Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 191
    Mottagna gillanden:
    931

    MINA ENHETER

    I vilken logg stod detta? I Google Play?

    Min bild av Samsung har sällan varit särskilt positiv, de är riktiga klåpare. Skulle kunna räkna upp en lång rad grejer de gjort, t.ex. med min Gear S2 under tiden jag haft den, de har gjort klockan riktigt opålitlig genom sina korkade handlingar. Så illa att jag inte längre vågar varken betala eller spela in löprundor med klockan, för det är så opålitligt. Hur som helst har jag helt missat att MST tagits bort. Det är väl något som kunderna borde informeras mer tydligt om, då det är en rejäl förändring. Antingen med en notifikation eller genom att email till alla användare av Samsung Pay. Illa Samsung!
    Jag har en Samsung Pay-app på min telefon, som klockan är uppkopplad till (har en Pixel, det är alltså inte den vanliga Samsung Pay-appen utan endast något slags plugin till klockan). Brukar alltid läsa uppdateringsloggen men har inte sett något om detta i den loggen.

    Är det EU:s regelverk om säkra betalningar, som gör att verifieringar görs mer frekvent (sms-kod/Bank-ID, typ Verified by VISA och Mastercard Securecode), som ligger bakom även detta?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    20 358
    Mottagna gillanden:
    9 362
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Ja
     
  3. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Nu när jag tänkte lite efter så var det inte en logg det var visst en meddelande i Samsung pay själv där stog viktig information angående MST funktionen. Där stog det då att enligt EU beslut så kommer MST funktionen att stängas av/tas bort i Samsung pay från och med och så stog det en datum minns inte exakta meddelandet. Men det stog att det hade också göra med MST är inte säker längre enligt EU.

    Tänkte tvärt om trodde först att det var i en uppdatering logg. Det kan möjligen stått där också i något som "tagit bort MST pga beslut av EU". Om den nu ens gjorde det.
     
    N6290 gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 057
    Mottagna gillanden:
    6 001
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    NFC sätts på automatiskt om du väljer att betala med spay. Dvs sveper fram kortet eller startar appen och väljer betala. Man behöver med andra ord inte ha NFC aktivt hela tiden, vilket behövs på gpay.
     
  5. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Konstigt för jag minns det stog nånstans att även Samsung pay kräver NFC på för göra betalning. Stog inget om att Samsung pay sätter på NFC sedan stänger av den.
     
  6. naffe

    naffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur fungerar Samsung Pay för er? Köpte en Watch Active 2 och tänkte att det skulle bli smidigt med betalning, problemet är att det har fungerat 2 gånger.
    Står för det mesta "Försök igen" på terminalerna. Slutar med att jag får gräva upp plånboken och dra fram kortet lite skamset.
     
  7. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Bra med telefonen. Har inte provat klockan ännu.
     
  8. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra 5G
    Platta:
    Samsung Tab A7 (SM-T500)
    Fungerat klockrent de gånger jag har testat (Galaxy Watch 46mm).
     
  9. tswfootball

    tswfootball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    463
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Har upplevt som att det funkat mindre bra i Coop butiker senaste tiden.

    Det ska väll inte ha något att göra med vilken butik det är, men i typ alla andra butiker har jag inte stött på några problem.

    Men i Coop måste jag väldigt ofta blippa om alt ta fram kortet
     
  10. naffe

    naffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske är jag som gör nått fel, får försöka igen.
    Ska det fungera på alla terminaler nu? Läste längre bak i tråden att det skulle bli obligatoriskt med NFC.
     
  11. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Så länge terminalen har Blip betalning alltså med blip symbolen när man ska betala. Då ska det gå med den terminalen, men kommer det inte upp en sådan symbol på skärmen eller att det heller inte finns en sådan symbol på sidan av terminalen. Då funkar det inte.
     
  12. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    643
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Min sambo fick precis mejl att Samsung Pay har aktiverats på en ny enhet. SM-R770 (Gear S3 Classic). Hon äger en sån enhet men den är hos Samsung i Kista på garantiärende. Vi fabriksåterställde den innan vi skickade och den kom fram iförrgår men de har inte börjat jobba på den än. Man ska ringa om det inte stämmer att man aktiverat Samsung Pay på en ny enhet. Vi har ringt Samsung Support och de sa att de inte har börjat jobba på den än, det var typ allt.

    Någon som felaktigt fått samma mejl från Samsung? Har själv haft lite strul med spöknotiser från Spay men aldrig fått något felaktigt mejl.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 057
    Mottagna gillanden:
    6 001
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Inget mail till mig än så länge.
     
  14. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Dom som säger dom inte har börjat på den, kan ha fel information om det och att någon tekniker håller på med den redan. Klockan i sig är kopplad med samsung konto som skydd mot stölder osv. Så det är nog därför ni fick denna mejl, då en tekniker har troligen arbetar med den och testat funktionerna för se vad är felet eller något.
     
  15. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    643
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Klockan är återställd innan vi skicka den så den skall inte kunna vara uppkopplad med hennes Samsung konto överhuvudtaget. Och att registrerat ett nytt Samsung Pay konto med hennes uppgifter låter inte riktigt rätt. Hoppas på någon slags bugg och att mejlet bara är felaktigt utskickat. Skickade nyss ett mejl till Samsung så får vi se om de utreder saken.
     
  16. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Att återställa klockan tar inte bort Samsung konto förbindelse. Eftersom klockan har så kallad anti stöld funktion som binder klockan fast på den Samsung konto som man använder. Så skulle den som återställer klockan, som har stulit den så kommer det inte att fungera då den är fortfarande bunden. Så det är därför ni fick mejlet för teknikern la säkert in en demo kort i Samsung pay, när dom undersökte klocka efter vilka fel det är på den eller om dom gjorde typ av test för vara säker att allt fungerar osv.
     
  17. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    643
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Okej, håller tummarna för att du har rätt!
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 191
    Mottagna gillanden:
    931

    MINA ENHETER

    Om man fabriksåterställer på "rätt" sätt, dvs inne i menyn för fabriksåterställning så ska väl inget stöldskydd ligga aktiverat? Måste ju gå att stänga av stöldskyddet på något sätt, om man t.ex. ska sälja enheten. Hur fabriksåterställer man på rätt sätt för att slippa stöldskydd, om det inte räcker att göra det inifrån systemmenyn för återställning?
     
  19. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Finns det någon uppsida med samsung pay för mig som använder Swedbank plånbok idag? Har precis gått över till samsung från Huawei.
     
  20. TseykSuli

    TseykSuli Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    1 283
    Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 512GB
    ROM:
    10
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+ 128GB
    ROM:
    Android 10
    Telefon 3:
    ASUS Rog Phone 2 512GB
    ROM:
    Android 10
    Nej för hade varit så då hade den som stulit klockan kunnat använda samma metod för få bort stöld skyddet. Man måste in på Samsung konto tror jag och tabort den där eller i telefonen själv. Minns inte exakt, men den gör så att all fabriks återställning via klockan tar ej bort anti stöld skyddet.