Diskussion: Den stora ryktestråden - Apple

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av SHM, 12 april 2017.

1. Droid55

Droid55 Guest

Release-dagen närmar sig, vad hoppas eller önskar ni er mest?

Mina topp 3 önskemål är följande:
    • Bättre ljudupptagning - stereomikrofon.
    • OIS med telelinsen.
    • OIS med frontkameran.
    Jag vill fortfarande inte ha fingeravtrycksläsaren på baksidan men i övrigt tror jag inte att Apple kan göra något fel. Skulle bli förvånad om telelinsen inte fick OIS men övriga två önskemål tvivlar jag på. Speciellt stereomikrofon, de har ju trots allt ignorerat det hittills. Sjukt irriterande. Alla som filmar vet att ljudet är minst lika viktigt.

2. inact_0018

inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    255

MINA ENHETER

Beror ju på vad man ska ha materialet till [emoji846]

3. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    För att få ljudet bra får man nog köpa till något. Skulle inte förvåna mig om Apple släppte iMic.
    Sen vill jag att de hoppar över TouchID och går över till FaceID helt och hållet, tror mer på det än på touch id., men bådfa är bra :)

4. Droid55

Droid55 Guest

Bara för att det finns tillfällen där ljudet inte spelar roll så betyder det inte att en bra "videokamera" har dåligt ljud. Om ljudet är lika dåligt i iPhone 8 som i nuvarande iPhone 7/7s Plus så kommer jag troligtvis inte att köpa den.

Köper jag S8 behöver jag inte köpa något till. Den har redan en bra inbyggd mikrofon. Precis så som det ska vara. Helt ointresserad av att köpa en extern mikrofon till en telefon. Jag förstår att man kanske köper en seriös mikrofon till videokameror, systemkameror osv. men inte till en liten telefon. Charmen med att använda en telefon är ju hela portabiliteten.

5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Säkert en rejäl uppgradering från 7/7+, men den lär ev bli dyr. Läste någonstans om ca 1000$, blir runt 11-12 tusen i Sverige skulle jag tro.

Sen kommer den nog bli svår att få tag i de första tre månaderna.

6. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Det ser ut att bli en redig facelift om alla bilder mm stämmer :)

7. Droid96

Droid96 Guest

Jag tycker dock att du hänger upp dig lite på att iPhone har monomikrofon. Jag spelar in mycket livekonserter och S8 är klart sämre än iPhone när det kommer till ljudkvalitet, trots stereoljudet. Upplever inte att stereoeffekten blir särskilt påtaglig med S8 heller.

Ingen slår dock Nokias gamla windowslurar. Aldrig hört bättre ljud vid filminspelning.

Honda och Spode gillar detta.
  8. Droid55

Droid55 Guest

När jag lyssnar på jämförelser på YouTube så hör jag mycket bättre med Samsung. iPhone har lågt ljud och Samsung snappar upp mycket mer av omgivningen. Påstår inte att iPhone har dåligt ljud eller att det är en dålig monomikrofon. Dock hör jag mycket bättre och mer från Samsung. Just konserter drar störst nytta av stereomikrofon, monomikrofon är egentligen helt ok för vanligt prat (då övriga ljud inte är viktigt/bör höras) men ljudet är ändå lågt.

Nokia ska vi inte prata om, saknar kameran i Lumia 1020. Helt sinnessjuk bildkvalité.

9. Droid55

Droid55 Guest

10. rickard81

rickard81 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

11. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Droid96 gillar detta.
  12. rickard81

rickard81 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Ja de verkar ju mindre bra tyvärr

13. Droid96

Droid96 Guest

Jag litar mer på egna erfarenheter än klipp på Youtube.

Kom förbi Uppsala så får du låna S8 och iPhone 7 Plus en hel dag och filma hur mycket du vill. :-)

14. Droid55

Droid55 Guest

Jag litar ju på mina öron och inte andras åsikter. De som gör dessa jämförelser nämner typ aldrig ljudet, de kommenterar i regel bara bilden men låter en ändå lyssna på båda. Tycker alltid iPhone har lågt ljud.

Nu kommer jag inte välja S8 framför iPhone bara för mikrofonen. En telefon är så mycket mer än en kamera. Däremot kan mikrofonen avgöra om jag spenderar stort och köper iPhone 8 eller om jag nöjer mig med nuvarande iPhone 7 (ej Plus) eller rent av iPhone SE pga. batteritiden. :)

15. Droid96

Droid96 Guest

Men om du inte vet hur youtube-klippen har mixats/klippts ihop så kan du ju inte lita på jämförelsen.

När jag jämför två videofiler (som inte klippts ihop i samma fil utan spelas separat) låter faktiskt iPhone snäppet högre än S8.

Säg till om du vill att jag skickar garanterat rättvisa filmklipp direkt från telefonerna som du kan jämföra med dina egna öron ;-)

16. Droid96

Droid96 Guest

Ja, det var inte alls kul. Jag hoppas att appar kan använda hela skärmen...

17. Droid55

Droid55 Guest

Då skulle alla mixtra/klippa till Samsungs fördel vilket jag tvivlar på eftersom det även är Apple fanboys som postar. De ska ju bara fota och filma utan att göra något förutom att visa sida vid sida, sen låter de ljudet hoppa mellan den ena och den andra enheten. Hör inte samma skillnad mellan Samsung och andra Androids som mellan Samsung och iPhone så det verkar som att de flesta Androids har stereomikrofon också.

Hur som helst. Vi får se vad som bjuds på i september. Sen får jag ta ett beslut därefter. :)

18. Droid55

Droid55 Guest

@Nuortikon@Nuortikon Om du vill får du gärna göra en egen jämförelse och visa/skicka. ;)

19. Droid96

Droid96 Guest

Jag säger inte att de mixar till någons fördel utan snarare att testet av flera orsaker inte är rättvist.

Ska länka två klipp här (blindtest) så får du säga vilken du föredrar.

Droid55 gillar detta.
  20. Droid55

Droid55 Guest