Den stora tråden om Redmi Note 5 (5.99", SD636)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 18 mar 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilken version av gcam rekommenderas nu för tiden för Note 5? Kör senaste versionen av Xiaomi EU (Android 8.1). Har kollat lite på reddit och xda men det är extremt rörigt och svårt att greppa vilken som är mest pålitlig.
     
  2. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Kör utan skydd. En gång ramlade jag med telefonen i handen. Tog emot mig med telefonens skärm neråt mot en trappa full med grus. Telefonen gled med min tyngd ovanpå. Resulterade i några små mikrorepor i ena hörnet så jag skulle vilja säga att skärmen är extremt reptålig. Däremot är åtminstone min väldigt mottaglig mot kladd. Den oleofobiska beläggningen verkar saknas helt och av den anledningen skulle jag kunna ha ett bra skydd, men har inte hittat något som är mer kladdtåligt än skärmen än... En annan anledning till att använda skydd är att skärmen är polariserad så med polariserade solglasögon måste man ha skärmen i landscape för att kunna se något. Motverkas av vissa skydd.
     
    Lokf gillar detta.
  3. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    OK! Tack för svar! Det låter hållbart och bra, testar utan skydd först och ser hur jag upplever det. Gorilla glaset är väl ganska hållbart som du säger, får se hur kladdigt det blir bara efter en stunds testande, lär få den idag med posten :)
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just problemet med den oleofobiska beläggningen verkar skilja lite på olika Note 5. Den jag hade förut hade inga större problem där. Nu har jag fått tag i ett annat ex. av Note 5 och den har klarat sämre ytbehandling.
     
    Lokf gillar detta.
  5. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Får man inte det med miui stock då? Fick in det iaf på en note 5 som jag beställde till syrran o hon har tele2 lr 3. Det står VOLTE istället brevid batterisymbolen. Funkar kanon också på min Mi max3 med Halebop men inte på min Mi max 2.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ingen aning, använde inte mitt huvudsim i den när jag körde MIUI. Ska dock sägas att Tele2 inte brukar visa VoLTE ikonen, så troligtvis har hon 3 då
     
  7. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Vad tror ni, någon chans att denna får Android Pie? Har googlat på det, och i vissa forum tror man det medan i andra tror man inte det.

    Den har ju redan fått en MIUI 10 uppdatering, men som bygger på Android 8.1. Vågar man hoppas på att det även blir en P-uppdatering?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle inte hoppas på för mycket gällande en officiellt, men via custom rom kör jag redan Pie. Xiaomi Redmi Note 3 SE fick ju ingen Android uppgradering vad jag förstått det som, den ligger fortfarande kvar på 6.0, men har fått säkerhetspatchar
     
    Ilter och Lokf gillar detta.
  9. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Skärmen har spräckt. Tänkte köpa ny LCD. Någon som vet skillnaden mellan med och utan "framme"?
     
  10. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Har samma problem och har börjat titta på RN 7, men är grymt nöjd med RN 5 så egentligen vill jag inte byta telefon...

    Är det någon som bytt sin skärm med lyckat resultat och kan berätta lite? Länk till skärm, instruktionsvideo tex.
    Går det att köpa en bytesskärm där man lätt kan byta hela skärmen enbart genom att lossa kontaktdon utan att behöva limma/tejpa osv?
     
  11. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Finns mängder med instruktionsvideos. Förstår bara inte vad "frame" är.

    Verkar ganska enkelt att byta faktiskt. Lossa skärmen för hand, lossa några skruvar och sedan bara att limma och sätta på nya skärmen och därefter de skruvar och enstaka komponenter man lossat.

    Mest orolig för kvalitén på ersättnings lcd-erna. Verkar var sämre kvalitet än original.

    Funderat på denna:
    Online Shop For Xiaomi Redmi note 5 lcd screen redmi note 5 Pro Screen Tested Display Touch Replacement for Redmi Note 5/Note 5 Pro 5.99' | Aliexpress Mobile

    Drar nog iväg en beställning i helgen
     
  12. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Ser nu att man kan byta hela skärmen och bara behöver limma kanterna.
    I kommentarerna till denna videon

    View: https://www.youtube.com/watch?v=SX5aDoXEToc&t=

    frågade någon om skärmen de använde var med eller utan frame och fick detta svaret:
    "It is without frame. at the one with frame you dont need glue or heat gun. The frame is the metal piece in the middle between battery and display."
     
  13. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tror jag ska testa utan frame. Den med frame är ju slut.

    Detta är ju något man bara måste lära sig. Tror jag har 3-4 mobiler/paddor med spräckta skärmar hemma. Lika fundamental som att kunna laga punktering i dagens samhälle.

    Ska beställa för min redmi notera 4 också när jag ändå är igång.
     
  14. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Finns på eBay för ett par hundra med frame, men man åker ju på lite avgifter. Kan nog var värt det ändå tror jag.
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Blir nog inga avgifter eftersom de skickar från England däremot kostar den nästan 400 inkl frakt medan den utan frame från Ali går på drygt 200 inkl frakt och avgifter.

    Eftersom jag tänkte köpa tre skärmar blir det stor skillnad totalt.
     
  16. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tror jag köpt Note 7 istället om den inte haft notch. Men skärmen på Note 5 är riktigt skön.

    Dock måste jag säga att jag gillar Redmi Note 4 ännu mer som vardagstelefon pga smäckrare design. Använder Note 4 nu tills vidare. Enda fördelen med Note 5 över Note 4 är egentligen kameran som är klart mycket bättre på femman.

    Note 7 är tyvärr ännu högre än Note 5.
     
  17. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Det beror ju på om du beställer från England eller Kina. 200 kr från Kina, men avgifter/moms på 125 kr plus att man troligen får vänta några veckor.
    Får nog bli en beställning från England. Telefonen är ju definitivt värd att reparera iaf.
     
    Ploki gillar detta.
  18. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja, helt klart. Beställde från Ali nu både för Note 4 och 5 (utan frame). 33$ totalt inkl frakt så lär landa på drygt 400:- med avgifter.

    Länkar:
    LCD till Note 4
    Online Shop For Xiaomi Redmi Note 4X LCD Screen Redmi Note 4 Display Screen with Frame for Redmi Note 4 Global Version 5.5'' Snapdragon 625 | Aliexpress Mobile

    LCD till Note 5:
    Online Shop For Xiaomi Redmi note 5 lcd screen redmi note 5 Pro Screen Tested Display Touch Replacement for Redmi Note 5/Note 5 Pro 5.99' | Aliexpress Mobile


    För den som inte gillar att vänta är det bättre att beställa från EU som du säger.

    Jag lär inte ha grejerna förrän i början på maj.

    Vet förövrigt inte vad framen innehåller. En anledning till att jag valde utan frame är att jag vill behålla så många original delar som möjligt.
     
    Last edited: 6 apr 2019
  19. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Pojken har en RN4 som också behöver lagas så det är inte omöjligt att jag köper samma :-)
    Vad hade du tänkt använda för lim?
     
  20. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ingen aning. Får kolla upp det närmare senare men det är nog inget stort problem att hitta.