Diskussion: Den stora tråden om bolån samt bostadsmarknaden

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 11 aug 2021.

1. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Vore fel att bara skylla allt på Riksbanken - Sveriges Regeringar (notera pluralis - detta är en effekt som skapats under ja säg 10 år eller så) har minst lika stor andel av skulden. Att inte göra något, är också ett beslut - och det är inte heller great.

Kristy gillar detta.
  2. Mohnke

Mohnke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei
    Skyller absolut inte allt på Riksbanken. Röstar man fram politiker av tex Morgan Johanssons kaliber får man lire skylla sig själv.
    Tyvärr tror jag korthuset kommer falla ganska snabbt framöver, vi stackare som sitter i rävsaxen kommer inte loss utan dras med i fallet…

Bamsefar gillar detta.
  3. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Apropå detta med inflation, bara för att belysa hur svårt det är att bekämpa: Igår tog Ryssland beslut för exportstopp av bensin och diesel - resultatet är att literpriset vid pump verkar sticka iväg (trots att ex Sverige inte direkt importerar Rysk diesel i någon direkt omfattning). Det är en effekt av hur marknaden fungerar. Dessvärre får det också som effekt att "inflationen" sticker iväg igen - och det är enbart pga ja låt oss kalla det "marknadsmanipulation" - dvs en tillverkare vill ha bättre betalt (eller något liknande, tillverkaren vill uppnå något, och använder de medel hen har osv). Den inflationen blir då importerad, eftersom vi använder bensin och diesel i bilar, bussar och lastbilar typ.

Min poäng är att räntan som Riksbanken sätter är ett oerhört dåligt/trubbigt verktyg för att hantera vad Ryssland håller på med. Riksbanken kommer knappast klara av att med höjd ränta få Ryssland att sluta kriga - eller hur?

milky81 gillar detta.
  4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Frågan är om de höga priserna på bostäder också ett skäl till att man vill höja räntan? Minns att den som tidigare var chef för riksbanken pratade om hur olyckligt det var att t.ex. unga in kan komma in på bostadsmarknaden p g a den höga prissättningen. Å andra sidan stannar ju nybyggnationer av om priserna på bostäder sjunker.

5. Metalstorm

Metalstorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S23
    Sverige har haft lägre ränta än våra grannländer länge. Det är därför den svenska kronan är så lågt värderad. Riksbanken måste höja räntan mer än våra grannländer, då kommer värdet på kronan återhämta sig. Just nu importerar vi inflation pga valutakursen.

Har en känsla att flera som klagar på räntan inte bryr sig om helheten. De tänker bara på sin egen plånbok som har fått sig en törn genom höjda räntekostnader.

Last edited: 22 sept 2023
    MultiMan, Kristy, flipp och 1 annan gillar detta.
  6. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

1990-talskrisen ledde till en totalrenovering av svensk ekonomi. Det går inte att jämföra då och nu samt att det går det inte att jämföra 500% styrränta med 4%.

Poängen är att man minskar inflationen när man höjer styrräntan. Hela världen är överens.

Turkiet var bara en exempel. De trodde att inflation och minskade räntor går ihop. Det funkade inte och nu: https://www.dagensps.se/bors-finans/valuta/chockhojning-av-styrrantan-da-rusar-turkiets-valuta/

7. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag orkar nog inte skriv allt det som behövs. Den som vill kan gärna gå in på Riksbankens egna hemsida och söka på inflation. Och bilda sin egna uppfattning.

Jag vill i viket fall inte ha något med Turkiet att göra - det som exempel är utanför fönstret. Lite som att hoppas att vi skall få 500% i Riksbanksränta igen och tro att det är något bra med höga räntor.

8. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    821

MINA ENHETER

Hittade ingen sammanställning av historiska kalkylräntor, men min gissning är att botten nåddes kring när denna artikel skrevs. Då borde den legat kring 5,5-6,5 % (7 % minus 0,5% till 1,5%).
    Äntligen sänker bankerna KALP-räntorna

bernard gillar detta.
  9. Bamsefar

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 134
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gizmokvack gillar detta.
  11. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tog steget med att binda mitt bolån i 5år, med möjligheten att bryta det i förtid utan att behöva betala ränteskillnadsersättningen. Mitt nya bostadsränta blir därför nu 3.85%. Sparar in ca 1000kr/mån som jag kommer skyffla in till att amortera mer varje månad.

Droid_301 gillar detta.
  12. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 403

MINA ENHETER

Var fick du det?

13. ganmo

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Stabelo, men du har samma möjlighet hos andra banker också. Det som gör Stabelo unikt är att de kommer meddela dig i godtid om att du behöver bryta bindningen för att undvika betala ränteskillnadsersättningen.

14. pappageek

pappageek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
  15. ganmo

Mottagna gillanden:
    909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  16. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej!

Mitt bundna bolån går ut 28 februari och jag tänkte gå över till rörligt. Borde jag göra det nu eller vänta till samma vecka innan jag väljer den bank som har lägst rörlig ränta? Tänker ifall ni tror det kommer komma fler lönesäkningar än den idag.

17. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Lönesänkningar? Hoppas jag du inte vill.

Gizmokvack gillar detta.
  18. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Efter dagens räntesänkning som träder i kraft den 5 februari så kommer det troligen inte att hända något med räntorna till den 28 februari.

Enligt vad Riksbanken säger nu så ska det inte bli några fler räntesänkningar i år. En del analytiker tror att det ev. kan komma en räntesänkning till med 0,25% i år. I vilket fall så går vi troligen mot en tid med stabilare räntor nu och perioden med ideliga räntesänkningar verkar vara över.

Kristy gillar detta.
  19. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Nästa räntebesked kommer 20 mars men ett tips är att börja kolla runt på alternativ innan ditt bundna lån går ut, speciellt hos de banker som har färdigförhandlade räntor, exv SBAB, Skandia och Danske bank. Skandia ger extra rabatt om man har pensionsförsäkringar hos dem och Danske bank ger rabatt till medlemmar inom Saco och TCO. Om inte annat bra att göra en koll där inför förhandling om rabatt från sin befintliga bank. Upptäckte själv att min rabatt hos Swedbank har halkat efter den automatiska rabatten hos alla tre nämnda banker så detta ska jag jobba med under nästa vecka. :)

Kristy gillar detta.
  20. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack för svar! Kollade idag på alla stora bankers hemsidor och de verkar redan ha sänkt bolåneräntan enligt artiklar på deras hemsida, eller tror ni de kommer sänka ännu mer den 5 februari? Isåfall kommer jag vänta tills dess innan jag byter till rörligt.