Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det ska inte vara några problem.

2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vänstern och MP, 74 resp 73%

3. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Björklund lär ju inte direkt ha förbättrat skolan, men däremot så tycker jag att skolan bara har blivit sämre och sämre sedan Göran Persson (S) regerade så allt är nog inte Björklunds fel, han har "bara" misslyckats att vända den negativa utvecklingen.

ja du får, men men du behöver antagligen någon form av poströst kort som du måste beställa (brådskande?)
    farsan är i Spanien nu, han beställde hem det som behövs för att poströsta ifrån utlandet, men nu när han skulle skicka iväg sin röst då ville dom på postkontoret i Spanien ha 4€ i porto, det tyckte han inte att det var värt

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Känns som hela samhällsutvecklingen har gått nerför och skolan har bara följt trenden. Så en del kan jag köpa att de har misslyckats att vända trenden. Men det är en viktig trend de måste vända, skolan är ju där vi utbildar framtidens vuxna.

Jag har fått hem något till min adress, men jag har inte riktigt koll på vad det var. Har inte öppnat. Att adressändra utomlands är så jäkla jobbigt och tidskrävande så kan mycket väl ha missat lite viktiga brev. Får väl kolla på det till helgen.

5. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Angående skolan så är det här väldigt intressant läsning:

http://mobil.dn.se/kultur-noje/sver...&fb_source=other_multiline&action_object_map=[375237049253708]&action_type_map:(%22og.recommends%22]&action_ref_map:(]&brs=d

Lite lång text men väl värt läsningen. Man kan inte skylla på något enskilt parti för dagens problem i skolan, men någonstans började dessa problem och i den länkade artikeln får man rätt så skrämmande insikter. Det är 25 års misskötsel vi pratar om minst och om man inte gör en total återställning kommer säkert ta lång tid innan det blir ordning igen.

Skickat från min Z1 via Tapatalk

6. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En av de första anledningarna till att jag vände mig ifrån socialdemokraternas gamla gråa skyddsnätsamhälle. Det gör att folk förväntar sig att någon annan hanterar problem runt en.

Jag har inget jobb - jag får pengar av staten.
    Jag bryter benet - akutvård bara finns där.
    Mina barn missköter skolan - det måste vara statens/skolan/lärarnas fel.

Nej, det är det inte slapptaskföräldrar, DET ÄR ERT ANSVAR! Jag har bra inblick i hur gymnasievärlden ser ut genom att en släkting till mig är rektor för en större skola här i Göteborg och det är tamejfan hemskt hur föräldrarna beskyller skolan för att deras ungar skolkar.

Den som går i skolan har ansvar för sin skolgång. De som har ansvar för att den som går i skolan sköter sin skolgång är undertecknads föräldrar. I alla fall fram till 18-årsdagen.

Det är som hon idioten ZooklubbaZooklubba; länkade till här på förra sidan. Snacka om att hon inte kommer få ett enkelt arbetsliv. "Vaddå får man inte jobb bara man skriver lite kasst formulerade skitmeningar på en pissig femeniskblogg? WHAT DA FACK???????2+++2+"

Idioter. Fan va arg man kan bli.

8. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag håller med till viss del. Däremot är jag helt för att det ska finnas ett skyddsnät för de som faktiskt försöker skaffa jobb men inte lyckas, samt att sjukvården faktiskt bara ska finnas där när man behöver den. Att vara långtidsarbetslös och gå på bidrag är ingen lek, det är ett helvete både ekonomiskt och framförallt psykiskt. Känslan av att vilja bidra till samhället som en arbetande medborgare men att inte kunna, är vidrig och högst deprimerande.

Det är långt ifrån alltid som sjukdom eller arbetslöshet är något självvalt p.g.a. lathet.

När det gäller skolan så vet jag att det är lätt för unga att bara skita i allt när det blir motgångar, eftersom deras individuella behov av hjälp är svårt att tillgodose när det är 30 elever i klassen, och när de flesta kanske dessutom bara fattar allt. Då hamnar lätt den eleven som har det svårt bakom alla andra (som kanske dessutom hånar eleven i fråga eftersom hen är "trög"). Jag var själv med om detta under hela min gymnasietid, så jag vet precis hur det är att bara vilja lägga ner allting. Jag var inte lat, jag kände mig bara helt dum i huvudet och värdelös. Som tur var fanns det ett fåtal lärare som jobbade mer och hårdare än vad de behövde för att se till att elever som jag skulle lyckas iallafall.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Problemet är väl inte skyddsnäten, all satans curling som skett. Det ska alltid skyllas på något annat och alla ska skyddas från allt! All daltande. Annars får jag väl hålla med Dirk DigglerDirk Diggler;

Sent from my C6903 using Tapatalk

10. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    SD 86% i SVT:s valkompass :P

"Europeiska börsbolag ska tvingas ha minst 40 procent kvinnor i sina styrelser"

Varför i helvete ska man kvotera kvinnor bara för att? Kompetens ska avgöra

11. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vilken curling är det du nämner? Jag undrar genuint då jag kanske inte är tillräckligt påläst eller tillräckligt gammal för att ha sett det ske.

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har visserligen aldrig sagt att jag vill ta bort skyddsnäten...

Att bara arbetslös är långt ifrån jämförbart med att skolka plugget.

Det är synd om många unga, utan tvekan, men det är inte skolans uppgift att på individnivå motivera ungarna till att ens gå dit. Det är upp till individen själv att hitta motivation. För en del är det enkelt och för en del är det svårt. Det är livets gång, det är orättvist, och det är inte så mycket man kan göra åt saken. Tyvärr är det många som inser det för sent och tänker "Det löser sig ändå". Jag var en av dem. För mig löste det sig rätt bra men då tog jag mig fan i kragen och pluggade när jag var 27 år också och innan dess skapade jag mig en bra karriär som säljare. Jag hade inga bra betyg i skolan. Jag hade knappt VG i snitt.

Last edited: 7 maj 2014
  13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skyddsnät/curling potato/potato ;)

14. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag trodde det var det du menade när du sa att man tar akutvård, skola och pengar för givet. Missförstod väl, ber om ursäkt.

Min poäng är att i det här fallet går det ju faktiskt att göra någonting åt det, inte bara säga att livet är orättvist och låta det vara så. Fler (UTBILDADE) lärare, mindre klasser, mer satsningar på att hjälpa elever med speciella behov (ADD, ADHD, Aspergers o.s.v., vilka utan extra hjälp lätt kan förstöra både för sig själva och andra elever).

För att gå tillbaka till uppfostran och hur den uteblir i många familjer så gör det också sitt med att ta energi från lärare som egentligen vill leverera en mer individuell undervisning, men som inte orkar eftersom de är tvungna att ta hand om folk som inte vet hur man beter sig. Därmed förstör det även för alla andra.

Folk verkar, som Birro skrev, tro att skolan är nån slags barnskötare som ska ta hand om allting som har med deras barn att göra, så de kan få tid att jobba istället. Om skolan fick göra det den ska göra, undervisa elever, och dessutom fick bättre resurser till att göra så, så tror iallafall jag att mängden "lata" ungdomarna kraftigt skulle minska, kanske att de till och med skulle börja tycka att det är kul att gå i skolan.

Jävel vad långt det blev, vet knappt vad jag skrivit. Hoppas det finns någon reson i det iallafall, haha.

15. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Måste bara lägga till att vi nog har lite olika bild av vad svårt i skolan innebär, jag gick ut gymnasiet med 11 IGn, varav jag hittills pluggat upp fem på Komvux. Det var delvis mitt fel, delvis mina föräldrars fel, delvis skolans fel, men det var även tack vare några få lärare som det inte gick sämre än så.

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har läst lite om just SD och PP och det mest logiska just nu, för mig, vore att rösta på PP.

Varför? Därför, och så är det med det. ;)

17. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon: