Diskussion: Den stora sängtråden - vilken säng skall man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av bernard, 27 feb 2025.

Taggar:
  1. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Vad landade det på Tempur Selene samt vilken bredd valde du?

Har haft tempur madrass endast på en vanlig säng och hade väldigt svårt att vänja mig med detta material som är i Tempur. Har efter detta använt KungSängen sedan 2004 och skönare säng har jag aldrig haft. Man kunde på den tiden välja tjockleken på pocket fjädrarna som var mellan 1,9-1,4 mm i tjocklek. Valde 1.8 i översta lagret och 1.9 i det undre lagret sen finns det även fjädrar i det 3:e lagret. Bäddmadrass ingick och man kunde välja mellan tagel eller latex, tagel är lite svalare om man svettas mycket och latex är varmt. Eftersom det var så himla kallt i den lägenheten jag bodde i på den tiden, så valde jag latex och sambon tog tagel. Har aldrig sovit skönare än i KungSängen. Regal heter den modellen som dock inte finns kvar eller om de bytt namn. Tar dock minst 6 månader innan sängen började kännas bekväm. Trodde länge att jag valt för hård men de ger 6 månader sova garanti och 30 års garanti på fjädrar, så är ju ganska lång tid.

Kan starkt rekommendera KungSängen, de brukar ofta köra rea även hos Benify. Se till bara att ha hjälp när de ska flyttas eller bäras väger enormt mycket. Svensk tillverkad i Kungsängens fabrik i Stockholm.

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nja, svensktillverkade är de men fabriken ligger i Enköping.

3. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    https://www.mio.se/p/cape-selene-ra...=19927&ck_bedMattress=29470&ck_bedSize=90x200

Jag skulle i vart fall valt kungsängen Iggeström 17 990 kr före Cape Selene för 18 495 kr som endast har tempur bäddmadrass, men själva sängen utöver bäddmadrass kommer inte att hålla länge.
    https://kungsangen.com/se/p/sangar/ramsangar/iggestrom-enkelsang/116078

Tror brorsan kastade sin säng från Mio efter 2-3 år, då var den helt slut. Han och hela hans familj använder kungsängen numera.

Tempur är memoryskum och finns att köpa hos Jysk för en bråkdel av priset bara olika namn.

4. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Hej,
    Nya fabriken ligger i Enköping fast den förra fabriken låg i Kungsängen. Jag var nämligen där runt år 2008/2009 och köpte av butiken som låg precis intill fabriken. Det är en hel svensk produktion och säng.

5. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skulle vilja uppmärksamma att Kungsängen har en mycket sunkig marknadsföring sedan många år, dom har rea så ofta att jag undrar om inte konsumentverket borde göra ett nedslag...
    För 3 år sedan började jag efterforska min nya säng och eftersom jag var nöjd med den då sängen från dom var det självklart (också köpt kuddar och täcken där) att jag började hos dom.

Åkte till just Enköpings butiken och om jag bortser från den fullkomligt öde butiken så var säljaren milt sagt ointresserad.
    Men han var nog mest allmänt bitter för han berättade att dom har rea i princip 1 ggr/mån och att jag inte behöver fundera så mycket på att "passa på" just då, då samma rea återkommer.
    Jag följde deras nyhetsbrev i över 1 år och jodå deras ordinarie pris är bara båg, så om du köper en säng som kostat 50k för 25k så kan du glömma att du gjort en smart besparing på 50%.

Med det sagt så är ovan en sådan ful taktik från ett företag att det är en deal breaker för mig.
    MEN jag var nöjd med sängen jag köpte och hade i över 8 år.

jimel och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  6. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    527

MINA ENHETER

Jag har noterat samma från andra i samma bransch. Sova hade exakt samma taktik när jag köpte för flera 6 år sedan. Upplever att Mio också kör liknande, men kanske inte riktigt lika ofta.
    Men tipset är att aldrig köpa säng för ordinarie pris.

Salvion gillar detta.
  7. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Kungsängen.JPG
    På dessa bonell fjädrar kunde man välja tjocklek på förut. Fast eftersom alla sängar tillverkas efter beställning, så kan man säkert välja fast i övre lagret och extra fast i undre lagret. Man bör tänka att det tar ganska lång tid vid extra fast hårdhet att sova in sängen.

Har faktiskt alltid köpt på rea hos Kungsängen. Väldigt sköna sängar dock som håller väldigt länge, så man börjar undra om det är lönsamt att hålla så hög kvalité på sängar. Är även rejäla furu balkar i dessa sängar. Är blytunga som sagt. Vägde runt 75-80 kg när jag köpte och det var 2006 såg jag i kvittopärmen, nu är jag uppe 93-94 kg men sover så underbart skönt i Kungsängen-Regal.

bernard gillar detta.
  8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag var iväg och provade Jysks dito också, men upplevde att deras kändes betydligt mer "flytande" än Tempurs, vilket också gjorde att formen/stödet inte blev lika bra för egen del. En fördel var dock att den formade sig fortare, gick kanske på 10 sekunder, medan det tog ~30s eller däromkring med Tempur-madrassen. Vet som sagt inte hur det förändras över tid dock, men det enda rätta är förstås att prova sig fram eftersom det är så individuellt.

Helge67 gillar detta.
  9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jysks bäddmadrass med memoryskum är klart sämre än Tempurs bäddmadrass, densiteten av memoryskum är ca hälften av Tempurs, i alla fall för en bunt år sedan.

Helge67 gillar detta.
  10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan nog stämma fortfarande. Jysks 120x8cm-madrass väger ca 8kg medan Tempurs 120x8 cm väger ca 17 kg, så det verkar vara ~2:1 sett till vikten i alla fall.

Helge67 gillar detta.
  11. Helge67

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Klart Tempur madrass ska vara bättre, fast båda är memoryskum. Jag hoppas verkligen att du klarar att sova i en tempurmadrass. Emmasängen är ju också nå typ av memoryskum Jag klarade inte, försökte i några månader men det funkade inte. Kändes lite som att jag sov i en grop. Kostade ganska mycket, gav bort den till min mamma som använde ett tag, fast fick sedan en annan av sjukvården som cirkulerar luft (var tyvärr sjuk).

bernard gillar detta.
  12. Kabe 780

Kabe 780 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Vi har haft våra Tempur madrasser i några månader och det tar ett tag innan man vänjer sig,

bernard gillar detta.