Den stora tulltråden - allt om tull- och prisförändringar

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bernard, 14 apr 2025.

1. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    9 035
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Räkna med tull och moms från start istället så blir det eventuellt en trevlig bonus ifall paketet slinker igenom.

Chivo gillar detta.
  2. cykelman

cykelman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Håller med, räkna med det sen bonus om du klarar dig.
    Alltid gjort så och aldrig varit allt för missnöjd då

Chivo gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 883
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Anne Droid och Dingus gillar detta.
  4. Anne Droid

Anne Droid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    En liten rant eftersom jag har ungefär lika svårt för dålig journalistik som för politikers fantasifulla uttalanden.
    Vi går igenom innehållet i artikeln:
    Nej, att de minimis undantaget tas bort och att tullavgift påförs alla varor från butiker som Temu och Shein innebär inte att att det är slut med att folk "beställer billiga grejer" från Kina.
    Vad det innebär är att en polyesterklänning som i dag kostar konsumenten 100kr inkl. moms istället kostar ungefär 110kr. Skäligt är det att tull läggs på alla produkter, såklart men knappast något som gör att det inte går att beställa billiga grejer från Kina.

Återigen har jag svårt att se hur ett beslut som påverkar vilka avgifter som åläggs konsumenten påverkar hur seriöst kinesiska klädbutiker ser på sitt producentansvar, testning av tyger och andra material. Ministern säger även att "man vet att när man har så låga priser som de har – då är det något som är fel". Det är något jag håller med om. Om ett linne kan kosta 40kr eller en stickad kofta 80kr kompromissas det med all säkerhet på flera sätt. Produktionsvillkor, materialval, kvalitetskontroll, hållbarhetsarbete och kravspecar kostar pengar i alla led. Ska varorna dessutom fraktas över hela världen, till ett centrallager, ut i butiken och fortsatt kunna säljas med en marginal som ger företaget profit är det rätt klart att det kan bli svårt att göra allt det här på ett bra sätt. Återigen är det inget du kommer åt genom att lägga på en tullavgift som gör att några kronor extra trillar in hos tullverket. Surfa in på valfri svensk klädbutiks webbplats och du kan se att prisnivån är relativt jämförbar, för jämförbara produkter där tullavgiften betalats.

Hade det inte räckt med att säga att det skapar en osund konkurrens när svenska handlare behöver betala tull på de produkter de säljer och att tullavgifterna delvis kommer att användas för att finansiera ett arbete för att bättre reglera och bekämpa användningen av/försäljningen av produkter med giftiga ämnen?

Det är den typen av uttalanden, för att inte tala om lågkvalitativ journalistik, som gör att det är svårt att hysa någon respekt för den typ av debattinlägg som likt (giftiga) flugsvampar sticker upp ur politikerlandskapet.