Diskussion: Det största problemet med Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av edvinnn, 19 nov 2018.

  1. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag bestämmer mig för att gå ut på en löptur. Lämnar min Huawei P20 körandes EMUI hemma, medan min TicWatch som kör WearOS sitter på handleden. Sätter igång ett träningspass via den nya funktionen i WearOS genom att dra in från vänster på klockan.

    Väl hemma efter löpturen vill jag kika på hur jag presterade. WearOS och Android i grunden, det borde inte vara några problem överhuvudtaget, och det är det egentligen inte. Men i detta scenariot uppstår något som jag tror alla Androidanvändare har stött på. Jag har tre appar för träning/hälsa men vill bara ha en.

    Faktum är att när jag jag startade träningspasset på klockan, så var det Mobvois egna träningsprogram som loggade min löprunda. Ha i åtanke att Google Fitness också finns installerat på klockan, och att Huaweis egna hälsoapplikation på telefonen. Hur som helst, för att se mina resultat mer detaljerat än det jag kan få fram på den lilla skärmen på klockan så behöver jag alltså ladda ner Mobvois app från Play Store.

    Jag sitter alltså på 3 olika appar för samma uppgift, varav jag egentligen inte kan välja någon standardapp att köra på eftersom de ligger alldeles för djupt förankrade inom tillverkarnas mjukvaror. Huaweis egna går givetvis inte att avinstallera. Mobvois egna är satt som standard i klockan, och det finns inga inställningar att ändra detta.

    Nej, givetvis är det inte Android som är boven, men det blir såhär med tanke på friheten tillverkarna får. Resultatet blir en spretig användarupplevelse för slutanvändaren.

    Observera att jag inte är ute efter hjälp eller någon lösning på problemet i första hand. Jag vill höra vad ni tycker om detta. Är det bara jag som irriterar mig på detta?
     
  2. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Nej det är faktiskt både på gott och ont med friheten i Android. Det är liksom ekosystem på ekosystem vilket egentligen blir slöseri med resurser och telefonkapacitet. Samtidigt måste ju tillverkarna göra nåt för att differentiera sig men jag hade önskat att vi som slutanvändare kunde få full valmöjlighet att avinstallera tillverkarens eller Googles egna appar.
     
    Kristy, eastbound och edvinnn gillar detta.
  3. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Mobvoi fick sig en riktig känga för detta, och beklagade att folk inte var nöjda. Man sa att det självklart inte var meningen att vi skulle bli missnöjda. Nåväl. Jag sitter också på en Mobvoi (Ticwatch S) och har inte riktigt haft så mycket lidande av detta då jag spårar med Strava. Jag är van att starta appen manuellt så har inte räknat med någon genväg.

    Däremot tycker man ju att det vore nice att få välja.. Swipa åt det hållet och då få frågan; vilken app vill du använda? Google Fit, Mobvois egna, Strava eller whatever, baserat på vad som finns installerat.

    Nu ska vi dock vara tydliga med att detta är Mobvoi som ändrat standard-appen här. I "ren Android" på klockan så är det Google Fit som öppnas.
     
    Kristy, eastbound och edvinnn gillar detta.
  4. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det är ju lite detta jag är rädd för i och med EU. Ja, EU har en god vilja här och monopol är ju inte bra. MEN, när jag kör mina appar via Amazon, min kalender via Microsoft, min mejl via ett företag jag aldrig hört talas om och mina kartor via tillverkarens egna försök att skapa något nytt osv, osv Så vet jag inte om jag skulle orka vänta på att den fria marknaden harmoniserar läget. För i det läget lär väl EU klaga på monopol igen....

    I just detta exemplet dock så brukar det mesta kunna synka till just Google Fit. Körde själv en kombination av Mi Band och Runkeeper och visst hade man ju 2 hälsoappar och 1 träningsapp men allt gick fint ihop i Google Fit :)
     
    Vispen74 gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Ett liknande problem uppstår när man ska köpa diverse "smart" utrustning till hemmet, till exempel en digital våg som laddar upp data till Internet. Eller för den delen smart dammsugare, kylskåp, dörrlås, dörrkamera, larmsystem och allt vad som nu finns som kan kopplas upp. Är utrustningen kompatibel med en app man redan använder? Eller måste man ladda ner ytterligare appar? Det kan bli rejält jobbigt. Men i många fall tycks stöd finnas för Google Fit, som tur är, när vi pratar om hälsa och träningsappar.

    Med min Samsung-klocka fick jag börja vänja mig vid att ha både Google Fit och Samsung Health installerat, och ha data i båda (klockan stödjer enbart den senare). Först kändes det lite jobbigt, men när jag upptäckt att apparna är bra på olika saker så är det faktiskt helt okej att ha två appar för samma sak. Men om jag skulle köpa någon ytterligare utrustning och behöva installera appar från t.ex. huawei, xiaomi eller annan tillverkare, då vore nog gränsen nådd...
     
    edvinnn och bernard gillar detta.
  6. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jag hade en galaxy s2 en gång i tiden och den var väl inte direkt mycket bloat om man ser till utvecklingen av samsung och andra. Men det lilla räckte för att jag dissar telefoner direkt som har dubbletter på appar osv. Dvs i princip alla förutom pixel och android onetelefoner osv. Synd då det finns en hel del bra telefoner därute.(bortsett från mjukvaran då)

    Ju mer skit på enheten, desto mer som kan strula.
     
  7. HurShastaslångaf

    HurShastaslångaf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vet någon ifall det går att ta bort mobiltelefonens klocka eller inte...?