Baksidan har mer eller mindre exakt samma typ av yta som gammel-Desire. Alltså en lite matt gummiaktig yta. Visst syns fingeravtryck på den i i vissa sorters ljus, men är enkla att "sudda ut" tycker jag. Den sortens yta är ju betydligt mer förlåtande mot mini-repor än vanliga plastskal... Men visst innebär en matt yta att det lättare fastnar lite smuts på den än en blank, å andra sidan så får man heller inte dessa övertydliga fingeravtryck som syns på pianolacksliknande ytor....
Men alltså, jag kan inte säga att jag upplevt det som ett problem, varken på Desire eller Desire X...
(vet dock inte om den vita versionen har annan yta på skalet

)
Det jag å andra sidan stör mig lite på är området runt kameralinsen. Här är det metall som har mikroskopiska radiella spår i sig. Visst är det en cool effekt, men när små skador på dessa uppkommer så framstår ganska tydligt repor i vissa ljus. En skitsak kanske, men lite småirriterande.
Att linsen sitter i kameran kännslite sisådär. Nu ver jag förvisso inte hur den håller. Men på gammel-desire så kunne man ju lätt fixa en tråkig lins med Displex, eller i värsta fall byta hela batteriluckan med kameralins och allt.
(Å andra sidan, detta är ju som sagt en budgettelefon för cirka 2500 spänn, så det ska egentligen mycket till innan man ska ha något att direkt klaga på...)
Det enda jag reagerat på utseendemässigt är att telefonen är lite väl svart. Jag funderar faktiskt på att köpa den vita versionen och sedan komplettera med den svarta luckan...

Click to expand...