Desire VS Nexus One

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Skinksallad, Feb 20, 2010.

?

Desire VS Nexus One

1. I Have a Desire for a Desire!

166 vote(s)
    59,7%
  2. Nexus One! It's a first!

105 vote(s)
    37,8%
  3. Annan, tex X10

7 vote(s)
    2,5%
  1. Me.B

Me.B Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om Nexus haft fysiska knappar hade valet varit grymt enkelt val. Är smått allergisk mot touchknappar och klarar mig fint utan sense (kör hero utan sense nu). Kommer nog vänta och se vad google kommer upp med härnäst. Ska även bli intressant att se hur utverklingen runt Geekphone kommer vara, om det sluter upp lite intressanta rom-makare och en prestanda lur från dom kan det vara intressant!

2. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

3. amirali

amirali Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Så dåligt är väll inte sense! :D

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, runt 200 MB ledigt är inte ovanligt. Då och då har jag sett upp till 280 MB ledigt ram också. Låter ju som du säger som att Sense fortfarande är lite tungt, föga oväntat.

När det gäller Nexus-roms på Desire så verkar det som att partitionsstorlekarna skiljer så det skulle nog krävas portningar. Kanske bara att filer flyttas runt och symlänkas tillbaka men samma roms rakt av lär inte gå. Sedan återstår det ju att se hur snabbt Desire blir rootad också. Skulle bli mycket förvånad om de implementerade fastboot oem unlock i den också, även om det naturligtvis vore trevligt om så var fallet.

5. milken

milken Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en fråga angående batteritiden. Har hört att nexus One:s batteritid inte är så bra. Tror ni att även Desire kommer dras med den nackdelen? Gillar telefoner som man inte behöver ladda varje dag, då man använder dem lagom flitigt.

6. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Är du bekymmrad med batteritid ska du nog fundera över om en smartphone är för dig. Smartphones drar ofta mer batteri än enklare mobiler pga fler grejer i gång samtidigt. Nexus one's batteritid är inte sämre än andra likvärdiga smartphones snarare bättre. Jag ser inte att det skulle vara någon skillnad med Desire's batteri som är en 1400mAh samma som N1'an

7. joelbitar

joelbitar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker att Desire och dess fysiska knappar vinner i design över Nexus One, har dock inte petat något på touch-knapparna så man ska ju inte säga för mycket.

Trots att jag tycker att Desire har lite mer att komma med har jag lagt en beställning på en Nexus One, jag fick erbjudande om att ta en för 4100 kr inkl frakt. Svårt att säga nej! :)

8. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

4100 har du nån schyst kontakt eller? :innocent:

9. BeO

BeO Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Klarar någon av telefonerna av att spela upp musik i flac-format?
    Om inte out of box, åtminstone med någon app?

10. topgun

topgun Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är säker på att f.o.m CyanogenMOD5 ROM'en så spelar nexus one FLAC filer utan problem. Vet ej hur det är med original ROM'en som skeppas med N1'an dock...

11. noShame

noShame Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ang mjukvarusidan kvittar det väl mer eller mindre då man kan lägga in desires rom i nexusen, eller stänga av sense i desiren/lägga in en custom rom. Där är det väl oavgjort.

Sen har man konstaterat att det finns en fm sändare/mottagare i nexusen också så radio kommer nog till den också.

Sedan till det viktigaste, bakåtknappen. Den är väl den mest använda knappen av dem alla och ändå envisas HTC att lägga den på ett ställe som är jobbigt att komma åt med enhandsfattning för en högerhänt. Så antigen är alla på HTC vänsterhänta eller så tror de att folk alltid håller i telefonen med båda händerna. Tacka Google för att de lagt den på vänstra sidan där den hör hemma.

Ang fysiska knappar, visst jag hade föredragit det också men samtidigt kan jag ej klaga på nexus ones knappar då jag tycker att de funkar väldigt bra, sällan att jag missar en knapp (trycker förvisso nån mm ovanför men de är ju inga problem). Har ni så stora problem med touchknapparna?

Sedan får vi inte glömma att desire saknar dockpiggar nedtill. En viktig funktion tycker jag inte minst när bildockan dessutom är på väg. Alla ni som redan har bordsdockan uppskattar nog smidigheten och funktionaliteten med piggarna.

Dessutom har inte desire voice cancellation (en funktion som höjer priset rätt mycket på nexusen) som jag tycker är guld och funkar klockrent. Inte förens man testar och vänjer sig med vissa funktioner som man inser vad man har missat och saknat.

Ang utseende så är det ju en smaksak. Personligen tycker jag att nexusen är bland de finaste mobiler någonsin, stilren. Sedan föredrar jag den snygga kulan som lyser så fint på nexusen, att man känner motstånd när man vrider på den är bara ett plus.

Slutsats: Nexus, ingen snack om saken!

12. Urindanger

Urindanger Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

men kan man inte ta väck sense och köra orginal på desire? eller man måste ha sense?

13. appel

appel Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

På tidigare HTC mobiler har det gått att stänga av Sense launchern, så det är väl troligt att det kommer gå även på Desire. För att bli av med Sense helt måste man dock byta ROM eftersom Sense inte bara är ett tema och en ny launcher utan också ändringar av Android och ett antal andra standard appar är utbytta. Om det kommer gå eller inte på Desire beror på om någon lyckas roota den.

14. DasBoot

DasBoot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är av samma åsikter som dig, men tvekar för n1 p.g.a. touch knapparna. Funkar dessa bra jämfört med de fysiska? Vill ju ha dockan vid sängen så den smidigt kan laddas och vara klocka/alarm. Styr kulan bryr jag mig inte om den är optisk eller kula.

N1
    +För docka
    +För voice cancellation
    +Google's uppdateringar
    -Fysiska knappar
    -Utlandsbeställning (inget jätte negativt men ändå ett minus)

Desire
    +Kan köpas direkt i butik i Sverige och repareras av htc sverige
    +För fysiska knappar
    -För att de är på fel plats
    -För avsaknad av "google" docka
    -För avsaknad av voice cancellation

Får se lutar just nu åt att det blir en N1'a men väntar tills releasen av desire först.

15. ranting

ranting Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta är ju dock inte en lika stor nackdel om man tänker använda headset till och från.

16. ooyes

ooyes Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

17. robbowich

robbowich Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

18. ranting

ranting Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

19. DasBoot

DasBoot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det som är intressant är ju om htc kan få en liknande funktionalitet i dockan med micro usb som N1 får med sina docknings kontakter. Vid datorn så synkas den trådlöst eller med kabel. Vill dock ha en smidig laddare/docka vid sängen och gärna då som n1 har att telefonen känner av det och man kan välja hur den ska bete sig.

20. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag skulle gissa att HTC släpper en egen aktiv docka, som använder micro usb för att identifiera sig som en docka, det hade inte varit första gången.