Desire VS Nexus One

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Skinksallad, 20 feb 2010.

?

Desire VS Nexus One

1. I Have a Desire for a Desire!

166 röst(er)
    59,7%
  2. Nexus One! It's a first!

105 röst(er)
    37,8%
  3. Annan, tex X10

7 röst(er)
    2,5%
  1. Aramis

Aramis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Hur tror du det kommer se ut till Desire när den väl är släppt? Jag tycker verkligen om Modaco till Hero osv. Vore ju jävligt tråkigt om det var helt tort med roms till Desire sen.

2. asphyxie

asphyxie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har en syster i USA som kommer åka tillbaka till Sverige snart, så jag lutar mer åt att be henne ta med en Nexus just nu. Även om jag var grymt sugen på en Desire tidigare.

De fördelar som jag tycker Nexus One har:
    + Bättre support från moddare/communities/etc
    + Bättre support från Google
    + Något billigare (för mig iaf)

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

nästan helt omöjligt att säga hur den kommer se ut faktiskt.
    men som jag skrev i andra tråden kommer nog ingen av dem större gå över från nexus till desire då det är samma hårdvara i den.
    Med lite tur är hårdvaran så pass identisk att det blir enkelt att porta roms gjorda för nexus till desire.

4. skudra

skudra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HTC desire skärm

Hej Någon som vet om desire har plast eller glasskärm?

5. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Måste vara glas, vad jag kan förstå, vad jag sett på videos med spräckta skärmar. Men kan säkert finnas något hårt plastmatr. som kan spricka likadant.

Alltså, dåligt svar, vet inte.

6. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad gäller patent för multi-touch så fungerar patentskyddet annorlunda i USA än här. I Sverige genomgår patentverket tillsammans med dess jurister en rigorös kontroll av patentets giltighet vad gäller lösning och globalt nyhetsvärde. När patentet sedan meddelas är det färdigt att användas, och alla som gör intrång får betala skadestånd.

I USA kan man i stort sett patentera vad som helst, patentverket i USA genomför inte samma kontroller av patenterbarhet i lösningsledet. Istället överlåter man till domstolarna att i slutändan avgöra om något är patenterbart eller inte. Därför kan man säga att Apples stämning av HTC snarast kan liknas vid en patentansökan, där de hävdar ensamrätt på multitouch-gester m.m. Om domstolen ogillar Apples talan, har de alltså inget patent på aktuell lösning, medan patent medges om domstolen finner att patentintrång föreligger av HTC.

7. Ellumination

Ellumination Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    En stor anledning till varför jag lutar kraftigt mot Desire, är för att den säljs i Sverige!
    Detta kanske inte nödvändigtvis är någon stor grej, men en svensksåld telefon ger dig mycket lättare försäkring och garanti lösningar.

Det går mycket smidigare och snabbare att reklamera en vara köpt i sverige än en som är köpt i USA t ex.

8. bstrm

bstrm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En väldigt stor anledning, spec då många med nexus lider av det kommer in damm under skärmen, något man givetvis inte vill "leva med" men krångligt och dyrt att få en ny på garantin iom usa köpt.

9. Expertive

Expertive Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Samma här. Enda anledningen som kan få mig att välja Desire framför Nexus. Vill verkligen hellre ha Nexus, men vill också köpa den smidigt i Sverige så det blir kanske en Desire ändå.
    Hoppas fortfarande på att google ska släppa Nexus här snart, kan vänta tills i sommar, thats it.

10. chaval

chaval Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tänkte precis likadan. Men jag köpte en N1 iaf och är mycket nöjd. Skulle ngt problem uppstå så är det bara att skicka den till HTC i England. Garantin gäller i 24 mån och jag anar att när den väl börjar att säljas i Sverige, så blir det väl att skicka den på rep inom riket.

11. DasBoot

DasBoot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag valde desire före n1 p.g.a. jag fick det för ett så pass förmånligt pris så n1 inte var aktuell för 5 öre...:( Får se, blir jag inte nöjd så kan jag lätt sälja den med vinst och köpa en n1

12. Fan of SweDroid

Fan of SweDroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nexus One såklart!

Jag valde Nexus One med tanke på hur grymt duktiga Google är på att skapa bra kringtjänster. Nu satsar Google på att bli störst och bäst på mobila tjänster och då lär de se till att allt funkar klockrent med Nexus One.

Har hela mitt digitala liv på fickan med Nexus One och Googles tjänster, dokument, delade kalender med min fru, synkade kontakter, foton genom picasa, facebook, all mailhistorik osv osv.

O näst steg är kommande Google Wave, kolla in wave.google.com. Kommer bli grymt och med största sannolikhet funka perfekt med Nexus One.

HTC är bra mobiltelefontillverkare men värdelösa när det gäller support, uppdateringar och det runtomkring. O för mig är kringtjänsterna det viktigaste!

Vilken som är snyggast? Smaksak.

13. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Näpp, N1 leder över Desire. Föredrar fysiska knappar men helst på rätt plats. :)
    Instämmer i kören; när N1 kommer till Svea Rike så blir eventuella reparationer inget problem.

14. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fast de där grejerna är väl inte unikt för Nexus One? Har dessutom svårt att tro att det kommer vara någon stor skillnad i funktionerna eftersom det ju är samma operativsystem. Tror inte HTC och de andra skulle bli så nöjda om Google helt plötsligt började låsa sina funktioner á la Apple.

15. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Google lever mest på att utvekla, sälja tjänster, inte på att sälja N1, som HTC tilverkar och de har ett nära samarbete nu, när android börjar mogna.
    Jämföra med tidigare går inte.
    Tror inte ett ögonblick på att HTC kommer att komma mycket efter i uppdateringar framöver. Finns allt förmycket som talar för det, enl. min bedömmning iallafall.

Men såklart allt kan hända, Google kanske börjar tillverka sina egna lurar, fast inte troligt.

Last edited: 17 mar 2010
  16. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

N1 har ett teflon behandlat skal. Är det något vi kan förvänta oss att Desire kommer att ha?

17. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Två skäl till varför jag valde N1

1. Har haft en Galaxy
    2. Cyanogen.

;)

18. Granath

Granath Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det här resonemanget kring att uppdateringar tar lite längre tid till Desire förstår jag inte riktigt.

Vad talar vi om för uppdateringar egentligen? Små bugg fixar och annat som kommer ut max 2 gånger per år? Jag menar, om man har levt med dessa buggar i upp till ett år, klarar man inte av att vänta några veckor till då?

Eller har jag missförstått vad som avser med "fördröjda uppdateringar"?

19. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du har missuppfattat det. HTC Hero för att ta ett exempel, kör fortfarande med Android 1.5, trots att 2.1 funnits i 3 månader, och där emellan har både 1.6 och 2.0 kommit ut. Vi snackar alltså varken "små buggfixar" eller "några veckor".

20. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så du menar på allvar att det skulle vara lika snabbt gjort att anpassa en ny Android version till Sense som att bara skicka ut den vanilla? Förklara gärna varför HTC Magic och Hero fortfarande kör 1.5?