Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ja, förbjuda tiggeri (organiserad tiggeri vilket det kryllar av idag i Sverige)

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Aight. Finns det källor på att det är organiserat? Trodde bara det var spekulationer. Att de åker i samma bil gör det ju knappast organiserat som SD menar eller? Det hade ju vart konstigt om de fick tigga så länge de inte bara var fattiga men också ensamma...

Skickat från min Sony Z1 Compact

3. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Ja det finns källor, googlar du så hittar du massor och nej det är inte påhitt. Finns en väldigt bra dokumentär/reportage som BBC har gjort om rumänerna i UK.

Edit: hitta den http://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

Här har man även gått ett steg längre och använder barn, snart en vanlig syn nära dig...

Last edited: 20 maj 2014
  4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jimmie & co. har nog gått "up close and personal" med sina järnrör för att få reda på vilka som är "organiserade". ;)

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okej.

Jag hittar visserligen ingen som har bevis nu när jag googlade snabbt. Du kanske hittar något?

Vi pratar om Sverige.

6. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Sure, om du vill vara dryg. http://lmgtfy.com/?q=organiserad+tiggeri

Sverige eller UK, det är skitsamma.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

8. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nepp men jag är inte blåögd.

PS. Om du försöker ändra min syn på SD eller tiggeri så kan du försöka, men du kommer aldrig lyckas. Jag har redan tagit ställning till detta sedan flera år tillbaka.

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

10. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Så du menar bara att för att den svenska polisen inte har lyckats "bevisa" det så betyder det att det inte sker? :-)

Eller man snarare är rädd om att uttala sig om detta i PK Sverige och få sig en känga?

http://www.di.se/artiklar/2010/8/11/internationella-ligor-drar-in-miljoner-genom-tiggare/

http://petterssonsblogg.se/2014/05/14/zigenarnas-tiggeri-ar-organiserat/comment-page-1/

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte är du medmänsklig i vilket fall. Svineri.

12. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej som sagt, jag är medmänsklig, men jag är inte blåögd.

Dags för dig och hela Sverige att vakna, det kommer ta ett par år, kanske 50 eller 100. Men den dagen kommer.

(syftar inte på att du eller någon annan ska rösta på SD utan snarare sluta dras åt den dumma PK:ismen som kommer förgöra Sverige)

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ponera att allt är organiserat.

Du tänker inte på att de som sitter på gatan är utnyttjade och sitter där som sista utväg slussade genom Europa av slavhandlare som tjänar på dem?

Vad tror du händer ifall vi förbjuder deras vardag? Blir det bättre, eller sämre, för dem?

Motivera gärna!

Jag svarar imorgon. Det lovar jag.

14. ASR

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Klart som fan jag tycker synd om dessa om de är utnyttjade (vilket jag har svårt att tro men motbevisa mig gärna) när man förbjuder tiggeri så kan vi istället hjälpa dessa personer på plats, eller så får Rumänien hjälpa dessa personer.

Eller varför gå mot ligornas boss/huvudman och sätta dit dem? Rumänien vet mycket väl vem dessa är och jag rekommenderar dig starkt att titta på BBC dokumentären så förstår du vad jag menar.

Menar du att det är bättre för dem att sitta i Sverige eller Tyskland 10-15 timmar om dagen och tigga än att sitta i Rumänien och försöka hitta annat vettigt? Jag förstår inte ditt resonemang om deras vardag ska bli bättre/sämre eller att vi ska "förbjuda" den. Det kan inte bli sämre än att sitta i ett främmande land i minus 20 grader och tigga, men det kan bli bättre om de åker hem och försöker livnära sig på ett vettigt jobb. Sedan får man ta itu med dessa huvudledare som driver ligorna.

Ett samarbete mellan rumänska polisen och övriga Europa borde bana väg för att stoppa dessa huvudledare som sitter och driver dessa tiggarligor. Vilket jag förstått att den svenska polisen vill, men att Rumänien inte är lika samarbetsvilliga.

15. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    I
    Ok. Rösta emot dem mänskliga rättigheter, världen blir säkert bättre av det :)

Enklare vore kanske förbjuda fattigdom....

https://twitter.com/RichardHerrey/status/46885852265528934
    [​IMG]4
    /Skickat från en telefon med namnet Sony Z1\

Last edited: 21 maj 2014
  16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Varför kan man inte gå mot ligorna huvudman nu? Att köra på SDs argumentation "hjälpa de på plats" i deras hemland (tiggarna som utnyttjas) är ju bara ett svepskäl för "inte fan är det våras problem. Låt de stanna där de kom ifrån" är ju inget annat än svineri och brist på medmänsklighet, visa lite medkänsla för fan.

Det liknar taktiken som fanns kring utsläpp för snart 70 år sedan, som var bygg en högre skorsten så faller inte skiten ner på oss men på någon annan som får hantera skiten.

Vem är det som ska vakna och tänka till egentligen?

Sent from my C6903 using Tapatalk

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så du menar att de som är här och sitter på gatorna i trasor, samlas ihop i bilar och körs till husvagnar och smutsiga madrasser helt utan socialt skydd faktiskt väljer det livet framför ett liv som ditt och mitt?

Då är du dummare än vad jag trodde.

Tänk själv. Vad skulle krävas för händelser för att du skulle åkt till Rumänien, satt dig på en gata och tiggt pengar? Att bli hatad, jagad och spottad åt är vardag. Den lilla självkänsla du hade; hur mår den då tror du?

Detta är att vara medmänsklig. Att förbjuda deras sista utväg för att äta mat och överleva är inte det.
    http://sv.wiktionary.org/wiki/medmänsklighet
    medmänsklighet

förmåga att sympatisera med andra människor, känna empati
    Jämför: solidaritet

Tycker du att ett förbud mot det enda de har här att göra (för jobb förstår väl även en SD:are att de inte får?) är medmänskligt? I så fall har ni en ofantligt skev bild av vad det är att vara en medmänniska.

Och ifall du förbjuder dem. Vill du tala om hur SD tänkt att ta hand om alla innan de blir som så många andra hemlösa tiggare? Du vet väl att vi har svenska tiggare också? Vart drar vi gränsen?

http://www.dailymail.co.uk/news/art...ions-surge-street-beggars-Eastern-Europe.html
    Där har du ett bra PERSPEKTIV på frågan.

Varför? Gissar på att du menar tvärtom.

Ja du. Du kanske vet varför vi inte gör något?

Men för helvete. Tror du allvarligt talat att de hellre sitter här än att vara hemma och jobba i sitt hemland med sin familj? Tror du det på riktigt?

Hur ser arbetsmarknaden ut i Rumänien? Är det verkligen så att alla tiggare här kan "hitta på något vettigt" där istället?

Ge mig bevis på att de tiggare i Sverige är tiggarligor inkl. de som är på gatan och blir spottade åt. Du påstår något sådant. Ge mig bevis.

Det enda jag hittar är att det finns huvudmän som utnyttjar människor. No shit. I dina egna artiklar nämner de btw flera gånger att de som tigger blir utnyttjade:
    Ofta utnyttjas handikappade, eftersom handikappade tiggare ofta drar in mer pengar. I Rumänien köps och säljs handikappade av kriminella ligor.
    Rumäner bosatta i Tyskland lurar rumänska zigenare att komma till Tyskland med löfte om ett arbete och ett bättre liv. I stället tvingas de bli tiggare åt sin ”arbetsgivare”.

Last edited: 21 maj 2014
  18. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Svårt att förbjuda tiggeri, de gör ju egentligen ingen skada när dom sitter där och spelar sina instrument. Däremot har jag full förståelse för att det retar gallfeber på butiksägare etc. Förresten, vem fasen lägger pengar till dom? Jag har aldrig lagt ett öre och aldrig sett någon annan göra det heller. Folk har ju aldrig kontanter längre... Men någon gör det ju bevisligen annars hade dom knappast orkat fortsätta.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har slängt iväg mynt lite då och då. Inte gjort det på några månader dock enbart för jag i princip jobbar kontantlöst.

20. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    SD-logik: Vi vill inte ha invandrare här i Sverige -> vissa invandrare är tiggare = förbjud tiggeri!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.