Diskussion: Den stora tråden om bolån samt bostadsmarknaden

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 11 aug 2021.

1. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    bernard gillar detta.
  2. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Pratade precis med min premiumrådgivare och hennes rekommendation just nu är att binda 1 år iaf för att vi vet att Riksbanken har höjt nu och bankerna inväntar att någon ska höja innan de tar tåg. Därefter kommer ytterligare en höjning i Juni. Så enligt hennes bedömning får en rabatt om vi binder oss nu i 1 år med cirka 0,5% iaf. Vi chansade iaf :)

Yoko666 och chraist gillar detta.
  3. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det kan vara vettigt att dela upp sina lån i några olika delar med bindningstider som går ut vid olika tidpunkter under året.

Det för att inte alltihop ska råka behöva förhandlas om samtidigt just när något oförutsett/vansinnigt händer på finansmarknaderna.

4. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Funderar på om man verkligen ska fortsätta chansa på rörligt då det känns väldigt långt borta att riksbanken säger ”nu sänker vi styrräntan ”

5. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Två år ligger väl prognoserna på just nu... Samtidigt som du låser in trygghet låser du också in dig hos den banken.

Jag tror på is i igen, kör på rörligt och invänta en bra deal men var beredd på att vara otrogen din gamla bank. Vinsterna från senaste kvartalet var ju helt sjukt sett till alla storbanker. Jag tänker att någon bank borde väl minska vinsten nån promille i jakten på att locka till sig nya kunder...

Yoko666 gillar detta.
  6. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Det stämmer, jag brukar alltid hålla mig till rörligt men denna gången tog jag på magen och gick på känslan :)
    Tror att ungefär Q4 -24 så kommer det nog att hända lite grann och att det kanske går nedåt men inte förrän då. Därför tänkte jag att vi binder oss i 1 år :)

Last edited: 8 maj 2023
    Yoko666 gillar detta.
  7. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Godmorgon,

Dags att snacka med SEB igen - hade 3,46 rörligt men ligger nu automatiskt på 4,17 procent - någon som har nyss fått ränta på annan bank eller vad kan jag göra för att få ned räntan?

8. Gizmokvack

Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    En parantes. Det kan bero på två saker att det tog ett skutt uppåt.
    1. Rörligt justeras individuellt var 3e månad. Har en räntehöjning gjorts justeras det när just din 3-månaders förnyas varför en höjning kan ha skett nu.
    2. Du har en rabatt mot SEB som är individuell. Den rabatten justeras mot deras listpris. Denna rabatten har ett slutdatum och är man inte uppmärksam så försvinner den hokus pokus och lånen blir svindyra. Det drabbade mig för många år sedan. Otydligt och okundvänligt men var bara för mig att ringa ett samtal så fördes rabatten på igen. Jag tror rabatten hade en deadline på 2-3 år någonting.
    Detta var ca 10 år sedan men jag tror inte att det har ändrats.

Kristy, Thade och Buzz gillar detta.
  9. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    821

MINA ENHETER

Kolla vad du får hos nätbankerna och återkom till SEB och kolla om de kan matcha.
    Tex SBAB, Skandia, Borgo, Stabelo, Hypoteket

Thade gillar detta.
  10. Mohnke

Mohnke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei
    Värt att veta är Swedbank har direktiv att inte tappa kunder till andra banker. Har ni Swedbank och är ”bra” kunder så är det läge att förhandla hårt
    Kör rörligt och hade 120 punkter rabatt, förhandlade lite och fick ytterligare 40 punkter. Oavsett hur man gör nu så kostar det, vill av princip inte binda och dela lånen på 3-4 och olika löptider är nog sämsta. Banken vinner oavsett hur. Rörligt är bäst, kan lämna när man vill, typ

Thade gillar detta.
  11. Mohnke

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei
    Rabatten löper på 12 månader sen ska banken erbjuda ett möte där de går igenom din ekonomi och påför nya/samma rabatter

Kristy och Gizmokvack gillar detta.
  12. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Vad fick du för ränta?

13. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    821

MINA ENHETER

160 punkter rabatt mot listräntan ger 5,44%-1,6% = 3,84%

Det är strax över det Avanza erbjuder sina bästa kunder (3,69%). Så jag skulle säga att det är en mycket bra ränta.

Last edited: 22 maj 2023
    Thade gillar detta.
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 134
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. Hazzze

Hazzze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Fick 3.50% på 5år med SEB. Slog till, sover gott om nätterna kommande år iaf, men räknar med att jag kommer att ligga högt om ca 3år när det går ner igen. Men men...

16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 134
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Swedbank höjer nu till 6% för rörligt/listränta :Swedbank höjer tremånadersräntan på bolån

Eftersom Riksbanken räknar med en till höjning så får man väl räkna med att det i slutändan hamnar på upp till ~6,5%.

Jag tror banken utgick från att man skulle klara 3-3,5% när jag tecknade mitt bolån, men det var också ett tag sedan. De räknade i alla fall inte på det dubbla.

Last edited: 22 sept 2023
  17. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Nej det tror jag inte. Den s.k. kalkylräntan var nog aldrig under 7% såvitt jag vet, och det var samtliga kreditinstitut inkl. bankerna då såklart, skyldiga att verifiera att man klarar av.

Sedan är det bra om man kommer ihåg att på s.k. rörligt, dvs 90-dagars bunden ränta, så finns normalt en bra prutmaginal, även kallat rabatt. Så icke just nu på längre bindningstider, där det är noterbart svårare att förhandla fram något vettigt. Eller ja nu när man evnt kanske möjligen (går det att reservera sig mera?) kan se ränte toppen framför sig, eller om vi redan befinner oss på den?? Sedan finns det ju några som tror att det är Ayers Rock vi står på som en platå, bl.a. riksbankschefen (som jag personligen inte litar ett dugg på) och att räntan kommer hållas hög under hela 2024 och en bit in i 2025. Det kommer inte gå, för om det kvarstår så kommer Riksbanken döda hela Sveriges ekonomi, till och med hårdare än vad miljörörelsen försökt innan....

Men som troligt utfall kommer bli så kommer troligen (hej å hå med farbror Frej) majoriteten av befolkningen klara av detta. Det finns några domedagsföretag (Nobu, HSB, Allabrf osv) som av oklart skäl hela tiden skriker att alla föreningar måste höja avgifterna med +50%. Det har dom skrikit i minst 10 år, och nja.... De flesta, men såklart inte alla, föreningar har faktiskt bra ekonomi, de har amorterat och kan idag ta av amorteringen för att betala högre räntor (läs: Man styr om från amortering till mera räntebetalning - detta går att göra för att alla föreningar har inte sänkt avgifterna utan valt att amortera mera, nu svänger pendeln lite åt andra hållet i ett år eller två)

Men om verkligen halva Sverige skulle få problem nu, med denna räntenivå, då har vi massiva problem....

Således, det är inte troligt att denna räntenivå blir kvar länge, oberoende av vad RBs chef Erik påstår.

Så sitt lugnt ned i båtarna säger jag. Rubriknyheter är inte riktigt samma sak som verkligheten, även om flera kommer ha det svårare att upprätthålla exakt samma livstil som innan räntehöjningarna - det är lite det som är poängen, att få folk att sluta köpa (vilket ger lite udda effekter som att butiker måste slå igen, lokaler blir lediga, folk blir arbetslösa osv - så det är kontraproduktivt med höga räntor).

Sedan bör man komma ihåg att en del av inflationen just nu är skapad av Riksbanken själva som när de höjer räntan också höjer inflationen. Lite av ett självspelande piano alltså.

Nej det är inte så lätt som att sänka räntan så sjunker inflationen, eller ja det gör den såklart till viss del, men effekterna är lite mera komplexa.

flipp, milky81, Kristy och 1 annan gillar detta.
  18. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Vet inte vad du pratar om?! Det är motsatsen till vad ekonomer säger.

Vill du göra som i Turkiet? Det går inte så bra med inflation där...

MultiMan gillar detta.
  19. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Ja faktiskt så vet jag det. Men vet du?

Fråga Erik Theden vad han gjorde dagarna innan Sverige fick 500% i Riksbanksränta. Resultatet vart en djuuuuuup långkonjunktur med riktigt dålig ekonomisk utveckling, Sverige var då inte värt många ören kan jag säga. Jag jobbar för en av de fyra stora bankerna just då och fick så att säga städa upp i h*lvetet som några ställde till med. Det var inte nice. Varesig för de som drabbades, eller de som städade upp i träsketet. Notera också att då, med 500% marginalränta, så sjönk bostädernas värdering med en bra bit över 50% - vill du dit nu också eller?

Och blanda inte in Turkiet i det här också, dom har inget i denna tråd att göra. Förutsättningarna är inte ens i närheten av liknande.

20. Mohnke

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei
    Tror nog tyvärr vi kan hamna högre än så. Det är farligt att spekulera i termer som ”en höjning till sen kan vi börja sänka” Har de en kristallkula?
    Ha i åtanke att Riksbanken egentligen själva skapat detta problemet (inflationen) De pumpade in en massa låtsaspengar i en dopad ekonomi.
    Som lök på laxen bet jag sönder en tand, kostar ca 20,000 för att få en ny. Livet leker just nu…