Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag vill börja med att säga att jag missat att följa den här tråden, trots mitt i allra högsta grad aktiva Samsung Pay-användande.

    Jag har inte haft problem att betala en enda gång.
    Jag har sedan jag köpte min Galaxy S8+ ungefär 3 veckor efter release varit fäst vid Samsung Pay, så pass att jag bytte bort en fullt fungerande och faktiskt mycket bra Huawei Watch mot en Gear S3 för att kunna betala även med handleden. Nu har jag helt slutat bära omkring på en plånbok. Körkort och andra bilrelaterade kort förvaras i bilen (den dagen den blir stulen eller någon lyckas finna min fina gömma i bilen.. Ja, den dagen den sorgen.)

    I mina ögon handlar 95 procent av problematiken kring Samsung Pay om en oförstående användare. (Lugn nu, ni som känner att ni har full koll och ändå har problem.) Min erfarenhet pekar mot att man som ny Samsung Pay användare antingen saknar koll på var på terminalen man skall hålla emot telefonen, hur nära terminalen man ska hålla den, hur länge man ska hålla den osv. Det är inte heller ovanligt att användaren räknar med att terminalen är NFC-aktiverad och därför håller enheten mot skärmen eller andra delar frånskilda magnetläsaren. Hittills är det fler terminaler som saknar NFC-kompatibilitet eller inte är aktiverade för det, än vad det finns terminaler som är kompatibla. Att större kedjor så som Ica, Mcdonalds, Max osv har aktiverat sina terminaler ger inte användare av andra lösningar någon större trygghet, då nästa terminal med stor sannolikhet inte är kompatibel med NFC.

    I mina ögon har man i och med möjligheten till betalning med sin klocka, som komplement till sin mobil, skapat en komplett lösning. Om mobiltelefonen skulle ladda ur har man istället en smart-klocka med långt mycket mer betryggande batteritid.

    Det börjar bli ett lite långt inlägg, men så kan det gå när man efter 20 sidor lägger sig i tråden igen.

    Jag måste passa på att kommentera den stora fasan till "blipp"-kort eller, NFC-kompatibla kort. I mina ögon är det den hittills sämsta uppfinningen inom betalningsindustrin. Plötsligt har det blivit möjligt att utan min vetskap, med gemene mans enhet kopiera en annan människas kort-uppgifter, eller varför inte genomföra en betalning. Att korten är begränsade till köp om till exempel max 200 kr utan att ange kod begränsar enbart dess användbarhet ytterligare. Nej, med Samsung Pay vet jag när jag ger möjlighet till betalning, samtidigt som jag gör det med ett för omvärlden värdelöst kortnummer - Helt suveränt.
     
    bernard, oneman, bpl och 2 andra gillar detta.
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har då inga problem med var jag ska hålla klockan men det händer ibland att det blir fel och att jag måste försöka igen. Ibland medges ej och ibland går köpet igenom för att sedan avbrytas i kassan. Jag har helt slutat att använda Samsung pay nu. Synd. Det var smidigt när det funkade bra. Nu återställer den Samsung Pay på grund av "borttaget Samsung account" efter några dagar och man måste börja om från början igen. Jag är trött på det och får se i framtiden om det blir bättre Antar att det kan funka bättre om jag hade haft en Samsung-lur tillsammans med klockan.
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Känner exakt likadant! Ska jakt våga lita på klockan vid betalning och känns plånboken hemma måste det alltid funka och för mig för det inte det. Sist jag skulle betala med klockan var kortet/kontot nollställt så nu har jag inte använt den på några månader.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Precis samma här.


    Efter några månaders uppehåll har jag nu aktiverat Pay i min klocka återigen. Får se hur länge det varar...
     
  5. shadowman

    shadowman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har de flesta av er som har problem med Samsung pay, mest problem att betala med klockan antar jag? Vilka telefon har ni som har problem? Jag har en Note 8 och Samsung gear s3, jag inte haft ett enda problem med båda. Kortet har bara lagts till en enda gång då när de köptes för nästan 9mån sen
     
  6. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har använt Samsung Pay sedan starten som var för mer än ett år sedan. För mig har det varit problemfritt förutom en gång när jag fick lägga till kortet på nytt. Jag är mycket nöjd och kommer inte ihåg när jag använde kortet sist. Jag kombinerar med betalappen GLASE och Swish.
    Jag använder en Samsung Galaxy A5 2017.
     
  7. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Kör Gear s3 frontier ihop med Huawei Mate 10 PRO. Har fått installera om Samsung pay 13 ggr sen dec 2017. 7-8 gånger av dessa 13 är för att kampanjerna för Samsung pay har fått anslutningsfel. Det har fortfarande gått bra att betala med klockan men jag vill ha tillgång till kampanjerna så då har jag själv fått göra ominstallation. Men sen kanske 2 månader efter någon uppdatering så får jag aldrig anslutningsfel när det gäller kampanjer, desto värre så tappar den kortet helt vilket är katastrof. Jag har bra tålamod men snart lägger jag aldrig mer in min kort i Samsung pay.[​IMG]
    Edit, hur ofta betalar du med klockan med tanke på att du har en Samsung mobil..?
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Kör Pixel 1.
     
  9. Dykarrn

    Dykarrn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag kör Pixel 1 XL och Gear S3. Har också tappat registreringen av korten några gånger. Verkar hänga ihop med uppdatering av Gear-appen för min del.

    Kampanjer kan jag bara se när jag installerat om Samsung Pay sen efter ett tag står det något felmeddelande när man går in på kampanjer.

    Tycker Samsung sköter det här rätt dåligt faktiskt.
     
    nuco gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Trår ju att den har Samsung Pay, men bara med NFC. Funkar alltså bara där du kan blippa kort, inte där det bara finns magnet- eller chipläsare. Det är ju en budgettelefon så förstår att de inte trycker i allt i den.
     
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tänkte bara kolla med er som betalar med Gear S3 och som tycker det fungerar bra, hur håller ni klockan när ni betalar med MST?

    Trycker ni den mot sidan där man drar kortet eller håller ni som någon sa så att klockan är nån centimeter ifrån?

    Jag tänkte börja använda min mer aktivt för att slippa ha med plånbok och nu senast på systembolaget fick jag "medges ej", kassörskan sa "prova igen det brukar funka då" så hon hade varit med förr :) och ja, då funkade det. Jag höll då klockan mot sidan där man drar kortet, så att den alltså är så nära som möjligt där själva magnetremsan dras.
     
  13. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Jag håller klockan helt mot betalterminalens skåra för kortet. Har faktiskt aldrig testat att hålla avstånd. Brukar fungera bra. Ja, förutom på Ica då där den brukar säga åt mig att blippa när jag kör MST. Och och ofta fungerar inte NFC heller. Får olika felmeddelande.
     
    milky81 gillar detta.
  14. rne_nsrp

    rne_nsrp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Var på Stadium idag. Kassörskan sa nåt i stil med "det kommer inte funka, vi har inte fått nya terminaler" när jag skulle hålla mobilen mot terminalen. Hon blev lite chockad när hon såg att det funkade.
     
  15. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Goda nyheter för en del av oss. Länsförsäkringar bank verkar vara på G att lansera Samsung pay i början av oktober
     
    Axan gillar detta.
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Äntligen! Hur har du fått den infon? :)
     
  17. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Ringde banken och frågade
     
  18. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Hoppas det stämmer den här gången. Tidigare när jag haft kontakt med Länsförsäkringar har det ständigt varit nya bud om lansering av Samsung Pay, senast var "I slutet av sommaren"

    Men, den som väntar på något gott.. :)
     
  19. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Plötsligt händer det!! Länsförsäkringar får Samsung Pay!!!!

    [​IMG]
     
    Axan och Travolta gillar detta.
  20. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Accepterade mitt kort med! Nu är det bara att testa det "in the wild"