man inte bryta mot ordningslagen, man stör inte andra och man får sitt böneutrop. Enkelt löst, eller hur?

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Som sagt, förbjud allt eller inget.

Du ser skillnad på en minaret och en kyrkklocka. Jag gör det inte. Bortsett ifrån vad våra gamla lagböcker säger. Samhället är dynamiskt och inte statiskt. Världen likaså. Därför bör också lagar hanteras på samma sätt.

18. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Adhan

Då är det väl här vi får stanna då. Jag tänker inte öppna upp för religiös diskriminering eller en situation där den som skriker högst hörs mest i det offentliga.

19. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Den påminner folk om att Allah är störst och bäst och man ska underkasta sig honom, typ.

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag är en sjujävla blandning :P Brukar ta beslut om vad jag skall rösta på innan varje val.

Men jag är bara trött på folk som tror att Sverige är likadant nu som det var för 50 år sedan. Det som jag tröstar mig med är att världen snurrar och utvecklas i precis samma takt även om vissa personer sitter och är konservativa. Världen slutar inte röra på sig för att man blundar :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.