Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Va?

Skickat från min Sony Z1

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    vill rösta rött men det går inte när de gröna är inblandade.
    Jag är helt emot blockpolitik btw.

3. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Har du jobbat inom vården? Det har jag.

Jag jobbade i nästan 3 år inom vård av folk med olika mentala handikapp. Jag jobbade både inom kommun och privat.

Kan säga en sak, om det är några som missköter sin personal så är det kommunerna. Sen en annan mycket viktig sak som många som är emot privatisering är emot helt glömmer bort verkar det som, för det viktigaste för dom som är emot det verkar vara deras politiska åsikt inte vad den slutar i.

Jag jobbade som assistent åt en tjej med rätt grov utvecklingsstörning och på hennes daglig verksamhet (som ett jobb dit dom går varje dag och gör enkla saker som att sortera skruv osv) så gick den dagliga verksamheten över från kommun till privat medans jag jobbade där.

Allting för henne och dom andra brukarna blev bättre. Samtidigt pågick en hätsk debatt i kommunen om hur hemskt det var att det blivit privat. Så varje gång det stod om det i tidningen läste jag det för henne och försökte förklara i grova drag hur det fungerade och vad motståndarna ville.

Efter jag förklarat att dom var emot då att företaget som hade hand om hennes dagliga verksamhet inte var bra enligt vissa sa hon "Varför är det aldrig någon som frågor oss vad vi tycker?"

Vad svarar man på det? Nej, det vet jag inte, dom tycker det är viktigare med sin politiska åsikt och att den hörs än att höra vad ni som får vården tycker?

Oavsett om någon tjänar pengar på det eller inte bryr jag mig inte om och tro mig, det gör inte hon eller dom andra på dagliga verksamheten heller. Jag är för att vården är bra och att den sköts. Precis som jag upplevt det och sett med egna ögon. Inte vad jag läst om i kvällstidningarna.

Hur många av dom som är emot privatiseringen är inte med i privata vårdmottagningar själva? Hur många som helst. Frågar man dom varför så säger dom för att det är bättre än vårdcentralen. Jaha ja.

Sen att säga att privata vårdföretag missköter sina anställda. Är det ett argument? Hur många företag runt om i Sverige och världen missköter inte sina anställda? Det händer ju överallt på alla arbetsplatser, oavsett arbetsområde. Känns som ett väldigt billigt argument.

Argumentet att man inte ska tjäna pengar på vård tycker jag är ganska svagt. Skulle det vara ett argument så vad ska man göra åt andra saker som folk tjänar pengar på? Begravningar till exempel? Ska vi inte ta bort privata begravningsbyråer då med? Är väl rätt befängt att tjäna pengar på döden?

Istället för att bara se till sina egna åsikter och hitta alla möjliga små skit fel för att få sin åsikt som mest hörd kanske man ska se till dom positiva sakerna? Läs ovan t ex. Dom på "min" dagliga verksamhet fick det mycket bättre när det blev privat.

Det styrs så mycket av media med som vinklar det på alla håll och kanter. Som med allt annat. Tyvärr faller många för det och skapar sina åsikter efter kvällstidningarnas ensidiga journalistik. Hur många reportage läser man om kommuner som missköts? Dom finns ju där ute. Kan bara ta min egna situation och hur det funkade här.

Var fruktansvärt hur kommunen här misskötte folk med olika handikapp. Jag och några arbetskamrater gjorde anmälan (lex-maria bl a). Våra chefer fick givetvis reda på det och straffade oss med mindre timmar. Sen när lokala tidningen får reda på det och hela situationen om just detta fallet och ringer mig och mina kollegor för att höra vår sida.

Ja, vi får ju inte säga någonting. Vi har ju tystnadsplikt. Även fast personen som vi anmälde om och dennes familj verkligen ville att vi skulle gå ut och säga till tidningarna (blev fler sen) så fick vi inte det.

Bara ett kort exempel och en kort historia om en lång historia.

Jag är helt emot alla möjliga regler och förbud för allting. Monopol. Det är ren diktatur i mina öron. Varför ska vi inte kunna få välja själva vart vi vill ha vård eller köpa vår medicin? Eller alkohol, tv-licens och andra saker? Helt befängt att staten ska bestämma över saker som påverkar mig och mitt val. Det är inte valfrihet och demokrati för mig.

Last edited: 17 mar 2014
  4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det låter ju jättebra, särskilt som du har egen erfarenhet. Jag baserar bara min uppfattning på det jag läst och hört på tv samt hur en släkting till mig blev illa behandlad väldigt länge, inget annat. Självklart ska man inte generalisera men det är svårt när man har personliga erfarenheter som gör en upprörd. Och jag har åsikter om många andra saker också som jag inte har någon personlig erfarenhet av, precis som de flesta.
    När det gäller mediciner och liknande kan jag inte äta någonting med den gamla hederliga varningstriangeln på, jag vet mycket väl att den inte finns kvar, och min erfarenhet är att det är svårare för mig att få hjälp nu. Det fria valet har inte hjälpt mig och för att diskussionen ska bli intressant kan det ju vara bra att ta upp saker som inte drabbar den stora massan. Samtidigt som jag reflekterar ur eget perspektiv och får ventilera vad jag känner inombords.

Tv avgiften och Systembolaget håller jag med om men när det gäller droger i samhället är jag väldigt kluven till hur en annorlunda alkoholpolitik skulle se ut. Jag ser ungdomar köpa/röka cigaretter varje dag och vill inte att samma nonchalans ska gälla alkoholen. I slutändan verkar det ju som att de som säljer till minderåriga skiter fullständigt i regler, eller kanske inte förstår varför de finns.

5. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det är klart att alla går efter egna erfarenheter på ett eller annat sätt. Det ska man göra tycker jag absolut. Men att basera efter aftonbladet och annan s k journalistik som vinklar allt för att sälja tidningar mm tycker jag inte håller.

Men som sagt, din släkting blev illa behandlad. Klart det händer. Folk blir illa behandlade av både kommuner och privata företag.

Men för att ungdomar köper cigaretter? Jag gissar på att du menar under 18år då? Är väl inte politikens fel? Är väl dom butiksägare som säljer det till dom som gör fel?

Systembolaget är verkligen ett konstigt påfund. Det är till för att kontrollera Svenska folkets alkoholvanor? Det beskattas stenhårt för att man ska dricka så lite som möjligt. Vilket får motsatt effekt ungefär. Folk dricker antagligen mer för dom köper smuggelgods eller kör till Danmark/Tyskland själva och köper kopiösa mängder.

Du måste dessutom vara 20 år för att handla där, medans du endast behöver vara 18 år för att köpa det på krogen.

Folk får ju tag i det dom vill oavsett. Man blir inte alkoholist bara för att ICA och andra matvaruaffärer börjar sälja starkare alkohol. Alkoholister har ju det i sig antingen via gener eller att man dränker sorgerna som man säger.

Det med din medicin förstår jag inte riktigt, men det kanske är för personligt för att du vill utveckla det?

Last edited: 17 mar 2014
  6. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Hur har den kommunala vården förändrats sen Moderaterna tog över? Det lät på en polares morsa (chefssjuksköterska sen många år tillbaka) som att deras resurser minskat något förjävligt sen regeringsskiftet.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Japp precis det jag menar. Jag litar inte på att släppa en så farlig drog lös i händerna på människor som redan nu bänder på regelverket. Därför har jag svårt att säga exakt hur jag skulle föredra att det gick till.

När jag bodde i Skåne köpte jag bara öl och sprit från Tyskland. Jag tror att systembolaget är till för att tjäna pengar på folks beroende, sen är det ju såklart att om en vara orsakar stora kostnader inom vården kan det vara motiverat att beskatta den mer. Men jag har ingen aning om det argumentet stämmer eller ej. Tysk öl smakade iaf lika bra som svensk.

Det stämmer. En pub räknas ju som en lokal där alkoholintaget är "kontrollerat" och därför räcker det med att vara myndig då du inte får ta ut alkoholen från lokalen. I ett slutet sällskap får man servera alkohol till 16åringar utan att bryta lagen. Iaf fick man det för ungefär lika många år sedan när jag var i den åldern.

Jag vet inte riktigt om man kan dra det så hårt. Att det finns en beroende-gen är helt klart i mina ögon men jag ser det mer som att man har en fallenhet för just beroende. Det handlar nog mer om vad man fastnar för, vilket såklart blir en stor andel alkoholister i ett land där den drogen är laglig. Min reservation är bara som jag skrev ovan att man måste lita på att det inte säljs till ungdomar.

Jag håller mig borta från allting som kan skapa ett beroende eller påverka psyket. Varningstriangeln fanns förut som en indikator på att om du tar detta får du inte köra bil. Nu har den försvunnit vilket gör att man får väldigt jobbigt att välja rätt förpackning, även om det kanske inte handlar om bilkörning.

Men låt säga att vi för en ännu mer liberal alkoholpolitik och öppnar upp handeln. Hur ska man kontrollera det, för viss kontroll bör finnas tycker jag med tanke på riskerna för just ungdomar att hamna i ett negativt livstillstånd. Som vuxen tycker jag såklart att man får göra vad man vill. Om man har rätt att rösta om Sveriges framtid har man rätt att välja om man vill bli berusad också. Däremot barnen, det oroar mig och känns väldigt viktigt att hantera.

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vet ej, Har inte jobbat inom vården som sjuksköterska.

Men du kan säkert hitta både att den blivit sämre och bättre. Som med allt annat. Det blir sådan typisk blockpolitk alltid. Man ska alltid peka på allt som blivit sämre. Aldrig bättre.

Ska man dra det så långt kan man ju typ tänka, Sverige har haft mer eller mindre Socialdemokratisk politik under hela 1900-talet förutom korta perioder. Det som lagt hela grunden för allt. Ska man peka på det då om allt som är fel?

Nåt många verkar glömma i allt med är att världen haft sin värsta ekonomiska kris sedan 1930-talet typ. I Denna kris har Sverige klarat sig väldigt bra och finansminister Anders Borg har fått mycket god kritik utomlands för hur han hanterat det här. Tror t om det var någon sosse som berömda honom om jag inte minns fel?

Alltså. Jag förespråkar varken Alliansen eller Röd-gröna. Jag kan hålla med i vissa frågor osv. Men själva agendan är jag så less på. Det måste ju förändras något rejält, från grunden om någon seriös ändring till det positiva ska hända.

Tycker också med att vi Svenskar lägger alldeles för mycket ansvar på politikerna. Man går och röstar sen tror man att allt det man tycker och tänker ska dom lösa. Ingen orkar visa någon energi själva? Det är väl trots allt vi folket som ska visa vad vi vill? Nu är det två olika sidor i riksdagen som visar vad DOM vill och folk känner sig tvingade att välja?

När protesterade folk senast? En riktig protest mot t ex sjukvården då. När gick alla som tycker den inte funkar ut i protest över hela landet? I strejk? Det gör man ju inte i Sverige. Istället har man en nästan omänsklig syn på att politiker ska vara som robotar som aldrig gör misstag eller fel.

Äh jag vet inte, jag tycker bara det är så hopplöst. Man gnäller och gnäller på internet och runt matbordet typ. Sen blir det liksom inget mer. Det är ju folket som borde ha makten och inte tvärtom.

Svenskar borde visa lite mer stake och göra sin röst hörd.

9. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nu tror jag knappast att typ Anders eller Mohammeds närbutik skulle få sälja Absolut Vodka och annat. Ser mer att det finns butiker som är rena spritbutiker (som finns typ överallt annars i världen) som har tillstånd och kontroller. Sen att ICA, Coop mfl stora och seriösa kedjor säljer det.

Därav lär kontrollerna vara minst lika hårda som på systemet, om inte hårdare. Sen tycket jag inte man kan köra den där, bara för att det finns rötägg ska alla straffas grejen. Blir liksom orimligt om man ska sätta regler efter det.

Finns ju verkligen hur mycket som helst som skulle motiveras att bli mer skattat om man ska se det på det sättet. Blir också orimligt tycker jag. Vi skulle ju i princip inte kunna leva om man skulle reglera allt som är farligt. Jag tycker att varje individ har rätt att bestämma över sin egen kropp. Vare sig man röker, dricker eller äter. Det är helt enkelt upp till var och en. Sen att säga att rökare kostar mer osv blir liksom ett konstigt argument för mig.

Då kan man säga att folk som sysslar med farligare fritidssysselsättningar som typ Bungyjump, Skateboard eller liknande ska betala mer i skatt. Det finns ju massor med personer som gör olika saker som är olika farliga och påverkar sjukvård mm på olika sätt. Det är väl det som är frihet och demokrati?

Folk som röker, dricker och äter (skitmat) mm skattar väl och gör rätt för sig precis dom som inte gör det? Blir väldigt konstigt samhälle om man ska skatta och betala för sig efter hur man lever tycker jag. Faller liksom hela konceptet med en demokrati.

Absolut, det har du rätt i. Jag uttryckte det efter alkoholen. Beroende-genen finns ju oavsett vad det man blir beroende av. Men som du säger så är alkohol lagligt. Men att det är vanligast i Sverige tvekar jag starkt på. Det är garanterat receptbelagd medicin.

Fast, det ska väl du rådfråga din läkare än att lita på en förpackning? Min läkare vet att jag har en fallenhet för beroende och tabletter som jag haft lite smått problem med. Han skriver ju aldrig ut något till mig som är tyngre och skapar beroende lätt.

Sen är det iofs en definitionsfråga. Man kan ju vara beroende av alvedon, treo och nässpray med liksom.

Jag har svårt att tro att det skulle förändras nämnvärt om alkohol skulle bli tillgängligt på ICA osv. Oavsett vad så får ungdomar alltid tag i det ändå.

Men jag däremot säga jämfört med Spanien t ex där jag bodde i flera år. Där man kan köpa alkohol i matbutiker osv. Ungdomarna dricker inte alls på samma sätt där. Inte alls.

Där går man ut och dansar och tar några drinkar. Förfest osv är ovanligt, speciellt att man sitter och häver öl/sprit på det sättet som här. Jag snackade en del med polare därnere om det. Dom sa typ att ptja, det är ju inte så spännande liksom. Det har ju alltid funnits där för oss.

Kan säga att det var väldigt få gånger jag såg spanjorer svinpackade på stan, jag pratar högst 10ggr under dom ca. 5 år jag bodde där. Helt annan alkohol-kultur och syn på det. Dom som alltid är svinpackade och uppför sig odrägligt därnere är Britter och Svenskar. Två länder med strikt alkoholpolitik...

Sverige bör verkligen titta mer på hur andra länder hanterar saker. För det är ju tydligt att politiker i Sverige väldigt mycket tycker att dom vet bäst. Ta då alkoholpolitiken, narkotikapolitiken t ex.

Jag tror starkt på att regler och förbud bara skapar mer begär.

Last edited: 18 mar 2014
  10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan ju inte mer än anta att alla privata bolag går igenom för att se hur man kan effektivisera för att maximera vinsten. Men när detta går ut över anställda och vårdtagare är det inte mer än förjävligt. Och visst vi kan diskutera huruvida vanligt det är, antingen är det bara en promille man hör på nyheterna eller så är mörkertalet stort. Men även om det är ett hem som missbehandlas är inte det ett hem för mycket? Det är klart att det finns solskensfall också (som i ditt fall).

Minns jag inte helt fel så är privatiseringen av apoteket ett praktexempel där de sket sig totalt. För att privata bolag ska ha råd får de statliga stöd och sköter sina apotek mycket sämre än monopolet gjorde. Detta är något jag läst men jag har inte rapporten i huvudet.

Är lite emot att bolagen måste ha statligt stöd för att gå runt när monopolet inte behövde det. Annars är jag väl lite emot monopol.

Borde pengarna gå till anställdas löner - som de sedan kan spendera var de vill, eller borde de direkt gå utomlands genom avancerad skatteplanering? Lagstadgar man mot vinst i vården och motarbetar skatteplanering etc så får man också fråga sig hur mycket bolagen kan effektivisera vården och ge mer värde åt patienter och anställda.

Hata systemet gör väl nästan alla, speciellt tråkiga öppettider som jag vet ändrats i Götet, senast jag kolla hade systemet i nordstan öppet till 20 på fredagar. Men det finns ju till för folkhälsan och liknande fall finns i andra nordiska länder. Kanske någon som sitter på en rapport men det tycks ju hjälpa.

Sedan så är du inte alkoholist i generna, det verkar dock som du kan ha en förkärlek till att fastna i träsket i generna.

Sent from my C6903 using Tapatalk

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Systembolaget har mig veterligen aldrig nekat någon från att köpa för mycket alkohol. Man kan gå in där och köpa på sig 274 flak öl - varje dag. Värnar man om folkhälsan tycker jag det rimmar ganska dåligt :) Det är dock deras främsta argument för att ha kvar monopolet vilket är lite ironiskt.

Jag har tyckt samma sedan jag var 18. Låt Systembolaget ha kvar monopol på sprit och likörer. Låt detaljhandels sälja vin, öl och cider. Dra alkoholgränsen vid 15%. Smack, pang, jag kan köpa en flaska gott vin till middagen även om jag inte planerat in att åka runt hela jävla stan för att komma till ett Systembolag men Acke-A-lagare man inte gå in och köpa en Explorer på Shell. Win/win.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Diggar att kunna köpa 4,7% på ICA fram till kl 20 på vardagar och 18 på en lördag om det givetvis inte är en helgdag för då är det typ kl 15 eller något innan. Men att kunna köpa en flaska vin lite oftare än kl 18 på en vardag och 15 på en helg - ja tack. Men det behöver inte privatiseras för att det skal gå att lösa.

Sent from my C6903 using Tapatalk

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

16. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Precis, hos läkaren är det andra bullar :)

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag hoppas de testar detta på t.ex. mördare. :)

(Eftersom vi knappast lär införa dödsstraff)

18. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Undrar verkligen vad den där drogen har för långsiktig effekt på hjärnan. Tror man kan bli riktigt jävla skev i huvudet av det där.

19. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Om ett test tar 1000 år att genomföra är jag knappast förespråkare av en sådan drog heller.

Skickat från min Sony Z1 Compact

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.