Desire X

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av chjp82, 18 okt 2012.

1. chjp82

chjp82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fick svar ifrån htc.

Tack för att du kontaktar HTC angående HTC Desire X.

Jag förstår att du för tillfället undrar om glaset är repskyddat eller gorilla glas.

Enligt de uppgifter jag har,så är det inte Gorilla glas eller reptåligt glas som används i HTC Desire X.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Undra vad deras definition av reptåligt är? Som sagt gammel-Desire hade inte "reptåligt" glas eller något annat kul varumärke efter sig, och den pallade ju ett och annat...

3. chjp82

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Precis, men som sagt, ett display skydd är nog att föredra. :)

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Jo, precis. Det är väl egentligen alltid en billig försäkring att trycka dit ett bra displayskydd.

Nåväl, nu kör jag med displayskydd på min Desire X, och så får det väl vara för säkerhets skull.

Last edited: 2 nov 2012
  5. chjp82

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ni som köpt den, hur upplever ni baksidan? Läst vissa som klagat på att den drar åt sig fingeravtryck som är svåra att får bort. Något ni upplevt?

6. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Baksidan har mer eller mindre exakt samma typ av yta som gammel-Desire. Alltså en lite matt gummiaktig yta. Visst syns fingeravtryck på den i i vissa sorters ljus, men är enkla att "sudda ut" tycker jag. Den sortens yta är ju betydligt mer förlåtande mot mini-repor än vanliga plastskal... Men visst innebär en matt yta att det lättare fastnar lite smuts på den än en blank, å andra sidan så får man heller inte dessa övertydliga fingeravtryck som syns på pianolacksliknande ytor....
    Men alltså, jag kan inte säga att jag upplevt det som ett problem, varken på Desire eller Desire X...

(vet dock inte om den vita versionen har annan yta på skalet :neutral:)

Det jag å andra sidan stör mig lite på är området runt kameralinsen. Här är det metall som har mikroskopiska radiella spår i sig. Visst är det en cool effekt, men när små skador på dessa uppkommer så framstår ganska tydligt repor i vissa ljus. En skitsak kanske, men lite småirriterande.

Att linsen sitter i kameran kännslite sisådär. Nu ver jag förvisso inte hur den håller. Men på gammel-desire så kunne man ju lätt fixa en tråkig lins med Displex, eller i värsta fall byta hela batteriluckan med kameralins och allt.

(Å andra sidan, detta är ju som sagt en budgettelefon för cirka 2500 spänn, så det ska egentligen mycket till innan man ska ha något att direkt klaga på...)

Det enda jag reagerat på utseendemässigt är att telefonen är lite väl svart. Jag funderar faktiskt på att köpa den vita versionen och sedan komplettera med den svarta luckan... ;)

chjp82 gillar detta.
  7. chjp82

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

)
    Okej :) Tack för du tog dig tid att svara. Ja de är ju faktiskt en budget/mellanklass mobil. Så lite får man väl tåla :P Hur har täckningen varit? Inget problem med "deathgrip"`? :)

8. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Nix, har ännu inte märkt något problem med det. Å andra sidan så bor jag i centrala Göteborg, så jag är väl knappast på rätt plats för att avgöra såna saker.

Och viss har du rätt i det du skriver; det är snarare "mellanklass" än "budget". Det finns ju butiksnya telefoner som kostar under tudenlappen, ibland ner mot nästan en femhundring!

9. Kalle

Kalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hur är batteritiden, enligt specifikationen så verkar det
    vara en av de bästa. Klarar ni er flera dagar eller är det som vanligt
    att man får ladda varje natt.

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Med normal användning för mig så räcker telefonen 2-3 dagar utan laddning. Hur bra det går att omsätta till dina vanor låter jag vara osagt, men dessa lägre mellanklasstelefoner brukar ju generellt ha bättre batteritid än toppmodellerna (av förklarliga skäl).

11. inact_044

inact_044 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har haft min HDX i snart en vecka och älskar denna mobil! batteri tiden är mycket bättre än på min s2.

jag funderade på en s3mini men efter att ha fått prova denna så va valet enkelt :D

12. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre, Halebop
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Samsung S25 Ultra
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    Tjena gubbar, tänkte höra om man kan dra över program till sd kortet på den här luren? Tänkte eventuellt köpa en nu när phonehouse säljer dom för 69kr i månaden och använd den som en "ipod" för ifall man kan använda sd kortet o ha Spotify i så blir de billigare och köpa luren med en 32gb minnes kort än o köpa en iPod. Tacksam för svar :)

13. inact_044

inact_044 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

gubbar? ;) Hej. Jag har kollat igenom min mobil och det ser inte ut som om du kan göra det. vissa appar kan du flytta ifrån telefonminnet till internminnet.

Men jag har 303 låtar på min mobil och det funkar fint att spara det till offlinelistor.

Vem vet HTC kanske ger oss denna möjlighet att flytta appar till sd kortet.

Miiliio gillar detta.
  14. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Nu kanske jag ändå har hittat en grej att klaga på!

Själva touchen verkar tillfälligt "frysa" ibland. Det händer betydligt mer frekvent i vissa appar än andra. Maps är en app som ofta "fryser", likaså väckarklockan.

Det går till som så att touchen helt enkelt slutar svara. Vad som nu pågår i själva appen fortsätter precis som vanligt, så det är inte så att hela telefonen fryser till. Ibland ger problemet sig själv efter 5-20 sekunder. Ibland så får man vänta till skärmen släcks och man får trycka på unlock-knappen igen. Alternativt kan man själv, om man vill åtgärda det snabbt, själv låsa och därefter låsa upp skärmen och allt fungerar som det ska.

Problemet uppträder inte ofta, och i de flesta appar så märker man inte problemet alls. Men visst är det irriterande när det händer.

Det kan vara något tillfälligt också. Funderar på att göra en fabriksåterställning och se om det löser problemet.

15. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Bisarrt nog får jag nog backa från ovanstående... Problemet vekar faktiskt vara relaterat till att jag satt några medföljande appar som jag inte använder till "Disabled". Efter att ha kollat lite extra noga så visar det sig att "Facebook for HTC Sense" faktiskt inte blir "disabled" på riktigt. Man kan nämligen tvinga den att avslutas, men kort därefter så kommer den tillbaka igen och man kan på nytt tvinga den att avslutas. Allt detta trots attt den är satt till "disabled".

Nåväl, jag slog igång skiten igen (syns ju ändå inte någonstans), och allt fungerar precis som vanligt nu. Inga bekymmer alls... :P

-

UPDATE 2012-12-06: Yepp, nu nästan en vecka senare, så kan jag konstatera att problemet antagligen var relaterat till att jag satte "Facebook for HTC Sense" till Disabled. Problemet har inte uppstått igen.

Last edited: 7 dec 2012
  16. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Fick info på telefonen om en systemuppdatering nyss. Håller på att tanka i skrivande stund (cirka 33 MB).

Få se om man får något kul!

Enligt info så ska det vara system performace och security upgrades, samt nya kamerafunktioner.

17. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Hmm, sidådär kul. Märker absolut ingen skillnad någonstans beträffande systemet och kameran. Dessutom är det samma Androidversion (4.04), samma Senseversion (4.1).

:ehm:

Den enda skillnaden jag märker är att touchen fungerar lite bättre. Det kanske är inbillning, men jag tankade ner Moultitouch test bara för att kunna kolla mer exakt. Den svarar mycket bättre tycker jag och har inga "mikro-ryck" som tidigare ibland kunde uppstå.

Det finns säkert lite fler märkbara nyheter, om man tittar noga...

Last edited: 16 dec 2012
  18. Spannen

Spannen Baby Droid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu haft min Desire X i några veckor och tänkte därför skriva en liten "recension":

Innan jag köpte telefonen så läste jag i en recension om "flimsy backcover". Tänkte att detta inte kunde vara så illa, och det exemplaret jag kände på i affären kändes robust. Det exemplar jag fick hem var dock en annan femma.

Bakstycket är utan tvekan väldigt väldigt tunt, och när det sitter på finns det ganska mycket glapp. Speciellt uppe i högra hörnet där det "klickar" när man trycker. Klämmer man runt om telefonen så rör sig bakstycket en hel del och det knakar och klickar. Telefonen känns tyvärr onödigt skör och billig på grund av detta.

Prestandan är över min förväntan. Om jag jämför med min gamla Desire och en ZTE Blade 3 är HDX är betydligt snabbare. Inga problem att browsa tunga websidor, kolla på streamat material etc. Har inte testat några spel, men för "vanligt" användande räcker prestandan helt och hållet.

Tilläggas kan dock att man ändå märker ganska stor skillnad mot tex. en Galaxy S3 som har betydligt bättre respons och känns allmänt kvickare.

I det stora hela är jag ändå nöjd med telefonen. Köpte den för 1990kr på elgigantens mellandagsrea och för det priset är det helt klart en bra telefon. Den är perfekt i storlek, snygg som fan (enligt mig) och har riktigt bra batteritid. Längsta jag klarat utan laddning är 3d 10h. Detta säger såklart inte så mycket eftersom det är helt avgörande vad man hittar på med sin lur, men ändå :)

Avslutningsvis har jag haft ett ganska stort problem med telefonen. Vid flera tillfällen när jag använt den ganska "hårt" har den krashat och startat om sig. Om jag fortsätter försöka använda den upprepas krash/reboot-cykeln tills jag låter den vara.

När detta händer blir telefonen ganska varm, dock inte överdrivet varm. Men eftersom den börjar fungera igen när jag låter den vara så misstänker jag att det har med värmen att göra.

Har varit i kontakt med HTC support och det enda de kunde erbjuda som lösning var att factory-resetta telefonen. Jag upptäckte dock kort efter mitt samtal med dem att det fanns en mjukvaruuppdatering, och efter att jag installerade den har problemet inte uppträtt (dock har jag inte testat speciellt mycket).

Slutsats
    Om jag bortser från krash/reboot-problemet är telefonen helt klart en värdig ersättare till min gamla Desire. Löses det problemet kommer jag nog ha och vara nöjd med denna telefon i några år framöver!

19. Toni Carona

Toni Carona Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag har desire x, men har inte märkt av något flex eller dylikt gällande skalet annat än uppe i högra hörnet. Trycker jag just där man öppnar klickar det. Annars verkar mitt skal sitta på väldigt valt och fint. Skall någon köpa desire x e det nog bra att kolla just det ex man köper redan i affären. Uppenbarligen är passformen ganska varierande.

Utbudet av custom romar är dock just nu minimalt och av personer på XDAs desire avdelning att dömma kommer det nog inte öka så mycket.

Trevlig telefon iaf, dessutom ser den bra ut.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

20. Etienne

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Har också lite klick/knarr om man trycker på övre hörnet på baksidan, motsatt kameran.
    Irriterande om man känner till det och vet var man ska trycka, men inget som man tänker på vid normal användning av telefonen.

... Som vanligt, ett typiskt fenomen man får lida med bara för att man vill ha en mindre telefon. Bra grejer går inte att få idag, utan man ska förvisas till i bästa fall det lägre mainstream-segmentet.