Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi 5 Plus (5.99", SD625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 7 dec 2017.

  1. Droid113

    Droid113 Guest

    Förmodligen kameran och prestandan men jag har hellre denna RM5+ global version jag har i handen än den s8 jag hade innan. Så det är tycke och smak
     
    Droid82 och Ploki gillar detta.
  2. prssn

    prssn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Köpte nyss min därifrån. Leverans tog lite längre tid än utlovat men annars inga problem.

    Man får den skickad via England så inga problem med tull osv.

    Om den fortfarande fungerar så kan du ange Chkout5 och få 5€ rabatt.
     
    Droid82, rince0r och Oneplus2 gillar detta.
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    Vad är skillnaden på multirom, miui global, miui Chinese, miui eu, miui pro osv?
    @flipp@flipp jag får låsa upp kl 23 ikväll. Behöver lite info inför denna stora händelse så jag vet vad jag vågar Flasha och inte
    Behöver veta mer om hur jag installerar senaste gcam mod ordentligt och så jag inte faller i någon twrp-fälla för att min global version skiljer sig från den kinesiska och indiska versionen.
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Följde det med något skal i paketet?
     
  5. prssn

    prssn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Droid82 gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    MIUI Chinese och MIUI Global är de officiella romarna. Xiaomi EU är MIUI Chinese Developer som EU-teamet har modifierat för att passa västerländska användare. Jag brukar själv vara väldigt nöjd med EU-romarna. Har inte så bra koll på andra romar, du får googla. Det finns instruktioner för hur man installerar Xiaomi EU och Root här: MIUI 9.6 - 8.3.8

    När du flashat in root kan du ladda hem root file explorer från play store och sedan editera build.prop för att aktivera camera 2 api. Finns massvis med guider för hur man gör mer i detalj på nätet. När du gjort detta är det bara att ladda ner någon version av den moddade gcam appen och testa.
     
  7. Droid113

    Droid113 Guest

    Tack för svaret. Det är redan fixat. Kör senaste AEX med de rotade appar man saknat ett tag nu.
    Har du någon optimal gcamversion+inställningar du använder dig av? Jag har testat mig fram lite och kameran presterar klart bättre än stock men jag har känslan av att man kan krama ut mer än vad
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nja, när jag hade Mi 5s testade jag rätt många olika inställningar men skillnaderna var marginella.
    Kör Config Camera HDR+: Nexus 6 Auto och HDR+ parameters ställda till High.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Flashade nyss in senaste EU-romen. Nu kan man aktivera swipegester ala iphone så navigationsknapparna behövs inte längre där nere. Rätt schysst lösning även om det nog kommer ta några dagar att vänja sig.
     
  10. Droid113

    Droid113 Guest

    Sweet. Det är en bra lösning. Då får man ju mer skärm helt plötsligt :)
    Hoppas bara de inte dröjer allt för länge med att släppa sources så vi får lite grymma kernels. Det är den enda anledningen till att jag är osugen på att köra miui. Luren är rappare på Aex tyvärr.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har kört MIUI några år nu och blivit så van att jag föredrar det framför Vanilla. Tycker Vanilla känns för avskalat. Sedan tycker jag Xiaomi är riktigt duktiga på att optimera MIUI, upplever inte alls att Vanilla är rappare när jag testat olika customs roms på andra Xiaomilurar men det kanske beror på vilken specifik rom man kör. Använder du Aex nu?
     
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Då gör du rätt i att hänga kvar med MIUI. Missförstå mig rätt. Jag gillar miui och jag kör roms nästan uteslutet för att få en rappare lur (Benchmarks skiter jag ju i ofc) och det är faktiskt skillnad med just aosp-roms, på lineage märker jag ingen skillnad tex. Sen är det säkert så att jag är känslig också.
    Går det lika fort att svepa och luren uppfattar kommandot som när man trycker?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just det, jag har mest testat olika varianter av Lineage och det var det jag syftade på med "Vanilla" så du har nog rätt i att AOSP är snabbare då.

    Det går snabbt att svepa men själva animationen laggar lite så det är inte helt perfekt implementerat.
     
  14. Droid113

    Droid113 Guest

    Just set.
    Okejokej. Hoppas det hinner fixa till sig innan källkoden släpps. Jag tror tyvärr att vi får vänta till Maj minst..
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Söker skäl för att byta upp mig från Redmi 5 Plus men det är fan svårt att hitta en ersättare som är så mycket bättre att det motiverar att hosta upp runt 5000 kr. Ska man lägga den summan vill man ju att den telefonen ska vara klart bättre på flera viktiga punkter och minst likvärdig i övrigt, Kollar man på lurar runt 3000-4000 kr finns det inget som lockar tycker jag, kanske Mix 2 men den har sämre batteritid och högtalare. OP5T är ju dock lockande, främst på grund av prestandan men högtalaren och kameran är nog sämre även där (jämför med gcam på RM5+) Mate 10 (ej pro) är en annan kandidat men vet inte om jag orkar med EMUI. Det ryktas om att Redmi Note 5 Pro snart släpps i Europa så det kanske blir den. Dock trist att köpa en lur som är exakt lika förutom att systemchipet är bättre... o_O
     
  16. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag tänker exakt som du förutom att jag inte tror att det är värt att uppgradera till redmi note 5 pro om du inte får denna lur såld först vill säga . Något annat jag tänker på är att det händer ju ganska mycket på Smartphonefronten som är kostsamt just nu eftersom det är i sin linda . Jag tänker närmast på 100% front display och in screen fingerprint reader. Dessa kostar skjortan just nu. Men om något år när de blivit vardagsmat även hos kinalurarna kommer priset ha fallit. Just nu ser jag ingen anledning att uppgradera alls. Jag bytte från s8 till denna och har inte tittat tillbaka. Visst. Jag saknar kameran, men det är faktiskt allt också. Och just nu känns det som att om man lägger en 5tusing extra så får man just bättre kamera medan resten som är bättre inte ens är i närheten av att kunna försvaras av prislappen på luren.
    Tar det ett år extra utöver mina kalkyler så får man väl lägga 1500kr på nästa redmi-serie och vänta ett år till bara
    Om jag hade varit du hade jag varit grymt sugen på Mi Note 4. Det känns som att den kommer komma med en riktigt bra balans mellan prislapp prestanda och kamera.
    För mig finns det inget annat än Xiaomi och OnePlus längre just på grund av deras generösa inställning till uppläsning av bootloader och det stora community med utvecklare som följer med dessa märken. Det är verkligen mervärde.
     
    flipp gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Väl talat!

    Är förresten också lite sugen på Mi 5s Plus igen som jag dumt nog sålde efter 8 månaders användning för 1600 kr. Det är fortfarande den bästa telefon jag haft. Redmi 5 Plus är snyggare och har en bättre högtalare men prestandan på 5s Plus är ju bra mycket bättre .Tyvärr tröttnar man ju efter ett tag och vill testa något nytt. Som du är inne på kan nog Mi Note 4 bli kanon, frågan är när den släpps?
     
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Det lär ju komma en mi6s eller något. Annars kan du ju köra på mi7, men det kommer ju bli förhållandevis dyrt. Jag tror inte note 4 kommer innan september så det är en tid kvar. Men det kommer väl inte ske några större lanseringar innan hösten nu heller. Bara mi7, max3 och mix 2s men det är för dyrt och för stort antar jag. Trots att jag är ganska sugen på att testa en maxtelefon någon gång. Mi 6x kanske är något för dig då?
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 7 kommer förmodligen att ha en skärm på 5.7" (18:9), det är för litet för mig. Mix 2s och Max 3 kommer jag däremot överväga.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De flesta varianter av gcam-modden är instabila och krashar ofta på Redmi 5 Plus. Arthurs variant som är optimerad för Redmi 4X verkar dock stabilare. Har kört den nu flera dagar utan problem:
    Google Camera Port: oganyan-arthur apks