Den stora TV-tråden - vilken TV skall jag köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av bernard, 1 jan 2024.

1. alna6431

alna6431 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Skrev till en säljare i chatten att jag valde mellan den tvn och LG C5 och om det fanns någon extra rabatt man "missat". De fixade en 10% direkt och skickade i chatten.

Stefan gillar detta.
  2. liqwid78

liqwid78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    383
    Man kan 15% om man pratar med rätt person. Hur? Det är en lotteri.

3. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13
    Det är ett lotteri, jag fick 10% på en redan lagd order. De erbjud 10% + 40% kuponger på nästa order också.

4. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

En kunskapsfråga. Jag ska placera en ny tv på en vägg alldeles bredvid en annan vägg med två större fönster i söderläge. Jag har läst på lite grann och förstått att jag med fördel kan titta på en qled och därmed komma billigare undan jämfört med dyrare panelteknik. Stämmer det här med era erfarenheter?

5. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Direkta reflektioner kommer ingen TV-panel att hjälpa mot det. Jag hade en QLED tidigare, det bästa Samsung kunde erbjuda så vid reflektioner såg det som en blinkande julgran.
    Det som avgör är om du har jätte ljust i rummet och du vill ha en bättre "brightness". QLED kommer ge dig det mot OLED. Men när det blir mindre ljus så kommer OLED att ge allt du har drömt om. Det är bara att välja vad du prioriterar :)

Dingus gillar detta.
  6. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Kastar mig in

Mina val står mellan Samsung S90F vs LG C5, är även lite intresserad av S95F vs LG G5 men är inte säker på att jag vill lägga 4000 extra. Tittar i huvudsak på 55” då jag känner att 65 blir för stor och dessutom mer pengar.

Tv:n/vardagsrummet är i min källare med fönster mitt emot, har inget direkt solljus in men fönstren speglar sig ändå i nuvarande Panasonic plasma.

Tittar på ”vanlig” tv via Telia fiber och tv box men streamar även en hel del via Apple TV. Tittar en hel del på sport, fotboll, skidor osv.

Har ett ljud system till nuvarande tv som jag tänkte köra vidare med tills det ger upp och har även en Harmony fjärr för att styra allt för att slippa flera fjärrkontroller.

Vilken tv skulle panelen här rekommendera för dessa ändamål ?

Spelar avsaknaden av dolby vision någon roll för mitt användande?

Tacksam för alla råd

Last edited: 20 nov 2025
  7. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Jag köpte en S90D 83” för någon månad sedan. Valet stod mellan LG C4 och Samsung S90D/s95D. Jag dammsög hela internetburken tills ögon blödde på natten.
    De har lite olika format stöd. Om det kvittar så ta den som är mest prisvärd, bättre garanti och passande ekosystem.
    S95F har dock en QOLED panel som är bättre än LGs. Men sånt ser man oftast om man har TVn bredvid varandra.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Jag blir så förvirrad av all info så det brukar sluta med att jag behåller den gamla tv:n för jag kommer inte till skott:D

lenamarsan gillar detta.
  9. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Absolut! Om du är nöjd och vill inte gå upp i storlek finns det ingen anledning att slösa på pengar. Köp när din plasma går sönder.

Fredriks gillar detta.
  10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Hur är ditt tv tittande, vad för källa använder du ? Tv box eller streaming ? Jag spelar inget utan tv:n används för tv tittande via Telia eller streaming. Mycket SVT play, tv 4 play, Netflix, Prime osv. Just nu lutar det faktiskt åt en 65” S95F, har gått upp från tidigare 55” :D alternativt en LG C5 65” men frågan är vilken som är bäst för mitt användande.

11. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 360
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur är Samsung med deras oled tvs med colour accuracy. Samsung har ju en historia om sig att inte respektera färgerna... Men de flesta tillverkare verka ha något form av film maker mode nu förtiden...men om jag får gissa prioritera Samsung ljusstyrka och onödigt hög vitbalans... Samsung har ju tidigare varit sämst i klassen... Men de kanske blivit bättre i och med hård konkurrens.

Det är synd att Panasonic inte släpper större modeller än 77 tum... Förstår att de inte vill tumma på kvalitén och är svårare att få stora paneler perfekta. Men jag tänker ju inte gå ner i storlek vid nästa köp...

12. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 460

MINA ENHETER

Finns väl inställningarna för filmmaker mode i flera av Samsungs modeller,eller menar du att det modet inte är rättvisymt på deras modeller?

13. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 360
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har ingen koll på Samsung... Men om de har ett film maker mode... Så är ju det en bra indikation att dom blivit bättre.

eastbound gillar detta.
  14. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Använder inte filmmaker mode utan movie mode med inställningar som jag hittade på en forum. Perfekt bild.

Oceanic gillar detta.
  15. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Vi kör via Apple TV 4K. Telia finns även som app där.

Fredriks gillar detta.
  16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Intressant, då låter det ju som att ditt användande liknar mitt. Är det bra bild via alla appar eller skiljer det sig , tex Netflix eller annan app ?

Tänker mest på avsaknaden av Dolby Vision (om man nu ens saknar det)

17. liqwid78

Mottagna gillanden:
    383
    Alla funkar prima. Vi skaffade Apple TV för att inte behöva uppdatera apparna på TV. De brukar alltid bli segare med tiden och ibland stängs funktioner av.
    DD, jag har aldrig bryt mig. Det är ingen Wow alls när man ser DD eller HDR10+. Visst blir vissa förbättringar men ingen revolutionerande.

Bifogade filer:

Fredriks gillar detta.
  18. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Har aldrig använt dom inbyggda apparna heller, kör hellre med Apple TV faktiskt.

19. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 360
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skulle aldrig köpa en tv utan dolby vision... Samsung är nog dumsnåla här, jag tror de förlorar mer potentiella kunder än vad licenskostnaden är.

20. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 331

MINA ENHETER

Syns det så stor skillnad alltså ?

Byter inte tv spec ofta så jag behöver hitta den optimala tv:n för mitt användande och det står just nu mellan LG C5 och Samsung S95F