Desire -> Galaxy S... dags för frågor!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av mrBira, 27 jan 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Dom 4 första tweaksen som Bjarne rekommenderar. Och ingen lagfix!

Vad är det som inte känns "rätt" ? :) Du gjorde factory-reset innan flash va? Och wipe-rom ska du välja.. :)

Vad kokade du för rom? vilken launcher osv? Posta loggfilen här om du har den kvar.

2. mrBira

mrBira Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hehe... är inte samma "flyt" som jag är van vid på Desiren. Tycker det borde gå minst lika bra på denna lur.
    Appdrawern smålaggar (ADW Launcher EX, men även stock launcher).
    Dungeon Defenders är inte heller direkt laggfritt. Inte ens i single player.

Drar in i recovery nu och tar bort lagfix

3. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nu har jag aldrig haft någon Desire så jag kan inte bedöma det, men inte ska det lagga särskilt mycket, inte alls tycker jag..

Gjorde du en fabriksåterställning innan du flashade in Docs rom via CWM?

4. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Upplever liknande smålagg med lagfix också.. bort med allt sånt crap!

Laggar Dungeon Defenders när du springer omkring ensam liksom eller när det är fullt ös med fiender? Det ska absolut inte lagga det minsta om det inte är mkt action på skärmen.

edit: Tycker du att det flyter lika som på Desire'n eller är det stor skillnad? Det flyter bra mkt bättre på min SGS än på dom DHD jag har provat på tex.

Last edited: 27 jan 2011
  5. mrBira

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Japp, tog full wipe. Factory reset + wipe cashe + wipe dalvik.
    Allt i flashningsväg har gått rätt till, det vet jag. Men sen hur det är med allt laggfixande å sånt vette tusan... gick nyss tebax till RTF, fortfarande samma irriterande smålagg + aningen lägre quadrant resultat. Vad får ni för score förrestren?

Dungeon laggar när jag kutar omkring ensam, på första banan. Går dock inte ens att jämföra med hur det var på min Desire! Där hade man väl runt 2-3 fps på sina ställen ;)

Vet inte, jag kanske bara är petig...eller hade för höga förväntningar på SGS.

ALLT flöt bättre på min vanliga Desire (ej HD), överklockad till 1.2ghz, förutom just Dungeons som istället var ospelbart.
    Därför är jag väl smått intresserad utav att överklocka en aning, för på HTC lurarna blir det grym skillnad med OC och UV.

6. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Nu får jag 1215, men jag har slutat kolla på quadrant eftersom det inte riktigt känns relevant. Hade klart högre score tidigare med äldre romar och lagfix aktiverat, men telefonen laggade betydligt mycket mer då.

Jag upplever inte några lagg, men jag kanske är bortskämd med att jämföra hur det fungerade när jag köpte telefonen i juni förra året. Om jag förr körde ett propellerplan så kör jag idag ett jetplan :)

7. Johnkan

Johnkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det där med quadrant ska man inte lita på. Det testet är väldigt optimerat för snapdragon processorer.

Min telefon flyter på som attan nu, med harcores kernel och ingen lagfix. Kanske 1200 i quadrant score. Medans jag i början av SGS tid hade quadrant scores på 2400 med en lagfix men den flöt inte alls lika bra som telefonen gör nu :)

8. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kolla på videon där swedroid lirar dungeon på galaxy tab, och jämför med det. Kan förvisso vara svårt att se på en video, men ger en uppfattning iaf.

Du får dra ner lite på video upscaling i options så flyter det bättre annars.

Allt ska va RFS, helt korrekt :) Nåt lagg i själv UI't ska det inte va tal på. Om man kör den vanliga appdrawern i ADW EX kan det hacka till lite nång gång om man scrollar fort som attan.

Första uppstarten efter ny kernel eller rom så går massa synk osv igång som du nog vet, galleriet bygger upp tumbnails databasen osv. Kolla med android systeminfo eller liknande så cpu inte ligger och lastas av såna processer.

Quadrant säger inget alls, det är inga problem att få över 2000p med rätt typ av lagfix osv men det e inge mer smooth för det.

Jag får 1100-1200 med doc JS3 speedmod K12R 500Hz.

Har testat lite med OC, SGS går stabilt till 1,2Ghz ungefär och det ger märkbart högre spelprestanda. Vet inte om UI blev direkt mjukare, känns inte som det blir så mkt mjukare än det är.

Idealet vore speedmod kernel med 1,2Ghz OC, dom OC kernels jag provat har saknat endel saker som jag gillar med speedmod.

9. mrBira

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Härligt, tack för tipset! Var och köpte mig en sådan på expert för 219:- för case + skärmskydd, helt otroligt billigt. Helt klart ett givet köp! Finns till dom flesta telefoner.

Kanonbra wiki!! Tack för tipset! :D

Har kikat den videon i 720P, syns direkt att så bra flyter det INTE på min lur!
    Kan tänkas att det har å göra med att jag återställde med titanium från min Desire, så jag gör en clean install av DD nu, tar ett bra tag att tanka från deras sega servers dock... (har endast sparat save-filen)
    Återkommer med resultat ifall det blev någon förbättring.

Man "ska" inte behöva dra ner scaling... körde på systersonens SGS (helt original) och det flöt aningen bättre dära, med allt på max och ljud påslaget.

Mjoo.... vet att man kan lura quadrant att få höga scores. Hade en bit över smått otroliga 3'200 när man körde LeeDroid och data2ext, klockat i 1.2 ghz.
    Grymt resultat, men luren som annars flöt som en kork i salta havet kändes helt plötsligt segare.

Känner vi någon kernel-moddare som kanske kan ta och tillåta högre frekvenser i Speedmod kerneln?
    HUmmingbird ska visst palla upp till 1600 mhz (huruvida den är stabil då, och vilken kylning/spänning som behövs är en annan femma)

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Last edited: 28 jan 2011
  11. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

När ni ändå snackar om Dungeon Defenders; På vissa val i spelet så visas skärmen i stående läge, t.ex. vid level up, är det bara jag som inte ser hela skärmen? saknas lite text vid höger?

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har också märkt det, saknas lite i överkant inne på options och även i andra menyer.

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Hur går det mrBira? Satt och lirade lite igår, har inte kört DD så mycket tidigare bara testat lite. Har absolut inga lagg problem även när det är ganska bra med action på skärmen.

Uppdatera till senaste versionen om du inte gjort det, känns som den flöt på bättre.

Och som sagt så är det ju olika gamedata beroende på vilken telefon man har, så det du körde på desiren är inte till för sgs'en.

14. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

En liten fundering:
    Varför skulle telefonen dra mer ström med ext4?

15. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tackar. :)

16. mrBira

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tjabba hörrni!
    Har inte riktigt haft så mkt tid över för testande å sånt dära.
    Gjorde iaf en ominstallation av DD och drog hem speldatan på nytt. Fortfarande så där laggigt.
    Kan absolut inte förstå vad som är galet.. allt är dubbelcheckat hundra ggr, jag körde kommandot "mount" i terminalen och har kollat igenom så att allt är samsungs egna skitfilsystem, vilket det var. Alltså ingen lagfix nu.

Alltså har varken Darkys eller Doc's inte funkat så bra för mig.
    Tänkte testa något annat.
    Just kört en backup på det viktigaste och ska till att börja installera Ultimate ROM 7.2.

MEN!! Jag blir så förbannad.. läste ju för nån dag sen på XDA om någon ROM som var så in åt h-vete snabb. En kille hade filmat när han kör ROM:en och öppnar en massa heavy-duty-flash sidor (flikar) och scrollar, zoomar å har sej utan minsta lagg. Bläddrar runt i appdrawern å sånt oxå, och ingen lagg dära som jag har.

Detta läste jag ju givetvis från Tapatalk i luren, och glömde ta "subscribe"... någon som vet vilken rom det kan ha varit?

:(

17. mrBira

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Kollat miljoner gameplay videos med galaxy s.
    Denna t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=JSFrXKwBP6E
    Så bra flyter det verkligen inte på min lur.

Smårycker hela tiden för mej.

Installerade nyss Ultimate ROM och kan konstatera att det är likadant med denna.
    Vad är det för skillnad mellan JPU, JS3 XY och allt va det nu heter?

18. scrappy

scrappy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
  19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är dock svårt att se hur det "känns" att spela på luren genom att kolla en video så att säga. Har du möjlighet får du gärna göra en video där du visar hur det funkar.

Vilken ROM som är snabbast är svårt att säga, det är mest kerneln som påverkar prestanda faktiskt. Mellan olika rom's är det ytterst minimal prestanda skillnad. Själv föredrar jag doc's kitchen eftersom man då kan välja var man vill och inte vill ha med.

JPU/X/Y är olika versioner av 2.2.1 från samsung helt enkelt U är äldst och JS3 är den senaste.

Du kanske ska testa lite överklock då? Jag har bara provat lite med 1,2Ghz OC och det märktes klar skillnad på 3d prestandan.

Körde denna kerneln då:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=811660

20. mrBira

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har testat den med.. :(
    Börjar fan bli riktigt less nu!

Nu har jag kört in den kernel du tipsade om. Drog till med 1,2ghz direkt. Stabilt och bra. Men fortfarande inte alls bra gameplay.

Exempel: när jag står i tavern och "snurrar" (pilarna i mitten på höger sida) ett varv, så rycker bilden till 2-4 ggr innan jag hunnit ett helt varv. Som vanligt alltså..

Just kokat ihop en fin ROM nu;
    Doc's XWJS3_Wipe v9_1_4 ROM, with a XEE CSC, using hardcore's kernel, coupled with a JPY modem.

Ska testa en sista gång med Doc's. Sen återstår felsökning, vart jag nu ska börja.. kanske nåt galet med interna minneskortet?

Hittar ni nån skön kernel så hojta till!

Btw.. tycker att färgerna på skärmen är helt annorlunda sen jag körde in custom roms. Mycket skönare display på orginal romen. hur kommer det sej?

Tackar hörrni :D

EDIT: Ska försöka fixa fram en filmsnutt när jag kör DD så ni förstår problemet :)