Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tycker vi ska folkomrösta om EU med jämna mellanrum, säg vart 10:e år ungefär.

2. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Det översta citatet här skrev du väl ändå direkt om Fi? Eller har jag helt missförstått saker och ting?

Kommer det stanna vid att privata sjukhus och kommunala sjukhus erbjuds till alla, för valfrihetens skull?

3. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Du missförstår. Gå tillbaka och läs.

Valfrihet före allt annat i mina ögon. Människan bör få leva i ett sådant fritt samhälle att den kan välja var den vill få vård, köpa alkohol eller titta på tv. Som exempel.

Det är för mig en väldigt konstig politik man för när man står och pratar om folks rättigheter, jämställdhet osv men arbetar emot det i andra änden. Jag glömmer aldrig den tjejen med ganska svåra utvecklingsstörningar som inte kunde läsa. Så jag läste tidningen för henne varje morgon. Speciellt när det i vår kommun var väldigt mycket snack om privat vård eller inte i vår kommun.

Då kommunen fullständigt missbrukat sin ställning och kört ekonomin i botten (ja, dom röda) och dessutom anställde dom en enhetschef som blivit sparkad från en kommun i Småland efter en ung tjej tog självmord efter en lång tids misskötsel av honom som socialarbetare mm.

Så kommunen hade inget väl än att låta privata aktörer ta över delar av kommunen.

Iaf, det var ett jävla liv och folk som var emot hördes mest såklart, folk som inte har någon som helst erfarenhet av att jobba inom vården. Det enda dom bryr och brydde sig om var att DERAS politiska åsikt fick fokus.

Då frågar denna tjej mig en morgon: "Varför ska dom bestämma var jag ska vara på dagarna? Jag trivs ju mycket bättre här nu på det nya stället än hos kommunen. Varför behandlar dom oss som idioter bara för vi har olika utvecklingsstörningar?"

Så nej. Privat vård får gärna finnas i mina ögon. Dom privata vårdföretagen har MYCKET större fokus på sig att följa regler och lager än vad kommunerna har. Jag skiter fullständigt i om dom tjänar pengar på det. För jag betalar gärna pengar till dom så att hon tjejen jag jobbade med får den vården HON VILL HA och som HON TYCKER OM BÄST än att några som inte har en aning om vad dom pratar om och som inte har någon som helst erfarenhet med att jobba med människor på detta sätt tycker och tänker politiskt.

Dessa människor får mig att må illa när dom står och pratar om mänskliga rättigheter och jämställdhet när det enda dom bryr sig om är vad dom tycker och tänker, inte vad den tjejen tycker och tänker.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag är så förjävla klyven i den här privatiseringsdebatten egentligen. Jag har då blivit felaktigt behandlad otaliga gånger och jag har även bekanta som råkat ut för samma skit av offentliga sjukvården. Minns hur man i månader fått vänta på ens remiss skulle gå igenom, med ett jobb, försäkring och privata vårdbolag slipper man vänta i månader utan det går på två dagar att få samma tid som skulle ta runt 3 månader. Problemet är väl att det för mycket skräp-remisser som ligger plus att det finns rötägg. Men rötägg finns väl i varje bransch och kommer tyvärr alltid att finnas.

5. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
  6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kanske bättre här än i ot. Vem fasen kan med att stödja Israel egentligen? Det är så sjukt!

Vad finns det ens för argument?

7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    De flesta jag träffar under föreläsningar känner inte till ens grunderna i Palestina/Israelkonflikten. Men alla har en åsikt om vad som är rätt och fel. Märkligt.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okej? Ja alla har väl ofta en åsikt i allt. Men vad säger de du träffar om saken? Hur rättfärdigas det?

Folk borde ta mer ansvar i att förstå konflikter.

9. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag vet inte hur det rättfärdigas generellt. Jag brukar berätta att innan 1947 levde kristna, muslimer och judar i samförstånd, när Palestina var ett brittiskt protektorat. Det var när FN bildade Israel som problemen började, på allvar efter 6-dagarskriget på 60-talet. Att Israel understödda av USA och FN kunde få göra anspråk på västbanken/gazaremsan/del av Jordanien utan att bli "ifrågasatta" politiskt är för samtliga en gåta.
    Hade USA och FN motsatt sig detta anspråk och bojkottat Israel samt infört sanktioner eller till och med ingripit militärt på Palestiniernas sida m.m. som det skulle gjorts i många liknande fall hade konflikten snart varit löst.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja bortsett ifrån att Palestina är grovt underfinansierade jämförelsevis med kalasrika Israel när det gäller allt ifrån krig till infrastruktur är det vidrigt hur de krig efter krig tar mer mark som de kallar för sin.

Jag såg en dokumentär för två år sedan som går in rejält på djupet där nere och pratar med ockupanter m.fl. Detta är ännu ett bra exempel på där religion utövas för att styra folkgrupper. Riktigt vidrigt.

Här är dokumentären btw.
    <iframe width="853" height="480" src="//www.youtube.com/embed/dq1LK2qMwLA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

11. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Inte för att bli långrandig eller så, men gick du ens själv tillbaka och läste vad du citerat och svarat på? För hur många gånger jag än läser det så verkar det som att du motsätter dig att någon tycker att det är bättre att rösta på Fi än på SD, genom att skriva "Nej" följt av något om att kommunism är dåligt, av meningsbyggnaden tydligt syftande på Fi, typ. Det kanske var helt skilda saker, men då hade det underlättat med en styckesindelning.

Tror du att Sverige är på väg att bli som gamla Sovjet eller Kambodja?

Det som skrämmer mig är tanken på att sjukvården ska se ut som den gör i USA. Valfrihet i all ära, men om pengarna får styra för mycket kommer ingen bry sig om den utvecklingsstörda tjejen som du läste tidningen för, om hon inte kan betala så pass mycket att hon blir en lönsamhet. Nu är det inte så än, men tanken på att det skulle kunna sluta så är vad som är läskigt.

Kollar man på skolan så har tjatet om valfrihet minst sagt slagit bakut. Nu är det bara en lekplats för amerikanska riskkapitalister, som inte har något att förlora på att elever i Sverige inte får hela sin elevpeng eller den undervisning de borde få (läs lärare utan utbildning), eftersom skolan har "effektiviserats" för att gå med högre vinst.

12. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Var tionde elev går väl i en friskola i grundskolan så att skylla på det fungerar inte. Politiseringen av densamma är väl ett större problem.

När man förespråkar fluff och lärande under ansvar utan några teoretiska grunder att stå på, samtidigt som man ser en förskjutning av vad som efterfrågas av företagen är det ingen överraskning att det blir fel.

Nej, privatisera då hellre höge utbildning och gör den avgiftsbelagd så slipper vi högskoledagis som alternativ försörjning.

13. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Menar du att man inte ska kunna utbilda sig om man inte har råd?

14. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det är klart man kan det. Alla länder har väldigt fördelaktiga lån för studenter. Dessutom finns nästan alltid någon slags financial aid/stipendier att tillgå för den som besitter kunskaper som är eftersträvansvärda.

Skall vi jämföra med USA som det gjorts tidigare är paketet tuiton+boende väldigt ofta i partiet med den svenska lånedelen hos CSN.

Däremot skulle ett borttagande av bidraget göra att universiteten inte främst hade de utbildningar som gav flest kronor in/studieplats från staten. Dessutom tvivlar jag på att många skulle läsa fisk och teaterstudier i 5 år för att bli kvalificerad på ett handläggarjobb på fiskerimyndigheten.

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Missförstår du med vilje? Inte första gången i denna tråd alltså...

Nej. Jag skrev att kommunism är fruktansvärt och skamligt att folk fortfarande tror och hoppas på en sådan ideologi. Syftar inte alls på Fi och inte nämnt dom alls i samband med kommunism.

Men om du så gärna vill det så är det dom ju vänsterfärgade helt klart och har en f d kommunist i Gudrun som talar för dom. Dom har ingen aning om hur dom ska finansiera sin politik eller några svar alls på det. Bara ett populistiskt parti som knappast lär överleva i det långa loppet.

Igen. Du kan inte jämföra med USA. Det är helt andra lagar och regler på företag. Är två skilda världar. Går inte att jämföra och att ha det som någon sorts måttstock och motargument är inte rättvist.

Sedan om man bara väljer att se det negativa och tro på allt den röda pressen (aftonbladet, expressen m fl) som lever på att sälja vinklad journalistik är det ju en sak. Det är en helt annan att se det med egna ögon och vara i det i sitt yrke. Som jag sagt tidigare, det är så lätt att ha åsikter om något man inte har en aning om hur det fungerar i praktiken.

Teori och praktik är ofta skilda saker.

16. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Helt otroligt hur svårt man kan ha att erkänna sina misstag. Om det nu inte var din mening, säg det då istället och sluta vara så otroligt stolt. Släpp sargen.

Finns det något annat än vinklad journalistik? Frågar man dig så är väl SvD och DN helt neutrala.

Haha det är fan så jag börjar garva åt hur tjurskalligt du gång på gång beter dig. Att jag ens orkar reagera på det du skriver är ett jävla mysterium.

17. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Du kan ju fan inte diskutera, alltid samma sak med dig. Du missförstår med vilje och pratar om heeelt andra saker än själva diskussionen som förs.

Undra vem det är som är tjurskallig som envisas med att snacka om USA osv även fast man försöker få dig att förstå att det inte är samma sak. Helt vitt skilda politiska system, helt olika lagar och regler.

Jag har inte sagt ett skit om Fi och att det var kommunsism. Det var Dirk Diggler tror jag som sa det du snackar om att det var lika illa att rösta på Fi som Sd eller vad det var.

Fan vad tröttsam du är. Var samma sak förra gången det diskuterades när du flippa helt. Ta dig samman människa. Sluta ta allt på fel sätt och håll dig till ämnet.

Ska du bara komma med små låga påhopp som ovan kan det lika gärna vara.

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

18. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

fritzhyfritzhy

Så nu har jag citerat hel diskussionen. Du snackar om avregleringar och skolan i Finland på ett svar om kommunism. Svaret om kommunism kom av att personen skulle rösta på V i kommunvalet och Fi i riksdagsvalet. V anser jag vara kommunistiska och syftade givetvis på dom då det är grundläggande i mina ögon att veta att dom hette vänsterparitet kommunisterna fram till 90-talet tror jag. Dom är fortfarande kommunister och vill alltså ha en politik som bygger på den grundidé som skapat det dom herrar jag namndroppade ovan.

Du säger ju själv att det var en luddig citering, det kan man väl hålla med dig om. Men du läste inte då och verkligen inte nu hela diskussionen.

Det var väl användaren Pontus ovan som sa det där om SD och bortkastad röst, inte Dirk Diggler som jag hade för mig medans Dirken nuddade vid Fi och också rörde vid V och att dom är rödstrumpor eller vad han kallade det. Men ingen som rört vid det du vill få det till att någon sagt att Fi är kommunister.

Undra vem det är som inte kan erkänna sina misstag? Du får en diskussion att bli något helt annat och så ska man sitta och tjafsa helt onödan...

Last edited: 24 jul 2014
  19. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla