Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite intressant om Samsung & Google Pay: Efter kontanter och kort – nu vill handeln att vi ska betala med mobilen

    Tydligen tar vare sig Samsung eller Google ut några transaktionsavgifter utöver kortavgifterna för sina tjänster, medan Apple tar ut någon viss summa för sin tjänst.

    Samsung Pay uppges inte ha kommit upp i några större volymer, vilket jag finner lite förvånande.

    Ett litet utdrag:

     
    bpl gillar detta.
  2. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Har lite kännedom om det. Apple vill tjäna pengar, Samsung vill sälja mer telefoner, klockor och Google vill samla in ännu mer information om sina användare. :)

    En fråga, jag har en Essential Phone och funderar på att köpa en Samsung Gear 3, kan jag använda Samsung Pay och hur pass bra fungerar det? Vill kunna vara säker på att jag inte behöver ta med kort?
     
    Last edited: 16 mar 2018
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag äger själv ingen Samsung-enhet men av redogörelser i tråden ska det med en Samsung-klocka funka lika smidigt som om du hade ägt en Samsung-telefon, eller rent av ännu smidigare. Dock var det lite problem med appen som hör till, eller?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Slänger in en fråga jag ställde i en annan tråd.
    Samsung Pay med Gear S3 / Gear S2

    Jag har en Gear S3.
    En automat för Flygbussarna, med stöd för NFC, gav följande felmeddelande när jag använde klockan mot NFC-läsaren: "Denna metod stöds inte".

    Automaten var väldigt ny, modernt gränssnitt. Den hade NFC-symbolen och en uppenbar yta att blippa på. Men tydligen kände den att jag använde något annat än ett betalkort och sa nej (hmm......). Ett vanligt kort gick att blippa utan problem alldeles efteråt.

    Någon annan som stött på något liknande?
    Väldigt märkligt.

    Prövade inte MST, hann inte, men misstänker att det inte skulle gått eftersom maskinen var konstruerad lite som en bankomat eller parkeringsautomat där man var tvungen att stoppa in kortet. (NFC-läsaren var däremot separat, en bit ovanför, så uppenbarligen en modern maskin).

    Vadan denna märkliga lösning? Förstör ju konceptet med NFC.
     
  5. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Lite udda.. var inne på Lagerhaus. De påstod att samsung pay inte funkar att de stängt av pga självscanningskassa. Låter fel...
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Två gånger när jag var i UK nyligen funkade inte Samsung Pay. Ett av ställena var just en självscanningskassa.

    Terminalen ska väl inte se någon skillnad, om det är ett riktigt kort eller MST-tekniken vill säga, tänker jag.

    Testade du, gick det trots det personalen sa?
     
  7. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Jag provade och den nekade. Dock gör den det rätt ofta vilket fall som helst. Läsaren hamnar på olika ställen på olika terminaler etc. Men jag nekades och hon frågade om det var samsung pay och då att den inte fungerade.

    Jag är fortfarande skeptisk över att det skulle vara en sån spärr då den normalt sett ska ta 100% samma ställen som ett klassiskt kort. Jäkligt irriterande att hon "fick rätt" Ser inte riktigt vitsen och att de ska själva kunna stänga av. Den ska ju funka på magneträmsan Förstår om de stänger av trådlösa som korten har
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Hon gav ingen förklaring?
    Verkar ju bara dumt och korkat. Varför vill de orsaka besvär för kunderna?
    Att betala med klockan är ju säkrare än ett vanligt magnetremsekort, med tanke på att klockan använder virtuella kortnummer.
     
    h.o.nordin gillar detta.
  9. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag handlade just på Bauhaus. Där var det problem tidigare med Samsung Pay. Nu funkade det utmärkt med blippa-terminaler. Rent allmänt så tycker jag att det funkar allt bättre då allt fler terminaler går att blippa. Jag hoppas att COOP och Systembolaget snart byter ut sina terminaler. Någon som vet när det sker?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Dessa funkar med MST-tekniken och Samsung Pay redan idag antar jag eller är det något krångel med det?
     
  11. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jo, visst funkar det med MST. Men det är smidigare när terminalen går att blippa. Då behövs inte pin-koden för mindre belopp och jag har en känsla av att det krånglar mindre.
     
  12. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    COOP 2:a kvartalet 2018: Betala med Contactless - Betalkort, Sparkonto och Privatlån - Coopna

    Terminalerna hos COOP har redan stöd för NFC, det är mjukvaran som måste uppdateras.
     
    h.o.nordin gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    En fråga: ställen där en servitris eller personal av något slag tar kortet i sin hand och stoppar in det, för att sedan räcka över terminalen. Gör de så av något särskilt skäl? Har de en chef som tvingat dem eller är det tycke och smak som avgör om de gör så?
    Har någon prövat att be att få betala med klockan i en sådan situation? Kommer de säga ja tror ni, eller börja krångla?

    Minns till exempel på flyget senast att de gjorde så, tog kortet i handen. Skulle aldrig köpa något då. Men hade Pay funkat på flyget, eller har de speciella offline-maskiner eller något?
     
  14. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Överallt där ett kort funkar ska pay funka Grundregeln? Men ja debatten lär dyka upp pga okunskap. Var och varannan butik undrar varför man håller mobilen emot och är skeptiska. Nästan alla säger att det inte funkar när jag håller emot telefonen och blir förvånade över att terminalen säger ok
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Min gissning är att det är tänkt som bättre service och ska gå fortare. Istället för att kunden står och gissar var kortet ska stoppas i på just den modellen av kortläsare så vet ju personalen det.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.

    Det går säkert bra att be om att få använda klockan utan problem. Men vissa skulle nog tycka det var jobbigt i såna situationer. Någon som gjort just det och kan berätta vad reaktionen blev? Alltså när kyparen och liknande förväntar sig att man ska överlämna ett kort.
     
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Bara säger att jag inte har kortet med mig och ber om att få låna terminalen. Inte så märkvärdigt [emoji23]
     
  18. bkrbyndr

    bkrbyndr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro
    Fortfarande no news för Amex ? ☹️
     
  19. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Kollade för några veckor sedan och då sa de att Apple Pay var prioriterat före Samsung Pay. Dåligt...☹️
     
  20. Franke

    Franke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Platta:
    Ipad Air
    Idag skulle jag handla lite korv på biltema och jag tror att den var terminalen nedan, eller en väldigt lik den. Som första fråga fick jag välja i terminalen om jag ville debiteras i USD eller sek. Jag fick trycka två i terminalen för att debiteras i kronor och USD låg som knappval ett. Väldigt konstigt och jag har aldrig sett det tidigare. Jag har ett vanligt ica banken-kort och ett konto i Sverige...

    http://www.thskassasystem.se/wordpress/bilder_produkter/kortterminaler/kortterminaler_1_big.jpg